Full version: Träffande om rosor
Thé
Jag håller på att läsa "Drömmen om en trädgård" av Sanna Töringe och har nu kommit till avsnittet om rosor. Det var så träffande skrivet att jag tänkte lägga in en liten snutt här:

"Redan under min första höst som trädgårdsägare fick jag av en slump en katalog från Cedergren & Co i Råå. En ny värld öppnade sig, med oändliga möjligheter. Jag drabbades av den existensiella kris och eufori som uppstår när man måste välja - och välja - och välja. [...] Jag beställde till slut 'Charles de Mills' och 'Louise Odier' och planterade dem efter konstens alla regler. [...] När sommaren till sist kom vaknade jag varje morgon med stor förväntan och rusade ut för att beundra de välformade knopparna. Detta var nog min allra lyckligaste rosensommar. Det blir aldrig mer som då, när jag endast hade två rosor att älska. Lyckan mångfaldigas inte för att man har många älskare, kärleken splittras och förtunnas på något sätt. När jag nu tänker tillbaka på denna första rosentid blir jag också förfärad och undrar var min familj fanns i allt det här. 1981 hade jag, förutom de två rosorna, också en nyfödd skär liten pojke att ta hand om."

Hoppas att det är okej med ett så långt citat, i annat fall kan jag ta bort det igen. Men jag tyckte att det var så träffande att jag ville dela med mig smile.gif
Eva i Höga
Det var ett fint inlägg. Sanna Töringe har skrivit många härliga böcker. Hon har en känsla när hon skriver, man blir inspirerad och får ideer om hur man ska göra i trädgården. Det finns en glädje som går som en tråd genom hennes böcker. Det är en njutning att läsa.
AnnammA
Jag har två trädgårdsböcker av Sanna(och en kakbok); boken du skrev om, Eva, och "Historier om blommor". Jag har även varit och lyssnat på föredrag av henne genom "Rosensällskapet Skåne"(Är du medlem där Thé? Eller kanske Svenska Rosensällskapet?)
Jo, hon skriver intressant, och den andra boken "Historier om blommor" är mycket givande om man tycker om trädgårdshistorik och lite berättelser kring olika växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon