|
Aqvakul
08-11-2008, 21:07
CITAT (pejori @ 08-11-2008, 20:46)  Det vet jag... Det är nämligen ett rent helvete!!! att inte få sova...Att ligga och vända och vrida sig natt efter natt. Där ligger man i tystnaden och vet (tror) att resten av landet sover gott. Det är närmast att likna tortyr och självmordsförsöken är höga bland ickesovare. Så klaga du.. 
ängsvädd
08-11-2008, 21:28
För några år sedan var jag tvungen att använda sömnmedel för att få sova. En period hade jag både Imovane som insomningstablett och Propavan som sömnmedel. Jag hade inga biverkningar av Propavan - jag tog den två timmar innan jag skulle gå och lägga mig och var alltså uppe i två timmar efter att jag tagit tabletten.
Det är mycket som kan ligga bakom sömnlöshet som ni redan nämnt tidigare.
Numera somnar jag utan sömnmedel, vaknar dock några gånger varje natt, men somnar ganska snabbt om.
Jag jobbar skift, förmiddagsveckorna går bra då somnar jag normal tid vid tiotiden.Men eftermiddagarna är jobbiga, då somnar jag i regel inte före ett på natten och är vaken före åtta. Så till helgen är man ju dödstrött, måste ta igen all förlorad sömn. Undrar om skift är så nyttig? Tänk ungdommarna som säkert är längre uppe än jag på natten, sen sover hela dagen får i sig lite mat och sen på jobbet, vilket liv. Det är väl kanske därför man inte kan sova, man måste ju ha lite fritid också. Tur att det blir dagtid efter jul.
CITAT (Felicia @ 08-11-2008, 19:37)  Min äldsta dotter äter Levaxin mot för lågt värde sedan många år men hon hade konstigt nog tvärtom symtom, hyperaktiv och magrade. Jag hade precis likadana symtom som din dotter trots att proverna visade att jag hade låg (eller ingen) funktion på sköldkörteln. Läkaren trodde att det kan ha varit en överaktivitet i körteln just innan den "la av" som gav dessa symtom. Mina två småbröder har nyligen fått diagnosen giftstruma, som ju innebär en överaktivitet i sköldkörteln. De måste nu liksom jag äta Levaxin resten av livet. Propavan har jag också testat och de biverkningar jag fick av dem var djävulska. Hade jag haft en motorsåg bredvid mig så hade jag sågat av mig bägge benen för de krypningar och nervryckningar man fick var inte av denna värld. CITAT (Aqvakul @ 08-11-2008, 19:09)  Någon mer än Åsa som provat medicinsk spikmatta? Nä inte än, men jag skickade efter en nyss.
CITAT (Magdis @ 08-11-2008, 22:45)  Jag hade precis likadana symtom som din dotter trots att proverna visade att jag hade låg (eller ingen) funktion på sköldkörteln. Läkaren trodde att det kan ha varit en överaktivitet i körteln just innan den "la av" som gav dessa symtom. Mina två småbröder har nyligen fått diagnosen giftstruma, som ju innebär en överaktivitet i sköldkörteln. De måste nu liksom jag äta Levaxin resten av livet.
Propavan har jag också testat och de biverkningar jag fick av dem var djävulska. Hade jag haft en motorsåg bredvid mig så hade jag sågat av mig bägge benen för de krypningar och nervryckningar man fick var inte av denna värld. Nä inte än, men jag skickade efter en nyss. Det är ju om du har låg eller ingen funktion på sköldkörteln som du måste ta Levaxin som ersätter hormonet som sköldkörteln annars producerar. Maken hade giftstruma, tappade 14 kg på 2 veckor ... större delen av sköldkörteln opererades bort = han måste resten av livet ta Levaxin och lever och mår då som vilken annan frisk människa som helst.
CITAT (Netha @ 08-11-2008, 22:59)  Det är ju om du har låg eller ingen funktion på sköldkörteln som du måste ta Levaxin som ersätter hormonet som sköldkörteln annars producerar. Ja det vet jag mycket väl eftersom det är just det jag har. Grejen är bara att man tror att min sköldkörtel gjorde en "rajd" innan den la av eftersom jag hade motsatta symtom än de man borde haft om man hade en underfunktion. Jag fick problem med hjärtat och var magrare än nånsin, vägde ca 42 kg till mina 164 cm. När sjukdomen upptäcktes hade sköldkörteln antagligen lagt av för länge sen för då var mitt TSH-värde på 85 när det normalt ska ligga nånstans på 0,3.
Piccante
09-11-2008, 00:56
Jag har testat naturläkemedel (köpt på apoteket för säkerhets skull) för att sova lättare nu när jag har haft lite störd dygnsrytm några dagar pga att jag var vaken dygnet runt när jag var så förkyld att jag inte kunde sova. Tyvärr verkar inte Valeriana ha någon effekt alls på mig  är allt annat än trött just nu
Felicia
09-11-2008, 10:46
CITAT (Magdis @ 09-11-2008, 00:42)  Ja det vet jag mycket väl eftersom det är just det jag har. Grejen är bara att man tror att min sköldkörtel gjorde en "rajd" innan den la av eftersom jag hade motsatta symtom än de man borde haft om man hade en underfunktion. Jag fick problem med hjärtat och var magrare än nånsin, vägde ca 42 kg till mina 164 cm. När sjukdomen upptäcktes hade sköldkörteln antagligen lagt av för länge sen för då var mitt TSH-värde på 85 när det normalt ska ligga nånstans på 0,3. Min dotter hade också för lågt värde, hur himla konstigt det än låter. Det var nog därför det tog sån tid innan hon fick diagnosen för alla trodde hon hade anorexia, till och med jag faktiskt. När hon fick Levaxin gick hon upp flera kilo på bara några veckor (hon vägde 40 kg före).
Elisabeth-Västkustkolonisten
09-11-2008, 11:24
Det konstiga är ju att båda, dom som har för låg omsättning och dom som har för hög, får Levaxin. Hur vet den där lilla tabletten vad som är fel? Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-11-2008, 11:24)  Det konstiga är ju att båda, dom som har för låg omsättning och dom som har för hög, får Levaxin. Hur vet den där lilla tabletten vad som är fel? Elisabeth Har man för hög omsättning får man först annan medicin mot det. Sedan brukar sköldkörteln ha gjort sitt och då får man äta Levaxin p.g.a det.
Är det någon som testat nån typ av tryckavlastande madrass, t.ex. Tempur eller Ergotemp? Jag funderar på att köpa någon av dem men innan jag lägger ut ett antal tusenlappar vill jag gärna veta att den är bra.
Red Top
09-11-2008, 15:36
Jag har, ja hela min familj faktiskt. Har haft det i säker 9 år nu. Man sover utmärkt på dem. Om man dessutom har tempurkudde är lyckan fullständig. Jag vet inte om det hjälper mot sömnlöshet, men mot onda ryggar, nackar mm är de jättebra. Vi tycker det var värt priset. En nackdel är att de är väldigt tunga att hantera när de ska ut på vädring.
Och här kommer en till, äter Imovane och Propavan varje dag annars skulle jag inte få en blund i ögonen. Förr i tiden var det nog Karlavagnen som hjälpte mig.
*Stintan*
09-11-2008, 20:08
Annars kan man testa att läsa ett gammalt Aftonblad.
Irene_L
09-11-2008, 20:13
CITAT (Magdis @ 09-11-2008, 15:19)  Är det någon som testat nån typ av tryckavlastande madrass, t.ex. Tempur eller Ergotemp? Jag funderar på att köpa någon av dem men innan jag lägger ut ett antal tusenlappar vill jag gärna veta att den är bra. Jag har tempur bäddmadrass och jag tycker den är toppen. Jag har också tempur resemadrass och den är toppen att ta med om man ska sova borta. Sen har jag tempur kudden small storlek....den som inte är så hög. Innan jag började med den kudden hade jag ofta nackspärr....efter ingen nackspärr alls. Jag har bara positivt att säga om tempur!!
CITAT (Irene_L @ 09-11-2008, 20:13)  Jag har tempur bäddmadrass och jag tycker den är toppen. Jag har också tempur resemadrass och den är toppen att ta med om man ska sova borta. Sen har jag tempur kudden small storlek....den som inte är så hög. Innan jag började med den kudden hade jag ofta nackspärr....efter ingen nackspärr alls. Jag har bara positivt att säga om tempur!!  Det låter som att jag ska ge den en chans!
Jag har också käkat propavan när inte insomningstabletterna hjälpte. Men innan jag tillslut somnade håller jag med om att bena höll på att driva mig till vansinne - men vad gör man inte för att få sova  Verkar vara en väldigt vanlig biverkning med myrkrypningar?
CITAT (Wilmer @ 09-11-2008, 22:00)  Jag har också käkat propavan när inte insomningstabletterna hjälpte. Men innan jag tillslut somnade håller jag med om att bena höll på att driva mig till vansinne - men vad gör man inte för att få sova  Verkar vara en väldigt vanlig biverkning med myrkrypningar? Om det bara var det ändå...  Krypningarna gjorde att jag gick fram och tillbaka halva natten!!!! När jag sov drabbades jag dessutom av nattvandring, både av imovane och propavane Jättekul att man går upp och gör saker utan att veta om det, eller går ut. Jag som sover "barfota över hela kroppen" var livrädd för att jag skulle gå ut och gå
CITAT (pejori @ 09-11-2008, 23:22)  Om det bara var det ändå...  Krypningarna gjorde att jag gick fram och tillbaka halva natten!!!! När jag sov drabbades jag dessutom av nattvandring, både av imovane och propavane Jättekul att man går upp och gör saker utan att veta om det, eller går ut. Jag som sover "barfota över hela kroppen" var livrädd för att jag skulle gå ut och gå  Är du säker på att du inte redan gjort det?
Huggorm
10-11-2008, 01:06
Tänk vad olika alla är. Mitt problem är det omvända, jag kan kan somna och sova hur mycket som helst, jag är nästan alltid trött. Sover lätt tolv timmar per natt om jag har möjlighet, och när det bara finns tid för åtta timmar tar jag gärna en kort middagslur på jobbet om det finns möjlighet att smita iväg någonstans. Dessutom kan jag omöjligt somna om någon pratar i närheten, antingen i verkligheten, på radio eller vad som helst. Jag kan inte slappna av utan ligger omedvetet och koncentrerar mig för att höra vad som sägs. Att somna med ljudbok eller liknande på går bara inte.
Aqvakul
10-11-2008, 07:52
I natt sov jag faktiskt ovanligt bra. För att vara natten till måndag, t.o.m. sensationellt bra. Kanske är det så att möjligheten att ventilera problemet i denna tråden gjort gott.
Kanske är det så? Vetskapen om att man inte är ensam vaken när det är som mörkast kan kanske hjälpa något... Jag har sovit hyfsat, ca 4-5 tim i natt, (med hjälp av Imovane) och eftersom natten mellan söndag och måndag alltid är värst får det anses som godkänt antar jag
Chamomille
10-11-2008, 08:50
CITAT (*Stintan* @ 09-11-2008, 20:08)  Annars kan man testa att läsa ett gammalt Aftonblad.
Vad jobbigt det låter att ha svårt för att sova. Själv skulle jag ha svårt att sova om jag gör allt det där ni gör för att bli trötta - lösa korsord och sudoku, läsa en bok, sitta uppe vid datorn, lyssna på nån som pratar i radio (enbart musik sover jag jättegott till), se på TV osv....
blomkronan
11-11-2008, 01:46
Har oxå svårt att sova, men mitt stora problem är... att jag "vill inte" sova! Men man måste ju... Jag tycker det är så skönt att få en stund för mig själv. Har alltid haft serviceyrken och har alltid varit i farten med vänner och ungarna, typ aldrig ensam. Nu har jag kommit in i en perjod då jag älskar att vara ensamen och göra vad jag vill. Så när familjen går och lägger sig, sitter jag uppe och läser böcker och tidningar, tittar på tv, ute på internet mäst på odla  eller pysslar med växterna. Som nu! Men jag ska gå och lägga mig nu... ska upp kl 7
Aqvakul
11-11-2008, 07:08
CITAT (Aqvakul @ 10-11-2008, 07:52)  I natt sov jag faktiskt ovanligt bra. För att vara natten till måndag, t.o.m. sensationellt bra. Kanske är det så att möjligheten att ventilera problemet i denna tråden gjort gott. tyvärr var det nog bara ett tillfälligt lyckskott...
 Du måste läsa den här tråden innan du somnar  Jag skulle kunna somna nu däremot.........
karlsdal
11-11-2008, 19:20
Jag är verkligen inte den som ska lägga mig i diskussionen, jag sover gott om nätterna. Men min make däremot vaknar titt som tätt. Och han måste alltid kolla vad klockan är. Det tror jag är en stor bov i dramat, då vet man ju hur länge man har varit vaken/hur lite man har sovit och varje gång man kollar på klockan så börjar ju hjärnan att arbeta (med att räkna ut hur mycket sömn man har missat), vilket borde göra att man blir ännu vaknare... Ibland däremot händer det att jag inte kan somna när jag borde, mitt knep då är att ligga still. Jag får inte vända o vrida mig mer än 2-3 gånger (det gäller att veta sin favorit ställning) och att sedan börja fundera på något. Kanske hur det skulle se ut i "min" butik (som eventuellt, kanske, eller förmodligen inte kommer att öppnas i en avlägsen framtid...) Vad som ska säljas, färg på inredningen, var den ska ligga, hur jag ska bemöta kunderna osv. Eller kanske hur det blir i framtiden när vi fått barn, hur många vi ska, vad de ska heta, roliga saker vi ska göra mm mm. Man somnar alltid när man börjar komma på de riktigt bra sakerna!
Nu har jag fått hem min ryska spikmatta och den gör verkligen skäl för namnet. "Spikarna" är verkligen sylvassa. Det är väl en sak att det kommer att göra rysligt ont när jag lägger mig på den men jag är mer orolig för att det ska bli ett tusen hål i huden. Inte så nyttigt att gå på jobbet och få in alla möjliga slags basilusker där sen.
Gossen Ruda
11-11-2008, 20:16
Jag kan väl dra min sömnhistoria också. Har alltid haft problem med att somna, ända sen barndomen faktiskt. För det mesta är problemet att jag inte kan slappna av, funderar och tänker på vad som hänt och vad som kan komma att hända. Problemlösning? Tja, att just försöka slappna av. Ibland hjälper det att tänka på fantasihistorier som jag byggt upp själv med hjälp av bitar av verkligheten. Givetvis är det jag som är hjälten.  Tänker dock inte dra dom här, lite självkänsla vill jag ha kvar.  Lösningen utöver detta är olika tabletter. Bara det att jag vet att om jag inte kan somna så finns det hjälp i skrivbordlådan hjälper ibland. En längre tid använde jag Rohypnol. Funkade bra ända till puckona på stan insåg att man kunde slåss bra med det medlet i kroppen och då blev det för besvärligt för läkaren att skriva ut det så då övergick jag till Stilnoct. Funkade bra under flera år men sen insåg jag att det påverkade min redan dåliga mage. Då övergick jag till Flunitrazepam. Igen. Det är faktiskt exakt samma ämne som i Rohypnol men puckona har inte fattat det så det är inte narkotikaklassat. Fast jag varierar mig om jag tagit det flera gånger i rad. Då blir det Somadril istället, ibland Atarax eller en kombination av dessa. Somadril funkar bara i några nätter, sen vänjer sig kroppen. Över huvud taget så har alla avslappningsmediciner mer eller mindre tillvänjningsproblem. Det är bäst utan men bättre än att ligga vaken. Till sist tempen. Alla säger att man skall ligga kallt, jag vill ligga varmt. 22-24 grader med ett tunt täcke gillar jag mest. Blir det kallare fryser jag och svettas som en gammal ost om det blir för varmt.
Aqvakul
11-11-2008, 20:25
CITAT (Gossen Ruda @ 11-11-2008, 20:16)  Problemlösning? Tja, att just försöka slappna av. Ibland hjälper det att tänka på fantasihistorier som jag byggt upp själv med hjälp av bitar av verkligheten. Givetvis är det jag som är hjälten.  Tänker dock inte dra dom här, lite självkänsla vill jag ha kvar.  Festligt - Jag har till och från använt samma knep för att somna. Numera fixar jag det oxå ganska bra. Mitt problem är nu snarare att jag vaknar ett antal gånger under natten och att det då tar tid att somna om eller att det inte går alls. Hur jag ska lösa dessa problem har jag inget bra svar på, tyvärr. Tips mottages tacksamt!
Gossen Ruda
11-11-2008, 20:41
Det är en sak till som hjälpt mig till bättre nattsömn, en bettskena. Insåg för ett antal år sen att jag var tandgnisslare. Min tandläkare höll med mig för det blir speciella facetter på tänderna. Det är inget undermedel men frekvensen av mornar när jag vaknar med huvudvärk har minskat kraftigt, nästan upphört.
Irene_L
11-11-2008, 21:42
CITAT (Magdis @ 11-11-2008, 20:03)  Nu har jag fått hem min ryska spikmatta och den gör verkligen skäl för namnet. "Spikarna" är verkligen sylvassa. Det är väl en sak att det kommer att göra rysligt ont när jag lägger mig på den men jag är mer orolig för att det ska bli ett tusen hål i huden. Inte så nyttigt att gå på jobbet och få in alla möjliga slags basilusker där sen. Men ojoj Magdis......den där spikmattan...kan den göra att man somnar bättre sen  Det låter mer som aj, aj, aj
CITAT (Irene_L @ 11-11-2008, 21:42)  Men ojoj Magdis......den där spikmattan...kan den göra att man somnar bättre sen  Det låter mer som aj, aj, aj  Ja det ska bli rysligt spännande att testa den!  Jag ska göra det en stund innan jag går och lägger mig har jag tänkt. Det står att man kan svimma så det kanske är bäst att prova första gången när maken är i närheten.
ingrids
12-11-2008, 12:56
Jag har något som kallas den indiska spikmattan och det går inte hål på huden, jag lovar  . Däremot är den lurig - ligger man för länge på den riskerar man att bli pigg istället och vakna mitt i natten (har hänt fler än mig). För att slappna av i spända ryggmuskler och få i gång cirkulationen är en kvart alldeles lagom, fast jag misstänker att det är individuellt. Att göra som några av er och tänka ut historier bidrar snarare till mina insomningsproblem - jag somnar inte om det blir för spännande. Kan inte heller läsa mig till sömns om det är bra böcker utan håller på till 4 på morgonen utan större problem (förrän eftermiddagen den dagen ...) och en snabb koll på nätet visar att min är väldigt lik din, Magdis
Myosotis
07-05-2011, 13:31
Nu lyfter jag upp en gammal tråd igen  och ni som vill får gärna skälla på mig för det. En bekant i 45-årsåldern som har sovit dåligt "alltid" undersöktes för att kolla om han led av sömnapné. Det gjorde han inte, däremot upptäcktes det att hans puls gick ner till 30 ibland i sömnen. Nu har han fått en pacemaker inopererad och mår jättebra, han sover hela natten igenom varje natt. Insomnandet var aldrig något problem före operationen heller, utan han vaknade på natten, och det slipper han nu.
Aqvakul
07-05-2011, 13:39
CITAT (Myosotis @ 07-05-2011, 14:31)  Nu lyfter jag upp en gammal tråd igen  och ni som vill får gärna skälla på mig för det. En bekant i 45-årsåldern som har sovit dåligt "alltid" undersöktes för att kolla om han led av sömnapné. Det gjorde han inte, däremot upptäcktes det att hans puls gick ner till 30 ibland i sömnen. Nu har han fått en pacemaker inopererad och mår jättebra, han sover hela natten igenom varje natt. Insomnandet var aldrig något problem före operationen heller, utan han vaknade på natten, och det slipper han nu. Intressant!
CITAT (Aqvakul @ 08-11-2008, 20:09)  Någon mer än Åsa som provat medicinsk spikmatta? Ja jag har en spikmatta, somnar som en stock när jag lägger mig på den! Har du skaffat dig en sådan spikmatta AQ? Jag hörde någonstans att monotona ljud somnar man bra till. Tex en tvättmaskin som är på, eller varför inte snooker eller golf på tv där de pratar väldigt lågmält...jag somnar direkt.
Aqvakul
07-05-2011, 16:01
Jag har oftast inte så svårt att somna, men sover oroligt och vaknar i vargtimmen..
mamamaggan
07-05-2011, 18:59
Somnar ibland sittandes när jag inte vill sova och kan ibland inte somna när jag vill. Sover oroligt och vaknar p g a värk , tar flera timmar att somna om .
Mitt bästa tips är att ha TV eller radio på med något monotont ljud , precis som någon annan sagt. Sedan vill iaf jag ha svalt i sovrummet , inte mer än c:a 15 grader .
Man ska också se till att man har bra säng , madrass , kudde och täcke. Ibland kan det faktiskt vara något sådant som stör.
Jag har en speciell kudde , den är formad och ger stöd där jag behöver , ett tunt täcke som inte ligger i påslakanet så jag kan variera om jag bara vill ha påslakan eller både och.
Det finns ju också avslappningsband , kanske värt att prova , eller varför inte lyssna på böcker . Brukar somna bra till en bra bok med en bra uppläsare.
Elisabeth-Västkustkolonisten
07-05-2011, 19:08
Bra böcker att lyssna till är från Stefan Andhe och från Paasilinna.
Jag sover fortfarande med min walkman i sängen och om det är hockey då blir det en bok.
Jag vaknar många gånger och har svårt att somna om. Och just nu med svår hosta och lunginflammation blir är det ännu värre. Drömmen är att kunna sova en hel natt genom......
Elisabeth
mamamaggan
07-05-2011, 19:12
Drömmen om en hel natts sömn blir för många just en dröm , tyvärr.
Men man måste prova sig fram , det kan som sagt vara något som stör , något som man inte tänker på.
Jag kan vakna t ex när tidningen kommer. Tidningsbudet kommer i bil och eftersom vi sover med öppet fönster händer det att jag vaknar av motorljudet.
Har gett upp hoppet om, att få sova en hel natt. Värken gör att jag vaknar hela tiden. Har inga tider att passa, så jag sover när kroppen vill, ibland på dagen någon timma eller två. Nattetid blir det aldrig mer än två timmar i sträck.
herkules
07-05-2011, 21:51
googla på kedjetäcke, kanske det kan hjälpa?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|