CITAT (Solstorm @ 11-11-2008, 12:36)

Jag brukar lägga in en sill som påminner om ditt recept. Jag älskar sill men är inte så förtjust i just matjesill. Till det här receptet tror jag ändå att det blir godare med matjes, men det ska vara en liten mängd bara. Om man vill kan man lägga i kokt potatis i bitar också, det blir jättegott och mildrar matjessmaken. Det blir jättegott med "gammal" potatis i och ännu godare med färskpotatis i till våren.
Såg att du skulle ha lättmajonnäs i, det kan gå an, men ta för jösse namn inte fettfri majonnäs. Det skulle vara förbjudet att ens kalla den för majonnäs, den har en vedervärdig smak.
Du får inte glömma bort att berätta hur du gör och vad dina gäster tycker om sillen!
Ja, det är det som är det kniviga... just detta receptet passar matjessill som handen i handsken... det blir liksom helt rätt smak fastän jag inte tycker om det. Otroligt svårt att förklara.
Men det hela kan ju, som du skriver, höjas ytterligare med nypotatis i. Ska faktiskt ta och testa detta på midsommarbordet när det blir tid för det.