Full version: Slopa biffen
Sidor: 1, 2
Whiskuchi
CITAT (*Stintan* @ 14-10-2008, 14:21) *
Whiskuchi du kan ju kolla i nedanstående länk med exempel och se om du tycker att kosten verkar jobbig och enformig. Mig passar det perfekt och jag äter god och mättande lchf-kost varje dag.

kostexempel

Du missade min poäng. Anki på öland skrev att man om man slutar äta kött och mejeriprodukter bara äter spannmål, varpå jag svarade att jag äter mycket mer varierat än så - och jag är vegetarian.
Piccante
CITAT (Pirum @ 14-10-2008, 16:44) *
Det är delvis sant. Men inte ens KRAVs regler räcker för att få kossor att gå tillräckligt mycket utomhus. Fulkossor som stått mestadels inne och käkat utrikiskt kraftfoder tillför såklart inte Sveriges "öppna landskap" ett smack; däremot öppnar det upp Amazonas rätt bra.

Om vi lägger djurskydd och därtill kopplad etik åt sidan så är Sveriges resursanvändning vad gäller matframställning just nu i obalans. Vi bygger köpcentra, golfbanor och bostadsområden på förstklassig åkermark. Vansinne. Och inte låter vi kossorna beta i hag- och ängsmark med träd och stenar, mark som lämpar sig dåligt för att odla spannmål etc, nej, vi låter kossorna gå på finaste åkermarken och äta gräs, alternativt stå inne och käka kraftfoder.

Grisar ska leka jordfräs. Hönor ska picka mask och insekter, utomhus. Kossor ska gå under lövens skuggor och käka gräs och örter. Och får, glöm inte fåren, de kan gå på mark som annars klassas som "ekonomiskt oduglig" till såväl skogs- som jordbruk.

Det går att använda djur rationellt och effektivt i matproduktionen. Men det gör vi sällan idag. Köper man plastinpackat fulkött på Stora Mataffären får man snarare utgå ifrån att det är "värsta möjliga" och inte "bästa möjliga", eller hur? Står det på en förpackning "veg. olja" så är det liksom inte ekologisk jungfruolivolja; det är sannolikt palmolja från skövlade marker i asien någonstans. Står det inte varifrån grisen eller kycklingen kommer så får man utgå ifrån att det inte är den lokale biodynamiskt inriktade bonden som står bakom, snarare är köttskrället importerat från länder med ännu värre djurskydd än Sverige, exempelvis Danmark eller Thailand.

(Jag vet att KRAV inte alltid funkar, speciellt för väldigt små producenter, men överlag är det bättre än om produkten saknar märkning)

Det är ju synd att det har blivit så. Medan man är stolt över sin lokala "slow food" i andra länder så verkar mest till lägsta pris vara det man strävar efter i Sverige. Jag äter hellre kött färre dagar i veckan men bättre men i min lokala affär tror jag knappt de har KRAV-kött eller naturbeteskött.
*Stintan*
CITAT (Whiskuchi @ 14-10-2008, 17:28) *
Du missade min poäng. Anki på öland skrev att man om man slutar äta kött och mejeriprodukter bara äter spannmål, varpå jag svarade att jag äter mycket mer varierat än så - och jag är vegetarian.

Japp men du frågade henne om hon bara äter kött, mjölkprodukter och spannmål så skickade jag en länk eftersom jag har för mig att Anki precis som jag äter LCHF-kost (Anki får väl rätta mig om jag har fel). Spannmål ingår inte i den kosten. Inte heller potatis, pasta, ris och socker. Men grönsaker ingår liksom kött och vissa mejeriprodukter. Ville bara visa att man kan äta mycket varierat, sunt och gott även på andra sätt.
Gossen Ruda
CITAT (Rapchic @ 14-10-2008, 11:01) *
konstigt att våra förfäder överlev då eftersom vi alldrig har ätit så mkt kött som nu.
och att man rent näringsmässigt set kan äta en fullvärdig kost (minus B12 då men det vet ni redan)
av vegetabilier idag (förr fanns ju inte lika mkt kunskap ) så då kan man välja.
jag kommer antagligen att välja att gå över till en helt vegetabilisk kost
men som gemene man kan man ju välja att äta ett mål i veckan tex vegetariskt

Dot är nog vanskligt att jämföra hur mycket kött våra förfäder åt i jämförelse med oss för vi vet mycket lite om hur mycket dom åt. Dom första människorna var samlare/jägare så dom fick nog i sig allt dom behövde. Det var först när människan blev bosatt och började odla säd som riskerna började dyka upp men eftersom dom samtidigt var boskapshållare var det nog inga problem. Det är först i våra dagar när olika fundamentalister dykit upp som riskerna har blivit uppenbara. Vet faktiskt inte riktigt hur mycket ärter och bönor man måste vräka i sig för att få tillräckligt med protein men det är definitivt mer än en liten köttbit.
Whiskuchi
CITAT (*Stintan* @ 14-10-2008, 18:27) *
Japp men du frågade henne om hon bara äter kött, mjölkprodukter och spannmål så skickade jag en länk eftersom jag har för mig att Anki precis som jag äter LCHF-kost (Anki får väl rätta mig om jag har fel). Spannmål ingår inte i den kosten. Inte heller potatis, pasta, ris och socker. Men grönsaker ingår liksom kött och vissa mejeriprodukter. Ville bara visa att man kan äta mycket varierat, sunt och gott även på andra sätt.

Vilket jag knappast gjort om hon inte skrivit:

CITAT (Anki på Öland @ 13-10-2008, 23:50) *
Om kossorna skall bort skall vi då också sluta dricka mjölk, äta smör, ost, grädde osv????? Skall vi alla leva på bara spannmål? Låter inget vidare!! Varken hälsosamt eller gott...........
Anki

*Stintan*
Whiskuchi, det är möjligt men jag uppfattade det hon skrev som att hon inte tycker att kossorna ska bort eftersom vi behöver käka både kött och mejeriprodukter men att spannmål varken är hälsosamt eller gott. Eftersom jag delar den uppfattningen så svarade jag men det kanske var dumt.
Snöflinga
CITAT (Pirum @ 14-10-2008, 16:44) *
Det är delvis sant. Men inte ens KRAVs regler räcker för att få kossor att gå tillräckligt mycket utomhus. Fulkossor som stått mestadels inne och käkat utrikiskt kraftfoder tillför såklart inte Sveriges "öppna landskap" ett smack; däremot öppnar det upp Amazonas rätt bra.

Om vi lägger djurskydd och därtill kopplad etik åt sidan så är Sveriges resursanvändning vad gäller matframställning just nu i obalans. Vi bygger köpcentra, golfbanor och bostadsområden på förstklassig åkermark. Vansinne. Och inte låter vi kossorna beta i hag- och ängsmark med träd och stenar, mark som lämpar sig dåligt för att odla spannmål etc, nej, vi låter kossorna gå på finaste åkermarken och äta gräs, alternativt stå inne och käka kraftfoder.

Grisar ska leka jordfräs. Hönor ska picka mask och insekter, utomhus. Kossor ska gå under lövens skuggor och käka gräs och örter. Och får, glöm inte fåren, de kan gå på mark som annars klassas som "ekonomiskt oduglig" till såväl skogs- som jordbruk.

Det går att använda djur rationellt och effektivt i matproduktionen. Men det gör vi sällan idag. Köper man plastinpackat fulkött på Stora Mataffären får man snarare utgå ifrån att det är "värsta möjliga" och inte "bästa möjliga", eller hur? Står det på en förpackning "veg. olja" så är det liksom inte ekologisk jungfruolivolja; det är sannolikt palmolja från skövlade marker i asien någonstans. Står det inte varifrån grisen eller kycklingen kommer så får man utgå ifrån att det inte är den lokale biodynamiskt inriktade bonden som står bakom, snarare är köttskrället importerat från länder med ännu värre djurskydd än Sverige, exempelvis Danmark eller Thailand.

(Jag vet att KRAV inte alltid funkar, speciellt för väldigt små producenter, men överlag är det bättre än om produkten saknar märkning)

Bra skrivet, Pirum tummenupp.gif Det tål att tänka på ... för mig är djurhållningen viktigast och den lämnar mycket i övrigt att önska angry.gif Både i Sverige och i andra länder. Så det bästa vore väl att enbart äta kött från vildlevande djur rolleyes.gif
Aqvakul
Jag är ett exemplar av Homo sapiens, en allätare. Jag är konstruerad för att äta det jag kommer över. Fett och socker var länge bristvaror, som jag därför passade på att vräka i mig när tillfälle gavs. Idag är jag försiktig med vad jag äter, eftersom utbudet är enormt och jag inte är så fysiskt aktiv som jag tvingades vara förr. Det har kommit många påbud genom åren om hur jag ska lägga upp mitt kostintag. Själv trivs jag bra med varierat begränsat intag. Framförallt är jag försiktig med snabba kolhydrater och för mycket fett.
Myosotis
CITAT (Gunilla T @ 14-10-2008, 12:10) *
Nu har jag kollat äggkartongen - ekologiska ägg från frigående höns inomhus som utfordrats ekologiskt med möjlighet till utevistelse.

Något luddigt kan jag tycka men det är väl rätt?

Håller med, det är luddigt. De får väl bara vara ute "när vädret tilllåter" ( confused.gif ), men det är bättre än inget. Och det är som sagt färre höns per kvadratmeter - mindre social stress. När mina egna ägg inte räcker köper jag av en privatperson vars höns går ute året runt och har det jättebra. (För övrigt var det hon som fick mina Åsbohöns.) Men eftersom hon inte har råd att köpa ekologiskt foder får hon inte sälja äggen som kravmärkta. Jag köper ändå hellre hennes än ekologiska i affären.

CITAT (Markus_H @ 14-10-2008, 18:18) *
...men i min lokala affär tror jag knappt de har KRAV-kött eller naturbeteskött.

Konsum har väl kravkött.
Snöflinga
CITAT (Aqvakul @ 14-10-2008, 21:28) *
Jag är ett exemplar av Homo sapiens, en allätare. Jag är konstruerad för att äta det jag kommer över. Fett och socker var länge bristvaror, som jag därför passade på att vräka i mig när tillfälle gavs. Idag är jag försiktig med vad jag äter, eftersom utbudet är enormt och jag inte är så fysiskt aktiv som jag tvingades vara förr. Det har kommit många påbud genom åren om hur jag ska lägga upp mitt kostintag. Själv trivs jag bra med varierat begränsat intag. Framförallt är jag försiktig med snabba kolhydrater och för mycket fett.

Tycker nog att trådens ursprung ibland försvinner i gräddsås, maträtter och eget kostintag wacko.gif Det kanske vore en bra ide' att starta opp en tråd i detta ämne också flirting.gif
Piccante
CITAT
CITAT (Markus_H @ 14-10-2008, 18:18) *
...men i min lokala affär tror jag knappt de har KRAV-kött eller naturbeteskött.

Konsum har väl kravkött.

Fast vi har inga Konsum kvar fear.gif
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 14-10-2008, 22:57) *
Fast vi har inga Konsum kvar fear.gif

Nej, jag vet. Det i Klippan försvann också. Nu finns där Netto och två ICA-butiker. duh.gif Undrar vad det beror på (mer än att ingen handlar på Konsum för att det är så dyrt).
eden
CITAT (Boxer @ 12-10-2008, 22:55) *
Men då är det väl jättebra om vi äter upp de hemska miljöbovarna som har horn och svans! flirting.gif

*retas lite bara* tongue.gif
Muuu!

Håller med att början blivit diffus. för att slippa mijöproblemet måste jag hålla med Boxer.
Det måste vara det bästa alltenativet./eden yes.gif
netaave
Det viktigaste ändå tycker jag är att handla svenskt och närproducerat i den mån det går.
Likaså skulle jag vilja uppmana till torghandel när det gäller grönsaker rotfrukter o ägg. Men även här får man se upp, gäller o kolla upp handlaren så h*n säljer från eget.
Den torghandel som bedrivs t.ex. i storstäderna kommer varorna ofta från partihallar och kan ha rest långt.
Whiskuchi
CITAT (Boxer @ 12-10-2008, 22:55) *
Men då är det väl jättebra om vi äter upp de hemska miljöbovarna som har horn och svans! flirting.gif

Ja. Om vi samtidigt skulle sluta föda upp dem i samma rasande takt som nu.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (netaave @ 15-10-2008, 16:03) *
Det viktigaste ändå tycker jag är att handla svenskt och närproducerat i den mån det går.
Likaså skulle jag vilja uppmana till torghandel när det gäller grönsaker rotfrukter o ägg. Men även här får man se upp, gäller o kolla upp handlaren så h*n säljer från eget.
Den torghandel som bedrivs t.ex. i storstäderna kommer varorna ofta från partihallar och kan ha rest långt.

Men i Göteborgs Posten var 2 helsidor om att köpa närprducerad och från Holland eller Spanien.

Närproducerade tomater t.ex. krävde mera energi än dom importerade. Dom testade på flera olika grönsaker.

Elisabeth
Aqvakul
CITAT (Snöflinga @ 14-10-2008, 22:48) *
Tycker nog att trådens ursprung ibland försvinner i gräddsås, maträtter och eget kostintag wacko.gif Det kanske vore en bra ide' att starta opp en tråd i detta ämne också flirting.gif

F´låt att jag drogs med i en OT-diskussion. Gjorde det klassiska felet att ägna mer uppmärksamhet åt de senaste inläggen av bl.a *stintan* istf att hålla koll på TS intentioner.

Diskussionen om vårt matintag är knepig. Det handlar bl.a om att äta nyttigt, någorlunda prisvärt och gärna miljövänligt. Om vi koncentrerar oss på det miljövänliga så handlar det också om flera saker som djurens miljö, ett klokt resursutnyttjande för en hållbar utveckling och naturligtvis också att hantera den förstärkta växthuseffekten. Hur väljer jag någorlunda konstruktivt som konsument och vilka genomslag får mina val. Det är lätt att valen utgår från det man tror är rätt, som att vissa köttslag är bäst eller allt svenskt är bra och allt brasilianskt är dåligt.
Kyckling är vad jag förstår bra ur flera miljöperspektiv, men knappast för kycklingen.......

Jag tror att vi måste lära oss att äta betydligt mindre kött och mer vegetabiliska proteiner. Jag tror också att talet om GI och stenåldersmat är ett smart knep att motivera en helt orimlig och ohållbar köttkonsumtion.
Aquakul jag vad tycker du skall de göra som inte kan äta enligt GI???? Jag testade GI men dess Tarmkrämpor jag fick önksar jag ingen.

Snesk kött, vet ni att det bara görs stickprov? Inte som in andra länder som man testar varenda skaltat djur?

Jag är en förre detta bondmora, numera har ett av mina barn gården och är ekoligisk odlande bonde. Inte i Sverige utan i Tyskland. Hon har gårdsförsäjlning av kött. ägg osv.

Men jag vet att varje slaktat djur blir testat, inte tar ,man där bara stickprover. Sen finns det alltid folk som går förbi det och fuskar.Finns överallt.

Men vad jag aldrig köper , är dansnk kött /köttvaror. Dom ahr så mycket salmonella så jag vågar inte hur billigt det än är.

Sen får man tänka på ekonomin. Jag har inte råd att bara köpa kravodlad eller ekologiskt odlat. Då får dom först höja pensionen. Eller också ge oss pensionärer skatteavdrag.

Elisabeth
Anki på Öland
CITAT (Whiskuchi @ 14-10-2008, 13:10) *
CITAT (Anki på Öland @ 13-10-2008, 23:50) *

Om kossorna skall bort skall vi då också sluta dricka mjölk, äta smör, ost, grädde osv????? Skall vi alla leva på bara spannmål? Låter inget vidare!! Varken hälsosamt eller gott...........
Anki

Äter du bara kött, mjölkprodukter och spannmål? Vad jobbigt och enformigt det låter. Jag äter mycket mer omväxlande än så.

Det var första meningen i inlägget som var huvudmeningen. Naturligtvis äter jag annat, men en stor del av dom flestas kost är mjölk, grädde, smör, ost och andra mejerivaror. Mjölkkor äter väl också spannmål, hur skulle vi klara den biten om man skulle avveckla korna.
För min egen del är mejerivarorna viktigare än köttet. Äter nästan aldrig nötkött men dagligen, flera gånger om dagen, mejerivaror.
Anki
ängsvädd
Jag har minskat rejält på köttet, anledningarna är djuretiska skäl, miljö- och klimatskäl.

När jag köper kött är det KRAV-märkt pga att djuren då haft ett bättre liv och för att minska gifterna. KRAV har strängare regler för hur djuren ska ha det än "bara" ekologiskt producerat. Jag lägger pengar på nästan uteslutande kravproducerad mat. Jag äter ofta vildfångade räkor.

Är det fördelaktiga eu-bidrag för att producera kött? Jag menar eftersom det produceras mycket mer än efterfrågan eftersom så mycket kött får slängas. Jag hörde att uppskattningsvis 30000 kor slaktas i onödan bara i sverige. För att få mejeriprodukter från kor, getter behöver man ju inte slakta djuren vad jag förstår. Undantaget är väl ost som bl a görs av löpe i kalvmagar vad jag förstår.
Snöflinga
MimmiH vad är skillnaden mellan vildfångade räkor och "vanliga" räkor confused.gif Har hört uttrycket tidigare och alltid undrat.
ängsvädd
Det finns odlade räkor, jag tror det bara odlas sk tigerräkor, jätteräkor. Och så finns det dom som inte odlas, som lever vilt i havet - de är vildfångade - det är väl de flesta antar jag smile.gif
Jag tror Mimmi H du får nog sätta in dig lite mera i allt. En kor kan man inte mjölka i det oändliga. Får dom inte kalvar emellanåt så får du ingen mjölk. Och vad skall man göra med alla kor och kalvar om an inte får slaktar dom?

Tror du att en bonde kan kan har hur många djur som helst? Vem betalar allt foder? Vem skall sköter om djuren?

Man får nog tänka till lite

Elisabeth
ängsvädd
Självklart måste man slakta en del kor även om man inte äter köttet, om man bara har dem till mejeriproduktion. Men det blir ju färre som behöver slaktas, jag uttryckte mig fel. Många kor/tjurar föds ju upp enbart till kött.
Aqvakul
CITAT (MimmiH @ 15-10-2008, 21:47) *
Det finns odlade räkor, jag tror det bara odlas sk tigerräkor, jätteräkor. Och så finns det dom som inte odlas, som lever vilt i havet - de är vildfångade - det är väl de flesta antar jag smile.gif

Odlade räkor innebär att viktiga biotoper förstörs, typ mangroveträsk som skyddar mot översvämningar.
Vildfångade räkor är dock inte heler utan problem. Normalt sker fångsten med stora bottentrålar som rensar rent och skapar stora bifångster som kasseras.
Anki på Öland
CITAT (MimmiH @ 15-10-2008, 22:07) *
Självklart måste man slakta en del kor även om man inte äter köttet, om man bara har dem till mejeriproduktion. Men det blir ju färre som behöver slaktas, jag uttryckte mig fel. Många kor/tjurar föds ju upp enbart till kött.

Frågan var väl inte hur många kor som skulle slaktas utan att det går åt spannmål som människan kunde äta att föda upp dessa kor med. Men det går ju åt lika mycket foder om 1 mjölkko äter x kg foder i x antal år som om 5 djur hínner slaktas under dessa x år och äter samma mängd foder.
Anki
Gita
För min del är jag övertygad om att den bästa kosten bör innehålla en stor del fullvärdigt protein, dvs kött, fisk och skaldjur, en stor del färsk frukt och grönsaker och betydligt mindre bröd, potatis ,mjöl och andra spannmålsprodukter än vad vi normalt äter idag. Det är väl bara att titta på inom vilka grupper i samhället fetmaepedemin sprider sig, inte är det bland de välbeställda som har råd att äta kött och fisk dagligen.
Gita
Pia L
MimmiH : " Många kor/tjurar föds ju upp enbart till kött." Och vad tycker du att bönderna ska göra med alla tjurkalvar som föds?
Det är ju knappast bönderna som bestämmer könen på kalvarna, och en annan sak om priserna, anledningen till att det är köttöverskott(OM det är köttöverskott) beror på priset, jag med dålig pension köper hellre billigare kött oavsett var det kommer ifrån, dö ska jag ju göra förr eller senare ändå.
Jag äter hellre kött ofta när jag lever än att äta kaninmat.
Platinum
CITAT (Snöflinga @ 12-10-2008, 22:50) *
Det kostar åtta kilo spannmål för att få fram ett kilo biff fear.gif

Lite grann om köttproduktion och olika former av djurhållning.
http://www.miljobussen.stockholm.se/templa...age.aspx?id=301

Den här punkten från ovan nämnda sida gillar jag.
CITAT
Ekologiskt nöt- och lammkött från betande djur i Sverige är relativt bra för miljön eftersom betesdjuren bevarar öppna landskap och gynnar den biologiska mångfalden. När djuren får leva naturligt och äta gräs slösar man inte heller energi och naturresurser i form av onödig odling av spannmål och soja.

ängsvädd
Ni har rätt. Det räcker inte bara att minska ner på nötköttet för att få färre nötkreatur, man måste även minska sin konsumtion av mejeriprodukter smile.gif

Anki på Öland
CITAT (MimmiH @ 16-10-2008, 10:54) *
Ni har rätt. Det räcker inte bara att minska ner på nötköttet för att få färre nötkreatur, man måste även minska sin konsumtion av mejeriprodukter smile.gif

Eller minska ner ätandet av dom onyttiga spannmålsprodukterna och låta korna äta spannmålen, så man får nyttiga mejeriprodukter istället..... rolleyes.gif
ANki
eden
CITAT (Anki på Öland @ 16-10-2008, 11:36) *
Eller minska ner ätandet av dom onyttiga spannmålsprodukterna och låta korna äta spannmålen, så man får nyttiga mejeriprodukter istället..... rolleyes.gif
ANki

bravo.gif Så tänker man på landet yahoo.gif /eden
ängsvädd
Om man äter kravmärkt nötkött så betar korna en del av året och behöver inte äta spannmål smile.gif
*Stintan*
CITAT (MimmiH @ 16-10-2008, 12:31) *
Om man äter kravmärkt nötkött så betar korna en del av året och behöver inte äta spannmål smile.gif

Vem ska då äta spannmålet när människorna får upp ögonen för att det är onyttigt?
För övrigt är det väl lag på att korna ska gå ute och beta under viss tid av år.

Följande är hämtat från Jordbruksverket.

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna DFS 2007:5råd om djurhållning inom lantbruket m.m.; Saknr L 100

Utkom från trycket den 29 juni 2007.beslutade den 18 juni 2007.

Med stöd av 2, 4, 8 a, 9, 9 a, 13, 13 a, 15, 17 och 18 §§ djurskyddsförordningen(1988:539) föreskriver1, 2 Djurskyddsmyndigheten följande, samt meddelar följande allmänna råd:

(nedanstående är utdrag)

Bete och utevistelse

25 § Nötkreatur som hålls för mjölkproduktion ska anses hållna på bete om devarje dygn kommer ut på bete och har tillgång till betesmarken under minst 6timmar. Andra nötkreatur med krav på bete eller annan utevistelse ska vistasute hela dygnet.

DFS 2007:5 Saknr L 100 16

26 § Nötkreatur ska i enlighet med 10 - 11 §§ djurskyddsförordningen hållaspå bete eller ges tillfälle att vistas ute under en sammanhängande tidsperiodsom infaller under perioden 1 maj – 15 oktober enligt följande:

1. Blekinge, Skåne och Hallands län – minst 4 månader

2. Stockholms, Uppsala, Södermanlands, Östergötlands, Jönköpings,

Kronobergs, Kalmar, Gotlands, Västra Götalands, Värmlands, Örebro och

Västmanlands län – minst 3 månader,

3. Dalarnas, Gävleborgs, Västernorrlands, Jämtlands, Västerbottens och

Norrbottens län – minst 2 månader.

27 § Nötkreatur får utan hinder av 25-26 §§ hållas inne hela dygn eller delar avdygn i följande fall:

1. om det är nödvändigt för att skydda djuren vid onormala väderleksförhållanden,

2. om det är nödvändigt för att skydda marken från skador vid onormala väderleksförhållanden,

3. om det är nödvändigt för att skydda djur mot allvarliga insektsangrepp,

4. om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp som rimligen inte kan undanröjas på annat sätt,

5. om djuren är anmälda för slakt och ska slaktas före den 15 juni,

6. kvigor för seminering under högst 30 dygn, förutsatt att betesperiodens sammanlagda längd minst motsvarar den tid som framgår av 26 §, eller

7. om djuren måste skötas, vårdas eller behandlas på ett sätt som inte är lämpligt utomhus. Om djur hålls inne hela dygn i enlighet med någon av ovanstående punkter ska detta journalföras.

28 § Djurbeläggningen på betesmarken får inte vara högre än att ett växttäcke

bibehålls på minst 80 procent av arealen i den aktuella betesfållan.

Allmänna råd till 2 kap. 28 §

Djurtätheten bör normalt inte överstiga följande genomsnittsvärden: Betestid (månader) Antal mjölkkor per ha

2 7

3 6

4 5

Om bete endast anordnas under en del av dygnet kan djurtätheten ökas i förhållande till den minskade användningen av betet.

ängsvädd
Men så bra att alla nötkreatur rent generellt får gå på bete biggrin.gif Tack Stintan för info smile.gif
skogstroll
ja jag har en kompis som varit vegetarian länge... sen orkade hon till slut inte... började knapra lite kyckling... men sen var det ju kört och kött slukar hon som ett monster nu... äter vi ute så äter hon upp sin + halva min portion med smarriga hamburgare... tror det är jättesvårt att skippa kött helt. Människan är ingen liten ekorre som äter nötter och rötter... Jag skulle nog klara mig utan så mycket kött men ibland så är det ju liksom kört när man har en superkock hemma sweatingbullets.gif blir till att röra på sig istället
Platinum
CITAT (skogstroll @ 16-10-2008, 16:19) *
ja jag har en kompis som varit vegetarian länge... sen orkade hon till slut inte... började knapra lite kyckling... men sen var det ju kört och kött slukar hon som ett monster nu... äter vi ute så äter hon upp sin + halva min portion med smarriga hamburgare... tror det är jättesvårt att skippa kött helt. Människan är ingen liten ekorre som äter nötter och rötter... Jag skulle nog klara mig utan så mycket kött men ibland så är det ju liksom kört när man har en superkock hemma sweatingbullets.gif blir till att röra på sig istället

Huvudsaken man respekterar andras matval, vilken diet det nu må vara det gäller. Själv har jag tre vegetarianer i familjen varav två på inrådan av läkare och en av etiska skäl, man kan säga att det är ett väldigt varierat matbord vid familjemiddagar.

Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 14-10-2008, 11:02) *
Ja du var och en blir salig på sin tro. För mycket och för lite skämmer allt sägs det. Nu är jag en av dom som anser att folk äter alldeles för mycket kolhydrater och för lite proteiner. Man bör nog studera näringslära från fler håll för att kunna förstå hur kroppen fungerar och reagerar av det vi äter.

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon