Full version: Pepparkake-recept
Eva-Helene
Här är mitt som jag fått i arv efter min mormor:

Bästa pepparkakor (jo dom heter så)

3 hg smör
1 kkp vatten
1 kkp sirap
425 g strösocker
3-4 tsk kanel
1½tsk malda nejlikor
1½ tsk ingefära
2 tsk bikarbonat
vetemjöl

Koka upp vatten, sirap, socker, kanel, nejlikor och ingefära.
Ta kastrullen från plattan och tillsätt smöret.
När det svalnat något så tillsätt bikarbonat blandad med mjöl.
Arbeta så in mjöl tills du har en ganska fast och seg deg.
Baka ut den till kakor efter en timme eller mer.
Eva-Helene
Mjuk pepparkaka

2 ägg
2½ dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk kanel
1 tsk nejlikor
1 tsk ingefära
1 tsk kardemumma
1 tsk bikarbonat
1½ dl gräddfil
75 g smält smör

Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Blanda kryddorna och bikarbonaten med mjölet, rör ner detta i äggsmeten.
Tillsätt gräddfil och smör.

Smörj och bröa en kakform och häll i smeten.
Ställ in i KALL ugn. Ställ termostaten på 175 grader och slå på ugnen.
Hmmm...hur lång tid det ska ta har jag inte skrivit i min bok...men kolla efter 45 minuter!

hogsatra
Här kommer ett annorlunda recept som jag brukar använda
PEPPARKAKSTÅRTA
Det är jättegott det blir som en kladdkaka men med pepparkaksmak. Passar till adventskaffet.
100 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
1 påse pepparkakskryddor 15 g
1 1/2 dl vetemjöl
1. Sätt ugnen på 200 gr.
2. Smält smöret, smörj och bröa en form med löstagbar botten, ca 2 l.
3. Vispa ägg och socker poröst. Rör ner smör, kryddor och mjöl. Slå smeten i formen.
4. Grädda mitt i ugnen 12-15 min. Kakan skall vara lös i mitten. Låt kakan stå kallt före servering och servera med vispgrädde
Netha
Mjukpepparkaka Ugn.200 grader

7.5 dl Vetemjöl
5 dl Socker
2 tsk Malen Kanel
2 tsk Malen Nejlikor
2 tsk Ingefära
2 tsk Bikarbonat
3 msk Lingonsylt (kan uteslutas)
4,5 dl Mjölk
50 gr Smält smör.
......................................
Blanda alla torra ingredienser i en skål
tillsätt sylt, smör och mjölk
rör om till slät smet som hälls i smord &
bröad långpanna. (ca.30 x 35 cm.)
Grädda i mitten av ugnen 18 -20 minuter
----------------------------------------
För ägg och mjölkallergiker

Byt ut smöret mot Mjölkfritt margarin
och mjölk mot vatten... blir lika gott.
mrsgreen
En följdfråga!
Vi äääälskar Annas Pepparkakor, de smakar mer av nåt än andra sorter i affären.
Om jag nu vill baka egna pepparkakor själv vad ska jag då ha i mer av för att de ska smaka lika som Annas pepparkakor??
Eva-Helene
CITAT (mrsgreen @ 10-12-2008, 18:21) *
En följdfråga!
Vi äääälskar Annas Pepparkakor, de smakar mer av nåt än andra sorter i affären.
Om jag nu vill baka egna pepparkakor själv vad ska jag då ha i mer av för att de ska smaka lika som Annas pepparkakor??

Jag gissar att det är liiite mer av nejlika och ingefära i dom. "Mitt" recept - som står först i tråden - smakar faktiskt rätt så lika som Annas pepparkakor (som f ö är mina favoriter också av dom köpta) om man gör som jag brukar göra - öka nejlikor o ingefära till 2 tsk.
mrsgreen
CITAT (Eva-Helene @ 10-12-2008, 19:29) *
Jag gissar att det är liiite mer av nejlika och ingefära i dom. "Mitt" recept - som står först i tråden - smakar faktiskt rätt så lika som Annas pepparkakor (som f ö är mina favoriter också av dom köpta) om man gör som jag brukar göra - öka nejlikor o ingefära till 2 tsk.

Tack!! kompiskram.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Här kommer min favorit som faktiskt innehåller svartpeppar

Kryddstarka pepparkakor

150g smör
2dl strösocker
3/4dl ljus sirap
1/2msk mald kanel
1/2msk mald kryddnejlika
1/2msk mald ingefära
1/2-1krm svartpeppar
1ägg
3/4dl vispgrädde
1/2msk bikarbonat
10-12dl vetemjöl

Rör smör socker och sirap pösigt. Tillsätt de malda kryddorna + ägg och grädde. Blanda bikarbonaten med en del av mjölet och ha i, tillsätt sedan mjölet så degen blir hyfsat fast. Låt sedan gärna degen få vila i kylskåpet någon timme. Kavla sedan och ta ut kakor med pepparkaksmått och grädda dem ca 8min i ugn som har en temp på runt 200C
Meriona
Jag skäms nu MEN: Jag köper färdig deg och tycker att det blir jättegott.... whistling.gif
Har gjort egen en enda gång, och det blev också gott, men nu är jag gammal och lat....
Åsa, mälardalen zon 2
Fast så jobbigt är det ju inte att göra deg det är ju i stort sett bara att lägga ingredienserna i matberedaren och vrida på ratten och då slipper man alla tillsatser och konstiga saker industrin stoppar i degen + man kan använda riktigt smör.
Meriona
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-01-2009, 20:35) *
Fast så jobbigt är det ju inte att göra deg det är ju i stort sett bara att lägga ingredienserna i matberedaren och vrida på ratten och då slipper man alla tillsatser och konstiga saker industrin stoppar i degen + man kan använda riktigt smör.

Nej visst har du rätt, men det var åtminstone ett par moment mer än att bara stoppa ner paketet i kassen. Och om man inte har diskmaskin så kan det var de momenten som avgör... angel_not.gif
zissi
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-01-2009, 16:10) *
Här kommer min favorit som faktiskt innehåller svartpeppar

Kryddstarka pepparkakor

150g smör
2dl strösocker
3/4dl ljus sirap
1/2msk mald kanel
1/2msk mald kryddnejlika
1/2msk mald ingefära
1/2-1krm svartpeppar
1ägg
3/4dl vispgrädde
1/2msk bikarbonat
10-12dl vetemjöl

Rör smör socker och sirap pösigt. Tillsätt de malda kryddorna + ägg och grädde. Blanda bikarbonaten med en del av mjölet och ha i, tillsätt sedan mjölet så degen blir hyfsat fast. Låt sedan gärna degen få vila i kylskåpet någon timme. Kavla sedan och ta ut kakor med pepparkaksmått och grädda dem ca 8min i ugn som har en temp på runt 200C

Jag fastnade för ditt recept Åsa för det var svartpeppar i degen, lite kul. Kakorna är nyss färdiggräddade och jag har hunnit äta upp ett antal innan de var helt kalla wub.gif

thanks.gif för ett lättkavlat och smarrigt recept.
Anemone nebulosa
Min farmor har ett specialrecept när det gäller pepparkakor. Väl omhändertaget efter min farfars moster. Jag ska få det av henne, och kanske får jag lägga upp det här om jag frågar snällt.

Är det någon som känner igen det här receptet om jag beskriver det lite kort?:

Du gör en pepparkaksdeg med hela, skållade mandlar i. Du klipper ut toppen av ett vanligt enlitersmjölkpaket (mjölkpaket av typen med kortare höjd än 1,5 L-paket) och fyller det med degen till bredden. Du låter sedan degen vila i mjölkpaketet i kylen över natten/ett dygn och sedan delar du degen på vertikalen så du får två likadana bitar som ger fyrkantiga pepparkakor om man skulle dela dem. Detta kräver en slags skärmaskin som min farmor använder, annars går det inte att varken skära igenom mandlarna eller att få pepparkakorna så där tunna som det sig bör.

Detta är de ABSOLUT godaste pepparkakor jag någonsin ätit! Och vackraste dessutom, för varje pepparkaka har flera mandelflagor i.

Någon som känner igen det här receptet eller har något liknande?
Peztis
Jag brukar göra skurna pepparkakor, de är jättegoda! Och väldigt enkla att göra. Man stoppar dem dock inte i någon mjölkkartong (innovativt!). smile.gif

Här är receptet på Skurna pepparkakor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon