Full version: Hej alla igen!
Sidor: 1, 2
estet
Varit till USA och rest mellan Chicago-Los Angeles (Route 66) med vissa avstickare som Grand Canyon och Las Vegas! Vi har varit borta ca 25 dagar.
Underbar natur som skiftade otroligt mycket under vår resa. Trevligt folk, mycket och god mat, massor att se!

Märker att jag inte vant mej vid att skriva med å, ä och ö än på tangenterna...

Har massor av bilder men vi kom hem igår och jag jobbar hela helgen så ni får nöja er med 2 nu. smile.gif

[attachment=24853:Bild_815_kopia.jpg]

[attachment=24854:Bild_095_kopia.jpg]

Aqvakul
Välkommen hem! kompiskram.gif

Det ska bli spännande att följa din resa i bildform. yahoo.gif
Irene_L
Välkommen hem! smile.gif Jag ser fram mot fler bilder. Vad var det för söt blomma/buske på den sista bilden?
Aqvakul
CITAT (Irene_L @ 28-09-2008, 09:47) *
Vad var det för söt blomma/buske på den sista bilden?

Hibiscus kanske?
Alba
Välkommen hem. Vilken fantastisk resa. Jag ser verkligen fram emot mera bilder.
Biggan_
Välkommen hem! rose.gif Jag ser också fram emot bilder och berättelser från din resa! biggrin.gif
ninnisky
Oh, välkommen hem! Dina bilder längtar vi efter.... biggrin.gif
Betty
Jag säger som de övriga, Välkommen hem! och Ser fram emot fler bilder så småningom. smile.gif
estet
Ska försöka ta det i lite kronologisk ordning...

Här har jag tagit en rolig bild på vår hyrbil från ett av motellrummen. Bara för att få med att vi bodde på ett motell med bilen utanför -som på film. biggrin.gif Vi åkte i en ny, fin och enorm Lincoln Town car.
[attachment=24897:Bild_119_kopia.jpg]

Vår första måltid första kvällen.
Ja, det är min hand som norpar pommes. naughty.gif Kan tillägga att han som skulle äta upp denna portion orkade bara hälften av "spare ribsen". I Willowbrook strax utanför Chicago, Illinois.
[attachment=24900:Bild_012_kopia.jpg]

Det här var ett roligt drive-in cafe, 2 containers ovanpå varann. I Dwight, Illinois. Lite regn då o då första dagarna, men otroligt varmt och fuktigt. Tropisk känsla med fukten och ljudet av syrsor, grodor och vacker fågelsång.
[attachment=24898:Bild_013_kopia.jpg]
[attachment=24899:Bild_017_kopia.jpg]

smile.gif
anne-li i olofstorp
Häftigt!
Är du säker på att ni bara hade en bil, på första bilden av caféet finns inte en bil och på den andra vimlar det av bilar.... confused.gif
estet
Ha, ha, tog ett tag innan jag såg vad du såg. smile.gif På första bilden står jag troligtvis med ryggen mot den gråa vanen.

Murals dvs väggmålningar såg vi lite överallt. Väldigt fina!
[attachment=24901:Bild_042_kopia2.jpg]

Här en vacker rabatt utanför en restaurang. De verkar satsa mycket på planteringar och stensättningar -affärer, restauranger osv.
[attachment=24902:Bild_102_kopia.jpg]
Biggan_
Kul att se dina bilder! Alltså är det en portion mat på brickan?? ohmy.gif Det hade nog räckt i minst tre dagar till mej! giggle.gif
Klint
Hej! Ja ä ny här Men va sugen jag bliir! Har aldrig varit i Usa men min man har och vi har pratat om det.Jättekul att se bilder på annat än gamla bilar,(Även om det är ett stort intresse) instämmer med andra och ser fram emot fler fina bilder
estet
Välkommen hit Klint! Jag har vääldigt mycket bilder på gamla bilar. giggle.gif

Biggan, så där såg alla portioner ut! orkade vi inte kom de alltid med lådor att ta med hem i.

Ursprungliga route 66 i Devils Elbow, Missouri. Väldigt fuktigt, frodigt o jättestora fjärilar!
[attachment=24915:Bild_050_kopia.jpg]

Mississippifloden, St Louis, Missouri.
[attachment=24912:Bild_022_kopia.jpg]

Ett charmigt hus och ett typiskt vattentorn.
[attachment=24913:Bild_036_kopia.jpg]

En jättelång bro på Route 66 i Hydro, Oklahoma. Här körde vi på betongväg från 30 talet i utmärkt skick.
[attachment=24914:Bild_098_kopia.jpg]
Aqvakul
Vilka härliga bilder! wub.gif
Myosotis
Kul med din reserapport! Ser fram emot fler bilder och berättelser.
*Stintan*
Jaa mera bilder bravo.gif
Lär ju aldrig få uppleva en sådan resa men det är ju underbart att få följa med genom bilder flirting.gif
estet
CITAT (Irene_L @ 28-09-2008, 09:47) *
Välkommen hem! smile.gif Jag ser fram mot fler bilder. Vad var det för söt blomma/buske på den sista bilden?

Tror att det är en magnolia...

Texas: Storslagna vyer! Snustorr värme!
Så stoora rancher att vi såg aldrig själva husen, bara fälten där boskapen gick och vindsnurror som pumpar upp vatten till dem. Många oljepumpar .
Ett gammal fin neonskylt i Tucumcari, Texas, måste vara vacker på kvällen!
[attachment=24919:Bild_145_kopia.jpg]

Den här busken fanns på en rastplats i Texas men har ingen aning om vad det kan vara.
[attachment=24921:Bild_185_kopia.jpg]

Aqvakul
MEEEER! yahoo.gif
estet
CITAT (Aqvakul @ 29-09-2008, 21:51) *
MEEEER! yahoo.gif

laugh.gif

[attachment=24925:Bild_135_kopia.jpg]
Den här köttbiten beställde min sambo -orkade inte hela...Stället heter Big Texan Steak Ranch. De föder upp köttdjuren själva. Den största biten var på 2 kg! Om man åt den på 1 tim. fick man den gratis. Helt sjukt, en har visst ätit den på 11 minuter.. I alla fall det godaste grillat jag har ätit och helt perfekt! De hade även ett fint motell och hästmotell om man färdades med en hästfinka efter vägarna.
Bodde man på ett annat motell fick man gratis hämtning med limousin som alla hade ett par enorma horn som kylarprydnad.

Min köttbit var inte så extrem, en vanlig oxfilébit -Angus kan tilläggas men kolla den här skivan lök! Min näve fick lätt plats inuti. Bifftomaterna var söta och som vattenmeloner i konsistensen. wub.gif
[attachment=24929:Bild_137_kopia.jpg]

Som ni ser har landskapet förändrats dramatiskt från resans början.
[attachment=24927:Bild_204_kopia.jpg]

[attachment=24928:Bild_205_kopia.jpg]
Netha
thanks.gif så mycket för att du vill dela med dig.
Det är så här många av oss "reser" ... genom era bilder och reseskildringar. wub.gif
Biggan_
CITAT (estet @ 29-09-2008, 14:47) *
Biggan, så där såg alla portioner ut! orkade vi inte kom de alltid med lådor att ta med hem i.

Inte konstigt att amerikanarna växer på bredden! duh.gif
estet
Fint gammalt ställe med underbara hamburgare -som hemgjorda, milkshakes och pajer. I Albuquerque, New Mexico.
[attachment=24934:Bild_198_kopia.jpg]

En plantering med grus, sten och olika växter mellan en mack och ett köpcenter. Fick bara med en liten del, hur stor som helst. smile.gif
[attachment=24933:Bild_202_kopia.jpg]

Trafiken var snabb men omtänksam. Alla släppte in och underlättade vid filbyten. Om man kom och skulle ansluta en motorväg gick alla ut till vänster så man lätt kom in. Inga hastiga omkörningar eller accelerationer, kanske pga att alla kör automat. Samma sak i storstäderna.
[attachment=24932:Bild_209_kopia.jpg]
Aqvakul
Så fräcka bilder - ett riktigt proffsigt resereportage! tummenupp.gif thanks.gif
Gossen Ruda
Jag väntar med spänning på några tågbilder. Man åker väl inte till USA utan att få med sig någon bild på dessa kilometerlånga tåg. rolleyes.gif
Gillan
Ja, jag säger då det...........Vilken fantastisk resa ni gjort och ett lika fantastiskt reportage med jättefina bilder. Det gör inte ett dugg om du lägger in fler wub.gif

Måste instämma med Biggan..........inte ett dugg konstigt att amerikanerna växer duh.gif . Jag blir ju svett bara av att se portionerna sweatingbullets.gif laugh.gif
Nostalgia
thanks.gif för ditt reserepotage och färska USA bilder. Lite gråtfärdig blir jag -cry-.gif och får "hem" längtan, bodde i min ungdom en sommar hos mina släktingar i Burlington, Illinois. Släktingarna är ättlingar till min mormors syster som emigrerade till USA i början på 1900 talet. Den vistelsen är en av det mest fantastiska jag upplevt och nu sparas det för fullt för att kunna ta med hela familjen så dom också ska få uppleva detta som jag pratat mig så varm för i så många år.

Lyckliga du som precis upplevt detta och trevligt att du delar med dig smile.gif Jag hoppas att du har blider från Grand Canyon wub.gif som du kan visa, detta mäktiga ökenlandskap gjorde ett stort intryck på mig. Var ni till "skywalk" en också? Vilken utsikt tummenupp.gif

thanks.gif again and have a nice day smile.gif
Solstorm
Åh så fina bilder. Visa gärna fler.

Men den viktigaste frågan av alla: Vad har du med dig hem för fröer och sticklingar?
estet
Här kommer tågbilder! Från New Mexico. Alltså dom var ju km-långa!
Det första tåget kör containers, ibland dubbla rader.
[attachment=24951:Bild_206_kopia.jpg]

[attachment=24954:Bild_208_kopia.jpg]

Det här tåget fraktar olja tror vi.
[attachment=24952:Bild_226_kopia.jpg]

Alba
Vilka härliga bilder......tack för att du delar med dig.
estet
Här har vi stannat på en rastplats inne på "indianland" i Laguna, New Mexico. Riktigt varmt ca 33-35 grader.

[attachment=24955:Bild_214_kopia.jpg]

En marktäckare och fetbladsväxt!
[attachment=24956:Bild_222_kopia.jpg]

Det var så svårt att hålla ögonen öppna utan att kisa, solen var så stark!
[attachment=24957:Bild_224_kopia.jpg]
Aqvakul
Love it! wub.gif
aanderss
hej hej
Gossen Ruda
Tackar för alla fina bilder, och det gäller givetvis inte bara tågbilderna. När dom staplar containers i två lager kallas det för "double stacks". Det funkar i USA, åtminstone på många linjer, men exempelvis inte i Sverige för vi har för låg lastprofil.
estet
Bjuder på en till tågbild för här fick jag äntligen med hela längden! I New Mexico.

[attachment=24976:Bild_227_kopia.jpg]

estet
Kommit in i Arizona nu. Här börjar det vara långt mellan samhällena och serviceställen efter vägen att stanna på.

[attachment=24978:Bild_242_kopia.jpg]

Här är ett lustigt ställe, The Wigwam hotel i Holbrook, Arizona där man fick sova i dessa. Väldligt populära! Första gången vi hörde svenska av några andra var här, en stor familjevan svängde in med ett sällskap.

[attachment=24979:Bild_247_kopia.jpg]
Aqvakul
Vad kommer alla gamla bilar ifrån, typ Chevy-59 i förgrunden....
estet
CITAT (Aqvakul @ 30-09-2008, 22:38) *
Vad kommer alla gamla bilar ifrån, typ Chevy-59 i förgrunden....

De ägdes av familjen som hade hotellet. Eftersom stället låg efter gamla Route 66 ville de säkert förstärka nostalgin. smile.gif
blomkronan
Underbara bilder... bravo.gif Jag har aldrig varit där men nu vill jag oxå se det med egna ögon... yes.gif
Som tidigare fråga, av annan medlem... Fick du med dig några frön eller sticklingar???????
estet
Ja just det Solstorm och Blomkronan!
Nej, tog inga fröer/sticklingar med mej... fear.gif De enda fröer som jag såg var redo att ta var en Kanna av ngt slag.

Flaggstaff ligger i en dal och landskapet har varierats ännu en gång.

[attachment=24982:Bild_255_kopia.jpg]

Nu har vi styrt av upp mot Grand Canyon. smile.gif

[attachment=24981:Bild_254_kopia.jpg]

Det trycker i öronen hela vägen och naturen har skiftat igen.

[attachment=24983:Bild_262_kopia.jpg]

Hepp! Står vid lilla Colorado River i en Navajo nation park med en smalare och mindre canyon som uppvärmning. smile.gif

[attachment=24984:Bild_273_kopia.jpg]
Nostalgia
thanks.gif igen för härliga bilder tummenupp.gif bravo.gif
estet
CITAT (Netha @ 29-09-2008, 22:31) *
thanks.gif så mycket för att du vill dela med dig.
Det är så här många av oss "reser" ... genom era bilder och reseskildringar. wub.gif

Så roligt!! Men Agnetha, nu måste du hålla i dej!

Grand Canyon nationalpark.
[attachment=25016:Bild_312_kopia.jpg]

[attachment=25017:Bild_278_kopia.jpg]

[attachment=25018:Bild_335_kopia.jpg]

Parkvakten som vi köpte parkpasset= inträdet av, berättade att han varit i Luleå och dansat för 25 år sen när han hörde att vi var svenskar! En karl i 60-årsåldern med slokmustasch och typisk cowboyhatt i filt. Både han och vi fick oss ett gott skratt.
Myosotis
Åh så vackert!
Nostalgia
Grand Canyon wub.gif
Betty
Så fantastiskt fina bilder, thanks.gif för att du delar med dig!
estet
[attachment=25065:Bild_368_kopia.jpg]

Här har vi kört en bergsväg a la Norge tills vi kom till Oatman, en liten mysig by. Här var det 38 grader varmt...

[attachment=25066:Bild_392_kopia.jpg]

[attachment=25067:Bild_394_kopia.jpg]
estet
I Oatman verkar det inte regna mycket.
[attachment=25069:Bild_399_kopia.jpg]

Hoover dammen på väg mot Las Vegas. Lågt vatten ser det ut som. Massor av folk som stannat.
[attachment=25070:Bild_432_kopia.jpg]
Aqvakul
Än en gång måste jag utbrista: Vilken helt underbar reseskildring! wub.gif Det är verkligen både aptitligt och pedagogiskt att få njuta av den i småportioner. tummenupp.gif
Anki på Öland
Fantastiskt roligt att se dina bilder!!
Anki
Myosotis
CITAT (estet @ 02-10-2008, 21:55) *
Här var det 38 grader varmt...

sweatingbullets.gif Usch vad jobbigt! Men då var det väl torr värme i alla fall?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon