Full version: Gåsbekymmer
Bee
Det är dags för den årliga höstmiddagen. Jag har vant de äldre släktingarna med att bjuda på middag i stället för FarsDagspresenter och nu har det blivit en tradition som dom ser fram mot.
Förr har jag haft gås men nu är släkten större så vi blir 12-14 personer, inga barnportioner, så gåsen räcker inte. Om jag minns rätt så räcker en gås om 5 - 5.5 kg till 8 personer, 10 om dom inte äter så mycket. Nån gång har jag haft två ankor. Men dom väger max runt 2.5 kg st så det blir ungefär samma. Senaste två åren har jag inte bjudit på fågel.

?? Vad gör jag? Köpa två gäss (kostar en förmögenhet!)? En gås är dessutom stor så det lär inte gå in två i ugnen. Kan jag steka fåglarna en dag i förväg och ta dom en och en? Blir det gott? En del av upplevelsen är ju att det doftar så gott i hela huset med stekt gås.

Hur gör ni när ni har gåsmiddag? Hur lägger ni upp logistiken för att inte stå med allt samtidigt som gästerna kommer? Jag brukar alltid vara sen så jag behöver tips om hur jag förarbetar.
Snigelhatare
Varför inte en god soppa till förrätt? Med någon god brödbit till. Eller också servera lite goda smårätter som tillbehör, ev någon grönsaksgratäng brevid.
Rosmarin
Skånsk Gåsamiddag består traditionellt sett av svartsoppa till förrätt. Därefter gåsen späckad med äppleklyftor och katrinplommon. Till gåsen serveras rödkål och brysselkål, potatis i någon form samt svartvinbärsgélé och en gräddsås gjord på gåsstekskyn, grädde och lite svartvinbärsgélé som smaksättning. Som dessert en skånsk äpplekaka.

Jag lovar dig att gåsen räcker långt om man ska äta allt detta!!! crying.gif
Mycket av det här går ju dessutom att förbereda och bara värma upp inför serveringen. flirting.gif
österlen
Varför bjuder du inte på kalkon istället?Kostar just nu här (österlen) 39:-kg och den är inte lika fet,alltså blir det mer kvar när den är stekt.Det där med två ankor istället för en gås brukar inte funka så bra (en äldre släkting brukar säga att en anka är till två,ankan och den som skall äta).
Naturligtvis så kan du steka den dan innan och i lugn och ro skära upp den och lägga iordning och sedan värma den när det är dags.
Svartsoppa är en naturlig förrätt men personligen så tycker jag att det smakar förfärligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon