Molngrabb
Nu är det så att jag snart ska göra en krämig julsill där det krämiga lätt skulle kunna ätas dagligen med matsked! rolleyes.gif . Den innehåller matjessillfiléer och det är inte alla som tycker om detta. Därför undrar jag; tror ni att jag kan byta ut matjessillen mot vanlig inläggningssill som har legat i en ättikslag (0,5 dl ättiksprit, 1 dl socker och 1,5 dl vatten)?

Det här behövs till såsen om det kan vara till någon nytta:

3 dl gräddfil
2 msk lättmajonnäs
2 msk orökt kaviar
1 rödlök
1 dl hackad dill

Vad säger ni???
maddeluskan
Ja visst, kan du byta ut matjesillen mot inläggningssill.
Men du är det inte lite väl mycket dill?
Molngrabb
CITAT (maddeluskan @ 07-11-2008, 20:27) *
...är det inte lite väl mycket dill?

För mycket dill!? Absolut inte! happy.gif
KURT
Gör inte alltför stora portioner bara. När man gör sillinläggningar med mejeriprodukter blir hållbarheten mycket sämre jämfört med de man gör med bara ättika.
Molngrabb
CITAT (KURT @ 08-11-2008, 04:32) *
Gör inte alltför stora portioner bara. När man gör sillinläggningar med mejeriprodukter blir hållbarheten mycket sämre jämfört med de man gör med bara ättika.

Tro mig, det kommer att bli uppätit! tummenupp.gif
Solstorm
Jag brukar lägga in en sill som påminner om ditt recept. Jag älskar sill men är inte så förtjust i just matjesill. Till det här receptet tror jag ändå att det blir godare med matjes, men det ska vara en liten mängd bara. Om man vill kan man lägga i kokt potatis i bitar också, det blir jättegott och mildrar matjessmaken. Det blir jättegott med "gammal" potatis i och ännu godare med färskpotatis i till våren.

Såg att du skulle ha lättmajonnäs i, det kan gå an, men ta för jösse namn inte fettfri majonnäs. Det skulle vara förbjudet att ens kalla den för majonnäs, den har en vedervärdig smak.

Du får inte glömma bort att berätta hur du gör och vad dina gäster tycker om sillen!
Molngrabb
CITAT (Solstorm @ 11-11-2008, 12:36) *
Jag brukar lägga in en sill som påminner om ditt recept. Jag älskar sill men är inte så förtjust i just matjesill. Till det här receptet tror jag ändå att det blir godare med matjes, men det ska vara en liten mängd bara. Om man vill kan man lägga i kokt potatis i bitar också, det blir jättegott och mildrar matjessmaken. Det blir jättegott med "gammal" potatis i och ännu godare med färskpotatis i till våren.

Såg att du skulle ha lättmajonnäs i, det kan gå an, men ta för jösse namn inte fettfri majonnäs. Det skulle vara förbjudet att ens kalla den för majonnäs, den har en vedervärdig smak.

Du får inte glömma bort att berätta hur du gör och vad dina gäster tycker om sillen!

Ja, det är det som är det kniviga... just detta receptet passar matjessill som handen i handsken... det blir liksom helt rätt smak fastän jag inte tycker om det. Otroligt svårt att förklara. wacko.gif

Men det hela kan ju, som du skriver, höjas ytterligare med nypotatis i. Ska faktiskt ta och testa detta på midsommarbordet när det blir tid för det. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon