|
 Jag vore tacksam för en huskur mot en släng av magkatarr. Tips?
Grobladsfrön som fått ligga i ett glas vatten några timmar hjälper mot förstoppning. Man inmundigar såväl vattnet som fröna. Apropå rödvin som det var tal om så tycker jag att ett rejält party är bland det bästa som finns mot segslitna förkylningar som ligger och småjäklas med en i veckor utan att det blir något ordentligt. Antingen försvinner förkylningen eller också bryter den ut ordentligt så att man kan lägga sig ner och få den överstökad. För att gå till lite mer okulta saker så fick en kvinna i min släkt lära sig "stämma blod" av en klok gubbe för sådär en hundra år sen. Hon provade det en gång och det fungerade så bra att hon blev förskräckt och aldrig ville göra om det eller berätta hur det gick till. Hon var nämligen religiös och tyckte att det måste vara något djävulstyg med det. Detta är naturligtvis hörsägen men bara i två led.
*Felix matte*
29-09-2003, 13:46
CITAT (Posse @ 29-09-2003, 11:10)  Jag vore tacksam för en huskur mot en släng av magkatarr. Tips?  Ett absolut verksamt tips är att då och då under dagen knapra i sig ett Mariekex.
*Felix matte*
29-09-2003, 13:51
CITAT (Ingo @ 29-09-2003, 13:14) För att gå till lite mer okulta saker så fick en kvinna i min släkt lära sig "stämma blod" av en klok gubbe för sådär en hundra år sen. Hon provade det en gång och det fungerade så bra att hon blev förskräckt och aldrig ville göra om det eller berätta hur det gick till. Hon var nämligen religiös och tyckte att det måste vara något djävulstyg med det. Detta är naturligtvis hörsägen men bara i två led.  Jag har sett det med egna ögon. Min far stämde blod. Inget konstigt tyckte jag eftersom också min morfar gjort det många gånger. Vid en olycka blödde den skadade ymnigt från näsryggen som var uppfläkt och näsbenet av. När min far stämde såg vi hur blödningen upphörde och sårkanterna vitnade. Den skadade fördes sedan till sjukhus för vidare vård.
kryddan
29-09-2003, 15:33
CITAT (Posse @ 29-09-2003, 11:10)  Jag vore tacksam för en huskur mot en släng av magkatarr. Tips?  Kanske inte en huskur direkt.. men ett par glas verum hälsofil under dagen, dra ner på kött (om du äter det), ät lite och ofta.. Hjälper mig hyfsat i allafall
Fialotta
29-09-2003, 17:39
CITAT (Posse @ 29-09-2003, 11:10)  Jag vore tacksam för en huskur mot en släng av magkatarr. Tips?  [COLOR=purpleHej! Har haft magkatarr...inte kul kan jag säga...novalukol finns att köpa på apoteket och grädde sen är det vila som gäller Katarr är en stress som sätter sig i mellangärdet hjälper det inte så måste du söka läkare  [/COLOR]
Adri-Anne
29-09-2003, 18:47
Novalucol usch och fy  Men grädde gjorde susen, en deciliter grädde och man blev så len och skön i magen, men attan vilka dunkuddar man får av den eländes, sköna grädden.
Susanna
29-09-2003, 20:17
CITAT (Posse @ 29-09-2003, 11:10)  Jag vore tacksam för en huskur mot en släng av magkatarr. Tips? :unsure: Te på pepparmynta funkar bra, trots att det låter tokigt. Jag har prövat själv efter ett tips under köksträdgården. Det neutraliserar syran konstigt nog. Med andra ord kan man också ta en bit godis med pepparmynta i... Teet gör du genom att ta en kvist pepparmynta och låta den dra i varmt vatten några minuter. Kanongott! Banan är också bra. Annars gäller väl de råd du redan fått, äta lite och ofta, undvika citrusfrukter annat med hög syrahalt (dessvärre har t ex tomater ganska hög syrahalt). Efter två veckor med diet och snäll mat brukar besvären ge sig. Om du inte har oturen, att som jag, drabbas var fjärde vecka under ett halvår. Det var inte roligt. Adri-Anne skrev om grädde och hon har rätt i det hon skriver. Till skillnad mot vad många andra tror leder inte fet mat till magkatarr. Hälsar Susanna
kokt råris är suveränt också ifall de e så illa att man inte kan äta nåt men är hungrig så fungerar det utmärkt o gott att få lite att tugga på för man saknar det då magkatarrren sätter in snällt är det mot tarmen
Tack alla för tipsen... och kom gärna med fler! Det är lite bökigt för mig att komma till "civilisationen" och köpa specialgrejorna så än så länge har jag behandlat mig med ett och ett halvt dygns vattenfasta vilken jag avbröt i morse med en brakfrukost på ett glas mjölk och två släta franskskivor, och vila så mycket jag orkat.
Susanna
30-09-2003, 19:57
Aj då, verkar vara lite besvärligt för dig just nu. Synd att du inte kan få fatt i någon medicin, det hjälper ju när det är som värst. Första gången jag fick magkatarr var på en söndag. Upptäckte då att skånes närmaste helg och nattöppna apotek låg på Klarabergsviadukten i Stockholm. Ät försiktigt nu i början, endast mycket snäll mat såsom kex, ljust bröd, mjölk, ost etc. Gröt är bra om du har det hemma. Undvikk allt stekt, grillat etc. Yoghurt funkerar bra för vissa personer men jag blir sämre av det. Inte heller så mycket frukt och grönt de första dagarna. Ät små portioner men ofta. Vatten i mängd är bra, "spär" liksom ut syran. Har du möjlighet att få fatt i barnmat på burk så funkar det bra. Undvik dock sådan med tomat i. Det är mer syra än vad man tror i tomat. Överhuvudtaget är det mat med syra i som man ska undvika, i en del kokböcker finns listor där man bland annat kan se syramängd. Försök att göra medvetna avslappningar, eftersom tanken på smärtan och magkatarren kan göra det svårare. Om smärtan sitter högt upp i magen, dvs vid magmunnen är det bra att sova halvsittande. Ät snällt i två veckor, sedan bör du vara helt bra. Även om smärtan oftast släpper efter ett par dagar ska man hålla diet 14 dagar. Just det, pasta är ju också bra mat för detta. Det var allt jag kunde komma på just nu. Hoppas du blir bättre snart! Jag har lärt mig att det alltid är bra att ha novalucol och gaviscon hemma i fall man blir sjuk vid fel tillfälle. Många krya på dig hälsningar från Susanna
MadeleineB
01-10-2003, 13:32
Hej!
Här är tips från ett magkatarroffer till:
Aloe Vera-juice - en liten en om dagen, verkar fungera (fast på litet längre sikt, det verkar hjälpa till att läka, men jag tycker inte att det tar bort de akuta besvären). Testa Hälsokostbutiken.
Som en akutbuffert tycker jag det är bra att ha pepsid hemma. Eller Zantac Brus. Men gaviscon och novalucol klarar jag inte av och jag tycker inte att de gör så stor nytta heller.
Mynta har jag inte provat. Grädde fungerar inte på mig, men mjölk gör det (fast effekten sitter inte i så länge).
Och som flera sagt: man behöver stressa av!
Hälsningar MadeleineB
*Felix matte*
01-10-2003, 22:21
Mitt tips om Mariekex kommer sig av att Gruvarbetarna i Vitåforsgruvan i Malmberget , de som arbetade skift, hade problem med återkommande magkatarr. Tills de började knapra på Mariekex! Då försvann besvären Tror (men vågar inte svära på det ) att Företagsläkarn där gjort studier och avhandlingar om just detta. Har letat men inte hittat något "på nätet" trots att jag ju har läst om detta i media för några år sedan.
Towanda
02-10-2003, 17:10
Garlic på andra långgatan finns inte längre (om de inte har flyttat till annan plats), där ligger nu en restaurang som heter "Min bror & jag". Inte testat den än, men menyn ser mycket trevlig ut med överkomliga priser. Många ingredienser "från skogen" om jag minns rätt.
Mvh, Lena
Susanna
02-10-2003, 21:17
CITAT (Felix matte @ 01-10-2003, 23:21) Mitt tips om Mariekex kommer sig av att Gruvarbetarna i Vitåforsgruvan i Malmberget , de som arbetade skift, hade problem med återkommande magkatarr. Tills de började knapra på Mariekex! Då försvann besvären Tror (men vågar inte svära på det ) att Företagsläkarn där gjort studier och avhandlingar om just detta. Har letat men inte hittat något "på nätet" trots att jag ju har läst om detta i media för några år sedan. Kan nog stämma det där med mariekexen! För några år sedan när min magkatarr började körde jag mycket med det men slutade när jag tyckte att jag la på mig för mycket vikt.... MadeleineB - jag tror att effekten av gaviscon kan bero på var magkatarren sitter. Har man problem med magmunnen så ordnar gavisconen ett "extra lock" Men man får nog ha flera mediciner hemma för säkerhets skull!! Prova men myntan - jag testade det i veckan och det funkade bra! Hälsar Susanna
MadeleineB
06-10-2003, 10:24
Ja, jag ska testa myntan...Om det fungerar så är det ju perfekt.
Men jag tror att effekten på magkatarrmediciner är rätt individuell...kanske beror det som du säger på var katarren sitter...
Just nu har jag inte så mycket katarrbesvär, som tur är...
Men det kan ju slå till plötsligt och då är det inte lätt att vänta tills apoteket öppnar. Dygnet-runt-öppna apotek är väl en av de få saker man saknar, här ute på landet...det var vi ju bortskämda med förut, aldrig några problem, när det än var på dygnet...
Men som sagt, myntan ska jag prova....och när jag tänker efter, gaviscon testade jag när jag var gravid och det hade litet effekt, problemet var att jag tyckte det var så otäckt att få det i sig...
Hälsningar MadeleineB
Susanna
06-10-2003, 21:26
Hej igen!
Glömde skriva i mitt tidigare inlägg gällande myntan - man får inte använda den konstant under en längre period utan just när man har besvär. Varför kommer jag inte riktigt i håg, tror den kunde störa sömnen eller något sådant om man använde den jämt. Finns en tråd under köksträdgården som handlar om det!
Jag tycker också gavisconen kan vara lite läskig att få i sig men nu har jag hittat den i flytande form - betydligt lättare! Med förhoppningar om att du får vara besvärsfri!!
Hälsar Susanna
Bettson
06-10-2003, 22:07
Min bästa huskur mot magkatarr kan bara sammanfattas i ett enda ord. Havregrynsgröt. Nykokt, saltad efter smak och behag, med lingonsylt och mjölk. Tillsammans med andra insatser ganska gott resultat. Om du slår vatten i kastrullen och låter den stå ser du varför. Det bildas en vit hinna som ser slemmig och äcklig ut. Lika slemmigt blir det i magen och det skyddar magslemmhinnan från magsyran. Ofta går man up i vikt när man har magkatarr. Man sitter ju som en kanin i skafferiet och äter. Havregrynsgröt är mager samt att den håller dig mätt länge.
Tack alla som kommit med tips och krya-på-dig-önskningar! Jag inledde som sagt med vattenfasta (vilket var lite kämpigt) och övergick sedan till sparsam förtäring av omväxlande vatten och bröd, med endast "rent" bröd till, ett antal dagar. Den "dieten" höll jag nog minst en vecka, innan jag försiktigt började övergå till makaroner och mer matigare födoämnen. Det som grämde mig mest under tiden med aj-aj i magen var nog mest att jag inte vågade mig på alla frestande äpplen ute i trädgården. Nu anser jag mig nog som praktiskt taget frisk, men jag kommer nog att länge akta mig från det som jag tror utlöste smärtorna - stress... plus mumsande av torr musli tillsammans med en massa strösocker.
Vet ni några bra huskurer mot bindhinneinflammation?
*Felix matte*
18-12-2003, 23:34
CITAT (Posse @ 18-12-2003, 23:31) Vet ni några bra huskurer mot bindhinneinflammation?  Motion i lagom dos med samtidigt intag av Antiinflammatoriskt medel typ Alvedon eller ngt receptbelagt.
CITAT (Felix matte @ 18-12-2003, 23:34) CITAT (Posse @ 18-12-2003, 23:31) Vet ni några bra huskurer mot bindhinneinflammation? :unsure: Motion i lagom dos med samtidigt intag av Antiinflammatoriskt medel typ Alvedon eller ngt receptbelagt.  Hmm... "motion i lagom dos", innebär det ovanligt lite eller mycket? Om mycket, varför? Varför får man den här fåniga åkomman? Jag hade likadant för ett par månader sen och blev, som jag tyckte, helt bra; och så börjar det nu igen...
*Felix matte*
19-12-2003, 08:16
CITAT (Posse @ 19-12-2003, 08:02) Varför får man den här fåniga åkomman? Jag hade likadant för ett par månader sen och blev, som jag tyckte, helt bra; och så börjar det nu igen...  Får be om ursäkt Timmen var sen och jag läste "benhinne...." Här får du en Länk där du kan läsa om bindhinneinflammation.Min man får liknande problem om han sitter för mycket vid datorn. Han medicinerar inte men låter bli surfandet och då rättar det till sig på några dagar.
Adri-Anne
19-12-2003, 08:19
Gamlemor hade ofta återkommande besvär av bindhinneinflammation. Hon hade en kur som inte tog bort åkomman för gott, men hjälpte för stunden. På det ömma stället, ögat och alla andra ställen, smorde hon på något som hette "Hoffmans-droppar" Det luktade mycket starkt av kamfer. När jag hade ramlat och slagit mitt knä, smorde hon på detta medel och jag kommer ihåg hur det kylde så skönt. Jag blev bra i knäet, men om det var dropparna eller något annat , vet jag inte. Vet inte om medlet finns att få idag, men apoteken kanske vet vilka ingrendienser som hjälpte. Kanske var det kamfern. Hoppas att det finns någon hjälp för dig att få. Önskar dig lycka till.
*Felix matte*
19-12-2003, 08:23
Var det inte Hoffmans droppar som man tog på en sockerbit som hjärtstyrkandeTänk vad praktiskt med ett enda medel som var så bra mot både det ena och andra
Det står på en del ställen att man ska badda/tvätta ett bindhinneinflammerat öga med ljummet vatten men det kan väl inte ha någon effekt... annat än man ev ser lite mer normal ut än stund efteråt?
Adri-Anne
20-12-2003, 15:50
I boken Öjen sykdommer,.Står det." Samle lövetandsblad på morgen,(Lövetand-Maskros) la dem dra i vatten till neste dag . Lag ett omslag av lärretslapper, dyppet i Lövetandsvattnet. Drypp en kamferdroppe på omslaget. Bind det fast over öjet over natten. Disse omslag skiftes efter behag. I Bilz Den nye naturlägeboken från 1906.Står det. Öjets sygdomme. Öjenbetendelse, öjenkatarr, bindhinden, hornhinden, regnbuehinden, tårekirtlerne, tåresäkken, Sygdomsbeskrivelse. Öjnene er röde og opsvulnede, om morgnen er dem kläbede sammen, der föles hede og trykken. Denne lidelse er ofte meget smertefull. Årsaker. Förkölelse, overanstrengelse, snue, smitte, slag og trykk. Behandling. Vand og rene lärretslapper baddes öjnene med. Omslag med maled havre, i en uke. Frisk luft, lettfördöjlig, ukryddet kost. Öjelidelse der er opstått ved skadelse kan lett overföres fra det ene öje till det andre. Ved de forskellige öjenlidelser må man dessuten anvende öjenbade, lunkene eller kolde. Avstå fra kaffe og öldrikning og man vill se en almindelig forbedring, og derefter vill den gradvis kunne forminske lidelsen. Är huskuren gammal nog?
CITAT (Adri-Anne @ 20-12-2003, 15:50) I boken Öjen sykdommer,.Står det." Samle lövetandsblad på morgen,(Lövetand-Maskros) la dem dra i vatten till neste dag . Lag ett omslag av lärretslapper, dyppet i Lövetandsvattnet. Drypp en kamferdroppe på omslaget. Bind det fast over öjet over natten. Disse omslag skiftes efter behag.  :D I Bilz Den nye naturlägeboken från 1906.Står det. Öjets sygdomme. Öjenbetendelse, öjenkatarr, bindhinden, hornhinden, regnbuehinden, tårekirtlerne, tåresäkken, Sygdomsbeskrivelse. Öjnene er röde og opsvulnede, om morgnen er dem kläbede sammen, der föles hede og trykken. Denne lidelse er ofte meget smertefull. Årsaker. Förkölelse, overanstrengelse, snue, smitte, slag og trykk. Behandling. Vand og rene lärretslapper baddes öjnene med. Omslag med maled havre, i en uke. Frisk luft, lettfördöjlig, ukryddet kost. Öjelidelse der er opstått ved skadelse kan lett overföres fra det ene öje till det andre. Ved de forskellige öjenlidelser må man dessuten anvende öjenbade, lunkene eller kolde. Avstå fra kaffe og öldrikning og man vill se en almindelig forbedring, og derefter vill den gradvis kunne forminske lidelsen. Är huskuren gammal nog?  :D Oj - har du skrivit av allt detta ur böckerna för min skull? Jag har försökt tolka det skrivna och nog klurat ut det mesta, men en del känns lite ovisst: lärretslapper=läderlappar lunkene=ljummet lettfördöjlig=lättsmält
*Felix matte*
20-12-2003, 20:58
CITAT (Posse @ 20-12-2003, 13:46) Det står på en del ställen att man ska badda/tvätta ett bindhinneinflammerat öga med ljummet vatten men det kan väl inte ha någon effekt... annat än man ev ser lite mer normal ut än stund efteråt?  Visst har det effekt. Det är faktiskt jätteviktigt att badda och hålla rent från "klägg" och lika viktigt att tvätta händerna noggrant efteråt för att inte smitta andra. Ibland kan besvären bero på allergi. Har du testat Antihistamintabletter eller ögondroppar typ Lomudal el.liknande som finns att köpa receptfritt på Apoteket.
CITAT (Felix matte @ 20-12-2003, 20:58) CITAT (Posse @ 20-12-2003, 13:46) Det står på en del ställen att man ska badda/tvätta ett bindhinneinflammerat öga med ljummet vatten men det kan väl inte ha någon effekt... annat än man ev ser lite mer normal ut än stund efteråt? :unsure: Visst har det effekt. Det är faktiskt jätteviktigt att badda och hålla rent från "klägg" och lika viktigt att tvätta händerna noggrant efteråt för att inte smitta andra. Ibland kan besvären bero på allergi. Har du testat Antihistamintabletter eller ögondroppar typ Lomudal el.liknande som finns att köpa receptfritt på Apoteket. Men hur kan det ha effekt med lite avtvättning - man kan ju inte gärna tvätta på insidan av ögonlocket ? Varför håller sig besvären "bara" till det ena ögat (peppar, peppar...) om det är så smittsamt? Nej, jag har inte provat några medikamenter alls för det här, men funderar på att ev köpa något ögonbad åtminstone e.dyl när jag kommer förbi apoteket på måndag eller tisdag.
*Felix matte*
21-12-2003, 08:26
Att hålla rent hjälper alltid. Min man har likadant, bara höger öga drabbas.
Adri-Anne
21-12-2003, 08:56
Posse ! Det var mest på skoj. Men kanske är där en uns av sanning i råden. Lerretslappar-- Lärft I Tuppens lakansväv var det nog lärft.
Jesper1986
09-01-2004, 23:33
det var mycket svar jag fick..man tackar
CITAT (Susanna @ 02-10-2003, 21:17) CITAT (Felix matte @ 01-10-2003, 23:21) Mitt tips om Mariekex kommer sig av att Gruvarbetarna i Vitåforsgruvan i Malmberget , de som arbetade skift, hade problem med återkommande magkatarr. Tills de började knapra på Mariekex! Då försvann besvären Tror (men vågar inte svära på det ) att Företagsläkarn där gjort studier och avhandlingar om just detta. Har letat men inte hittat något "på nätet" trots att jag ju har läst om detta i media för några år sedan. Kan nog stämma det där med mariekexen! För några år sedan när min magkatarr började körde jag mycket med det men slutade när jag tyckte att jag la på mig för mycket vikt.... Hmm... hur stor dos mariekex måste man egentligen äta för att uppnå god effekt? F.ö. läste jag nyss i min läkarbok under magkatarr, Egenvård: CITAT Andra dagen kan man börja äta små mål med lättsmält mat som man är säker på att man fördrar väl. Vad kan kännetecknas som "lättsmält mat"? Det mest lättsmälta jag vet är chokladbitar (  ) men jag befarar att det inte är det som avses. Är det sådant som ni redan räknat upp? Bör nog nämna att jag avskyr matlagning, så det bör kunna köpas ätfärdigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|