Full version: Magnolia 2009
Sidor: 1, 2
Jan af Lisö
Fast å andra sida så vill man ha magnolior som ingen i grannskapet har och då måste man importera.

Själv har jag Satisfaction, Eva-Maria, Daybreak och Chameleont som är ovanliga i svenska plantskolor, samt Blushing Belle som det kan inte finnas måga av i Sverige. Den sistnämnda har dock frusit 2 vårar i rad och verkar inte må toppen. Läxan lärd, nya magnolior skall jag plantera först i juni, innan dess skall de stå på balkongen och tas in vid frostrisk. (Mina magnolior växer på mitt lantställe så jag kan inte linda dem i fiber på kvällarna vid behov, vilket skulle ha varit en bättre lösning).

Sen skall man naturligtvis ha några säkra kort, såna som har klarat sig i Sverige under många år.
Lars-Erik Jonsson
CITAT (Jan af Lisö @ 29-09-2008, 14:27) *
Nu har jag saknat en magnoliatråd här på länge, så det är dags att skapa en. Frågan är enkel, vilka magnolior har Ni beställt till våren, var, och vilka andra hoppas ni få tag på.

Jag har beställt en tripetala 'Bloomfield' hos Magnoliastore.com

Dessutom hoppas jag få tag på en x 'Satisfaction'

Annars så håller bladen på mina magnolior att gulna och de blir färre för varje helg som kommer....

Hej! Jag försöker få nya zealändska magnolior att klara sig i Sverige:Star Wars har övervintrat, vuxit en meter och har nu knoppar. Ian´s Red har också övervintar och har nya knoppar. Shirazz är en kraftig planta och kommer att blomma i år. Dessutom har jag Athene och Serene. Min teori är, att eftersom dessa växter är känsliga, så behöver de värme för att slå ut på våren. Eftersom värmen kommer senare i Sverige än i Nya Zealand, så väntar de tills det blir varmt nog. Därmed slipper dom den sena frosten på våren. Jag vet inte om det håller i längden, men jag har just beställt en Milky Way som lär vara den starkaste av Juryhybriderna. Jag bor på västkusten i zon 1.

// Lars-Erik Jonsson
Jan af Lisö
Lars-Erik

Det blir otroligt spännade att följa hur det går för dina magnolior, hoppas du berättar här på Forumet...
Lars-Erik Jonsson
CITAT (Jan af Lisö @ 25-11-2008, 17:20) *
Lars-Erik

Det blir otroligt spännade att följa hur det går för dina magnolior, hoppas du berättar här på Forumet...

Rapport kommer framåt våren.
Lars-Erik Jonsson
CITAT (Jan af Lisö @ 16-10-2008, 07:25) *
Tror inte på Iolanthe heller, Olaf har många av sina magnolior i krukor som han tar in över vintern. Olaf klassar den som H1 med ?, och jag tycker att hans zoner är mycket optimistiskt satta.

Men du kan fråga honom direkt, han brukade vara aktiv i Hagepraten under namn Magnoliavastic.

Vad gäller uppgifter om magnolirnas storlek så får man ta dem med en nypa salt, de flesta hybrider är så pass nya att man helt enkelt saknar efrarenhet hur stora de blir utan bara spekulerar utifrån hur snabbt de växer och vilka deras föräldrar är. Det beror också vad plantan är ympad på, eller om den står på egna rötter.

Hej,

Jag planterade en Iolanthe för något år sedan.
Den klarade inte vintern. De kanske berodde på att det var en väldigt ung planta och planterad i oktober. Men det finns en Iolanthe på Fyn i Danmark. Den är säkert 5-10 m hög. Fyn borde väl ha ungefär samma klimat som zon 1 i Sverige. Värt att prova igen?

// Lars-Erik
Thomas Wahlqvist
Hej alla och särskilt hej till Lars-Erik Jonsson.
Kul att höra att du odlar de här storblommiga sorterna.
Jag har gått runt dessa som katten kring het gröt, jag har alltid gjort ett fegare val och alltid sneglat på de storblommiga, jag törs inte.
Det mest vågade jag har är en March til frost x Atlas den åkte in i en vedbod, den står i kruka och en Big Dude som ser bra skabbig ut efter sommaren, den kom aldrig i gång.
Hur länge har du haft dessa rariteter?
Berätta gärna mer ingående om hur de trivs.

Jag måste bara erkänna att när jag läste din lista på dina Magnolior så blev jag så fantastiskt nyfiken, kul.
Claes Sörmland
De första magnoliorna för 2009 är redan inköpta och sover utanför köksfönstret mot gården i lägenheten i tyska Heidelberg. Inspirerad av alla magnoliaexperters entusiasm bestämde jag mig slutligen för en en 'Daybreak'. Vidare ville jag testa en svensk kultivar så jag investerade i Anders Blomqvists 'Rud'. Båda från Magnoliastore. Framåt slutet av december tar jag hem dem till Sörmland.
Thomas Wahlqvist
Daybreak är en av få Magnolior som ´dött hos mig, ympad från Magnoliastore.
sNYGGA GRÖNA BLAD, GANSKA SMÅ BLAD, BLANKA OCH FINA, LITE VÅGADE.

nÅN SOM HAR SNYGG BILD PÅ EN STOR dAYBREAK I sVERIGE?
Lotta i Gbg
Angående 'Spectrum'. Den är ju känt tveksam utom i de bästa lägena i Sverige. Min bror har en i sin zon 1 (2) trädgård, som stått där i många år, och trivs bra. Innan stod samma planta i mina föräldrars zon 3 trädgård i flera år men växte baklänges och skulle ha dött om den inte flyttats. Det är mycket svårt att göra bedömningar på hur magnoliorna klarar sig efter bara några vintrar.
Själv har jag haft otur med de plantor jag köpt från Magnoliastore, jag har inte kvar någon, vilket till viss del kan bero på att det varit plantor som har svårt att klarar sig hos mig i zon 3. (tex 'Big Dude')
Lars-Erik Jonsson
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 27-11-2008, 21:20) *
Hej alla och särskilt hej till Lars-Erik Jonsson.
Kul att höra att du odlar de här storblommiga sorterna.
Jag har gått runt dessa som katten kring het gröt, jag har alltid gjort ett fegare val och alltid sneglat på de storblommiga, jag törs inte.
Det mest vågade jag har är en March til frost x Atlas den åkte in i en vedbod, den står i kruka och en Big Dude som ser bra skabbig ut efter sommaren, den kom aldrig i gång.
Hur länge har du haft dessa rariteter?
Berätta gärna mer ingående om hur de trivs.

Jag måste bara erkänna att när jag läste din lista på dina Magnolior så blev jag så fantastiskt nyfiken, kul.

Hej, Thomas!

Tack för ditt mail. Jag ska försöka beskriva lite, men obs att jag inte är någon expert utan en amatör, som är tagen av dessa oerhört vacka växter.

Magnolia ´Star Wars´ köpte jag i augusti 2006 hos Zetas i Stockholm. Den var då c:a 1 meter hög. Sommaren 2007 växte den rejält med årsskott på en meter. Den 5/10 det året var de största bladen 30 cm långa och 17,5 cm breda. Den hade vuxit till mer än 2 m i höjd. En sådan enorm tillväxt har jag inte sett hos någon magnolia. Den orkade väl inte producera blomknoppar samtidigt med denna tillväxt. Det fanns en, som tyvärr bröts av när vi hängde tvätt bredvid plantan. Nu tycks den ha 5 - 10 knoppar och jag ser verkligen fram emot blomningen.

M. ´Shirazz` köpte jag våren 2007 från Junker´s Nursery i England. Plantan är nästan 2 m hög, kraftig och verkar nu ha många blomknoppar. M. ´Ian´s Red köpte jag i oktober 2007 från Lindhults plantskola i Långås utanför Falkenberg. Den är ung, kanske 30 cm hög, men verkar ha en hel del blomknoppar just nu. Från Bulk- Boskoop i Holland fick jag tag på en M. ´Serene´ 80/100 cm i april 2008. Jag köpte den, eftersom den lär vara den senaste av Juryhybriderna att blomma och alltså kan slippa den sena vårfrosten. Den frodas och har knoppar.

I våras skaffade jag ett kraftigt exemplar av M. ´Athene´ från Lindhults plantskola. Jag vet inte om den kommer att klara sig, men plantan är oerhört kraftig trots att den är ung, kanske 2 - 3 år. Samtidigt köpte jag en ´Apollo´ med knopp från samma firma. Den lever ännu i högönsklig välmåga. Jag har sett den på bild i Gardiner´s bok. Fantastiskt.

Jag rekommenderar Lindhults plantskola utanför Falkenberg. Det lär vara Sveriges äldsta. Innehavaren är oerhört kunnig och kan det mesta o magnolior. Urvalet är enormt, större än Zetas.

Som lax på löken har jag just beställt en M. ´Milky Way´ från Eisenhut i Schweiz. Så jag ser fram emot våren 2009.

Hälsningar! // Lars-Erik

oliv
Till våren har jag nu beställt två magnolior som ska stå ute. Bredvid min "Alexandrina" ska planteras en "Lennei Alba" och en "Milky Way". Vi får se hur detta blir, jag föreställer mig en blommande inramning mot gatan...älskar blommor på bar kvist. Hoppas bara de inte blir för breda, de ska samsas på en sträcka på 10m tillsammans med en körsbärsbuske i ena ändan. g.gif tycker det är lite svårt att få fram både storlek och härdighet. Man hittar gansksa olika uppgifter om samma magnolior.
Thomas Wahlqvist
Lars-Erik det var roligt att höra om dina Magnolior.
Jag håller tummarna.

Hälsningar Thomas
Anders Roslagen
Vilka magnolior det kan tänkas bli 2009 vet jag inte, men jag funderar. I våras planterade jag mina allra första - sieboldii, ovata, kobus, Charles Coates och Galaxy. När jag tittar på magnoliastore.com så erbjuds viss hjälp med härdigheten på Wims favoriter. Ni som vet, är hardy eller very hardy de enda som kan vara rimliga i zon III?.
Mejlade dit och frågade om de har butik vid sidan om postorderverksamheten, vet ni? Tänkte att det skulle kunna vara en trevlig långhelgresa att åka dit och handla på plats.
Lotta i Gbg
Nu har jag inte kollat den härdighetslistan, men i regel brukar det vara tveksamt i zon 3 om holländarna skriver bara 'Hardy'. Det finns naturligtvis undantag och man måste också ha klart för sig att det är väldigt många magnolior som inte alls är prövade hos oss, och att man därför har lite svårt att veta hur pass tåliga de är.
Claes Sörmland
Jag har också tillbringat många timmar med att försöka få någon rätsida på härdigheten hos olika magnolior. Men den trista sanningen är nog det som Lotta skriver - de flesta sorter har inte testats i Sverige. Många har dessutom bara testats några få och ganska varma år och trots detta drar vi emellanåt slutsatsen att de fungerar. Har vi otur slår en ny serie kalla vintrar till och om det vill sig riktigt illa kombinerat med korta svala somrar. Då får vi kvitto på vad som verkligen funkar här uppe. Magnoliaodling i Mellansverige utanför de etablerade gränserna (kobus, xloebneri, salicifolia, sieboldii, acuminata (?) et c) är nog alltid en risktagande.
Anders Roslagen
Ok, inte mycket att gå efter då, deras härdighetsangivelser. Man får snappa upp vad andra har testat, kolla föräldrarna till en ny sort och sådant, som en fingervisning. Och sedan testa. Inte för att jag är oberörd om ett träd dör, men om en otestad sort växer och trivs så är det förstås en större glädje än om trädet var ett helt säkert kort.

Fick svar från magnoliastore och de har inte butik, men man kan beställa och hämta upp där om man vill ha egen koll på transporten.
De tog över efter Wims bortgång och har planterat en trädgård där, men träden är bara fyra år så det blir inte något att titta på förrän om tio år. De har dock tips om andra magnoliaträdgårdar om man ändå är i trakten.
Lotta i Gbg
Om du ska till Holland, så finns det väl hur många olika ställen som helst som du kan besöka. Ett exempel ärEsveld (M-sidan så du ser Magnoliautbudet) som har ett av de största utbuden i Europa (kolla Acer sortimentet!) De har kanske ett par hundra magnolior, fast du bör nog beställa om du ska vara säker på att de har dem hemma. Men det gäller ju Magnoliastore också.
Anders Roslagen
Mmm, det får nog bli en Hollandtur till våren om det funkar då! Två av mina bilburna trädgårdskompisar vill och nån av dem borde kunna, (jag har inte bil), och med tanke på en annan tråd här, vad trädgårdsinköp får kosta, så har jag väl en del att leva upp till när jag sparat in på bil! Måste räkna på det...
Claes Sörmland
Missa inte Arboretum Wespelaar i Belgien om du ändå åker ned:

Arboretum Wespelaar

Ett besök kan säkert inspirera till ett och annat magnoliainköp 2009.
lappa71
Hej på er M-"tokar"
Här kommer en länk som kanske kan va nåt för er:http://www.tepalen.se/Affar/Affar.htm
Kommentera gärna vad ni ser och läser.
Kenneth p
Thomas Wahlqvist
Ja visst är den trevlig Björns butik.
Om ni inte redan har tripetala så tveka inte, köp - köp.
De ser väldigt tropiska ut med sina långa och stora blad.

Som sagt, köp.
Jan af Lisö
Om man köper en tripetala så skall man nog köpa var 'Blomfield', den lär ha större blad. Vet ej hur stora de kan bli i Sverige, www.divaplant.de hävdade att de kunde bli upp till 95 cm, men så stora blir de knappt i Sverige.
Flyguy
CITAT (Claes Sörmland @ 06-12-2008, 09:51) *
Jag har också tillbringat många timmar med att försöka få någon rätsida på härdigheten hos olika magnolior. Men den trista sanningen är nog det som Lotta skriver - de flesta sorter har inte testats i Sverige. Många har dessutom bara testats några få och ganska varma år och trots detta drar vi emellanåt slutsatsen att de fungerar. Har vi otur slår en ny serie kalla vintrar till och om det vill sig riktigt illa kombinerat med korta svala somrar. Då får vi kvitto på vad som verkligen funkar här uppe. Magnoliaodling i Mellansverige utanför de etablerade gränserna (kobus, xloebneri, salicifolia, sieboldii, acuminata (?) et c) är nog alltid en risktagande.

Jag tycker då att risken att testa något som till slut inte klarar sig är ganska lätt att leva med, vill det sig väl kan även en mindre härdig magnolia ge några trivsamma år som gäst i trädgården.
Målet är förstås att de skall frodas och trivas, men gör de inte det är det nog ändå en mindre katastrof än att aldrig våga försöka.
Jag har åtskilliga magnolior i trädgården nu, utan att för den skull dra några slutsatser om överlevnad, det får andra tolka in.
Däremot har de senaste årens milda vintrar gett dom en god chans att etablera sig ordentligt och bli bättre rustade att klara ett bakslag.
De magnolior jag satsat på är många oprövade, men ändå inte orimliga chansningar. Ekonomiskt är det inga enorma värden som står på spel, investeringen består mest i tid.
Att avstå något i trädgården för att man inte vill offra tid vill jag inte gå med på... happy.gif

"Bäcken" kommer man aldrig över, så "hej" kommer jag aldrig att ropa, men jag tänker njuta under tiden utan att oroa mig för vad som kan hända.

Claes Sörmland
CITAT (Flyguy @ 10-12-2008, 18:49) *
Jag tycker då att risken att testa något som till slut inte klarar sig är ganska lätt att leva med, vill det sig väl kan även en mindre härdig magnolia ge några trivsamma år som gäst i trädgården.
Målet är förstås att de skall frodas och trivas, men gör de inte det är det nog ändå en mindre katastrof än att aldrig våga försöka.
Jag har åtskilliga magnolior i trädgården nu, utan att för den skull dra några slutsatser om överlevnad, det får andra tolka in.
Däremot har de senaste årens milda vintrar gett dom en god chans att etablera sig ordentligt och bli bättre rustade att klara ett bakslag.
De magnolior jag satsat på är många oprövade, men ändå inte orimliga chansningar. Ekonomiskt är det inga enorma värden som står på spel, investeringen består mest i tid.
Att avstå något i trädgården för att man inte vill offra tid vill jag inte gå med på... happy.gif

"Bäcken" kommer man aldrig över, så "hej" kommer jag aldrig att ropa, men jag tänker njuta under tiden utan att oroa mig för vad som kan hända.

Inte är jag någon dysterkvist som vill hindra trädgårdsägare att plantera magnolior - tvärt om! Själv har jag planterat både det ena och det andra i magnoliaväg i Sörmland på vinst och förlust. Men samtidigt tror jag det är bra att alla inser att vi inte vet riktigt vad odlingsgränsen går för olika sorter - det är ju det som vi testar för tillfället. Men visst kan man göra rimliga gissningar och börja dra initiala slutsatser från de första odlingsåren redan nu.
Flyguy
CITAT (Claes Sörmland @ 10-12-2008, 19:19) *
Inte är jag någon dysterkvist som vill hindra trädgårdsägare att plantera magnolior - tvärt om!

Nej för sjutton, det skulle aldrig falla mig in att tro! happy.gif

Vi vet så lite om vad som går och inte går och hur länge det går, så varje odlare som gör ett försök och ger andra möjligheter att dra slutsatser är en tillgång, det är alltid lika kul att läsa om de sorter och arter andra haft framgång med!
Jag tror också att vi ofta underskattar vissa växters förmåga att klara klimatet, här i trakten finns åtskilliga magnolior och andra växter som med tvekan brukar rekommenderas till mycket mildare zoner som lever och frodas sedan flera decennier, utan att för den skull daltats med.
Vad gäller magnoliorna är det egentligen inte att knäcka zoner med diverse lämpor som gäller, utan att ta reda på vilka krav de olika arterna och sorterna har och att ha kul under tiden!
Lotta i Gbg
Jaha, då är det väl mig du kallar dysterkvist:-) Jag har själv haft ihjäl minst ett 10-tal magnolior och har ett antal levande. Flera av dem är tveksamt härdiga eller mycket osäkra kort....Jag måste säga att jag tycker att om man inte ska skaffa så många magnolior så är det svårt att rekomendera att man ska köpa just de osäkra. Är man en freak så kan man ju köpa vad som helst.

Angående M tripetala så duger den vanliga alldeles utmärkt, den är rätt spektakulär som den är. Jag har en som är 10 år, men jag har också skaffat en Bloomfield eftersom jag är så nöjd med den vanliga.

M tripetala

Bilden är tagen förra året

Flyguy
CITAT (Lotta i Gbg @ 10-12-2008, 21:38) *
Jaha, då är det väl mig du kallar dysterkvist:-)

Neejdå, Lotta, inte alls!
Jag var förstås inte ute för att trycka till någon, hoppas ingen uppfattade det så!

Mycket vackert exemplar av tripetala Du har, hoppas att mitt eget kommer att växa till sig lika fint. happy.gif
Jan af Lisö
Lotta, vilken vacker magnolia i en vacker miljö !!! Dessutom i en sluttning vilket lär vara optimalt för en magnolia.
Thomas Wahlqvist
Mmm, Lotta har en fin Magnolia där i sluttningen :-)
Jag har en likadan, men inte lika stor.
lappa71
..nu har jag varit ute på tur igen. Denna gång till Orust och där finns en liten handelsträdgård strax norr om Ellös.
Utedelen såg inte så kul ut men nästan längst bort stod en hel drös Magnolior....och 50% på priset. Efter diverse ompackningar i bilen och nån fundering om nån av ungdommarna kunde ta bussen till Borlänge(!) så.....köptes 120 cm Yellow Bird för 360kr. Efter att ha rensat henne från snigel så blev det paketinslagning och trångt och glatt i bilen med många kommenterer om ´tokiga´pappan.
Så ni som bor åt det kan ju skaffa er en riktigt fin julklapp ute på vackra Orust.
Go jul på Er
Kenneth
oliv
CITAT (oliv @ 01-12-2008, 15:06) *
Till våren har jag nu beställt två magnolior som ska stå ute. Bredvid min "Alexandrina" ska planteras en "Lennei Alba" och en "Milky Way". Vi får se hur detta blir, jag föreställer mig en blommande inramning mot gatan...älskar blommor på bar kvist. Hoppas bara de inte blir för breda, de ska samsas på en sträcka på 10m tillsammans med en körsbärsbuske i ena ändan. g.gif tycker det är lite svårt att få fram både storlek och härdighet. Man hittar gansksa olika uppgifter om samma magnolior.

Det blev återbud på min beställning, så nu har jag bestämt att det bara blir små magnolior (högst 4m hög och 2m bred) i fortsättningen. Nu har jag fått hem en Mag´s Pirouette och en Dan Xin, den sistnämda med blomknoppar! En kraftig planta. De väntar nu i min inglasade uteplats på att bli utplanterade till våren.
Jag får se hur de artar sig här. Sedan har jag på min önskelista till nästa år en Shi Banchi Rosea och kanske en Genie? Men det är än sålänge bara min önkselista.
gullegrisen
Beställde en junimagnolia för dess vackra blad..årets julklapp till mig själv santa.gif Den ska levereras i mars - kan knappt vänta tongue.gif
Stefan P
Hej,

Jag har beställt en 'Hattie Carthan' från Larch Cottage Nurseries. Anländer i mars. En liten rackare men den ska visst vara både snabbväxande och härdig med sina acuminata-anlag. Kul färger också, både gula, gröna och röda toner.

/Stefan
vendela
Hej! När kan man vänta sig att plantskolorna börjar få in magnolior? Om man inte själv har beställt i förväg alltså.
Jan af Lisö
Nu, ju tidigare dessto bättre !!!
Flyguy
Nu var det beställt, om allt går i lås.
Tre magnolior än så länge, M. Biondii och två hybrider, M.soulangeana "Lennei" x M.sprengerii "Diva" och M.cylindrica x M.sprengerii "Diva".

Sen dyker det alltid upp saker efter vägen....

Jag behöver en större trädgård! whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon