|
Full version: Tillbaks igen
Ja just det. Den 12/9 beställde jag ADSL till mitt abonemang i butiken. Efter det har jag ringt ca 2ggr/vecka och undrqat vart mitt modem tagit vägen. Den 2/10 köpte jag helt resolut ett modem, för att kunna använda internet och kortläsare. fortsätter ringa Telia 2ggr/vecka, för jag har heller inte fått någon bekräftelse... VARJE gång jag talar med TElia, säger de att abonemanget ligger på en Jan Johansson med adressen kyrkogården i Skara?! Vid VARJE samtal ber jag dem ändra till mitt namn och min adress, för telefonen fungerar ju ändå uppenbart hos mig... Trots min envisenhet, så visar det sig att Telia är ännu envisare! Den 5/11 stängs nämligen ADSL-uppkopplingen ner helt! På begäran från Jan Johansson, Kyrkogården Skara?! Detta innebär då att mina kunder inte kan betala med kort! och jag kan inte betala räkninger, eftersom jag inte kommer ut på internet! Gissa om jag har skällt i telefonen!!!!!! Efter att ha ringt Telia 7ggr under gårdagen, kom jag till slut till en i högre possition! ÄNTLIGEN!!!!! För första gången på två månader, lyckades jag få fram mitt budskap, MITT FÖRETAG STÅR FÖR ABONEMANGET! MITT FÖRETAG VILL HA ADSL! Nu äntligen har allt blivit uppkopplat och fungerar som det ska. Men man kan ju undra. Ska det verkligen behövas 16 samtal och två brev, för att TElia ska fatta vad man säger?!
Ja Jisses, vad ska man säga...  Grattis till att du fick din uppkoppling till sist i alla fall!
Byt till bredbandsbolaget istället har haft typ 2 fel men de vara inte länge på minst 5 år >:P
Myosotis
07-11-2008, 10:13
ängsvädd
07-11-2008, 10:22
Vad dåligt av Telia! Jag skulle aldrig vilja ha dem till mitt bredband. Byt till Bredbandsbolaget eller Glocalnet, de är mycket bättre än Telia! Billigare också!
CITAT (Pjater @ 07-11-2008, 10:09)  Byt till bredbandsbolaget istället har haft typ 2 fel men de vara inte länge på minst 5 år >:P Jag hade Telias ADSL i 7 år utan några problem alls... sen bytte jag till Tele 2 för ett år sen - inga problem här heller, men billigare. Har en son som haft Bredbandsbolaget, bara krångel hela tiden. Samma för dottern, hon bytte till Glocalnet, men har haft del strul med dem med. Och så yngste sonen, han har haft Bredbandsbolaget utan problem i flera år. Så det verkar vara slumpen som avgör... mer eller mindre... Tycker att det klagas på de flesta bredbandsleverantörerna - men att det samtidigt finns en massa nöjda kunder med.
Aqvakul
07-11-2008, 11:24
"Trägen vinner", Maria! (men visst är det urusel service)
Lars-Olof Arvids
07-11-2008, 11:58
Grattis Maria! Jag är på väg att skaffa fast telefonabonnemang till mitt hus. I förra veckan skulle det vara klart, men ännu kan jag varken ringa till eller från min nya telefon. När mamma försökte ringa igår påstod en röst att "numret har upphört". Efter bara en vecka??? Det blir till att ringa Telia och klaga här också. Jag undrar hur länge det dröjer innan jag sedan kan få igång bredband för min första egna dator, så att jag kan surfa på Odla i lugn och ro? Att hålla på på jobbdatorn håller inte i längden, särskilt som det sedan en tid inte går att ladda ner bilder på den... Olle
Man bör hota med att man har "bra mediekontakter", de vill inte bli uthängda i media! När man ringer N:e gången kan man ju utge sig för att vara reporter och be dem kommentera problemen som kund X har!
skogstroll
07-11-2008, 14:16
jag har sagt upp mitt Telia fasta tele-abonnemang och bredband. Jag undrade om jag kunde få nåt förmånligt erbjudande eftersom jag istället ska ha mobilt bredband, men de typ bara klippte och klistrade in sina aktuella erbjudanden och de är sämst om man jämför. Så om tre månader så blir det nog nåt annat. Helt otroligt med Telia, så fort man ändrar ett sketet lösenord eller skaffar ett nytt e-postkonto så måste de skicka ut brev. Till slut kan man ju inte hålla ordning på alla papper. omodernt...
CITAT (MimmiH @ 07-11-2008, 10:22)  Vad dåligt av Telia! Jag skulle aldrig vilja ha dem till mitt bredband. Byt till Bredbandsbolaget eller Glocalnet, de är mycket bättre än Telia! Billigare också! ujujujuju!! jag har erfarenheter av både Glocalnet o bredbandsbolaget... Tänker aldrig mera i livet använda dessa bolag!! Aldrig!
Det fungerar i alla fall fortfarande....
Aqvakul
07-11-2008, 17:16
När vi flyttade in i lägenheten i stan och skulle flytta vårt fasta abonnemang ,så envisades de med att vi skulle uppge tidigare telefonnummer i lägenheten. Problemet var bara att huset var helt nybyggt. Efter många "om och men" så fixade det sig. Numera har vi Comhem via kabel-TV, billigt och bra!
edit: stavfel
CITAT (MariaS @ 07-11-2008, 10:48)  Ja just det. Den 12/9 beställde jag ADSL till mitt abonemang i butiken. Efter det har jag ringt ca 2ggr/vecka och undrqat vart mitt modem tagit vägen. Den 2/10 köpte jag helt resolut ett modem, för att kunna använda internet och kortläsare. fortsätter ringa Telia 2ggr/vecka, för jag har heller inte fått någon bekräftelse... VARJE gång jag talar med TElia, säger de att abonemanget ligger på en Jan Johansson med adressen kyrkogården i Skara?! Vid VARJE samtal ber jag dem ändra till mitt namn och min adress, för telefonen fungerar ju ändå uppenbart hos mig... Trots min envisenhet, så visar det sig att Telia är ännu envisare! Den 5/11 stängs nämligen ADSL-uppkopplingen ner helt! På begäran från Jan Johansson, Kyrkogården Skara?! Detta innebär då att mina kunder inte kan betala med kort! och jag kan inte betala räkninger, eftersom jag inte kommer ut på internet! Gissa om jag har skällt i telefonen!!!!!! Efter att ha ringt Telia 7ggr under gårdagen, kom jag till slut till en i högre possition! ÄNTLIGEN!!!!! För första gången på två månader, lyckades jag få fram mitt budskap, MITT FÖRETAG STÅR FÖR ABONEMANGET! MITT FÖRETAG VILL HA ADSL! Nu äntligen har allt blivit uppkopplat och fungerar som det ska. Men man kan ju undra. Ska det verkligen behövas 16 samtal och två brev, för att TElia ska fatta vad man säger?! Pröva Tele2, no problems där nix.
Lars-Olof Arvids
10-11-2008, 11:38
CITAT (Aqvakul @ 07-11-2008, 17:16)  När vi flyttade in i lägenheten i stan och skulle flytta vårt fasta abonnemang ,så envisades de med att vi skulle uppge tidigare telefonnummer i lägenheten. Problemet var bara att huset var helt nybyggt. Efter många "om och men" så fixade det sig. Numera har vi Comhem via kabel-TV, billigt och bra! Minns du vad det var för "om och men" som löste det hela? Anledningen till att min nya telefon inte fungerar är, enligt Telia, att han som senast hade fast telefon i mitt hus inte har anmält att han flyttade för 14 år sedan. Alltså ligger hans nummer kvar och spärrar mitt nya. Han har dock kvar samma nummer där han bor nu, och anser att hans nummer omöjligt kan ligga kvar och spärra i mitt hus. Men han har i alla fall lovat att ringa Telia och försöka reda ut det hela. Jag kan ju inte avbeställa hans nummer om det är vad som behöver göras. Det ska bli spännande att se hur det går! Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-11-2008, 11:38)  Minns du vad det var för "om och men" som löste det hela? Anledningen till att min nya telefon inte fungerar är, enligt Telia, att han som senast hade fast telefon i mitt hus inte har anmält att han flyttade för 14 år sedan. Alltså ligger hans nummer kvar och spärrar mitt nya. Han har dock kvar samma nummer där han bor nu, och anser att hans nummer omöjligt kan ligga kvar och spärra i mitt hus. Men han har i alla fall lovat att ringa Telia och försöka reda ut det hela. Jag kan ju inte avbeställa hans nummer om det är vad som behöver göras. Det ska bli spännande att se hur det går! Olle Ja, jag fick tag i någon "stationsföreståndare" som insåg att varken namn eller adress stämde med var telefonen befann sig. Vem, vad eller hur, fel namn och fel adress kommit in i telias papper, är det ingen som vet. Tydligen krävs det mer än en vanlig anställd i alla fall, för att få ordning på deras datasystem och register. Annars kan jag faktiskt berätta att TElia lyckats skicka mig en bekräftelse, på ADSL, abonnemang och nyttjande TILL RÄTT ADRESS!!! Kom med posten idag! Det tog ju som sagt BARA 2månader!
Lars-Olof Arvids
10-11-2008, 11:56
GRATTIS igen, Maria!  Hoppas verkligen att det fungerar nu. Olle
ängsvädd
10-11-2008, 21:03
Hoppas det löser sig för dig också Olle! Jag tycker Telia skulle kunna klara av att lösa detta utan att den förre ab.innehavaren ringer. Telia borde väl kunna se att hans nummer är aktivt på annan adress?
CITAT (MimmiH @ 10-11-2008, 21:03)  Hoppas det löser sig för dig också Olle! Jag tycker Telia skulle kunna klara av att lösa detta utan att den förre ab.innehavaren ringer. Telia borde väl kunna se att hans nummer är aktivt på annan adress? HA! De kunde ju inte ens se att mitt nummer fanns på annan adress och annat namn! Har Telia bestämt sig för något, så har de! Annars hoppas jag med, att det ska lösa sig för dig Olle. För tyvärr är det så att Telia måste lösa problemet först innan andra bolag kan ta vid. (De andra bolagen drar ju inga kablar...) Men Telia bör ju inte bli förvånade om man byter bolag det första man gör. Kan föresten nämna att det var en försäljare inne från fårskallebolaget inne idag. Nu förstår jag varför reklamen vänder sig just till fårskallarna, för den försäljaren var inte ett dugg smart. Fattade knappt språket en gång?! Nä så Tele2 lär det INTE bli just nu i alla fall!
Lars-Olof Arvids
12-11-2008, 08:57
Nu är felet upptäckt: Telia har försökt koppla mitt abonnemang till fel adress. Närmare bestämt till grannen som flyttade från mitt hus för 14 år sedan. Det tror sjutton att hans nummer ligger i vägen och spärrar då! Att de rör ihop adresserna kanske beror på att de för ett par år sedan ändrades från fyrsiffriga till tresiffriga, och Telia har bara de gamla fyrsiffriga i sitt register. Så här fortsatte samtalet igår kväll:
- Men det är inte säkert att telefonledningarna fungerar om de inte har varit använda på 14 år. - Betyder det att jag inte kan få någon telefon till mitt hus??? - Jodå, men det kan ta sin tid. - Hur lång tid kan det ta? - Det vet jag inte.
Vad trött jag blir! Strax därefter bröts samtalet, för mitt kort till mobiltelefonen var slut. Nu på morgonen har jag fått besked att de ska försöka fixa det den 18/11 och att telefonen ska fungera då. Törs man tro på det???
Olle
ängsvädd
12-11-2008, 09:40
Det låter typiskt Telia. 18/11 - det var lång tid. De borde ju ringa upp dig på din mobil och lösa problemet snabbare.
Jag fortsätter iaf att hålla tummarna för att du snabbt ska få ditt bredband.
Lars-Olof Arvids
12-11-2008, 12:18
Tja, en vecka till får väl en härdad landsbygdsbo försöka stå ut. Det skulle vara roligt att ha den nya datorn igång till julledigheten och kunna göra bildtrådar igen då... Olle
Telia verkar inte sköta kundkontakterna speciellt bra. Jag inbillar mig att det faktiskt var bättre på Televerkets tid. För mobiltelefoni med dito internetuppkoppling menar jag att Telia är bättre än Telenor, Tre och Tele2 (jag har haft dem alla), men att det såklart skiljer mycket från fall till fall.
ängsvädd
12-11-2008, 19:26
Syrran hade problem med Telia när en kabel till bredbandet hade grävts av. För det första så får man först inte prata med någon människa vilket var mycket irriterande med denna röststyrda funktion. Sedan bemöttes hon av total nonchalans och ingen vilja att åtgärda problemet av de personer hon först pratade med. Men hon gav sig inte, ringde upp flera gånger och till slut fick hon kontakt med en servicevillig person som i sin tur anlitade en servicevillig person inom företaget för att åtgärda problemet. Hade hon inte stött på dessa bra människor hade hon bytt bolag.
Lars-Olof Arvids
20-11-2008, 11:24
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 12-11-2008, 08:57)  Nu på morgonen har jag fått besked att de ska försöka fixa det den 18/11 och att telefonen ska fungera då. Törs man tro på det??? Nej, det kunde man förstås inte lita på. Det senaste från "Felia" är nu att mitt telefonabonnemang ska kopplas in i nästa vecka, på tisdag 25/11... Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 20-11-2008, 11:24)  Nej, det kunde man förstås inte lita på. Det senaste från "Felia" är nu att mitt telefonabonnemang ska kopplas in i nästa vecka, på tisdag 25/11... Olle FElia! Passande...
Lars-Olof Arvids
25-11-2008, 13:57
Idag har två tekniker från Telia varit hemma och försökt få ordning på min telefon. Och har man sett - DEN FUNGERAR!!! Men fortfarande går det inte att beställa bredband på Telias hemsida, eftersom det stannar på att numret är fel... Olle
Grattis! Att du inte fått bredband ännu, kan man ju svälja. Du har ju i alla fall fått telefon...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|