Full version: Knäckig äppelpaj
Irene_L
Knäckig äppelpaj

Skala äpplena, ta bort kärnhus, klyfta dom sedan och lägg i en form. Jag täcker botten på formen med äpplen.
Strö över knappt 0,5 dl socker och 1 tsk potatismjöl. (Jag tror man kan utesluta sockret eftersom knäcktäcket är sött. Jag har inte testat det men tänker göra så nästa gång)

Smält 150 g smör, häll i 0,5 dl sirap och 1 dl grädde, vispa ihop och dra av kastullen från plattan.

Blanda detta:
2 dl mjöl
2,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl socker

Blanda detta med det i kastrullen, men kastrullen ska ej stå på plattan då.

Bred geggan över äpplena, grädda i 25-30 min i 175 grader, tills ytan är lite knäckig.

Njut med vaniljglass eller vaniljvisp. Mums!!

Jag har förut använt rabarber istället för äpplen. Det blev också jättegott men då behöver man strö på sockret eftersom rabarberna är sura.
Alba
Tack för receptet. Den ska testas.......kan ju inte göra annat....vill inte riskera att missa så smaskiga saker......den verkar jättegod.
Bettis
Denna ska jag testa idag, oj så gått det låter
embees
Det låter verkligen gott ! Måste testa detta i helgen.
Gillan
Jag dreglar Irene! Jag fullkomligt älskar allt med "knäckig" glasyr wub.gif ................Vad tror du, går den att frysa in?
Irene_L
jag vet inte Gillan..jag har inte provat. Men om du testar så kan du väl berätta hur det gick. Det skulle vara toppen om det gick att frysa in den!
Gillan
Okej, jag tänker i alla fall testa så jag återkommer med facit senare i Höst/vinter när jag vet bättre tummenupp.gif
Bettis
Hann inte göra den igår men nu har jag just tagit ut den ur ugnen och provsmakade yahoo.gif yahoo.gif jösses så god den är.
Ramred
Åh så god den blev! Skippade sockret på äpplena, den var söt nog ändå! Åt den till efterrätt, ljummen, med lite glass till.
Myosotis
Vilken tur att jag inte har någon grädde hemma och att det är låångt till affären! wink.gif
huskatt
-MUMS!Jag ska göra äppelpajen nu.Ska gå ut i regnvädret först o plocka äpplen.Sen kan man sitta inne o fika på em.Tack! tummenupp.gif
cato
Testade äppelpajen i kväll. JÄTTEGOD!
Tack för receptet
vanjalarsa
håller med föregående talare...den var smaskens ! tack för receptet!

mvh Vanjalarsa
Platinum
Tackar för receptet, den var verkligen mumsig.

Själv gjorde jag min på Åkerö och den blev 000.gif
Irene_L
Varsågod....vad roligt att ni också tyckte om den tummenupp.gif
Farmor Selma
Har nu gjort pajen två ggr den är ju så god. Första ggr hade jag inte grädde hemma så jag tog 3/4 del mjölk + 2 msk matlagningyoughurt (för att få det lite tjockare) Idag hade jag köpt hem grädde och gjorde enl. receptet skillnaden var att den blev lite knäckigare med grädde men vad gör man när sötsuget sätter in och man bor på landet långt från affären

Tack för receptet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon