|
Full version: Magnolia 2009
Jan af Lisö
29-09-2008, 14:27
Nu har jag saknat en magnoliatråd här på länge, så det är dags att skapa en. Frågan är enkel, vilka magnolior har Ni beställt till våren, var, och vilka andra hoppas ni få tag på.
Jag har beställt en tripetala 'Bloomfield' hos Magnoliastore.com
Dessutom hoppas jag få tag på en x 'Satisfaction'
Annars så håller bladen på mina magnolior att gulna och de blir färre för varje helg som kommer....
Jag har kommit fram till att jag vill ha en Satisfaction, men jag trodde att det bara var att gå till plantskolan och beställa. Jag frågade för någon vecka sedan och han sa att man beställde någon gång under vintern.
Har jag rätt för mig att Satisfaction blir ganska liten, kanske två meter eller så? Som en buske?
Jag vill även ha ett träd, ett litet träd, kanske 4-5 meter, men har inte kunnat välja.
x 'Satisfaction vore fint.
Här i göteborgstrakten har bara enstaka blad på xMerril blivit gula. DOm skal lfå lite höstgodis snart-höstgödsel.
Jan af Lisö
30-09-2008, 11:24
Mina magnolior (och även alla andra vedartade träd och buskar, inkl. hallon och björnbär) brukar få höstgödsel 1.a veckan i augusti.
Läste ett inlägg av Big Gardener (vart tog han, Birger alias Big Gardener, vägen förresten, jag saknar hans kunninga råd) att fruktträd har en period i slutet på augusti där de tog emot höstgödseln och då skulle den spridas några veckor tidigare. Så jag antog att det kanske gällde alla vedartade växter.
Någon på Forumet som kan det här ?
Jag är sugen på att beställa en Michelia alba till våren. Jag ska ha den i kruka.
Gödningen måste bero på hur långt hösten kommit?
Vi har inte haft det kallt ännu och magnoliorna är gröna ?
Hur är det: Big, cilla, nån anna, vad gäller?
/M
Hej! Har fått möjlighet att "ta över" min väns magnolia då hon ska flytta. Men hur är det egentligen med att flytta magnolior och är det i så fall en bra tidpunkt nu? Bor i zon 2. Magnolian är ca 150 cm hög. Är det något annat jag ska tänka på?
Förresten, vad är det för höstgödsel ni menar?
Trädet (ZonV)
04-10-2008, 13:47
Har en stående beställning att min plantskola ska fixa ELIZABETH MAGNOLIA Magnolia x 'Elizabeth' åt mig sedan i våras men det verkar vara svårt att ordna det. Har någon hört om någon ny härdig magnolia som finns på marknaden dvs minst zon 4 eller zon 3? Tackar för alla tips på förhand!
Krokodilen
05-10-2008, 19:48
Jag vill ha en Leonard Messel, maken vill ha en stjärnmagnolia men Lenne M. duger nog inte åt honom, han vill ha en vit. (Bodde innan han träffade mig bredvid Lunds botan och utanför fönstret hade han en vit jättestor stjärnmagnolia som han alltid pratar om.) När vi gör om woodlandet vill jag ha en Yellow bird där, men det dröjer nog ytterligare nåt år. Och i ett skuggigt hörn eller tidigare ägares barns sandlåda leker jag med tanken på att sätta en sieboldii. Men hur det blir får nog avgöras av om vår första magnolia, Betty, klarar sig över vintern.
Jan af Lisö
06-10-2008, 08:58
Malena:
Höstgödsel = PK gödsel, dvs utan kväve. Man ger växterna innan de går i vinterdvala.
Det är alltid chansartat att flytta en magnolia, det skulle jag göra tidigt på våren när tjälen har gåt ut ur jorden och innan magnolian börjat vakna. Magnolior gillar inte att flyttas, ta med så stor jordkala runt magnolian som möjligt och försiktigt så att inte rötterna går av. Vattna ordentligt första 2-3 åren och hoppas på det bästa.
SessanJ
07-10-2008, 14:42
Kan man plantera en magnolia nu på hösten? Eller måste man vänta till våren? undrar jag...
Jan af Lisö
07-10-2008, 14:48
Det är bättre på våren, men bor du i landets södra del så borde Magnolian fortfarande klara sig.
I så fall skulle jag rekommendera vinterskydd både för stamman och rötterna, för säkerthets skull...
Thomas Wahlqvist
12-10-2008, 19:05
Hej igen Jan jag såg ditt album på yahoo groups, kul.
Jag borde köpa nåt men kan somvanligt inte bestämma mig. Min Big dude fick aldrig igång sin trivsel i somras, så jag är lite orolig för den.
Jag vill ju helst ha nåt storblommigt, nån som kanske kan gå i Zon 1, men vad ?
Jan af Lisö
13-10-2008, 07:58
Thomas,
Jag är inte insatt i magnolior för zon I, men du skulle kanske kolla direkt med Tommy Ahnby, han har massa spännade korsningar mellan storblommiga magnolior, bl.a Big Dude, och härdigare dito. Det finns något som heter 'Big Baron' (eller Big Barron, eller Red Baron, vet ej).
Jag har en 'Big Dude' OP från honom via Zetas och den har hittills klarat sig bra, men det kan ta många år till blomningen då det är en kärnplanta.
Thomas Wahlqvist
14-10-2008, 14:07
Jag har en annan Big dude oxå, korsad med March til frost.
De här Magnoliorna har jag beställt i dag
x kewensis 'Wada's Memory'
x loebneri 'Raspberry Fun'
'Manchu Fan' x sprengeri elongata
Wilsonii
Delavayii
De finns i Belgien just nu.
Stefan P
14-10-2008, 21:09
Magnoliorna 'Woodsman' och 'Sunsation' är två som jag siktar på att få tag i. Den förra fanns överraskande nog att köpa på Blomsterlandet i Göteborg i somras, men det tillfället missade jag. Den senare verkar hopplös att få tag på i Sverige, trots att efterfrågan uppenbarligen finns. Var det inte i något tv-program den lyftes fram? Överhuvudtaget verkar utbudet av magnolior med gult (acuminata) i sig vara väldigt begränsat.
/Stefan
Jan af Lisö
15-10-2008, 07:57
Stefan, kolla med magnoliastore.com om de har Sunsation, fast jag har för mig att de hade ingen i år på sin lista. Kostar inget att kolla. Ingen Woodsman heller.
Jag köpte min hos Burncoose i England, svindyra, transporten tog 9 dagar (så en av magnoliorna dog), men Sunsation klarade sig och växte fint, blommade i år för första gången, planterad 2006 (30 cm då, nu nästan 2 meter. I mitt album finns bild på den som nyplanterad).
Den som visades på TV växte hos John Lennart Söderberg (författaren till boken "Odla Magnolia") i Uppsala. Det finns flera gula som borde klara sig i Sverige: - Yellow Bird - Tellow River (något osäker om dess härdighet) - Elisabeth - Sun Spire - Banana Split - Catty Carhan
Egentligen alla (de flesta?) som har accuminata i sina gener.
Jag vet inte om det passar i den här tråden, men jag skulle gärna vilja ha tips på en fin magnolia. Jag har redan bestämt att jag ska skaffa en 'Satisfaction', men jag skulle även vilja ha ett litet träd, kanske 4-5 meter högt. Jag vill att det ska vara flerstammigt eftersom jag har sett så fina magnolior som är det. Blommorna ska vara stora och vita eller ljusrosa, en typisk praktmagnolia, skulle jag tro. Däremot får den gärna börja blomma vid tidig ålder och blomma rikligt. Och inte ha lätt för att bli skadad vid frost strax före eller under blomningen.
Jag bor visserligen i zon 1, men i alla fall.
Någon som har något tips?
Jan af Lisö
15-10-2008, 13:59
Praktmagnolia är ju ett gott svar på din fråga, många olika sorter finns och de kan man ha i Skåne, tyvärr inte i Stockholm... Skulle även titta på 'Galaxy', eller helst dess tvillingssyster 'Spectrum' som sägs vara ännu vackrare och framför allt flerstammig. Blommorna är kanske mer rosa än ljusrosa.
Lite mer om dessa 2 hittar du på magnoliastore.com's hemsida, kolla under Wim's Favorits.
Praktmagnoliorna kan med tiden bli mycket stora.
CITAT (Jan af Lisö @ 15-10-2008, 14:59)  Praktmagnoliorna kan med tiden bli mycket stora. Ja, det är ju det som är problemet. Trädet ska helst inte bli mer än 4-5 meter. Eller kanske 6. Jag har tittat på Wim's Favourites förut, men det är alltid något som inte stämmer. Milky Way ser fin ut, men är den egentligen härdig? Han ifrågasätter de nyzeeländska sorterna. Atlas är också fin, men verkar inte heller härdig. Jag hittade förresten den här länken där det stod lite mer: http://www.rhs.org.uk/Learning/Publications/plantsman/0305/Fast inget om härdighet, förstås. Är det någon som känner till härdigheten hos Milky Way? Jag blev riktigt sugen på den, beskrivningen i länken här ovan var så positiv.
Jan af Lisö
15-10-2008, 16:14
Jury hybrider (dit både Atlas och Milky way räknas) är inte att tänka på i Sverige; de kräver nyzeländskt kustklimat med knappt några minusgrader.
Det finns väl ingen 'perfekt' magnolia, därför måste man ha så många man får plats för....
Så tragiskt  Kanske får bli Iolanthe, då. Wim säger 7 meter, jag har även sett 5 meter angivet. Den är med på Olav kallebergs lista, så den borde vara härdig.
Thomas Wahlqvist
15-10-2008, 17:48
Iolanthe tror jag inte går, men däremot Big Dude i zon 1, Olav har en stor planta av denna.
Jan af Lisö
16-10-2008, 07:25
Tror inte på Iolanthe heller, Olaf har många av sina magnolior i krukor som han tar in över vintern. Olaf klassar den som H1 med ?, och jag tycker att hans zoner är mycket optimistiskt satta. Men du kan fråga honom direkt, han brukade vara aktiv i Hagepraten under namn Magnoliavastic. Vad gäller uppgifter om magnolirnas storlek så får man ta dem med en nypa salt, de flesta hybrider är så pass nya att man helt enkelt saknar efrarenhet hur stora de blir utan bara spekulerar utifrån hur snabbt de växer och vilka deras föräldrar är. Det beror också vad plantan är ympad på, eller om den står på egna rötter.
Det här verkar ohyggligt svårt. Jag undrar vad det är för magnolior som växer här, flerstammiga med vackert växtsätt, kanske 4-5 meter höga och tämligen gamla. Jag har inte sett dem när de blommar, men de är vackra hela sommaren (jag gillar flerstammiga träd).
Borde inte vara så svårt att hitta, men det är väl det att man alltid vill ha det bästa. Alltså en vacker, flerstammig magnolia, men bättre än förr. Om det nu behövs?
Någon som känner till Alexandrina, hur den växer? Och hur hög kan man räkna med att Brozzoni blir här?
Boken om magnolior finns inte på mitt bibliotek, men jag får se om jag kan skaffa fram den på något sätt.
Thomas Wahlqvist
16-10-2008, 17:37
Ditt bibliotek Om de inte har den så kan de låna den från ett annat bibliotek, ofta gratis. Berätta för dem att det är en MYCKET VANLIG BOK FÖR TRÄDGÅRDSINTRESSERADE; SKRIVEN FÖR SVERIGE AV SVENSKA ODLARE: Den bara måste de få fram.
Jag har nu fått tag i boken, den verkar väldigt intressant. Jag lutar åt en Alexandrina efter sökningar om storlek på nätet. Även Verbanica ser väldigt fin ut.
Jag får nog vara försiktig, så att jag inte trillar alltför långt ner i magnoliaträsket. Det finns inte plats för det i min trädgård.
Nästa fråga blir: var bör man beställa? Jag beställde en cornus Eddie's White Wonder hos min plantskola och fick en med avhuggna rötter som var max 10 centimeter långa. Jag har planterat den och hoppas innerligt att den överlever. Dyr var den också. Nu vet jag inte om jag vill beställa magnolia från dem eftersom jag inte vill ha fler dyra, misshandlade växter.
Var kan man garanterat få krukodlat, någon som vet?
Thomas Wahlqvist
20-10-2008, 12:59
Magnoliastore.com har krukodlade. De har en lista på deras hemsida om vad de har inne just nu, du måste hitta den listan först. Sen kan du drömma och våndas.
När du får hem plantan så är den kanske 50 cm hög. och kostar dig omkring 600kronor ink frakt.
Ta någon sum du hört fungerar i din zon, det är inte kul att se en dyr planta tyna bort eller ännu värre, växa bra i 3 år för att sedan dö och du får börja om. Jag brukar välja efter erfarenheten att någon lyckats med en viss sort. Inte snack om att någon lyckats, utan SÄKRA bevis.
Det finns ju de som spenderat tusentals kronor på experiment redan på 80talet, och hemma hos dem växer det mest vanliga sorter---------alltså dog de, en efter en.
Mitt tipps är en Wildcat, men just denna är inte krukodlad hos nämnda firma.
Hmm, de hade inget av det jag funderade på. Men jag såg bilden på den lilla magnolian i sin kruka, redo att skickas iväg  Hur är det med Bulk? Kommer det avhugget eller med rötter? De verkar ha mer, men man vet förstås inte om de verkligen har det eller ej. Vad gäller härdighet trodde jag att hybriderna i den svenska magnolia-boken skulle funka "garanterat"? Hittade bild på wildcat, den var ju grymt fin...!  Men helt vit.
Jan af Lisö
20-10-2008, 14:08
Du kan skicka frågan direkt till Bulk, de brukar svara. Jag tror att det skall stå 'pot' i deras katalog för krukodlade. Bulk har gott anseende bland magnoliaodlarna. En annan leverantör är Burncoose i England, de har fina och många magnolior, men de är SVINDYRA och dessutom så tog transporten från England 9 dagar, som gjorde att magnolian för 1100:- dog. Men om man beställer tidigt under säsongen, när de är i davla, då borde det gå bättre. De två andra överlevde och växer mycket fint, blommade året resp 2 år efter planteringen. Du bor i zon 1 och jag vet inget om pålitliga plantskolor där, men eftersom ni har bättre klimat så är chansen större att magnolior med avhuggna rötter klarar sig bättre. Hos mig har Galaxy och Stellata 'Waterlilly' med avhuggna rötter klarat sig bra. Du kan även testa Ensveld, men jag har ingen erfarenhet av dem. Jag måste erkänna att jag har satsat på nya spännade sorter, vi får se vad som händer när det kommer vintern med temperatur under -20 grader. Tråkigt att ha de magnolior som står i allas villaträdgårdar.
Jag är så ny på det här att jag har svårt att tycka att några magnolior är tråkiga  Håller just på att räkna ut hur jag ska få plats med tre stycken... (fast då blir det två riktigt små). Hoppas att du har rätt i att kornellen med avhuggna rötter kan klara sig. Det såg hemskt ut med en så ynklig rotklump (med rotstumpar) till en så pass hög planta.
Då har jag lyckats komma fram till att jag vill ha en Satisfaction, en Alexandrina och en Wildcat. De två förstnämnda finns hos Bulk. Men Thomas, Wildcat finns ju ingenstans?
Hmm, ser nu att den finns på Linudden...
Thomas Wahlqvist
21-10-2008, 12:19
Wildcat finns hos Magnoliastore http://www.magnoliastore.com/rest/stock.pdfLängst ner i denhär listan. 4e från slutet, där står de att d ehar den i lager.
Ja, titta... barrotad... Det hade varit hemskt praktiskt om en odlare hade alla sorterna, men så enkelt kan det väl aldrig vara  Tack för all hjälp! Känns som om jag har tagit över tråden helt. Är det förresten någon som har bilder på någon av de här magnoliorna? Jag är ute efter bilder i helfigur eftersom jag skulle vilja se hur de växer. Hittar mest närbilder på blommorna.
flinga100
26-10-2008, 10:30
Hej! Jag fick en Magnolia Spectrum som reades ut på Blomsterlandet som jag planterade igår. Jag hade inte läst på  så jag kan bara hoppas att det går vägen... Jag grävde en grop, stoppade i lite halvförmultnad kompost och satte i plantan efter lite vattning. Den ska klara zon 2 - 4 och jag bor i 2, så jag hoppas på det bästa. Någon som har en spektrum? Är de alltid rosa? Om den klarar sig, kan jag få blommor redan nästa år?
Nu har jag faktiskt beställt en Wildcat! De andra två får jag vänta med något år till. Längtar redan till våren
Jan af Lisö
30-10-2008, 08:24
Att påstå att 'Spectrum' (som är en systersort till 'Galaxy') skall klara sig i zon IV är lurendrejeri, eller bara okunskap. Zon II, kanske, det får tiden utvisa. Jag är mycket intresserad att få höra resulatatet.
Med "klars sig" menar jag att den skall inte bara överleva, utan växa, frysa inte tillbaka på vintrarna, se vackert ut och blomma vackert, mao en prydnad för trädgården.
Spectrum anses vackrare och mindre härdig än Galaxy (som skall klara sig tom zon III), och blir ett flerstammig träd till skillnad från Galaxy som brukar vara ett vackert enstammigt träd.
Om den får blommor till våren, kolla redan nu om det finns några blomknoppar. Det beror också hur stor och gammal plantan är, normalt tar de några år på sig innan de blommor. Egentligen så tycker jag att unga magnolior skall satsa sin energi på etablering och tillväxt, inte på blommning.
Men många plantskolor satsar på att magnoliorna blommar i plantskolan, då är de lättare att sälja. Därefter brukar det komma några blomlösa år innan de börjar blomma "på riktigt" igen.
Fråga: Var den krukodlad eller med rotklump med avhuggna rötter ??
flinga100
30-10-2008, 17:35
O nej, hoppas verkligen att den klarar sig! Nu har jag surfat runt och tittat på bilder av den, så jag kommer att bli grymt besviken om det dör.  Jag har virat fleece kring den nu vi har haft minusgrader. Jag tittade till den i morse, nu är det inga gröna blad kvar - den ser ganska ynklig ut. Den är ganska stor, tycker jag, kanske 50 cm. Om den var krukodlad vet jag inte, jag vet inte hur man ser det. Och nu sitter den ju säkert i sitt hål i marken.  Den har fått en placering mellan två hus, men inte vid någon vägg direkt. Jag undrar, jag... det kan nog gå åt pipan, det här. Min syster har inte satt ned sin än, tror du att det är bättre för henne att låta den stå i krukan till våren?
Thomas Wahlqvist
30-10-2008, 19:02
Skall den stå i kruka över vintern så kan rötterna ruttna. Ska du ha den i kruka måste den stå skyddad från allt för mycket nederbörd.
Det är nog ingen vitts att täcka den med fleece redan nu, även om det är omtänksamt av dig, vem vill inte ha fleece på sig den här årtiden?
Jag skulle bygt ett tältskelett av gamla slanor, lite som en indiantipi, sen när vintern sätter in ordentligt, i ex Januari, då skulle jag bygga in den med ex fleece. Och så skulle jag ha 3 säckar med torra löv liggandes som en isolering mot rötterna.
flinga100
31-10-2008, 09:30
Åhå, jag som ville ordna det för den. Den ser varm ut i sin fleecetröja i alla fall. Tack för tipset! Jag ska se om jag hittar några bra slanor att bygga ett hus till den med. Och jag ska hälsa systern att hon bör stta ned den i jorden så snart som möjligt. Det blir säkerligen varmare snart igen, då kan hon passa på.
Flinga, jag satte en "Spectrum"i fjol och det är på tok för tidigt att uttala sig om härdigheten på sikt, med den "vinter" vi aldrig fick. Jag misstänker ändå att den "vintern" var tuffare mot växterna än en normal. De minusgrader som kom drabbade som barfrost för att tina och frysa på igen. Hur som helst, "Spectrum" sköter sig utmärkt så långt, jag tror jag har 16 magnolior av blandade sorter i trädgården och det är nog den som ser ut att må bäst, trots sen plantering i fjol (början Augusti). Den växte bra redan från start, utan att tjorva eller överdriva, den mognade av i behagligt tempo lagom till kylan kom, både i fjol och i år, dessutom är det nog den enda sorten som kan skryta med att ha alla grenspetsar i behåll, utan vinterskador. Andra sorter trivs, men "slarvar" med avmognaden lite grann och får en snyting av första frosten. Jag har gott hopp om att den klarar sig åtskilliga år, om inte vargavintern slår till ordentligt. Om så skulle vara, då har den förhoppningsvis gästat mig några år och bjussat på lite blom också. Hade jag inte gett den chansen hade jag absolut inte fått det.
Zonen, rent geografiskt, är 3, på gränsen till 4, strax söder om Örebro.
Lycka till!
Just det, med anledningen till tråden i tankarna, jag har ännu inte beställt för nästa år. Det brukar dröja någon eller ett par månader tills det är dags.
flinga100
04-11-2008, 21:32
Tack Flyguy för uppmuntrande ord!
Då vet jag att den i alla fall kan klara milda vintrar och det till och med i zon 3. Och att den klarade planteringen i augusti. Nu blev ju min stackare planterad ännu senare men med lite tur kanske den vill sig. Jag hoppas det, den ser så otroligt vacker ut, ven om jag inte kan vänta mig några blommor redan nästa år. Blommar din får du lägga ut bilder här så småningom. Och 16 magnolier var förresten mycket imponerande! Vilken blommande trädgård du måste ha på vårarna!
CITAT (flinga100 @ 04-11-2008, 22:32)  Tack Flyguy för uppmuntrande ord!
Då vet jag att den i alla fall kan klara milda vintrar och det till och med i zon 3. Och att den klarade planteringen i augusti. Nu blev ju min stackare planterad ännu senare men med lite tur kanske den vill sig. Jag hoppas det, den ser så otroligt vacker ut, ven om jag inte kan vänta mig några blommor redan nästa år. Blommar din får du lägga ut bilder här så småningom. Och 16 magnolier var förresten mycket imponerande! Vilken blommande trädgård du måste ha på vårarna! Jag är tveksam till om det blir några blommor på Spectrum nästa år och det är väl det bästa just nu. Som sagts tidigare, det är bättre att den etablerar sig ordentligt innan den kör igång med blommor. Den som blommat ivrigast hittills är "Picture", som drog till med ett dussin stora blommor redan första våren efter planteringen. Efter den ansträngningen har den sedan bara stått och hämtat andan... Ännu är de flesta magnoliorna helt unga, det är bara några stycken som har vågat sig på att blomma än. En av de äldre, en okänd Soulangiana (Alexandrina?) som stått i fyra år nu har gett blom ett par år och börjat växa till sig ordentligt nu. Den tänker nog bjuda på fyrverkeri i vår, den är full med ludna "kissar"! Men det är ju det där med sena frostnätter också, det kan lika gärna bli skräp av blomningen. Lite av charmen med Magnolia... Med lite flyt så har jag en vackert blommande trädgård om några år, men mycket är chansningar.
flinga100
07-11-2008, 20:27
Vilken kul idé - att plantera så många magnolior! Ja, du lär ha en underbar trädgård om några år!
Thomas Wahlqvist
07-11-2008, 22:36
Jo som tråden-------vad har ni beställt til våren?
Wildcat är beställd -en riktig höjdare, har varit sugen på Judy Zuk och salicifolia Van veen, men vet inte vart jag skulle sätta dem. Fullt nu, vi får väl hoppas på att något dör snart. Har ett spräckt surklarbär och ett par svampangripna plommonträd, så snart får de plats.
Wildcat, precis som du
eugenia
11-11-2008, 20:50
Trevligt med en magnoliartråd igen, är det inte på vintern som suget är som värst? En tanke till alla er i skåne som beställer magnolia på postorder; att det ofta faktiskt finns plantskolor här som har ett rikt sortiment av magnolia. Det kan ju kännas bättre att se plantan man köper. Plantskolan i Stora Herrestad utanför Ystad har mycket, Elizabeth b la. Ystad plantskola har haft Alexandrina förr om åren, fast dem är jag sur på. Tågarps plantskola (Simrishamnstrakten) brukar inte tveka att ta hem magnolior om man ber dem. Kanske kan vara värt en åktur?... bara ett tips...
Hej! Läste tidigare i denna intressanta tråd,att någon var överraskad att de hittat en woodsman på Blomsterlandet,det var jag som tog ut det breda sortimentet tillsammans med Lennart Söderberg,ett tips håll utkik våren-09. I år hade blomsterlandet i Jönköping 29 olika sorters Magnolior. /Hans
Jag var på plantskolan i Stora Herrestad för ett par veckor sedan och det stämmer att de har en hel del magnolior. Dock inte Wildcat som jag var ute efter. Jag kommer förstås inte ihåg vilka sorter det var... de hade Elizabeth, Wada's memory, eh, nej, jag minns inte.
De hade även väldigt söta små skenkamelior som riktigt ropade på mig att ta med dem hem... men de fick stanna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|