Full version: Frö
hypathia
Hej,

finns det någon som vill byta fröer med mig? Jag har en hel del frön jag inte behöver själv, och är på jakt efter frön av växter jag inte har. Jag letar särskilt efter alpina växter, woodland-växter och växter som gillar konstant fuktig jord, men kan vara intresserad av vad som helst. Kom med förslag!

Översikt av fröna kan hittas på http://smeviken.cxr.no/index.php?site=default/570/637/1145

Skicka ett meddelande till mig om du är intresserad!

--
Hypathia

PS: Ursekta om min svenska är lite dålig, jäg är norsk och ny i Sverige. Försöker att lära mig svenska giggle.gif
Rosmarin
Hej Hypathia,

Du skriver ju jättebra på svenska! Om du inget hade sagt så hade jag inte märkt att du inte är svensk!

Jag har inga alpina fröer tyvärr men ville gärna svara i alla fall när jag läste ditt inlägg!

Med Vänliga Hälningar, Rosmarin
hypathia
CITAT (Rosmarin @ 31-10-2008, 08:47) *
Du skriver ju jättebra på svenska! Om du inget hade sagt så hade jag inte märkt att du inte är svensk!

Tack så mycket!

Jag är förvånad över hur stora skillnaderna är mellan det norska och det svenska språket!

Det talade språket och läsning är lätt, men att skriva är svårt. Jag användar fruktansvärt mycket längre tid än när jag skriver på norska. Jag tyckar ändå det är rolig att forsöka!

--
Hypathia

Rosmarin
Är ditt modersmål nynorsk eller bokmål? Jag tycker ofta att det är lättare att förstå nynorsk, så där är kanske skillnaderna mindre?
Ja naturligtvis ska du försöka. Det är ju absolut det bästa sättet att få det att gå allt lättare!!!

Med vänlig hälsning, Rosmarin
hypathia
CITAT (Rosmarin @ 31-10-2008, 17:06) *
Är ditt modersmål nynorsk eller bokmål? Jag tycker ofta att det är lättare att förstå nynorsk, så där är kanske skillnaderna mindre?

Jag växte upp i en kustby på ungefär samma breddgrad som Sundsvall. Vi talar en dialekt som er lite lik nynorsk. Nynorsk og bokmål är jo inta talspråk, dom är båda skriftspråk.

Många dialekter brukar a-endelse på ord, det gör dom kanske mer lik svenska?

Jag bodde i Oslo i nästan 20 år föran jag flyttade till Sverige, så i dag är mitt språk en
blandning av lita olika... Jag har börjat blanda inn svenska ord också nu när jag talar slap.gif
hypathia
Jag har fortfarande massor av frön igen. Om du inte har något att bytta med betalar du bara portot.

Jag vill inte slänga dem, så var inte blyg!

--
Hypathia
blomkronan
Hej hypathia kul att du har hittat till odla...
Jag behöver inga frön... längre, efter att ha varit med i alla fröbytartrådar här på odla... giggle.gif

Jag tittade inte igenom hela din frölista men om du har frön till änglatrumpet och spikklubba är jag intresserad.
Jag har en del fröer jag kan byta med, men jag har inga till woodland!! Jag räknade mina påsar och jag var uppe i 89 olika sorter!!!! som jag ska så till nästa år innocent.gif

Men en (eller två) ängel till kan jag få plats med giggle.gif
hypathia
CITAT (blomkronan @ 01-11-2008, 21:40) *
Jag tittade inte igenom hela din frölista men om du har frön till änglatrumpet och spikklubba är jag intresserad.

Tyvärr så har jag inte frö från några änglar. De blommade så sent i år att fröna aldrig rakk att bli mogna.

Jag har satt stiklinger for första gången, men det återstår att se om dom överlevar wacko.gif

Kanske någon annan her kan hjälpa dig confused.gif

--
Hypathia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon