Full version: Jullikör
Molngrabb
Jag är på jakt efter ett enkelt recept på en god jullikör! smile.gif
netaave
Då är du nog lite sent ute om du ska få den klar, men testa detta

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...l=årstabrännvin
elleave
Hittade denna på dansukkers hemsida:

Jullikör

Ingredienser
100 g torkade aprikoser
100 g torkade dadlar
125 g katrinplommon
1/2 msk Dansukker Vaniljsocker med äkta vanilj
1/2 kanelstång
3 kryddnejlikor
3 kryddpepparkorn
1 krm kardemummakärnor
70 cl vodka
2 dl Dansukker Stor Brun Kandi

1. Lägg frukten i en burk och häll på hälften av alkoholen. Förslut burken och låt stå 2-3 dygn i rumstemperatur.

2. Sila bort frukten. Häll på resten av vodkan samt sockret och kryddorna. Låt stå i 4 veckor.

3. Sila bort kryddorna. Häll jullikören på flaska och låt stå till jul.

Ingrid Zon3
Jag tycker att jullikör ska vara röd och dofta sommar. Hallon eller smultron rekommenderas. Fast smultron är lite svårt att få tag i så här års.

Fyll en burk (som har tätslutande lock) med hallon eller andra bär. Häll på brännvin special eller annan okryddad sprit. På med locket och låt stå 1-3 månader i rumstemp. Vänd emellanåt. Sila av bären (som inte ser nåt vidare ut men smakar mmm!!! till glass t.ex. - kan funka bra framför tv:n). Sen kan man filtrera det till sist men om man gör det i melittafilter så se till att tratten aldrig använts till kaffe.

Därefter kommer man till sötningen och då blir det knepigt av flera anledningar. Först ska man bestämma vad det ska sötas med. I gamla recept står det oftast florsocker. Det var på den tiden det sockret var renast har jag för mig. Har det andra recept som rekommenderar vit sirap. Testar det till årets smultonlikör. Men sen ska man också bestämma hur sött det ska bli och då blir det en smaksak. Jag tycker hälften så mycket som det står i traditionella recept blir lagom. Då kommer bärsmaken mer till sin rätt, men det är min åsikt.
Molngrabb
Tackar för visat intresse! smile.gif

Låt oss säga att jag har en hemmagjord snaps, innehållande bl.a. russin, kanel och ingefära, som jag tycker är otroligt god, så god att jag skulle kunna tänka mig att göra om den till likör.... smile.gif

Är det bara att tillsätta socker och hur mycket socker bör jag ha till 70 cl sprit för att få till en schysst likör? Eller jag kan kanske använda sirap i stället???

KURT
Man bör tillsätta sockret som sockerlag eller likande (vit sirap), sedan får man göra den så tjock man behöver så att man inte späder ut med alltför mycket vatten. Sockerlagen bör också koka ett bra tag, gärna med några droppar ättika (se nedan). Sedan är det mycket en smaksak vad man skall ha för slutgiltig sockerhalt. Förr gjorde man ofta sockerlag med florsocker, men jag tror den innehåller något klumpförebyggande medel som kan ge utfällningar.

http://matalskaren.taffel.se/tag/sockerlag/
http://user.tninet.se/~txa322c/liqueurs.htm
LasseB
Blev inspirerad av rubriken och satte en omgång igår

1 tsk grovstött kardemumma
1 kanelstång
1 dl sprit

låter det stå i en vecka innan jag silar av och tillsätter sockerlag
återkommer med resultatet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon