Suz
Har kämpat med dessa odjur många gånger förr med olika resultat.
Tog hem svärföräldrarnas stora 10åriga oliv som var helt vansinnigt övertäckt av sköldlöss.
De skulle kasta den men jag är ju så känslig för sånt där så jag bad att få ge den en chans.
Handplockning (ca 7timmar), tvättning med såpsprit och Provadokapslar och jag är medveten om att jag får plocka och plocka och....
Två av mina citrusar behandlar jag likadant.(2 av mina citrusarna och lagern hade redan en liten tillstymmelse till lössen innan jag tog mig an oliven)
Men min Lager....där vill jag inte ha Provado då vi använder oss av den i maten.
Jag plockar och tvättar med såpspriten men det blir bara värre och värre.
Några tips?

Alla dessa är isolerade från övriga växter och står fortfarande ute.
Det är också en fundering vart sjutton jag ska vinterförvara dem? Vill inte ha dem bland mina övriga växter i gästhuset.
Kan jag ta in dem i rumsvärmen och jag vänjer dem försiktigt först?

Bassam
jag ska bjuda några förslag för att BEKÄMPNING sköldlös: 1 Om du hittar sköldlöss ta bort den angripna växten från andra växter och torkar av fönster och väggytor där din växt stått.
2 För att sedan bekämpa Sköldlöss måste man med exempelvis en med pincett först plocka bort alla exemplar av insekten du ser eller i alla fall se till att du plockar bort sköldarna eftersom de står emot de flesta medel.
3 Du kan torka bort djuren med en svamp eller trasa som doppats i såplösning.
4 Därefter kan du även spruta på en stark såpsprit på djuren eller ett annat kemiskt bekämpningsmedel. Såpspriten kan du hitta på apoteket eller göra själv med 0.2 dl såpa och 0.1 dl T-röd i 1 l vatten.
5 Parasiter som rovskalbaggen och Cryptolaemus montrouzieri tycker om att äta sköldlöss och de kan på så sätt även bekämpas biologiskt
obs: alla kommer efter provning och ge bra resultaten , men måste bestämma och börja bekämpa.
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Suz @ 27-09-2008, 16:45) *
Har kämpat med dessa odjur många gånger förr med olika resultat.
Tog hem svärföräldrarnas stora 10åriga oliv som var helt vansinnigt övertäckt av sköldlöss.
De skulle kasta den men jag är ju så känslig för sånt där så jag bad att få ge den en chans.
Handplockning (ca 7timmar), tvättning med såpsprit och Provadokapslar och jag är medveten om att jag får plocka och plocka och....
Två av mina citrusar behandlar jag likadant.(2 av mina citrusarna och lagern hade redan en liten tillstymmelse till lössen innan jag tog mig an oliven)
Men min Lager....där vill jag inte ha Provado då vi använder oss av den i maten.
Jag plockar och tvättar med såpspriten men det blir bara värre och värre.
Några tips?

Alla dessa är isolerade från övriga växter och står fortfarande ute.
Det är också en fundering vart sjutton jag ska vinterförvara dem? Vill inte ha dem bland mina övriga växter i gästhuset.
Kan jag ta in dem i rumsvärmen och jag vänjer dem försiktigt först?

Lager och oliv bör du inte övervintra varmt , efter dom första frost nätterna kommit så tar du in dom och övervintrar svalt runt 0c +10c . Citrus kan du övervintra varmare +10c +15c då den inte växer vilt i Medelhavsområdet men du måste ge den extra belysning och hålla koll efter mer ohyra . men dom kan även övervintras svalre ca +1c +10c .

Sköldlöss är svårt dom skyddar sig själva mot medel som kommer på dom , sedan går dom iväg och kväs därför inte . provado som går in i växten hjälper bra och går ur växten ca 4månader tror jag . annars är det att plocka alla sköldlöss kan även dö av frost .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon