Full version: Julafton
Sidor: 1, 2
Bettis
Idag är det 2 månader kvar till julafton blush.gif ni har väl börjat att köppa julklappar giggle.gif tiden går fort.
Wilmer
santa.gif Julklappar köper man hela året, annars blir det bara ångest och pannkaka santa.gif
Pia L
Usch...prata inte om det, här ÄR det redan ångest och pannkaka crying.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Det mesta är redan köpt.

Vi var ju med husbilen 2 dagar i Ullared biggrin.gif

Elisabeth
Uggi
Både och, har ett barnbarn som är nio månader och det skall bli roligt att handla julklappar till henne.
Har tidigare stora barnbarn och de önskar sig bara pengar inget roligt att ge som julklappar. yes.gif
Gossen Ruda
Det är tydligen till att vara ute i god tid för en del. biggrin.gif

Vi har skippat julklapparna i släkten så jag har ingen ångest för det iaf. Har även skippat gran och det mesta julpyntet för min del, ganska skönt. Det som är kvar är gemenskapen och extramaten.

Eva i Höga
Vad gott det låter när du skriver att det som är kvar är gemenskapen och extramaten. Så känner jag också, det är ju det viktigaste. Men gran och lite julpynt har jag men det blir på ett annat sätt när man inte har småbarn längre, nu är det mycket minnen och nostalgi man plockar fram och alla ljus förstås. Det är mysigt.
Aqvakul
Vi har slutat med julklappar!
I år ska hustrun, sonen och jag fira jul på ett litet mysigt gästis norr om Ystad.
Det kommer att bli lugnt och fint.....
(Barnbarnet med familj är hos farmor och farfar i Storlien i år.)
Wilmer
Å, jag älskar julklappar! Fast för min del är det mest från vänner nuförtiden, så familjen slipper lida. Det är lika roligt , MINST, att ge. Lyckan av att hitta den perfelta grejjen, wow. Det behöver inte kosta, det är inte det, men det ska vara "rätt". Hemmagjord lemoncurd lika bra som något. (Oj nu blev jag sugen på det också..). Värst är att köpa till barn tycker jag.. Har ingen koll.
Grå
Ingen riktig jul utan en gran, egenhändigt norpad från någon grinig skogsägare i månens sken en vecka innan julafton.
Jag funderade lite på julklappar igårkväll, men det är inte så lätt när de inget vill ha mer än pengar...
Förut gillade jag jul men inte nu längre. Skulle helst vilja åka bort.

Älskade också att köpa julklappar men det gillar jag inte heller längre. Vi slutade för några år sedan att köpa julklappar till barn eftersom vi har många barnbarn. Och att köpa presenter till barnbarn är allt annat än enkelt.

Är dom små, då är det inget problem men när dom blir större..........

Inte heller är det roligt att handla när barn idag har allt och lite till.

Men grå du stjäl väl ingen julgran? Har du någon gldje av något stulet? Jag har varit skogsägare förut. Jag har planterat skogplantor, gått med pensel och penslat på något på alla dessa plantor så att råddjur inte åt upp dom osv. Mycket jobb och svett innan dom började att växa.

Och så kommer julgranstjuvar, som annars har råd med allt, och stjäl dom. Fy.....

Elisabeth
Trädet (ZonV)
Jag ska till Ikea, Haparanda och gör bort julklapps inköpen den 22 nov.
Tar gärna mot tips om affärer som bara finns där. Ska dit för första gången. Någon på detta forumet måste väl ha varit där och trängts...tack!
skogstroll
här är det bara julklappar till systrarnas barn (blir lite dyrt om man ska köpa till ca 15 pers...)... gran brukar jag plocka en på tomten smile.gif
Margith
CITAT (Trädet (ZonV) @ 24-10-2008, 15:33) *
Tar gärna mot tips om affärer som bara finns där. Ska dit för första gången. Någon på detta forumet måste väl ha varit där och trängts...tack!

Jag har bara varit dit 1 gång och det var ett tag sedan (IKEA är inte mitt favoritställe)
Men strax bredvid hittade jag en affär som sålde glas och porslin, Arabia-Iittala-Hackman osv. Jag har för mig att det stod nåt om Outlet på skylten, så räkna med 2:a handssortering, men där kanske du kan hitta några julklappar? (Om nu affären finns kvar..)

Monica M zon 4
Jag har fixat en julklapp till min man. Han är det besvärligaste jag vet att köpa nåt till. Men i år fick jag tag på en cd med ljud från olika tändkulemotorer. Han kommer att bli jätteglad! biggrin.gif
titti49zon6
CITAT (Trädet (ZonV) @ 24-10-2008, 15:33) *

Det finns en hel del affärer omkring IKEA, bl. a Fabriksbutiken som Margith nämnde, dom säljer 2:a sortering av Ittala, Hackman och andra kända "dyra" porslinsfabriker och jag tycker inte att det är speciellt billigt
Det finns Barnens Hus, Candy World- världens största godisbutik,Sportaffär-kommer inte ihåg om det är Team Sportia eller Intersport
Hemtex,Skopunkten ligger där.
Nästa vecka på torsdag öppnar det stora köpcentrat i Torneå , det ligger på promenadavstånd från Ikea och där öppnar bl.a
Marimekko, Anton&Laura- klädbutik som importerar kläder från Bulgarien och dom har ensamrätt på dessa kläder i Sverige och Finland,
sen blir det en massa andra butiker där som jag inte har koll på i dagsläget.
När du kommer till Haparanda hittar du på vänster sida ett köpcentra som innehåller Överskottsbolaget, Jysk, ICA Extra-en jättefin ,stor mataffär och så är det nån mer butik som jag just nu inte kommer ihåg.
Lite längre fram på höger sida hittar du bl.a Rusta och några andra outlettbutiker
Sen har du centrala Haparanda som ingen hinner besöka men som har ett antal mindre butiker
Om du hinner så gör ett besök i Torneå, det finns så mycket annat där , som inte finns i Sverige
Ha en trevlig resa och vinka gärna till mig när du passerar, jag bor bara några meter från E4 och ser alla bilar som passerar om jag inte har annat för mig giggle.gif
AstLar
CITAT (Monica M zon 4 @ 24-10-2008, 17:31) *
Jag har fixat en julklapp till min man. Han är det besvärligaste jag vet att köpa nåt till. Men i år fick jag tag på en cd med ljud från olika tändkulemotorer. Han kommer att bli jätteglad! biggrin.gif

confused.gif Vad är en tändkulemotor? confused.gif
ängsvädd
Det verkar klart mest spännande att besöka centrala Haparanda med alla småbutiker. De flesta andra affärer du nämnde finns ju "överallt".
Grå
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-10-2008, 15:01) *
Men grå du stjäl väl ingen julgran?

biggrin.gif Hur kan du tro något annat om mig än att jag skulle stjäla julgranar?? Jag som är hela odlas hatobjekt? Hallå??! Självklart gör jag det, det är ju halva nöjet med julen och inte nog med det - jag lär upp mina barn i konsten. wink.gif

Men om sanningen ska fram är jag noga med att bara ta dem som är självsådda längs med och i åkerdiken, de är de finaste. Springa ute på hyggen och såga ner planterade granar är jag alldeles för blödig för. Jag har sett ett antal hektar nyplanterade hyggen i min dar och jag blir lika förundrad varje gång över hur ni bara ens ids hålla på...
Farbror Blå
äsch är det nån idé? =(
Platinum
Att ni börjar orka tänka på jul redan, jag har inte ens krattat bort löven eller plockat fram adventsljusstakar än.
Lilla Birka
CITAT (AstLar @ 24-10-2008, 17:58) *

En tändkulemotor elelr glödkulemotor = förbränningsmotor som var vanlig förr i traktorer och fiskebåtar. Bränslet var oftast fotogen och det sprutas mot en upphettad del av förbränningsrummet, den s.k. tändkulan som värmdes upp med blåslampa före kallstart. I Norrtälje finns en gammal fabrik som jag tror är museum idag, där man tillverkade sådana här motorer. Om jag minns rätt hette den något med Pythagoras.. De där motorerna låter som en gammal fiskekutter, tuff tuff tuff tuff tuff...
Alba
CITAT (MimmiH @ 24-10-2008, 18:06) *
Det verkar klart mest spännande att besöka centrala Haparanda med alla småbutiker. De flesta andra affärer du nämnde finns ju "överallt".

Sa hon som bor i en storstad. naughty.gif

För en del är ju alla de affärer som räknas upp rena julafton i sig.
blomkronan
CITAT (Grå @ 24-10-2008, 19:35) *
biggrin.gif Hur kan du tro något annat om mig än att jag skulle stjäla julgranar?? Jag som är hela odlas hatobjekt? Hallå??! Självklart gör jag det, det är ju halva nöjet med julen och inte nog med det - jag lär upp mina barn i konsten. wink.gif

Men Grå du är inte hela odlas hatojekt! Visst har du slängt ur dig en del saker, men jag ser dig mycket underhållande ibland (du ger ju glimten i ögat), jag har ju inte varit me så länge, så jag vet inte vad som hänt tidigare. Någon gammal tråd har jag väll läst, men jag har inte sett någe personangrep från din sida, men jag har läst vissa mot dig...

Jag hoppas att nu att vi kan stryka det gammla och börja om...

Alla vänner på odla det är snart jul... yahoo.gif kompiskram.gif

Snälla alla ge inte kommentarer på detta... utan "tänk" fram till din åsikt själv. Jag vill inte förstöra denna tråd!!!/

santa.gif //Mari
CITAT (Grå @ 24-10-2008, 19:35) *
Självklart gör jag det, det är ju halva nöjet med julen och inte nog med det - jag lär upp mina barn i konsten. wink.gif

Precis det tänkte jag på. Att man genom det talar om för sina barn att det är legalt att stjäla. Hur skall dom då lära sig vad som är fätt och vad som är fel?

Elisabeth
blomkronan
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-10-2008, 20:08) *
Precis det tänkte jag på. Att man genom det talar om för sina barn att det är legalt att stjäla. Hur skall dom då lära sig vad som är fätt och vad som är fel?

Elisabeth

Nu skickade vi svar samtidigt...
Grå
CITAT (blomkronan @ 24-10-2008, 20:08) *
"men jag ser dig mycket underhållande ibland (du ger ju glimten i ögat),"

Schhh, så får man inte skriva här - då blir man utsedd till veckans piñata av odladomstolen. De hänger upp dig i ett stympat äppelträd och slår på dig med pinnar tills det ramlar ur saker ur dig.

Elisabeth, det finns mycket som anses vara rätt i samhället men som är ruggigt fel om man tänker efter lite, fast oftast tillåts man inte tänka efter i de lägena, för då frångår man samhällets normer och som samhället är ska man vara, vare sig det är rätt eller fel. God Jul!
Grå
Jag vet iallafall en sak som min son ska få vare sig han vill eller inte och det är en Electrolux Ergorapido. Jag köpte en till mig själv för ett tag sedan och jag har inte varit så nöjd med något elektriskt på många herrans år som jag är med den En sådan kommer att bli perfekt i hans studentlägenhet. tummenupp.gif

[attachment=26387:Ergorapido.jpg]
Electrolux ergorapido

blomkronan
Jag har köpt en till min dotter... hon bor hemma fortfarande giggle.gif
ängsvädd
Tack för tipset om dammsugaren. Jag gick in på Grås länk och hittade en trendig miljödammsugare smile.gif

http://press.electrolux.se/node418.aspx?in...sReleaseID=1137

Köper man dammsugarpåsar till den Grå tipsade om? Den såg ju väldigt smidig ut smile.gif
Grå
CITAT (MimmiH @ 24-10-2008, 20:52) *
Köper man dammsugarpåsar till den Grå tipsade om? Den såg ju väldigt smidig ut smile.gif

Nix.Själva dammsugarbehållaren är i själva verket en löstagbar handdammsugare och den tömmer man som den är, så man får s.a.s två i en. Den är hyfsat kraftfull och jag kan dammsuga hela undervåningen plus trappan upp med hundhår och allt i en laddning. Huset är stort och undervåningen består av kök, tre vardagsrum, stor hall och farstu...

... har jag sagt att jag är nöjd..? Jag är nöjd smile.gif
blomkronan
Till jul/nu i höst kommer det ut en ny modell. Den som är svart eller vit har dom starkast motorerna...
Ett tips från en som jobbar med att sälja dom...
ängsvädd
Tack för tipset biggrin.gif Så skönt att slippa de där dammsugarpåsarna. Jag tror jag slår till på en svart med kraftfullare motor biggrin.gif
Elisabeth P
I jul ligger jag på plajan, ska bli underbart. Det ända jag möjligen saknar är grandoft. Men allt annat väger nog upp det hela.
zaaritha
Bevare mej väl!
Vill inte ens tänka på det.......
ängsvädd
CITAT (Grå @ 24-10-2008, 20:58) *
Nix.Själva dammsugarbehållaren är i själva verket en löstagbar handdammsugare och den tömmer man som den är, så man får s.a.s två i en. Den är hyfsat kraftfull och jag kan dammsuga hela undervåningen plus trappan upp med hundhår och allt i en laddning. Huset är stort och undervåningen består av kök, tre vardagsrum, stor hall och farstu...

... har jag sagt att jag är nöjd..? Jag är nöjd smile.gif

Tackar. Jag behöver nog ingen kraftfullare motor till min lilla bostad vid närmare eftertanke smile.gif
Netha
De flesta julklapparna är klara ... började redan i somras.
Var på Brio häromdagen... några tusenlappar kostade det ... barnbarnen blir säkert jätteglada
eftersom de kommer att få sina önskepresenter.smile.gif

Vuxna kommer som vanligt att få praktiska grejer .. typ hushålls.
pejori
Jag är en riktig grinch... ranting.gif ranting.gif
Firar helst inte jul, men klappar blir det, till mitt barnbarn. tummenupp.gif tummenupp.gif
För övrigt blir det här som hos Gossen...mat och bara mys. yes.gif
Pyntet får vara för min del.. yes.gif
Grå
CITAT (MimmiH @ 24-10-2008, 22:31) *
Tackar. Jag behöver nog ingen kraftfullare motor till min lilla bostad vid närmare eftertanke smile.gif

biggrin.gif Ja, nu sitter det ju ingen jetmotor i den, men jag hade förväntat mig "swivelsweeper" och fick en riktig dammsugare
AstLar
CITAT (Lilla Birka @ 24-10-2008, 19:59) *
En tändkulemotor elelr glödkulemotor = förbränningsmotor som var vanlig förr i traktorer och fiskebåtar. Bränslet var oftast fotogen och det sprutas mot en upphettad del av förbränningsrummet, den s.k. tändkulan som värmdes upp med blåslampa före kallstart. I Norrtälje finns en gammal fabrik som jag tror är museum idag, där man tillverkade sådana här motorer. Om jag minns rätt hette den något med Pythagoras.. De där motorerna låter som en gammal fiskekutter, tuff tuff tuff tuff tuff...

Tack för upplysning, hade ingen aning giggle.gif
Vet du mer om museet? Kanske kunde vara värt ett besök! (Inte för mej, men för äkta hälften)
Alltid kul med utflykter, kan ju få bli en julklapp t.o.m. santa.gif
ängsvädd
CITAT (Grå @ 24-10-2008, 23:02) *
biggrin.gif Ja, nu sitter det ju ingen jetmotor i den, men jag hade förväntat mig "swivelsweeper" och fick en riktig dammsugare

Det låter kanon biggrin.gif Vad bra att den är sladdlös så slipper man det itrritationsmomentet också.

Den blir perfekt för mig som har undulater som skräpar ner en hel del smile.gif
Lilla Birka
CITAT (AstLar @ 25-10-2008, 11:38) *
Tack för upplysning, hade ingen aning giggle.gif
Vet du mer om museet? Kanske kunde vara värt ett besök! (Inte för mej, men för äkta hälften)
Alltid kul med utflykter, kan ju få bli en julklapp t.o.m. santa.gif

Hittade detta på Norrtäljes turistinfo: http://www.pythagorasmuseum.se/
Annars vet jag inte mycket mer än att det finns, skulle nog vara kul att åka dit någon gång.
Red Top
CITAT (AstLar @ 24-10-2008, 16:58) *

Tändkulemotor
renate
Tänker på jul nu???????????????????nej det gör inte jag.Till 1 advent ställer jag fram alla ljusstaker och hänger upp stjärnor i fönstren för att lyser upp den mörkaste tiden på året.Julgran vet jag inte riktigt än,är inte hemma julafton,fast det vore första jul utan riktig gran.Plastgran kommer inte över min tröskel.Julklappar köper jag till de minsta barnbarnen,de större får pengar.Jag tycker egentligen inte om att handlar en massa grejer man likabra kan köper själv om man vill ha det.Vi är hos sonens familj på julafton och då blir det väl en liten julklapp till dem med.Det är barnen som ska ha paket av jultomten.
För vissa är julen bara till att handlar en massa saker som ingen vill ha och sedan är det tomt i börsen efter jul.
Gemenskapen med nära och kära är däremot viktigt.
herkules
för första gången på 28 år ska vi ha en julafton utan barn och helt ärligt så tycker jag det ska bli skönt.
bara jag och maken och hundarna ska äta god mat och gå långa promenader.
inga julklappar ska köpas, ingen stress. ställer fram adventsljusstakar och hänger upp adventsstjärnor, det blir vårt pynt.
renate
CITAT (herkules @ 26-10-2008, 11:41) *
för första gången på 28 år ska vi ha en julafton utan barn och helt ärligt så tycker jag det ska bli skönt.
bara jag och maken och hundarna ska äta god mat och gå långa promenader.
inga julklappar ska köpas, ingen stress. ställer fram adventsljusstakar och hänger upp adventsstjärnor, det blir vårt pynt.

Det där låter underbar herkules,jag har också slutat julstressar bara njuter.
AstLar
CITAT (Lilla Birka @ 25-10-2008, 20:04) *
Hittade detta på Norrtäljes turistinfo: http://www.pythagorasmuseum.se/
Annars vet jag inte mycket mer än att det finns, skulle nog vara kul att åka dit någon gång.

thanks.gif
På sommarn kan man tydligen åka dit utan att boka före. Har lagt den som favorit i väntan på rätt tillfälle! yes.gif
Trädet (ZonV)
Jag/vi får tacka Margith och titti49zon6 ska skriva ut råden så jag kan ha med dem inför julhandlar dagen.
Nu vet jag lite mer av vad som väntar mig där....mammnoncenter
Wilmer
Jag har aldrig julstressat, jag har alltid njutit yahoo.gif
embees
CITAT (Aqvakul @ 24-10-2008, 10:23) *
Vi har slutat med julklappar!
I år ska hustrun, sonen och jag fira jul på ett litet mysigt gästis norr om Ystad.
Det kommer att bli lugnt och fint.....
(Barnbarnet med familj är hos farmor och farfar i Storlien i år.)

Var är det då....Sjöbo...? giggle.gif santa.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon