Full version: Kapitel 1
Sidor: 1, 2
Snöflinga
Så synd, men jag kan förstå hur du tänker. Visst har du fått röster från oss odlaiter, men även från många andra pga att du skriver bra, så det tycker jag att du skall ta åt dig ...

Fast jag skulle ju önska att du enbart ägnade dig åt Lavendeln (men det är vad jag tycker) för det lilla jag läst av den så tror jag till 100% på den och vill ha den i min bokhylla sleep.gif
*Stintan*
Men då va har då hänt? unsure.gif

Hoppas du läger in en länk till Brixmarksbloggen rolleyes.gif
Grå
Tack snöflinga!
Jag hade ju tänkt att den och två andra (ringblomma och basilika) skulle varit klara nu i höstas, men man är ju inte tidsoptimist för inte, dessutom hade jag av någon anledning "glömt bort" det idoga arbetet med att samla eget bildmaterial och för bara det krävs ju åtminstone ett år för att kunna följa en växt.
Men, men - tack vare DIG så kommer lavendel att bli klar tidigt nu i vår iallafall. Du ska få ett eget ex till din hylla som tack för pushningen smile.gif

Stintan, jo här kommer länken men nu blir det inget mer spammande på odla från min sida. wink.gif
(Det finns en lucka dit från hönshuset också)

Brixmarksbloggen - Alla dessa underliga människor

Även där kan man skriva kritik och så finns det en liten funktion längst ner på varje sida där man kan kryssa i vilket omdöme man väljer att ge. Hittar ni stavfel eller konstiga meningsbyggnader så meddela gärna mig!

Nu ska jag låta denna tråden vila i frid, men om någon annan vill tipsa om sina skriverier här så gå det naturligtvis utmärkt för min del!

Red 14/12 -08:
Jag har återigen laddat upp mina texter på kapitel1.se, kalla mig gärna obeslutsam wink.gif
Vill du läsa dem där går det alltså bra. Följ länken som finns i starten av tråden.
Grå
Gissa vem som tillsammans med 29 andra fick vara med och ge boktips inför julhelgen i Piratförlagets julkalender idag? biggrin.gif

Det är nästan löjligt vad barnsligt förtjust man blir av att se sitt eget namn figurera på ett bokförlags hemsida, om än bara för att ge ett boktips crazy.gif
Snöflinga
GRATTIS GRATTIS bravo.gif Det är klart att du skall känna dig stolt ... jag skulle spricka om det vore jag tongue.gif Verkligen tänkvärd läsning är även det Katerina J. skriven om julen giggle.gif

Grå, jag har redan dammat av en plats i bokhyllan flirting.gif
Grå
CITAT (ingrids @ 25-11-2008, 13:09) *
Lycka till, har försökt men misslyckats med en skrivbordslådebok och kan bara konstatera att jag beundrar ALLA som kommer förbi kapitel 3!

Ingrids, jag har nog kommit till kapitel tre nu, åtminstone själsmässigt. Jag får fasen ta i för att kunna skriva mer än en mening. Jag vet precis vad jag ska skriva om och har hela episoden i huvudet, men det finns ingen inspiration att knacka fram det på tangenterna, har hållt på med elfte avsnittet hela julhelgen och har inte kommit längre än till tredje a5sidan. Jag som såg fram emot julledigheten så för att kunna få ägna hela dagarna åt att skriva. sad.gif
Grå
Ifall någon gav upp hoppet om mig så ville jag bara lite försynt tipsa om att del elva finns upplagd att läsa nu...
wink.gif
Farbror Blå
Känner igen mej i tidsoptimisten, jag skulle ju också skriva ett kapitel med jämna mellanrum, men så blev det inte riktigt.
Jag håller med om att det är mysigt att se sitt namn här å där.
Jag blev uppringd av BBC bookclub om att vara en av de intervjuande telefonrösterna i ett direktsänt program med författaren Ian Rankin, som jag recenserat några ggr. Tyvärr gällde det den gången en bok jag IONTE hade läst och jag skulle då få tre dar på mej att plöja boken och ha några vetiga frågor i beredskap.. tackade nej=(

Roligast är annars när två författare, var för sej och med två års mellanrum, kontaktade mej för att jag skulle recensera deras böcker online.
Den senaste skickade mej dessutom romanen per post med dedikation.=) *stolt*

Jag finns för övrigt att läsa också, en roman och en novellsamling är det tänkt att bli.
Grå
Hurra, men vad heter du då? Hur hittar man dig?
Farbror Blå
Björn O Jonsson heter jag där. Just nu finns bara ett kaiptel i varje verk publicerade, novellsamlingen är mest på G för övrigt, bör komma fler kapitel rätt snart.
Grå
Dåså, välkommen Björn O Jonsson får jag väl lov att hälsa dig då, å de andra kapitelettornas vägnar. Ta en titt i forumet wink.gif
Farbror Blå
Tack, Vanja!
Tror romanen kommer att bli bra, men novellen har fått bättre betyg.
kram på sej
Huggorm
Hur långa skall kapitel vara för att vara lagom? Jag har tagit omkring 15 A4 per styck, det kanske är för mycket? Inte har jag delat på sidor heller, det vore kanske bra
Grå
Det där är väldigt individuellt Huggorm, vissa gillar korta kapitel för att boken känns snabbare då, andra gillar långa kapitel för att det inte blir så uppstyckat.
Så länge din text håller ihop bra så kan du gott och väl köra på långa kapitel, men varför tar du inte ner dem i A5 format? Då får du lite bättre grepp om hur det kommer att se ut när den väl blir en bok sedan.
Finns du cokså med på Kapitel1? Hur hittar man dig?
Huggorm
Jag satt och grejade med sidbrytningen men fick inte kontroll på det. Det bröt där det själv ville utan att jag kunde styra det och blev väldigt olika långa sidor. Strunt samma.

Här finns jag: http://www.kapitel1.se/kalle-birgersson
Grå
Om du sitter och grejar lite med det ska du se att du kommer underfund med det, du kan styra helt över både radbrytningar och sidbrytningar och kapitelordningar själv.
Du tar bort en sidbrytning som du inte vill ha genom att föra muspekaren längst till höger på själva radbrytningen och klicka sedan på själva "förbudssymbolen" (gissa tre gånger varför jag upptäckte den wink.gif)
Du flyttar en sidbrytning genom att föra muspekaren längst till vänster och klicka på antingen upp- eller nerpilen.
Går det inte att göra sidbrytning där du vill beror det förmodligen på att du måste dela på stycket, det gör du med enter.
Vill du ha en enkel radbrytning (utan mellanrum) klickar du på shift och enter.

Jag har också olika långa sidor, men det där fixar jag till sedan när boken är klar och man sitter och pillar med korrigeringar.

Jag ska skriva ett nytt blogginlägg i Hönshuset först, sedan ska jag kolla in dig. Vad roligt att det äntligen är fler odlaiter där! biggrin.gif
Grå
Nummer tolv in the open.

Det är förresten en och annan fågel som viskar i mitt öra att det börjar bli ganska odlabefolkat på kapitel1 nu. Roligt, tycker jag smile.gif
När vi står på bokmässa sedan kan vi ju passa på att byta sticklingar också biggrin.gif
Grå
Del 13 är publicerat. (Länk till boken)

Jag har bytt namn på Ylva från Brixmark till Brixmyr och boktiteln kommer att ändras såsmåningom, men i dagsläget går det inte att ändra, utan isåfall måste jag radera den och lägga upp den på nytt. Vi får se hur det blir i veckan.

Men då! Jag fick ett mail i lådan idag med en fråga om jag ville bli "en återkommande gästskribent" i deras tidning i höst. Ingen stor dagstidning, men dock en tidning. Allt från små betraktelser till kåserier eller skriverier om vad som händer och sker i min lilla del av sverige. Det är väl inte så illa pinkat av en trähäst, va? yahoo.gif
Anma
Grattis Grå! Du skriver väldigt bra kåserier och passar nog utmärkt till att skriva krönikor.
Anki V
CITAT (Grå @ 18-01-2009, 21:38) *
Jag fick ett mail i lådan idag med en fråga om jag ville bli "en återkommande gästskribent" i deras tidning i höst. Ingen stor dagstidning, men dock en tidning. Allt från små betraktelser till kåserier eller skriverier om vad som händer och sker i min lilla del av sverige. Det är väl inte så illa pinkat av en trähäst, va? yahoo.gif

Det var inte dåligt....Grattis blomma.gif

/Anki
*Stintan*
Men då! Jag fick ett mail i lådan idag med en fråga om jag ville bli "en återkommande gästskribent" i deras tidning i höst. Ingen stor dagstidning, men dock en tidning. Allt från små betraktelser till kåserier eller skriverier om vad som händer och sker i min lilla del av sverige. Det är väl inte så illa pinkat av en trähäst, va? yahoo.gif

Grattis Grå! Den tidningen har gjort ett kap! Jättekul!

Du måste berätta sen vilken tidning det är.
Grå
Jadå, det ska jag göra när det blir dags smile.gif

Tack alla, för beröm!
Betty
Del 13 är publicerat. (Länk till boken)

Jag har bytt namn på Ylva från Brixmark till Brixmyr och boktiteln kommer att ändras såsmåningom, men i dagsläget går det inte att ändra, utan isåfall måste jag radera den och lägga upp den på nytt. Vi får se hur det blir i veckan.

Jag har precis nyss läst din bok, bravo.gif . Det ska bli intressant att få läsa vad som händer när den "nye" Teddy kommer hem efter sitt lilla äventyr...

Grattis till skribenterbjudandet, du är en duktig kåsör! tummenupp.gif
Grå
Tack Betty! smile.gif

Jag måste läsa igenom den själv nu för att se om den överhuvudtaget hänger ihop än...
En stackars man som jag tvingade att läsa frågade uppgivet när han kommit fram till "Rock n' roll":
"Men vad handlar den om..?" biggrin.gif

Så jag får nog snällt sätta mig och läsa igenom den för nu är halva boken skriven och det är dags att börja knyta ihop påsen.
Grå
SvD har skrivit om kapitel1 idag. En ganska trevlig artikel, för omväxlings skull.
Läs artikeln här
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon