CITAT (Snöflinga @ 15-11-2008, 22:46)

Enligt Herman Lindkvist svarar Parisarna med att lyfta luren och säga "jag lyssnar"

Det har hänt att jag ringt opp någon och de svarat med namnet och "mitt i maten" Känns lite dumt

Därför tycker jag att e-post är bra ... den kan läsas och svaras på efter tid och lust ....
Och italienarna säger "Pronto!". (Jag är inte så bra på italienska så jag kan ge en översättning, men det låter som när vissa amerikaner säger "talk to me!" när de lyfter luren.) Min väninna som pluggar italienska röt "Pronto!" sist jag ringde. Det fick mig att tappa målföret - vilket inte är så vanligt

"Ingrid, mitt i maten" svarar jag när det är aktuellt, och jag svarar då för att få tyst på telefonen. Min far kunde svara "[vårt efternamn] residens, familjen sitter till bords och svarar inte i telefon" och lägga på luren utan att ta reda på vem som ringde. Mina storasystrar blev tokiga speciellt när det var pojkvänner på gång. ("residenset" bestod av en hyreslägenhet

)
På jobbtelefonen svarar jag med förnamn och efternamn, hemma och på privatmobilen oftast med förnamn.