Sidor: 1, 2
Lars-Olof Arvids
Kjøttmeis är talgoxe, det vet jag. Men vet du vad løvmeis och spettmeis heter på svenska? Eller på latin, så kan jag kolla i fågelboken. De andra går nog att gissa sig till - är kjernebiter stenknäck? Hur som helst verkar du ha massor av trevliga fåglar omkring dig, Rolf. Skogstroll, jag får gratulera till dina fina tofsmesar! De är verkligen roliga. Jag hade dem lite av och till under mina första år i mitt nuvarande hus, men nu har jag inte sett någon på ett par år.

Olle
skogstroll
jag kallar tofsmesarna "punkmesar" för de ser lite rebelliska ut giggle.gif Jag har inte sett dem förut hos mig. Det verkar vara lite olika typer av fåglar från år till år! Jag har haft stjärtmesar också men inte i år.
Myosotis
Kan spettmeis vara nötväcka? Lövmeis undrar jag också - entita kanske?
Lars-Olof Arvids
CITAT (skogstroll @ 29-01-2009, 16:23) *
jag kallar tofsmesarna "punkmesar" för de ser lite rebelliska ut giggle.gif

Blanda inte ihop dem med pungmesar bara, för riktigt så exklusiva besök tror jag inte att du får. Även om man aldrig ska säga aldrig...

Olle
Fågelvägen
Løvmeis eller lauvmeis (norska) är Parus palustris = kärrmes, entita enligt vår fågelbok.
blomsterrabatten
Jaa dom fåglar jag har mäst vid fågelbordet är: talgoxe,blåmes, nötvecka, pilfink och domherre dom är ju så fina våra fåglar
kasam
Här är det mest småfåglar o några skator. De senare är väldigt skojiga att skåda, då de riktigt retar kvarterets katter och lockar dem upp i träden för att i sista sekund flyga en bit bort... nästan så att jag hörde deras "du kan inte ta mig, du kan inte ta mig..."

Slängde ut lite bröd/skorprester på gräsmattan o vips så kom det ett antal sådana här - tror gråtrutar - och var helt vilda i min lilla trädgård. Det var rätt hysteriskt!
Myosotis
Skrattmåsar. (Gråtrutar är nästan dubbelt så stora)
kasam
CITAT (Myosotis @ 03-02-2009, 11:46) *
Skrattmåsar. (Gråtrutar är nästan dubbelt så stora)

Aha.... googlade på fåglar o fick fram bild som stämde rätt väl, tänkte inte på storleken... Hursomhelst, de där skrattmåsarna kändes ju onekligen gigantiska i min lilla lilla trädgård... giggle.gif

Fågelvägen
Vacker bild, kasam! Men har inte skrattmåsar svart huvud?
Just nu har vi mest gråsiskor och koltrastar här (sydost om Stockholm). Gråsiskorna är minst 25, om man räknar så snabbt man kan. Koltrastarna sitter och väntar i syrenerna tills dagens äppelhalvor serverats. Tyvärr kommer också 4 rådjur och tar för sig, så äpplena går fort åt.
kasam
CITAT (Fågelvägen @ 03-02-2009, 17:08) *
Vacker bild, kasam! Men har inte skrattmåsar svart huvud?

Fågelvägen - Tack!!! smile.gif

Med en viss risk att göra bort mig, för jag vet verkligen inte mycket om fåglar, så kollade jag det där med svart huvud och läste att de har det som sommardräkt, men att de på vintern..., jag citerar:
Till vintern har skrattmåsen ruggat de mörka fjädrarna på huvudet och den har bara ett mörkt suddigt vertikalt band ovanför ögat och en svart prick baokom ögat. Näbben är ljusare röd vid näbbroten och spetsen är svart.
wikipedia om skrattmås

Lars-Olof Arvids
Helt riktigt! tummenupp.gif Skrattmåsar har mörkbrunt huvud på sommaren, men nu på vintern är huvudet vitt med bara svaga mörka teckningar.

Olle
*Ulrica*
Måste få rapportera en spännande fågelrelaterad händelse från alldeles nyss.

Jag satt här vid datorn och plötsligt drogs blicken ut genom fönstret. Det var något stort som flaxade i det stora körsbärsträdet där alla småfåglar och ekorren sitter och äter solrosfrön som de hämtat från min hemmagjorda foderautomat för småfågel.

Det var en stor duvhök som försökte ta ekorren! Jag for upp och fram till fönstret och kunde följa jakten. Den stora fågeln trasslade in sej i trädets grenar när den försökte följa efter ekorren runt i trädet. Till slut räddade sig ekorren ned på marken och duvhöken flög iväg.

Det var spännande att se en duvhök på så nära håll och "in action" så att säga. Men det var tur att ekorren klarade sig, jag brukar titta på den varje dag när han kilar omkring och tar de solrosfrön som småfåglarna tappar. Ibland har den en kompis med sig också.
Fågelvägen
"Till vintern har skrattmåsen ruggat de mörka fjädrarna på huvudet och den har bara ett mörkt suddigt vertikalt band ovanför ögat och en svart prick baokom ögat. Näbben är ljusare röd vid näbbroten och spetsen är svart."

Hela tiden lär man sig nåt nytt! Jag har visst träffat skrattmåsen bara på sommaren, när den har mössa på.
kasam
CITAT (*Ulrica* @ 04-02-2009, 10:45) *
Måste få rapportera en spännande fågelrelaterad händelse från alldeles nyss.

Jag satt här vid datorn och plötsligt drogs blicken ut genom fönstret. Det var något stort som flaxade i det stora körsbärsträdet där alla småfåglar och ekorren sitter och äter solrosfrön som de hämtat från min hemmagjorda foderautomat för småfågel.

Det var en stor duvhök som försökte ta ekorren! Jag for upp och fram till fönstret och kunde följa jakten. Den stora fågeln trasslade in sej i trädets grenar när den försökte följa efter ekorren runt i trädet. Till slut räddade sig ekorren ned på marken och duvhöken flög iväg.

Det var spännande att se en duvhök på så nära håll och "in action" så att säga. Men det var tur att ekorren klarade sig, jag brukar titta på den varje dag när han kilar omkring och tar de solrosfrön som småfåglarna tappar. Ibland har den en kompis med sig också.

WOW! Vilken upplevelse!!! Naturens dramatik på så nära håll.
Skönt att höra att ekorren klarade sig...

rolf i re
Hei. Jeg har ikke vært på nettet på en stund, derfor har jeg ikke kunnet svare før nå. : Løvmeis er parus palustris. Spettmeis er sitta europaea og kjernebiter er coccothraustes coccothraustes . Sorry for sent svar.
Lars-Olof Arvids
Ulrica, vad häftigt att kunna följa duvhökens jakt så nära! ohmy.gif Men visst var det tur att ekorren klarade sig.

Rolf, tack för de latinska namnen! Då tar vi de svenska också:

Lövmeis = entita
Spettmeis = nötväcka
Kjernebiter = stenknäck

Olle
Myosotis
CITAT (rolf i re @ 04-02-2009, 14:20) *
Hei. Jeg har ikke vært på nettet på en stund, derfor har jeg ikke kunnet svare før nå. : Løvmeis er parus palustris. Spettmeis er sitta europaea og kjernebiter er coccothraustes coccothraustes . Sorry for sent svar.

yahoo.gif Tack! Då hade jag gissat rätt!

För att lättare känna igen skrattmåsen i vinterdräkt: Titta på vingframkanten, där har de ett brett vitt band. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon