|
Alexander-VG-zon3
09-11-2008, 10:53
jag förstår inte vad Meriona försöker förklarar för mig ! för jag vet hur det fungerar .
skogstroll
09-11-2008, 11:58
ja jag vet inte jag köpte nyss ett par stövlar, man kunde skriva in max vad man ville ge.... och det var väl ok? Kanske kunde Tradera skicka ett litet mail om det gick över mitt bud men det kan man väl inte klaga på... man får nog bevaka. De tre gånger jag handlat på tradera (en kappa, en laddning chilifrön och ett par stövlar) så har det funkat bra
Jag handlar en hel del på tradera, och är det något som jag verkligen vill ha, så lägger jag ett maxbud (mitt maxbud) från början. Annars finns ju minneslistan, och meddelande om man håller på att bli överbjuden...Inga problem! Nu handlar jag julklappar, leksaker och böcker...
Alexander-VG-zon3
09-11-2008, 12:25
jag lägger ner denna tråd ,
mycket få personer verkar förstå vad jag menar eller vad det handlar om . lägger ni höga max bud direkt så gör ni bara av med pengar och ni göre ingen bra affär och gör det dyrt för andra . säljer jag på Tradera hoppas jag att jag får er som köpare för ni är toppen ni ger ju pengar .
Piccante
09-11-2008, 12:27
CITAT (skogstroll @ 09-11-2008, 11:58)  ja jag vet inte jag köpte nyss ett par stövlar, man kunde skriva in max vad man ville ge.... och det var väl ok? Kanske kunde Tradera skicka ett litet mail om det gick över mitt bud men det kan man väl inte klaga på... man får nog bevaka. De tre gånger jag handlat på tradera (en kappa, en laddning chilifrön och ett par stövlar) så har det funkat bra Man får ett mail om man blir överbjuden. Tror man kan ställa in det i sina personliga inställningar om man vill ha underrättelse.
Aqvakul
09-11-2008, 12:53
Vad händer om två stycken lämnat in var sitt maxbud - går budgivningen genast upp till lägsta maxbudet + 1 krona då? Isf leder ju "maxbuden" faktiskt till att budgivningen "trissas" upp, annars inte...
Buden trissas ju inte upp så det syns förrän nån försöker bjuda över det, men grejen är ju att OM man vill vinna auktionen så MÅSTE man ju bjuda högre än maxbudet någon lagt tidigare. Därmed kan det ju kännas onödigt om någon som inte så gärna ville ha prylen har lagt ett väldigt högt maxbud och sen inte bryr sig mera.
Alexander-VG-zon3
09-11-2008, 13:07
CITAT (Aqvakul @ 09-11-2008, 12:53)  Vad händer om två stycken lämnat in var sitt maxbud - går budgivningen gensat upp till lägsta maxbudet + 1 krona då? Isf leder ju "maxbuden" faktiskt till att budgivningen "trissas" upp, annars inte... ja , men en del börjar bjuda en vecka innan det går ut med flera maxbud(höga) . i sluta ändan vinner man inte på det mer än säljaren som får in en massa pengar av att folk inte kan bjuda logiskt . när man själv eller andra kan bjuda när annonsen går ut och få det till ett lägre pris än trissa upp det när det är en vecka kvar . hoppas du förstår  man behöver ju inte lägga 500kr direkt när man ser annonsen om det är en vecka kvar .
Björken
09-11-2008, 13:08
Jag lägger också alltid ett maxbud på de varor som jag vill köpa för jag har inte tid att bevaka varje auktion. Jag förstår inte vad ni menar med att jag på så sätt trissar upp priset. Har i förväg bestämt mig för vad jag kan tänka mig att betala för en vara och det håller jag mig till. Jag har svårt att tänka mig att någon lägger ett maxbud på en vara om de inte är intresserade av den, de måste ju stå för sitt bud. Många gånger når priset aldrig upp till mitt maxbud utan jag får det billigare. Blir jag överbjuden så får jag ett mail som talar om det och då är det upp till mig om jag vill höja eller ej.
Alexander-VG-zon3
09-11-2008, 13:10
CITAT (Magdis @ 09-11-2008, 13:02)  Buden trissas ju inte upp så det syns förrän nån försöker bjuda över det, men grejen är ju att OM man vill vinna auktionen så MÅSTE man ju bjuda högre än maxbudet någon lagt tidigare. Därmed kan det ju kännas onödigt om någon som inte så gärna ville ha prylen har lagt ett väldigt högt maxbud och sen inte bryr sig mera. precis !! varför då inte istället vänta tills det är en dag kvar eller timmen innan ? då ser man 1har jag råd 2vill jag ha det för det priset 3då trissar man inte upp det i onödan
Alexander-VG-zon3
09-11-2008, 13:16
CITAT (Björken @ 09-11-2008, 13:08)  Jag lägger också alltid ett maxbud på de varor som jag vill köpa för jag har inte tid att bevaka varje auktion. Jag förstår inte vad ni menar med att jag på så sätt trissar upp priset. Har i förväg bestämt mig för vad jag kan tänka mig att betala för en vara och det håller jag mig till. Jag har svårt att tänka mig att någon lägger ett maxbud på en vara om de inte är intresserade av den, de måste ju stå för sitt bud. Många gånger når priset aldrig upp till mitt maxbud utan jag får det billigare. Blir jag överbjuden så får jag ett mail som talar om det och då är det upp till mig om jag vill höja eller ej. säger så här utrop 1kr du lägger 500kr direkt ( en vecka kvar ) en annan lägger 100 dagen efter ( priset är då 101 ) sedan lägger han 250 ( priset 251 ) ändå flera dagar kvar hade du istället inte lagt 500kr direkt så hade priset bara varit 100kr , som du sedan innan det går ut vinna det för 101kr istället för 501kr .
Piccante
09-11-2008, 13:21
CITAT (Magdis @ 09-11-2008, 13:02)  Buden trissas ju inte upp så det syns förrän nån försöker bjuda över det, men grejen är ju att OM man vill vinna auktionen så MÅSTE man ju bjuda högre än maxbudet någon lagt tidigare. Därmed kan det ju kännas onödigt om någon som inte så gärna ville ha prylen har lagt ett väldigt högt maxbud och sen inte bryr sig mera. Precis vad jag menade  det var de jag upplevde i en auktion att förmodligen hade två lagt maxbud som var ganska nära varandra och så lyckades de på en dag driva upp priset till en nivå då de båda tröttnade sedan lade ingen bud på en hel vecka. Jag tror att vissa som bjuder på tradera är väldigt impulsiva och ser de ett utgångspris på 10Kr och så vill de väldigt gärna ha varan så drar de till med ett ordentligt maxbud med en gång och bjuder 100 Kr direkt för att vara på säkra sidan. Rätt ofta är det mer än en som är lika angelägen om att få samma sak och drar genast till med 110Kr och vinner då budgivningen på 101Kr. Hade folk haft lite is i magen och inte slängt sig över och börjat bjuda över varandra med hundratals kronor så hade de säkert fått det billigare. När jag har sett på budhistoriken ibland så verkar de som om vissa har bjudit över varandra som galningar tills det blivit så dyrt att de lika gärna kan köpa samma sak ny i affär, lyckligtvis räddas dessa ofta av att den sista idioten inte är född än för i sista stund brukar det komma någon än mer desperat och dra till med ännu högre bud sista minuten.
Piccante
09-11-2008, 13:26
CITAT (Aqvakul @ 09-11-2008, 12:53)  Vad händer om två stycken lämnat in var sitt maxbud - går budgivningen genast upp till lägsta maxbudet + 1 krona då? Isf leder ju "maxbuden" faktiskt till att budgivningen "trissas" upp, annars inte... Japp så blir det. Om fler än en samtidigt tänker jag ska dra till med ett riktigt högt bud med en gång så ingen vågar bjuda över mig så blir det ibland oproportionerligt hög prisstegring. Jag tror att en del tokchansar och drar till med alldeles för högt maxbud, tyvärr är de inte ensamma om det och då blir priserna därefter. för säljaren är det givetvis fantastiskt bra men för köpare så spårar det ibland ut...
Nostalgia
09-11-2008, 13:28
CITAT (flaxss @ 09-11-2008, 12:25)  jag lägger ner denna tråd ,
mycket få personer verkar förstå vad jag menar eller vad det handlar om . lägger ni höga max bud direkt så gör ni bara av med pengar och ni göre ingen bra affär och gör det dyrt för andra . säljer jag på Tradera hoppas jag att jag får er som köpare för ni är toppen ni ger ju pengar . Jag förstår precis vad du menar flaxss och som säljare är ju dessa köpare som lägger höga maxbud från början guld värda  Något annat som jag tycker är intressant är varför en del så fort dom blir överbjudna fast det är flera dagar kvar innan auktionen går ut, genast lägger ett nytt högre bud  och pang så är den som blev överbjuden nyss, där och bjuder ett högre bud den också  ja ibland kan dom faktiskt hålla på sådär i flera timmar och VARFÖR???,ja jag vet inte men det är som  flyger i folk  Men men som säljare är det ju åter igen jag som tjänar på det här Men om man ska köpa något så är det ju helt klart inte lika roligt (var hittar man dina auktioner då flaxss?)
Alexander-VG-zon3
09-11-2008, 13:32
CITAT (Nostalgia62 @ 09-11-2008, 13:28)  Jag förstår precis vad du menar flaxss och som säljare är ju dessa köpare som lägger höga maxbud från början guld värda  EXAKT så som jag menar har inga auktioner nu jag ser ingen mening med att börja bjuda övervandra när det är en vecka kvar ?
*Stintan*
09-11-2008, 15:04
Fast egentligen tycker jag inte att det spelar någon roll för hur ofta är det inte som priserna trissas sista dagen och det upplever då jag som mer riskabelt för då kan det lätt bli så att ingen vill ge sig utan prylarna får fantasipriser i slutändan. Sen är det ju också så att om någon lagt ett maxbud så syns ju inte detta förrän någon annan också lagt ett maxbud. Går man då in sista dagen och lägger ett maxbud så visar det sig ofta att man själv ligger under den andres maxbud men man vet fortfarande inte hur högt den andre tänkt gå. Det vet jag ju inte förrän jag själv lagt ett bud som är högre.
För min del tycker jag det är bra att lägga ett maxbud på en nivå jag är villig att betala för en vara och hålla mig vid det annars skulle nog risken vara stor att jag drogs med i budgivningen och att det blev mer en sport om vem som till slut vinner. Så tycker åtminstone jag det verkar vara för många om man kollar på en auktion dom sista minutrarna. Oftast så har jag vunnnit auktionerna till långt under mitt maxpris så för mig har det känts som ett bra sätt. Kanske har dom auktionerna inte varit så attraktiva för andra vem vet.
CITAT (Nostalgia62 @ 09-11-2008, 13:28)  Jag förstår precis vad du menar flaxss och som säljare är ju dessa köpare som lägger höga maxbud från början guld värda  Något annat som jag tycker är intressant är varför en del så fort dom blir överbjudna fast det är flera dagar kvar innan auktionen går ut, genast lägger ett nytt högre bud  och pang så är den som blev överbjuden nyss, där och bjuder ett högre bud den också  ja ibland kan dom faktiskt hålla på sådär i flera timmar och VARFÖR???,ja jag vet inte men det är som  flyger i folk  Men men som säljare är det ju åter igen jag som tjänar på det här Men om man ska köpa något så är det ju helt klart inte lika roligt (var hittar man dina auktioner då flaxss?) Finns inte risken att det är kompisbjudningar. Jag tycker det verkar lurt. Man har bulvaner som trissar upp priset. Varför skulle man annars höja budet långt i förväg. Någon sitter och hoppas att en utomstående bjuder över.
Alexander-VG-zon3
09-11-2008, 16:26
CITAT (Alba @ 09-11-2008, 16:23)  Finns inte risken att det är kompisbjudningar. Jag tycker det verkar lurt. Man har bulvaner som trissar upp priset. Varför skulle man annars höja budet långt i förväg. Någon sitter och hoppas att en utomstående bjuder över. jo det har jag tänkt på mycket , om dom är så fräcka att dom låter en kompis höja det . har dom oturen att ''kompisen'' får betala så är det ju bara att lägga ut varan på nytt .
CITAT (Kathy @ 09-11-2008, 02:45)  På Tradera är det självreglerande prissättning och jag håller med Meriona.
Däremot kan jag hålla med om att objektsbeskrivningar kan vara knapphändiga ibland och att fotona emellanåt inte är de allra bästa. När det gäller fotona så får nog säljaren skylla sig själv; ju bättre foton=bättre bud. Vid det härlaget har jag lärt mig vissa benämningar i objektsbeskrivningar och brukar ställa frågor till säljaren. Frågor som är helt klart väsentliga att få svar på och soms tyr priset avsevärt om de fanns med i objektsbeskrivningen.
Ett exempel: En säljare har lagt ut en äldre leksaksbil till auktion och skriver såhär: "Jag är ingen samlare av äldre bilar och kan inget om denna bil så jag överlåter köparen till att bedöma skicket". - Inte korrekt eftersom du inte behöver vara samlare för att kunna beskriva skicket. Det kan vem som helst. "Trasigt hjul, färg avskaft på ena dörren"...osv. Där håller jag med. Dålig objektbeskrivning och dålig eller ingen/stulen bild, budar jag aldrig på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|