Jag har grävt ut ett nytt grönsaksland (c:a 3X4 meter) där det aldrig tidigare varit odlat. Matjordslagret är på stora delar väldigt tunt, men jorden verkar väldigt bra, med naturligt "lagom stort" inslag av sand (gammal havsbotten kan man tro).
Krånglet är att nu när jag äntligen fått bort "svålen" (gräs, lite ljung och tåteltuvor och sådant) känner jag med spettet att det är extremt hårt en decimeter ner i backen - en blandning av sten, grus och hård alv verkar det som.
Men: Om jag nu börjar spetta för att få bort sten och grus, då kommer denna hårda alv att blandas in i det fina och tunna jordlagret - och jag har hört/läst? (minns inte) att inblanding av alv kraftigt försämrar matjorden.
Vad skulle ni har gjort? Jag har förstås tänkt att också kunna odla rotfrukter, så jag behöver ett visst djup.
Man kan förstås tänka sig att inte spetta, utan bygga jorddjupet "uppåt", men saken är också den att jag odlar på en ö utan bilar etc och därför inte gärna köper jord i säckar (för tungt och krångligt att släpa från hamnen), utan annars alltid fixar med jord själv genom täckning av gräs, löv, tång halm etc. Men här krävs det ju en hel del jord.
Alv-erfarenheter och tips någon?
Eva i Höga
14-11-2008, 09:46
Jag skulle täckt med så mycket organiskt material jag kom över och även en del jord. Kanske du får ge dig till tåls något år med rotfrukterna för att få djupet. Börja med något som inte kräver så mycket djup.
Gå runt till grannarna och be om överblivet material, gräs, löv etc. Tång är ju en jättetillgång för dig. Så tror jag men det finns säkert nån som har bättre förslag.
Glömde säga att det är bra med sten och grus i botten för dräningen så inte dina växter står våta om fötterna.
Tack Eva - jo det kanske är det bästa: Att bygga en rätt hög ram runt landet och lassa på med allsköns bråte av organiskt slag. Men vad kan det handla om - en halvmeter jord ska man väl ha för att det ska funka bra, eller? Det kommer förstås att ta lång tid att få fram, men det borde ju gå på några års sikt (otålig bara!).
Och så är jag rädd för torkan som blir riskigare om man bygger jorddjupet "uppåt" - odlar på sommarstället, så det är ju bara på helgerna jag kan vattna vår och försommar.
Eva i Höga
14-11-2008, 14:26
Har du en del jord i ditt land kan du så där och sedan täcker du mellan raderna med halm, gräsklipp etc. Då torkar det inte ut så lätt. Jag gör så i både rabatter och andra odlingar och jag vattnar aldrig. Det är en av fördelarna med täckodlingen plus att det växer väldigt bra. Sen är jag tveksam om det lämpar sig för alla grönsaker men det kommer nog någon kommentar här i tråden.
Om du behöver så mycket som en halvmeter jord när det är klart är inte säkert, du har ju grus o jord under också. Ska bli roligt att höra hur det går för dig, för min del är jag helsåld på detta sättet att odla.
Jo, jag täckodlar också, det är ju verkligen toppen på alla sätt (obegripligt att inte alla gör det faktiskt, så mkt jobb som det sparar) - och det håller fukten en del.
Men i våras och försomras var det för jäkligt torrt i evigheter (södra bohuslän), jag åkte och vattnade varje helg och fick dessutom en släkting att stödvattna lite en gång mitt i veckan den månad det var som värst, ändå var det snabbt kruttorrt och mkt som tog stryk och liksom stod och stampade i landen innan de tog fart.
Och så tar det ju också ett tag innan frösådderna är så stora att det går bra att täcka så tjockt att det håller fukten riktigt bra - eller kanske finns det skäl att tänka om där?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.