Sidor: 1, 2
koja72
Hej !
Min fredskalla, som för övrigt är den finaste och största jag har haft och lyckats med, står över ett element. Det är inte jättevarmt, men ändå varmt om man känner på det med handen. Sedan står den, så att den får sol/ljus hela morgonen och fram till klockan 14 ungefär under sommaren. Jag vattnar den när jag ser att jorden börjar bli torr. Den växer jättebra. Jag tror det är bra med värme, dock inte för varmt, ljus och vattning när den torkar upp. Inte gå och småvattna.
/koja
tepa
Hej

Blombänken har maken snickrat. Den är tapetserad med samma tapet och målad med samma färg som väggarna ska bli, rummet är under renovering, alla väggar är inte tapetserade. Sen är det tjocka lackade furuskivor som hylla och "bord". Vi har en dimfontän där och tre blomlampor ovanför. Har inte skaffat alla växterna som ska dit ännu, men det blir snarast. Det ska nog möbleras om på blombänken, de största växterna ska ju inte stå sådär och skymma allt annat. Vet inte om det syns, men det är grönt i lampskärmarna också, så jag har tänkt mig ljusgröna och aprikosfärgade krukor, mest.

Så din Fredkalla trivs i värmen, Koja. Men jag vågar nog ändå inte sätta tillbaks den till varma vardagsrummet, kanske där var fööör varmt.

Hälsn Tepa
lissa
Det var verkligen en tjusig bänk, och ordentligt välbyggd,,,gratta snickaren...Tycker du att det ser fult ut med dom vita krukorna??Jag tycker att det ser läckert ut, men det är ju inte jag som ska bo med dom så klart.... Och mossan brukar jag girigt spara och använder till att lägga på jorden på dom mest vattentörstiga växterna så att fuktheten bevaras..Om du inte är intresserad av att ha murgrönan inomhus kan du kanske göra ett försök med att rota dom ute..
tepa
Hej Lissa

Nä, inte vet jag fult. Men har ju tänkt persikofärgade krukor och någon grön. Blir kanske för mycket med för många färger. Men okej, vita kan man ju tänka sig också. Murgrönan, ja. Jo jag tror det finns så mycket, att jag kan ta ut en i trädgården, jag har ingen murgröna ute. Jo, förresten, fick en liten planta av en bekant, men vet inte om det blir någe av den, den var så liten. Den är ute ännu, ska bli spännande att se om den kommer upp i vår. Glömde täcka den. Var ska man riktigt plantera Murgröna ? Lite skuggigt kanske ? Hurdan jord? Men på mina breddgrader bör man väl täcka till vintern. Vet inte hur många minusgrader den tål. Vet du ?

Hälsn Tepa
lissa
Jag har tyvärr inte en aning om temperaturerna den tål..jag antog bara att du kanske inte skulle bry dig om murgrönan, och om det var så, då spelar det ju ingen roll om den inte klarar vintern. Normalt har man väl den småbladiga inne, och den storbladiga ute...men det kanske bara är här nere.. Det jag vet är att den är helt OK i skuggan, men lite ljus vill den ju ha. Min klänger på en jalusi, och bladen har en ovana att vända sig utåt isf inåt..men det är ju jag som vill se den, inte mina grannar angry.gif
tepa
Hej Lissa

Jo, nog bryr jag mig om den alltid. Hade faktiskt Murgröna på Önskelistan, tills jag fick veta att den ska övervintras svalt. Då blir det till att bära den till Övervintringsrummet, och jag tar hellre såna växter, som jag inte behöver bära dit. En Murgröna kommer ju att hänga och klänga. Hade tänkt speglar där på väggen vid blombänken, och ha något att klättra på för en klängväxt där vid spegeln. Gullranka ska jag åtminståne ha där, kanske Murgrönan också. Hälften inne, hälften ute. Och på den där "hyllan" vill jag ju också ha något som hänger ner. Och en Ampellilja i en ampel i taket. Planer, planer...

Hälsn Tepa
Elendil
Den vackraste fredskallan jag har haft stod i ett norrfönster i Umeå i samma rum som en akvarium.
tepa
Hej

Nu har jag omplanterat Fredskallan jag fick i den där julgruppen, tillsammans med min egen Fredskalla. Kolla vad fint det blev. Och nu SKA jag hålla bättre koll, så att den inte börjar sloka.

Hälsn Tepa
lissa
Jättefint Tepa, och när jag läste så kom jag ihåg att mamma alltid hade en murgröna som slingrade sig på väggarna, så om det är så du har tänkt det , då ska du absolut försöka. Bladen blir kanske lite mindre än om du hade den ute, men det gör väl inte så mycket..

Min Fredskalla har jag varit tvungen att beskära väldigt hårt idag, stor del av den hade RUTTNAT.....antagligen var symptomen dom gula bladen jag skrev om att jag skulle ta bort, och jag skulle naturligtvis ha kollat upp knölens tillstånd i samband med att jag tog bort bladen.
Jag skerv också att jag skulle lägga på lite mer jord, och det skulle jg INTE ha gjort, för den jorden ( torvrik) blev blöt och kall=förruttnelse...
Nu har jag tagit bort bra mycket jord, och en massa blad. Jag har satt kanel där jag skar bort bitar av knölen...för när jag bara har tagit blad har det aldrig blivit så stora öppna ytor som nu..
Nu fick vi iaf bevisat att visst vill den ha vatten, men inte så mycket, och inte när det är kallt samtidigt. Den har självbevattningskruka, och det har regnat vansinnigt mycket den sista tiden, hinkar efter hinkar med vatten som jag har tagit tillvara på...men har tyvärr inte plats för hur mycket som helt, men tack vare mina säkerhetshål som jag alltid borrar just ovanför reservoaren, så har det överflödiga vattnet runnit ut på fatet med hjul som den står på....men om jorden håller fast för mycket vatten blir det ju förruttnelse ändå på vintern...
Har tagit kort på det som blev kvar, och visst är den fortfarande stor, med förut var den enorm,.hoppas den klarar pärsen
[attachment=30608:DSCN7793.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon