"Redan under min första höst som trädgårdsägare fick jag av en slump en katalog från Cedergren & Co i Råå. En ny värld öppnade sig, med oändliga möjligheter. Jag drabbades av den existensiella kris och eufori som uppstår när man måste välja - och välja - och välja. [...] Jag beställde till slut 'Charles de Mills' och 'Louise Odier' och planterade dem efter konstens alla regler. [...] När sommaren till sist kom vaknade jag varje morgon med stor förväntan och rusade ut för att beundra de välformade knopparna. Detta var nog min allra lyckligaste rosensommar. Det blir aldrig mer som då, när jag endast hade två rosor att älska. Lyckan mångfaldigas inte för att man har många älskare, kärleken splittras och förtunnas på något sätt. När jag nu tänker tillbaka på denna första rosentid blir jag också förfärad och undrar var min familj fanns i allt det här. 1981 hade jag, förutom de två rosorna, också en nyfödd skär liten pojke att ta hand om."
Hoppas att det är okej med ett så långt citat, i annat fall kan jag ta bort det igen. Men jag tyckte att det var så träffande att jag ville dela med mig