|
Margith
29-09-2008, 13:41
Har du plockat egna fröer i trädgården av 1-åringar? Vill du byta bort dem? Jag föreslår en frö-kedja: Dvs jag ordnar ett kuvert med olika 1-åringsfröer (plockade i min trädgård) och skickar mitt kuvert till nr 1 på listan. Den personen behåller de fröer hon/han vill och lägger i lika många egna fröer och skickar sedan kuvertet vidare till nr 2 på listan. Tycker du att det är en bra idé? Då säger jag direkt, jag får inte ihop 20 fröer av 1-åringar  Den här sommaren har varit värre än värst Är det OK med 10 olika 1-åringar? Eller är det nån av er som kan hjälpa mig att få ihop ett acceptabelt första kuvert? Hör av dig!
Jag är gärna med och det är OK med 10 olika fröer för min del, annars kan man kanske delta mer än en gång på listan?. Hälsn tulle
Lady Hamilton
29-09-2008, 13:53
För mig är det OK med 10 olika 1-åringar  i början Enligt min erfarenhet så blev "det där" kuvertet tjockare å tjockare ju längre fram på listan det kom  Så mitt förslag är att kanske de 3-4 första på listan får kuvertet en "gång till" och på så vis så är även dessa med på "fröfrossan" som det lätt blir på slutet
Margith
29-09-2008, 16:38
Håller helt och hållet med er Förra året gjorde jag en sån här lista, som tyvärr aldrig nådde fram till slutet. Ingen nämnd, ingen glömd, ingen beskylld, utom möjligtvis posten Då tänkte jag iaf att när kuvertet kommer tillbaka till mig, frågar jag er om ni vill att jag ska skicka det en vända till. Det kostar ju nåt frimärke till för er, så jag kan inte skicka det en vända till, utan att fråga om ni vill vara med. Nu har jag lyckats med konststycket att föreslå 3 olika frö-byten. Vill du vara med här, svara i den här tråden eller PM:a. PM:ar du var snäll och skriv nåt om "frökedja och 1-åringar" i rubriken. Blir vi minst 10 st som tycker att det här är en kul idé, hör jag av mig till er. DÅ behöver jag ditt namn och din adress.
ingrid fuxwall
29-09-2008, 22:21
Eftersom det brast mellan mig och nästa i årets kedja vill jag skicka fröer till upphovskvinnan som start på detta årets kedja - skicka mig ett PM med adress. Har nog inte 20 sorter men de jag har skickar jag.
ingird
blomkronan
29-09-2008, 23:47
Får man vara med i alla tre???  Det här var så kul... ja vill, ja vill  //Mari
Jag vill osså vara med!!!! Får ja de? Måste ju gå att skicka runt dem 2 varv....så får ju alla frossa:)
Irene_L
30-09-2008, 09:13
Jag vill jättegärna vara med i den här kedjan också....jag är ju frötokig
Margith
30-09-2008, 20:16
CITAT (ingrid fuxwall @ 29-09-2008, 23:21)  Eftersom det brast mellan mig och nästa i årets kedja vill jag skicka fröer till upphovskvinnan som start på detta årets kedja - skicka mig ett PM med adress. Har nog inte 20 sorter men de jag har skickar jag.
ingird Jättegulligt av dig Ingrid Nu är vi inte riktigt nog många ännu i den här listan, men om vi blir det, vad säger du om att vi gör så här: Jag skickar mina fröer till dig, du fyller på med dina och skickar kuvertet vidare till nästa på listan? Med lite tur kanske det finns nåt i kuvertet som du vill ha
ingrid fuxwall
01-10-2008, 19:30
CITAT (Margith @ 30-09-2008, 21:16)  Jättegulligt av dig Ingrid Nu är vi inte riktigt nog många ännu i den här listan, men om vi blir det, vad säger du om att vi gör så här: Jag skickar mina fröer till dig, du fyller på med dina och skickar kuvertet vidare till nästa på listan? Med lite tur kanske det finns nåt i kuvertet som du vill ha  Så gör vi
Elisabeth P
01-10-2008, 19:48
Det låter jättekul, men jag har inte så mycket att skicka vidare. Men om jag förstår det rätt så kan jag ta lika många sorter som jag skickar och då är jag med, även om jag bara byter tre sorter.
Margith
03-10-2008, 21:33
Jag vet att jag skrev att vi skulle vara 10 st för att jag skulle starta den här frökedjan. Nu är vi är 8 st som vill vara med. Finns det nån till som känner sig manad? Har du nåt du vill byta bort? Hur många sorter du har spelar ingen roll. Det behöver inte vara nåt konstigt, ovanligt heller. Du lägger tillbaka (minst) lika många fröpåsar som du tar ut från kuvertet. Själv skulle jag bli jätte-jätte-glad om nån har lite fröer till Rosenskäror (Cosmos) att bidra med. Mina frös ihjäl innan fröerna hann mogna Jag väntar över helgen och hoppas att nån till vill vara med. Sen hör jag av mig med ett privat PM till er som anmält intresse. Jag lutar åt att vi startar frökedjan även om vi bara blir 8 st, vaddå frötok?
blomkronan
03-10-2008, 21:40
JA, vi kör endå...
Dito Verde
03-10-2008, 21:44
Jag vill vara med. /p
Margith
03-10-2008, 21:56
Nu är vi 9
Jag vill också va med.
Margith
05-10-2008, 13:06
Nu har jag PM:t alla som är med i den här listan. Kuvertet skickar jag iväg till nr 1 imorgon bitti. Har du anmält dig och inte fått ett PM av mig: SNÄLLA hör av dig! Jag har inte uteslutit någon, har du inte fått ett PM är det mitt misstag och inget annat! Nu hoppas jag att alla ska hitta nån ny favorit i kuvertet
Tack. Jag hoppas verkligen att denna kedja för 1-åringar även får gå runt två gånger för jag är nr 2 på denna och då finns det kanske inte så mycket att välja på. Soliga hälsn tulle
ingrid fuxwall
09-10-2008, 21:51
För någon/några dagar sedan fick jag paketet och mitt stora problem har varit att förpacka egna frön för att kunna skicka med - var inte förberedd men nu går det iväg och hamnar hos nästa person - hoppas jag verkligen, på måndag. Om något skulle gå fel har jag förberett mig.
ingrid
Nr 3 på listan, gör dig beredd. Kuvertet är nu lagt på brevlådan, men den tömmes inte förrän imorgon. Hälsn tulle
Jag anser inte att jag vill vara anonym i denna bytes-kedja och har därör lagt ut bilder i mitt album över de fröer jag lagt i kuvertet. Tänkte att du som eventuellt är intresserad av mina frö skall kunna se hur växterna sett ut hos mig.
ingrid fuxwall
14-10-2008, 19:21
CITAT (tulle @ 14-10-2008, 16:01)  Jag anser inte att jag vill vara anonym i denna bytes-kedja och har därör lagt ut bilder i mitt album över de fröer jag lagt i kuvertet. Tänkte att du som eventuellt är intresserad av mina frö skall kunna se hur växterna sett ut hos mig. Vilka underbara blommor du skickar frön från
Tack. Trevligt att höra att du tycker om dem. Själv anser jag också att jag gjorde fynd i kuvertet.
Lady Hamilton
15-10-2008, 14:04
Jaha då är kuveret på väg till nummer 4:a på listan
o jag är nummer 5....så det blir väl efter helgen då
blomkronan
16-10-2008, 22:51
Yes... kuveret kom i dag  Jag är nr 4... Rena Julafton... som katten runt gröten... Jag behåller kuvertet under helgen  så jag hinner kolla upp vilka växter dom ska bli... Men vá många påsar... jag vill ha allt... men jag måste välja ut vilka som jag hälst vill ha, jag har inte så många ettåringar att byta med  . Men vi skulle väll skicka ett varv till eller... jag ska åka till svärmor och palla lite frön av henne  men dom måste ju hinna torka innan jag kan skicka iväg dom, så dom får gå i andra omgången, om inte hon redan har torkat frön.
blomkronan
20-10-2008, 17:47
Så var den på väg... till nr 5.
Då kommer säkert kuvertet imorron:)
blomkronan
21-10-2008, 22:31
Tänk om kuväret är TOMT...
Näää, det är inte tomt.....jag sitter o kollar igenom nu vad jag ska byta till mig. Undrar lite på vad det är i påsen med "sommarblandning" .....nån som kan svara på det???? Ett stort + till er som skrivit både svenska namnet och det latinska...det gillar jag  Det kommer jag osså att göra. O sen skulle jag lägga till en på listan ossså, det har jag INTE glömt:) Skickar kuvertet vidare idag till nummer 6.
Lady Hamilton
23-10-2008, 11:48
Irene_L
23-10-2008, 12:05
 Idag kom kuvertet!! Så nu har jag valt och bytt dom jag vill ha. Nu ska jag lägga på kuvertet på brevlådan så jag hoppas att nr 7 har det imorgon!
Elisabeth P
24-10-2008, 21:04
 Då var kuvertet här. Sicken tur att få det till helgen, då kan jag spana i lugn och ro. Men på måndag eller tisdag bör nr. 8 ha det.
Dito Verde
27-10-2008, 22:10
Idag kom det till mig.
Det var inte helt lätt att välja. Men kul! Detta var en finfin idé Margith.
Hoppas det blir fler tillfällen.
Imorgon far kuvertet vidare.
/p
Hörrni...har ett tips...eller en idé ang varv 2 . Istället för att skicka i förra ordningen (1-10) kan vi välja fritt på listan....o sen stryka den vi skickat till......listan skickas ju med till alla. Detta för att få mer variation på fröerna.....samma med perenna kedjan!! vad tror ni??
blomkronan
27-10-2008, 22:51
CITAT (lämås @ 27-10-2008, 22:15)  Hörrni...har ett tips...eller en idé ang varv 2 . Istället för att skicka i förra ordningen (1-10) kan vi välja fritt på listan....o sen stryka den vi skickat till......listan skickas ju med till alla. Detta för att få mer variation på fröerna.....samma med perenna kedjan!! vad tror ni?? Ingen dum idé... bara för att göra det lite roligare. Fast... det är ju redan roligt!!!  Då vet man inte när den kommer... Surprice
Margith
28-10-2008, 14:30
CITAT (lämås @ 27-10-2008, 22:15)  Hörrni...har ett tips...eller en idé ang varv 2 . Istället för att skicka i förra ordningen (1-10) kan vi välja fritt på listan....o sen stryka den vi skickat till......listan skickas ju med till alla. Detta för att få mer variation på fröerna.....samma med perenna kedjan!! vad tror ni?? Jag ställer mig lite tveksam. Förslaget om varv 2 kom upp från de som låg väldigt högt upp på listan i första omgången. De hade ju mer eller mindre, bara mina fröer att välja från. Därför tycker jag att varv 2 i första hand ska skickas till dem första på listan. (Förhoppningsvis innehåller inte kuvertet bara mina fröer då  ) Men jag hoppas att ni inser att ett varv 2 förutsätter att kuvertet innehåller mer än 20 fröpåsar? Den här frökedjan började jag med 10 fröpåsar och jag hade nog hoppats på att få plocka åt mig 10 nya 1:an på listan bidrog med ytterligare 10 påsar, jag tycker att hon ska få plocka 10 nya hon också..... Medan jag har skrivit det här har jag nu bestämt mig. När kuvertet kommer tillbaka till mig PM:ar jag 1:an på listan och berättar vad som finns i kuvertet. Vi behåller 10 påsar var (om vi nu vill det). Sen får vi se hur mycket som finns kvar och då skriver jag i den här tråden och frågar om ni vill vara med på en omgång 2 och hur vi isf ska genomföra den. Låter det OK?
Dito Verde
28-10-2008, 15:41
Låter bra tycker jag. /p
Men nog måste det finnas mer än 20 påsar i kuvertet, eller är det bara jag som lagt dit 10 fast jag inte tog 10? Undrar tulle
Margith
28-10-2008, 17:00
CITAT (tulle @ 28-10-2008, 16:41)  Men nog måste det finnas mer än 20 påsar i kuvertet, eller är det bara jag som lagt dit 10 fast jag inte tog 10? Undrar tulle Fråga inte mig, jag är sist i listan, jag har ingen aning om vad som finns i kuvertet  Redigerat eftersom jag stavar som en kratta
blomkronan
28-10-2008, 17:24
Jag kommer inte ihåg hur många påsar det var... men någ var det fler än 20 st.
Jag la osså i fler än jag tog  .....och det va ju en bra bit över 20 påsar !!! Förslaget jag hade syftade mer på att vi skulle få andra fröer att välja på.......följer vi samma turordning kanske det blir samma fröer i kuvertet igen....eller?? Och det är klart att ni som la i 10 från början måste få 10 nya påsar!!
Låg i brevlådan idag, oj vad många....svårt att välja. Kommer nog iväg i morgon.
Margith
06-11-2008, 12:27
Idag kom kuvertet tillbaka till mig. För det första vill jag tacka er alla som har varit med och bidragit till innehållet i kuvertet Men jag fick ett moraliskt dilemma Jag hade räknat med att det skulle finnas max 2-3 påsar som jag ville ha och att jag därför med gott samvete kunde plocka ut de påsarna och sen skicka iväg kuvertet på "vända 2" Det finns 8 påsar som jag nästan kan sälja min själ för  + 2 påsar som jag vet att en god vän till mig skulle bli överlycklig för! Av de fröer jag skickade finns det kvar 1 påse, den slänger jag, eftersom ingen ville ha den. Det enda jag kan bidra med är fler Tagetes-fröer. Jag skickade många såna påsar men de är borta nu. Kanske nån "blev utan"? Nu spelar det ingen roll för portots skull om jag skickar med några nya såna påsar, så det är väl iofs detsamma. Om jag slänger 1 påse och plockar ut 10, finns det 23 påsar kvar i kuvertet (och några är dubletter) + då eventuellt fler Tagetes-påsar. Jag vill helst skicka kuvertet direkt till nr 1 på listan, hon bidrog med lika många påsar som jag, så att listan kom igång. Jag har inte PM:t henne ännu, så jag vet faktiskt inte om hon vill ha det igen, men jag tycker att hon ska få första chansen. Vad tycker ni? Hur ska vi göra? Och ska det gälla samma sak den här vändan, stoppa i lika många fröpåsar som du tar ut? Har ni någonting kvar att byta? Och sen undrar jag lite försiktigt: hur ska vi få stopp på den här kedjan?  Ska den kanske vara ständigt vandrande? Vad säger ni? Hjälp mig!!
Irene_L
06-11-2008, 12:43
Jag hoppar av vända nr 2. Det får allt räcka med frön för mig! Ha det bra ni andra som fortsätter  ................................................ Ändrade stavfel, jag hade skrivit hoppas när jag menar hoppar......ojoj vad lätt det är att skriva fel.......alltså jag ska inte vara med i runda 2....
blomkronan
06-11-2008, 12:46
Va roligt att det fanns så många påsar som du ville ha... Jag måste tyvärr säga att jag inte kan vara med på en ny runda om den går nu!!! jag har inga frön kvar som jag kan byta med. Jag vill så mina //Mari
Jag är gärna med på en runda till, om det blir mer än jag. Mitt förslag för att få slut på kedjan är att när alla som vill vara med en runda till, skickar kuvertet till Margith till slut, så får hon de påsar som då finns kvar (om hon vill ha dem) för att ha administrerat dessa listor.
ingrid fuxwall
06-11-2008, 19:34
CITAT (tulle @ 06-11-2008, 15:13)  Jag är gärna med på en runda till, om det blir mer än jag. Mitt förslag för att få slut på kedjan är att när alla som vill vara med en runda till, skickar kuvertet till Margith till slut, så får hon de påsar som då finns kvar (om hon vill ha dem) för att ha administrerat dessa listor. Håller med dig! om att Margith är värd en stor eloge
Margith
06-11-2008, 20:47
I den här kedjan tycker jag att den som ska ha den stora elogen är Ingrid Utan hennes hjälp är det tveksamt om jag hade startat den. Nu har jag kikat lite i de påsar jag vill behålla, jag har även PM:t Ingrid och hon vill gärna ha kuvertet igen. De påsar jag vill behålla tycker jag räcker gott och väl åt 2 (4-5 fröer är fullt tillräckligt för mig), så jag petar ut några fröer ur påsarna och skickar iväg resten. Jag skriver en liten notering på påsen så att ni ser att jag har tagit några fröer från dem Jag tar bara en hel påse av de som det finns dubletter av. Om posten sköter sig finns kuvertet återigen hos nr 1 på måndag eller tisdag. Nu bollar jag över ansvaret för kuvertet till henne, ni får göra vad ni vill med det. Jag är mer än nöjd som det är. Återigen: ett stort tack till alla som varit med och gjort den här listan många gånger roligare än jag trodde att den skulle kunna bli
Margith
08-11-2008, 22:16
Nu är kuvertet på väg på 2:a vändan.
Vad säger ni om att vi gör så här: När du får kuvertet, PM:a nästa på listan och fråga om han/hon vill ha det. Säger han/hon nej, stryk namnet från listan. Säger han/hon ja, men inte riktigt nu, låt namnet stå kvar och PM:a nästa istället.
Till slut hittar du antingen nån att skicka kuvertet till, eller alla namn på listan är strukna. När alla namn är strukna, skicka då tillbaka kuvertet till mig, jag får väl fundera lite på vad jag ska göra med det.
Låter det bra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|