|
Molngrabb
22-10-2008, 15:05
Jag skulle vilja göra egen kakaolikör för att ge min mor på födelsedagen (är jag inte en snäll påg så säg) men jag kan tammefan inte hitta något recept för detta på nätet. Hittar bara en massa recept som det ska vara kakaolikör i. Dock har jag hittat ett recept på kaffelikör som ser ut så här:
60 g kaffepulver, frystorkat 7 1/2 dl strösocker 5 dl vatten 500 ml vodka 1 stk vaniljstång
Tillagning: -Blanda kaffe och socker. Tillsätt kokande vatten och blanda om tills pulvret är upplöst. Låt kaffet svalna. -Tillsätt vodka och häll likören i flaskor. Dela vaniljstången i delar (en per flaska) och tillsätt den till flaskorna. -Stäng flaskorna och låt dem stå mörk och svalt i ca. 1 månad.
Nu till min fråga. Kan jag ersätta kaffepulvret med lika stor mängd kakao och få ett fullgott resultat?
Ser fram emot svar!
Eva i Höga
22-10-2008, 15:15
Jag kan inte svara på din fråga men du ska få ett recept av mig som jag hämtat ut Sölvi Vatns bok Gör likör. Jag har gjort den flera gånger och den är inte alls illa. Så här skriver Sölvi:
Kaffelikör ca 5 dl Denna supergoda likör gör jag på snabbkaffe - hur enkelt som helst. Prova den över en iskub med en liten skvätt vispgrädde, farligt gott! Så här gör du 1. Blanda snabbkaffe, kakao och vaniljsocker i ett litermått. 2. Häll på vattnet, rör om tills allt löst sig, låt svalna. 3. Tillsätt vodka och sirap, rör om. 4. Häll på flaska, filtrera eventuellt efter 1 månad.
Detta behöver du 3 msk snabbkaffe 2 tsk kakao 2 krm vaniljsocker 4 msk kokande vatten 3 dl vodka (jag använder den som heter Vanlig vodka på systemet) 1,5 dl sirap (jag använder mörk, blir mustigare smak än vit)
Denna smakar både kaffe och kakao. Lycka till med likören till din mamma!
Molngrabb
23-10-2008, 09:33
CITAT (Eva i Höga @ 22-10-2008, 16:15)  Jag kan inte svara på din fråga men du ska få ett recept av mig som jag hämtat ut Sölvi Vatns bok Gör likör. Jag har gjort den flera gånger och den är inte alls illa. Så här skriver Sölvi:
Kaffelikör ca 5 dl Denna supergoda likör gör jag på snabbkaffe - hur enkelt som helst. Prova den över en iskub med en liten skvätt vispgrädde, farligt gott! Så här gör du 1. Blanda snabbkaffe, kakao och vaniljsocker i ett litermått. 2. Häll på vattnet, rör om tills allt löst sig, låt svalna. 3. Tillsätt vodka och sirap, rör om. 4. Häll på flaska, filtrera eventuellt efter 1 månad.
Detta behöver du 3 msk snabbkaffe 2 tsk kakao 2 krm vaniljsocker 4 msk kokande vatten 3 dl vodka (jag använder den som heter Vanlig vodka på systemet) 1,5 dl sirap (jag använder mörk, blir mustigare smak än vit)
Denna smakar både kaffe och kakao. Lycka till med likören till din mamma! Ja, jag såg att du hade skrivit på matforumet också och jag vill bara meddela att jag har tagit receptet till mig men bara inte hunnit svara.  Jag säger som så att det var inte riktigt vad jag var ute efter MEN det låter oerhört smaskigt och i slutändan är är det det kanske denna som sätter standarden för både mammas och mitt likörintag. Allt det bästa!
 Jag googlade likör och fann denna på en sida. Kakaovaniljlikör 250 gm kakaopulver 3 droppar bittermandelolja 2 gm fint riven koschenill 50 gm vaniljtinktur 100 gm arrak 4 liter starksprit löses i under 8 dagar i en temperatur av 30-40 grader. Därefter häller man på en kokande lösning bestående av 4 500 gm socker i 3 500 gm vatten. Efter att blandningen kallnat i ett täckt kärl låter man den stå i en vecka varefter den filtreras.  hur det funkar eller hur den blir har jag ingen aning om.
Molngrabb
28-10-2008, 08:42
CITAT (yaowsa @ 27-10-2008, 18:18)   Jag googlade likör och fann denna på en sida. Kakaovaniljlikör 250 gm kakaopulver 3 droppar bittermandelolja 2 gm fint riven koschenill 50 gm vaniljtinktur 100 gm arrak 4 liter starksprit löses i under 8 dagar i en temperatur av 30-40 grader. Därefter häller man på en kokande lösning bestående av 4 500 gm socker i 3 500 gm vatten. Efter att blandningen kallnat i ett täckt kärl låter man den stå i en vecka varefter den filtreras.  hur det funkar eller hur den blir har jag ingen aning om.  Detta hittade inte jag när jag googlade så TACK! Dock finns det ett par ingredienser som gör det en aning meckigare att göra....  Vem har arrak hemma?
CITAT (Molngrabb @ 28-10-2008, 08:42)  Vem har arrak hemma?  Förmodligen samma person som har fyra liter (!!!) starksprit hemma...? Prova en omgång utan arrak, och kolla om det blir bra. Blir det inte det så går det väl att tillsätta något i efterhand, kanske?
ingrids
29-10-2008, 10:47
Hemma och hemma, arrak har man i alla fall tidigare kunnat köpa på bolaget.
Molngrabb
03-11-2008, 12:14
CITAT (ingrids @ 29-10-2008, 10:47)  Hemma och hemma, arrak har man i alla fall tidigare kunnat köpa på bolaget. Perfekt! Då ska jag bara jaga rätt på några sköldlöss så att jag kan utvinna lite koschenill.
netaave
04-11-2008, 18:58
Testa göra den kaffalikören du hittade, men tillsätt 1 msk kakao bara
Molngrabb
06-11-2008, 17:31
CITAT (netaave @ 04-11-2008, 18:58)  Testa göra den kaffalikören du hittade, men tillsätt 1 msk kakao bara Så istället för... 60 g kaffepulver, frystorkat 7 1/2 dl strösocker 5 dl vatten 500 ml vodka 1 stk vaniljstång ... så tar jag 1 msk kakao 7 1/2 dl strösocker 5 dl vatten 500 ml vodka 1 stk vaniljstång Eller du menar att jag ska lägga 1 msk kakao till befintligt recept?
Ingrid Zon3
09-11-2008, 23:28
Om man gogglar på choklad och likör hittar man ett recept, men för att få mängderna så måste man bli medlem (och jag har inte lust att registrera mig på en site till just nu). Men principen verkar vara att ta choklad (inte kakao) och lösa den i varmt kaffe och sen blanda alltihop med sprit. Gissar att det är lättare att få tag i bra mörk choklad än bra kakao, och då kunde ju det vara en variant.
elleave
10-11-2008, 01:36
CITAT (Ingrid Zon3 @ 09-11-2008, 23:28)  Om man gogglar på choklad och likör hittar man ett recept, men för att få mängderna så måste man bli medlem (och jag har inte lust att registrera mig på en site till just nu). Men principen verkar vara att ta choklad (inte kakao) och lösa den i varmt kaffe och sen blanda alltihop med sprit. Gissar att det är lättare att få tag i bra mörk choklad än bra kakao, och då kunde ju det vara en variant. Jag är medlem: Irish cream-likör 5 dl
Har inte provat själv, men det måste göras.
Ingredienser 20 g mörk choklad 3 msk varmt espressokaffe 1 burk kondenserad mjölk, ca 400 g 1 tsk vaniljsocker 2 dl irländsk whiskey
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|