Full version: En sjuk sjukvård?
Tanjatall
Sista tre veckor hade jag mycket ont i mitt knä, som var opererat på MAS för ett tag tillbaka. Bestämde mig att tiden är inne att ta kontakt med ortopeden igen. Imorse ringde jag MAS växel - väntade i luren ett tag, men kom fram till slut. Därifrån skulle jag bli kopplad vidare. Har väntat i luren igen en lång tid, sedan fik veta att jag var felkopplad och fik två nya nummer att ringa på. På det ena vad det upptaget jämnt, på det andra var det autosvar "ring efter kl.12.30".

Har ringt på det andra numret sedan 12.30 - så vad det upptaget där. På det första numret inget svar - satte telefonen på högtalare, arbetade och väntade på svaret, som kom efter ca 30 minuter: "Ortopeden..." Jag förklarade mitt ärende och fick höra ett mycket barskt "Du skall ringa på våra telefontider".

Hur kunde jag veta det? Hur kunde jag veta deras telefontider? Jag har ju fått deras nummer från växel! Fik höra då att "de i växel kan inte våra tider" och "du måste ha remiss för att få tid hos oss, det gäller alla som varit hos oss mer än tre månader tillbaka".

Ja – ha - ja, där ser man. Klockan är nu 13.45 så jag kom fram på så där 5 – 6 timmar och fick besked. Tur för mig som kunde ringa från arbetsplatsen.
Skall jag ringa vårdcentralen imorgon eller kanske bäst att vänta ett tag till?...
Wilmer
Visst är det segt! Hos min vårdcentral kommer jag inte fram längre. De säger helt sonika "alla telefontider är slut för dagen, var god ring igen i morgon"! Undras vilka hökar som lyckas få dem, jag har ALDRIG lyckats no.gif
Pia L
Sjukvården ÄR sjuk!!!
Själv skulle jag beställa tid för p-piller, efter mycket om och men och många frågor i telefonen så fick jag en tid på "min" mödravård.
När jag hade tagit blodtryck och vägt mig fick jag komma in till barnmorskan som konstaterade att jag var för gammal för sånt....FÖR GAMMAL!!!!
Nu sitter man och funderar smått på om jag kommit upp i klimakteriet eller händelsevis är gravid unsure.gif
Kajsa i Arvika
Visst kan man bli tokig på telefontider!! Men stå på dej och fortsätt ringa.. Du ska väl inte gå omkring och ha ont i onödan heller! rtfm.gif
Myosotis
Verkligen helt sjukt! Jag blir så förbannad när jag hör sånt, man ska väl för sjutton kunna träffa en läkare samma dag!!! Hela systemet med remisser är kasst, varför ska folk gå omkring och ha ont eller vänta på operation eller vad det nu kan vara?!! ranting.gif Det är sant som de säger, man måste nästan vara frisk för att orka kämpa för att få den vård man borde ha rätt till! Hoppas att det löser sig snart, Tanjatall, inte kan du gå runt och ha ont hela tiden! trostar.gif
Aqvakul
Det är verkligen tråkigt att när vi faktiskt har en sjukvård av medicinsk världklass, så är tillgängligheten så usel.
titti49zon6
Här ringer jag upp vårdcentralen,knappar in mitt tel.nr och får besked om när dom
ringer upp, vanligtvis inom 1/2 timme
Väldigt smidigt om jag behöver beställa tid hos läkaren eller förnya recept
Alba
CITAT (titti49zon6 @ 15-10-2008, 14:55) *
Här ringer jag upp vårdcentralen,knappar in mitt tel.nr och får besked om när dom

Så gör jag också. Det fungerar fantastiskt bra.
Numera kan man även förnya recept via nätet till Vårdcentralen.
Jag skrev in om ett recept i går fm och kl 17 samma dag när jag var till Apoteket hade det kommit in.
Irene_L
CITAT (titti49zon6 @ 15-10-2008, 14:55) *

Så är det för mig också!! tummenupp.gif
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 15-10-2008, 14:47) *
Det är verkligen tråkigt att när vi faktiskt har en sjukvård av medicinsk världklass, så är tillgängligheten så usel.

Ja, det gör det hela ännu mer tragiskt. Hela världen tror att sjukvården i Sverige är jättebra, men i själva verket är de förvisso bland de tio (har jag för mig) världsledande länderna när det gäller medicinsk forskning och sällsynta sjukdomar, men kan inte hjälpa folk med öroninflammation eller stukad fot. Bemötandet är ofta snorkigt när det gäller enklare åkommor.
Red Top
Det värsta med sjukvården i Sverige som helhet, tycker jag är att det är helt beroende av var man bor, vilken vård man får tillgång till.

Jag tycker faktiskt att det är helt fel att varje Landsting själva kan bestämma över vad de tycker ska prioriteras. Sjukvården om något borde vara en riksomfattande verksamhet, där man utnyttjar all kuskap, utrustning och personalresurser på bästa sätt oavsett var man bor. Det skulle gagna både patienter och anställda i vården.

Själv är jag lyckligt lottad och har absolut inget att klaga på när det gäller min egen vårdsituation ännu. Men jag är väl medveten om att alla inte har samma erfarenhet, inte ens i mitt eget Landsting..

Jag håller med Myosotis, man måste vara frisk för att orka vara sjuk.
Tanjatall
Tack alla ni som har svarat! Det är så roligt att det finns folk som bryr sig.
thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon