Full version: Fru gårman
Sidor: 1, 2
Bettis

Blir det mer jämnställt med både herr och fru gårman g.gif iaf säger vägverket det.
Aqvakul
kanske bidrar det en liten aning till större jämställdhet - men f.a. så tycker jag att "fru Gårman" är ett mkt trevligare vägmärke.
Ramred
Spelar det någon roll egentligen om det är en man eller kvinna på märket? Är inte huvudsaken det faktum att det symboliserar övergångsställe? Ska man göra om märket för gågata också? Det är ju ett litet flickebarn på den skylten. Diskriminerar det dom små gossarna? Min uppfattning är att det går lite till överdrift. Tycker det är bättre att satsa dom pengarna på att göra t.ex. säkrare gångvägar.
Betty
Instämmer med föregående talare.
*Stintan*
CITAT (Ramred @ 02-10-2008, 14:49) *
Spelar det någon roll egentligen om det är en man eller kvinna på märket? Är inte huvudsaken det faktum att det symboliserar övergångsställe? Ska man göra om märket för gågata också? Det är ju ett litet flickebarn på den skylten. Diskriminerar det dom små gossarna? Min uppfattning är att det går lite till överdrift. Tycker det är bättre att satsa dom pengarna på att göra t.ex. säkrare gångvägar.

Håller med.
Pia L
Jag tycker att det går lite hysteri i jämlikhetssträvandet, onödigt mycket pengar kostar det ialla fall att ta fram och sätta upp dom nya skyltarna.
Aqvakul
Men håll med om att det nya märket är vackert!
Anma
Men varför har hon kjol? Hur många kvinnor har det till vardags i dagens samhälle?

Ska det vara jämlikt borde det väl vara både en man och en kvinna på skylten, men då diskrimineras ju de ensamma... Med gamla skylten diskrimineras ju både kvinnor och par och grupper... Hmm...

Går till överdrift, det gör det.
skogstroll
ja precis... de flesta har väl byxor... snart ska de väl ha barnvagn också... de måtte inte ha mycket att göra om dagarna
Pirum
Symboler har ofta som syfte att snabbt förmedla information - stereotyper kan i sådana sammanhang fungera bra (dam- och herrtoaletter). Visst skulle man kunna göra en helt könsneutral skylt - och vad är det förresten som säger att det är en man på "Herr Gårman"-skylten? För övrigt ser det ut som damen i kjol tillbakalutat vaggar (om än med JÄTTEKLIV) över vägen, medan mannen, om det nu var en sådan, i den äldre skylten med raska kliv spatserar över gatan. Eller? Och vad säger vi om älgskylten, varför är det en älg-tjur? (Nej, jag frågar inte för att vara "rolig")

Jag tycker att de bör designa om Fru Gårkvinna lite grand; gärna kjol men med mer beslutsam gångstil.

Tobb
Fru gårMAN

Jag har en ide! smile.gif Men den tänker jag inte skriva här... för då kommer säkert bara ett förening på tre bokstäver... blablabla

Men finns den i en större storlek, rent bildmässigt? smile.gif

CITAT (Pirum @ 02-10-2008, 16:47) *
Symboler har ofta som syfte att snabbt förmedla information - stereotyper kan i sådana sammanhang fungera bra (dam- och herrtoaletter). Visst skulle man kunna göra en helt könsneutral skylt - och vad är det förresten som säger att det är en man på "Herr Gårman"-skylten? För övrigt ser det ut som damen i kjol tillbakalutat vaggar (om än med JÄTTEKLIV) över vägen, medan mannen, om det nu var en sådan, i den äldre skylten med raska kliv spatserar över gatan. Eller? Och vad säger vi om älgskylten, varför är det en älg-tjur? (Nej, jag frågar inte för att vara "rolig")

Jag tycker att de bör designa om Fru Gårkvinna lite grand; gärna kjol men med mer beslutsam gångstil.

Jag antar att den bilden som representerar älg har horn just för att det ska vara lättare att känna igen siluetten på en älg. om det skulle vara en älgko skulle det väldigt mycket liknan en vanlig ko.
Men även älgarna tappar hornen på vintern... wink.gif dock vet jag itne vad jag menar med även älgar...? g.gif
Platinum
Slöseri med resurser i mitt tycke, jag har tolkat skylten som "här går man" inte "herr Gårman".

Staten borde lägga pengarna på att bygga farthinder vid skolor osv istället.
Gunilla T
Jämställdhetsarbetet kan aldrig gå till överdrift så länge världen ser ut som den gör men dethär är verkligen en pseudoaktivitet som bara ger alla jämställdhetsmotståndare vatten på kvarn och mer bränsle till att förlöjliga seriösa jämställdhetssträvanden.

Vägverket kunde vara mer kreativa och satsa slantarna på att skapa karriärmöjligheter för kvinnliga anställda inom myndigheten för jag gissar att även inom denna myndighet finns en rådande "gubbstruktur".
Chamomille
[attachment=25054:Fru_går_man.jpg]
Kort-kort kanske passar bättre?
aanderss
de kvitar väll om de är en man eller kvinna
Chamomille
Eller kanske...

[attachment=25055:Fröken_går_där.jpg]

Aqvakul
[attachment=25060:burka_gårman.jpg]

En religiöst anpassad "fru BURKA"!
*Stintan*
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif ja då skulle nog bilisterna stanna.

De va till Chamomilles inlägg.
Kat
Jag tycker inte att jämställdheten har gått för långt - tvärtom.

DÄREMOT är 'fru gårman' ett praktexempel på att man inte tänkt längre än en väldigt kort näsa.
Vad är det man säger med den nya skylten egentligen?
Att kvinnor ska vara finlemmade och ha kjol?

Och är det inte väldigt gammaldags och passé att motsvarigheten till en 'herre' är en gift kvinna, dvs 'fru'?

och var försvann ordvitsen?

(Säger hon som går på den toaletten det är byxor på om byxor är klädesplagget för dagen)
*Stintan*
Man kanske inte får gå över där då om man har långbyxor.

Nej urfånigt med en ny skylt är det och ett väldigt resursslöseri helt i onödan.
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 02-10-2008, 20:13) *
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif ja då skulle nog bilisterna stanna.

De va till Chamomilles inlägg.

Ja men visst. I alla fall skulle jag tvärnita om jag såg en sån skylt. Och sedan skratta lite... giggle.gif

CITAT (Aqvakul @ 02-10-2008, 20:12) *
[attachment=25060:burka_gårman.jpg]

En religiöst anpassad "fru BURKA"!

Ssss... En liten groff...
Gossen Ruda
Eftersom det tycks vara Vägverket som har hittat på vansinnigheten så tyder det på att det redan finns för många tokiga fruntimmer där. Dags att sanera detta och satsa på vettiga åtgärder.

Annars var brallisen ganska snygg, men hon GÅR ju inte! (Stavfel rättat)

Kat, du har presterat en och annan tokighet här men om du verkligen menar vad du skriver "(Säger hon som går på den toaletten det är byxor på om byxor är klädesplagget för dagen)" så har du slagit nytt rekord. Otroligt löjligt. Då skulle det vara ok om jag tar på mig kjol och knatar in på damrummet? Blir säkert ett jävla liv. Väx upp!
Chamomille
CITAT (Gossen Ruda @ 02-10-2008, 21:37) *
Annar var brallisen ganska snygg, men hon GÅR ju inte!

Ja, det är väl "här står hon" blush.gif

Eller "Fröken går (står) där"

[attachment=25068:Fröken_går_där.jpg]
Netha
Så otroligt löjligt att tro att man når jämställdhet genom att ändra övergångsskyltarna.
Herreje ... jag trodde det var ett skämt, första gången jag läste om det. a0a.gif

Vägstandarden i stora delar av landet är urusel och då väljer man att satsa på fjantiga skyltbyten. thumbdown.gif
Men som i mycket annat skattefinansierat ... det sitter ett antal välbetalda pappersvändare som inget har att göra...
som kläcker dumma, ännu mer dumma el heltokiga idéer som sedan förverkligas av .....

Det var regeringen (om man ska tro AB) som gav vägverket i uppgift att ta fram en kvinnlig skylt...
detta efter att några kommuner gjort egna "fruskyltar"

Chamomille
Eller kanske "varning för kvinnor som går (står)"

[attachment=25073:Varning_..._som_går.jpg]
Piccante
CITAT (Chamomille @ 02-10-2008, 21:56) *
Ja, det är väl "här står hon" blush.gif

Eller "Fröken går (står) där"

[attachment=25068:Fröken_går_där.jpg]

är det skylten "varning för gatuprostitution" ?
Gossen Ruda
CITAT (Markus_H @ 02-10-2008, 22:11) *
är det skylten "varning för gatuprostitution" ?

Japp, skall sättas upp vid Malmskillnadsgatan i Stockholm och vid Rosenlund i Göteborg.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 02-10-2008, 21:37) *
Eftersom det tycks vara Vägverket som har hittat på vansinnigheten så tyder det på att det redan finns för många tokiga fruntimmer där. Dags att sanera detta och satsa på vettiga åtgärder.

Tror du är ute i ogjort väder nu Gossen Ruda men du tyckte väl att du såg en chans att hoppa på kvinnor. Vad ska vi då göra med alla män som kommer på vansinnigheter?

Nej idén kommer inte från Vägverket. Ang Fru Gårman
Netha
CITAT (*Stintan* @ 02-10-2008, 22:20) *
Tror du är ute i ogjort väder nu Gossen Ruda men du tyckte väl att du såg en chans att hoppa på kvinnor. Vad ska vi då göra med alla män som kommer på vansinnigheter?

Nej idén kommer inte från Vägverket. Ang Fru Gårman

Precis ... som jag sa och där jag tog bilden.smile.gif
Pia L
Jag förstår ändå inte hur dom kan få in en FRU gårman när det ifrån början var ett övergångsställe som skulle tala om att HÄR går man som ordvitsigt blev herr gårman.
Gillan
Håller med Netha och tycker också det är lite fånigt, inte blir vi mer jämställda på grund av en fånig skylt! Har inte ens tänkt på den som manlig resp kvinnlig. Endast som "någon" som ska gå över vägen dunno.gif

Härifrån hörde jag talas om den första gången:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=631903
Magdis
Fånigt, tycker jag också. Det finns väl betydligt viktigare områden att bli jämställd på än på vägskyltarna!! crazy.gif
Sussie F-Flower
Hej,hej...!!!!

Kan inte låta bli att flika in lite här....
För många år sedan så hette den där skylten (har jag hört) "Här går man", vilket betydde att "här ska man gå över".
Men så kom det väl fram några som tyckte att det stod "Herr Gårman" (beror väl på vilken dialekt man talar..) Och med dagens jämställdhet var det väl inte konstigt att det blev reaktion!?!?

Jag tycker att skyltarna ska fortsätta att heta "Här går man!" men däremot så kan väl motiven variera mellam män, kvinnor, barn, hästar, hundar. m.m. Dvs alla som vill "gå över"...

Sus.
Anki på Öland
CITAT (Sussie F-Flower @ 02-10-2008, 22:48) *
..........................Men så kom det väl fram några som tyckte att det stod "Herr Gårman" .......................

Om jag inte minns fel så var det något barnprogram som man sjöng om "Här går man, här går man, på vita strecken går man......." och det blev herr Gårman.
Anki
Tobb
Visst är skylten lite rolig, men var är då alla skyltar för de som gillar datorer, fota, bowla, spela kort, surfa, köra fyrhjuling, åka skoter, flyga helikopter, dansa bugg, hoppa hage, stretcha, hoppa i galen tunna, frisera, skejta, veganer, nördar, flourister, mamma-pappa-barn, läkare, militärer, tvillingar, singlar, stadsministrar, barn, rökare, watersports utövare, rockers, skåningar, studenter, filmälskare, pensionärer, traktorförare, mobiltelefonpratare, zebror, ordföranden, gäss... osv osv.

nu ska jag sova smile.gif
AndersKbg
CITAT (Platinum @ 02-10-2008, 18:13) *
Slöseri med resurser i mitt tycke, jag har tolkat skylten som "här går man" inte "herr Gårman".

Staten borde lägga pengarna på att bygga farthinder vid skolor osv istället.

Det är exakt detta som är problemet.
Någon jämställdhetsnolla utan eget körkort på vägverket har totalt missuppfattat metaforen i namnet på vägskylten.
Givetvis ska det vara "Här går man" och inget annat.
Berith
Hur hade det varit om den visat en kvinna från början? Hade alla skrattat och sagt att "såklart att alla lauror måste visas var dom ska gå över gatan och inte bara springa hejvilt!" naughty.gif

Jag tycker det är jättekul att det finns varianter på skyltarna. tummenupp.gif

Läste nånstans att det inte alls var en kvinna utan Thomas DiLeva. dunno.gif
Chamomille
Lite OT då da, men skyltar kan ju vara roliga.

[attachment=25075:partysugna.jpg]

eller

[attachment=25076:bussar_och_taxar.jpg]

CITAT (Berith @ 03-10-2008, 07:14) *

a0a.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 03-10-2008, 07:14) *
Hur hade det varit om den visat en kvinna från början? Hade alla skrattat och sagt att "såklart att alla lauror måste visas var dom ska gå över gatan och inte bara springa hejvilt!" naughty.gif

Jag tycker det är jättekul att det finns varianter på skyltarna. tummenupp.gif

Håller med dig, Berit! yes.gif
Gossen Ruda
Jag hoppar aldrig på kvinnor, varken bildligt eller i verkligheten. Åtminstone inte kvinnor som uppträder som kvinnor och inte försöker vara nån slags wannabee-män. Nog om detta.

Om det nu var någon utanför Vv som kom på "snilleblixten" så borde nån på Vv stoppat dumheterna, fast sånt är inte politiskt gångbart nu.
Berith
Fast skylten med Fru Gårman är ju gammal, det är väl bara den nya som är ny? Så att säga... Karl-Gustaf Gustafsson som ritat dom flesta skyltarna gjorde väl den första för jättelänge sen?
Betty
CITAT (Gossen Ruda @ 03-10-2008, 08:01) *
..../
Om det nu var någon utanför Vv som kom på "snilleblixten" så borde nån på Vv stoppat dumheterna, fast sånt är inte politiskt gångbart nu.

Vägverket får ju inte gå emot ett regeringsbeslut ju...
Citat ur Aftonbladets artikel:
– Vi har många skyltar med karlar på, men i trafiken finns det också kvinnor, sa statssekreteraren Leif Zetterberg till SVT:s Aktuellt på måndagskvällen.

Regeringen har nu givit i uppdrag åt Vägverket att utforma en Fru Gårmanskylt.

Berith
CITAT (Betty @ 03-10-2008, 09:34) *
---

Regeringen har nu givit i uppdrag åt Vägverket att utforma en Fru Gårmanskylt.

Men skylten har ju funnits länge. Om ordet nu menar nu som i senaste året eller så. Tror att jag läst att skylten Karl-Gustaf Gustafsson gjorde är 30 år eller så.
Grå
CITAT (Gossen Ruda @ 03-10-2008, 08:01) *
Jag hoppar aldrig på kvinnor, varken bildligt eller i verkligheten. Åtminstone inte kvinnor som uppträder som kvinnor och inte försöker vara nån slags wannabee-män. Nog om detta.

Hellre snacka med en kvinna som har stake än en man som bara tror sig ha det.
Betty
CITAT (Berith @ 03-10-2008, 09:45) *
Men skylten har ju funnits länge. Om ordet nu menar nu som i senaste året eller så. Tror att jag läst att skylten Karl-Gustaf Gustafsson gjorde är 30 år eller så.

dunno.gif De tycker antagligen att det ska finnas en enda variant av den kvinnliga skylten. Som det nu är så har ju flera kommuner satt upp egna kvinnliga skyltar, förmodligen ser de lite olika ut... dunno.gif
(kanske inte fullt så olika som en del bilder här i tråden, med burka, kurviga damer med höga klackar o.s.v.)
Berith
CITAT (Betty @ 03-10-2008, 10:18) *
dunno.gif De tycker antagligen att det ska finnas en enda variant av den kvinnliga skylten. Som det nu är så har ju flera kommuner satt upp egna kvinnliga skyltar, förmodligen ser de lite olika ut... dunno.gif
(kanske inte fullt så olika som en del bilder här i tråden, med burka, kurviga damer med höga klackar o.s.v.)

Ja alla borde ju ha samma skylt. Nån som vet var dom ska sitta? Ska dom gamla bytas ut, eller ska kvinnorna upp när det kommer till nya övergångsställen?
Myosotis
CITAT (Grå @ 03-10-2008, 10:01) *
Hellre snacka med en kvinna som har stake än en man som bara tror sig ha det.

bravo.gif

Gossens dummaste kommentar på länge. "Åtminstone inte kvinnor som uppträder som kvinnor och inte försöker vara nån slags wannabee-män." Vad angår det dig hur kvinnor uppträder?!! Alla kvinnor vill väl för f-n inte vara kvinnliga!!! angry.gif

Och skyltarna är fåniga och onödiga.
Betty
Citat ur körkortsbok år 1920:

"De som vållar bilisten de största bekymren, äro dock lekande barn och nervösa fruntimmer. De förra äro under lek både blinda och döva.

Att signalera åt dem hjälper i regel ej, och ofta komma de framrusande så nära vagnen att signalen icke blir av betydelse.
Där man väntar sig lekande barn såsom vid skolor, lekplaner etc, bör man endast köra fram med yttersta varsamhet, ty man kan sällan hjälpa
sig med annan manöver än att stoppa vagnen.
Damer är ofta lika svåra som barnen, ty vid en hornsignal tappar de ej helt sällan koncepterna. Att de efter att ha passerat trefjärdedelar av gatan
utan vidare vända för att nå den gångbana de nyss lämnat är intet sällsynt.
Ja två, tre gånger kunna de springa fram och tillbaka framför bilen. Stanna och låt dem komma upp på gångbanan! Handla i övrigt som vid möte med spårvagnar."

Utvecklingen har gått framåt! biggrin.gif
Myosotis
rotfl.gif "nervösa fruntimmer"!! rotfl.gif
Berith
Spårvagnar....?? Ja då gäller det ju inte kvinnorna i hela landet. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon