Full version: Wokade äpplen
Ingrid Zon3
Är man bara en eller två som vill ha en smarrig äppeldessert blir det lite mycket att fixa paj eller äppelkaka tycker jag. I något blad på mataffären fick jag ett recept på wokade äpplen för ett par år sen. Bladet är borta och receptet utvecklat eller förvanskat, så här gör jag nu. Inte riktig wokning, men gott blir det och snabbt går det smile.gif

Klyfta äpplen (1-2 per person) och kärna ur, ta bort knas och skaft. Jag brukar inte skala.
Smält en rejäl klick smör i wok- eller stekpanna. Häll i malen kardemumma och kanel. Rör om och lägg sen i äppelklyftorna. Stek några minuter och vänd emellanåt.
Häll på brun farin (eller råsocker, muscovado eller vad som nu finns hemma) efter smak och ta några tag med en muskotnöt mot rivjärnet. Rör om.

Servera med god vaniljglass (eller vaniljkräm, vaniljkesella...)

Edit: lite hackade nötter åker med ibland också, valnötter t.ex.
Dito Verde
låter lockande...
Lilah
CITAT (Ingrid Zon3 @ 05-10-2008, 18:50) *
Är man bara en eller två som vill ha en smarrig äppeldessert blir det lite mycket att fixa paj eller äppelkaka tycker jag. I något blad på mataffären fick jag ett recept på wokade äpplen för ett par år sen. Bladet är borta och receptet utvecklat eller förvanskat, så här gör jag nu. Inte riktig wokning, men gott blir det och snabbt går det smile.gif

Klyfta äpplen (1-2 per person) och kärna ur, ta bort knas och skaft. Jag brukar inte skala.
Smält en rejäl klick smör i wok- eller stekpanna. Häll i malen kardemumma och kanel. Rör om och lägg sen i äppelklyftorna. Stek några minuter och vänd emellanåt.
Häll på brun farin (eller råsocker, muscovado eller vad som nu finns hemma) efter smak och ta några tag med en muskotnöt mot rivjärnet. Rör om.

Låter enkelt och gott. Brukar skala, kärna ur och in i micron en lagom stund tills det doftar äppel. Lägg på en AFTER EIGHT och in i några sekunder på låg effekt. Sen är det bara att mumsa med glass uppå alltihopa. Gött som den...namm, namm!!
CillaM
Mums! Vilket enkelt och smidigt sätt! Tack för det smile.gif

CITAT (Ingrid Zon3 @ 05-10-2008, 17:50) *

Ingrid Zon3
Idag hade en "kokbokskock" gästspel i personalmatsalen tongue.gif Till dessert serverades nån äppelkompott med lite havtorn i, täckt med "karamelliserad musli" (smakade start "kaksmulemüsli" tyckte jag) och vaniljkesella till. Rikigt smaskigt!

Så vill man ha det lite stadigare kan man rosta havregryn med socker av något slag i ugn och hälla på.
Anki V
Jag provade att woka äpplen efter att ha fått inspiration här och jag gjorde det ännu enklare för mig.

Straxt innan servering smulade jag digestivekex över och tillsammans med vaniljvisp blev det jättegott ......och ändå så hade jag ingen kardemumma eller muskot och i stället för socker använde jag mörk sirap.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon