Sidor: 1, 2
Chamomille
Kom att tänka på när jag satt som en klistrad idiot framför datorn och försökte lösa "The Dig" 1995 (LucasArts). Satt på jobbet och bara längtade hem för att kasta mig på datorn. Jag slutade inte förrän jag hade löst storyn efter flera dagar när ögonen gick i kryss.
Sen var det någon annan slottshistoria där man skulle lösa mysterier. Hur kul dom helst tyckte jag att det var yes.gif
Nån mer än jag som har betett sig så giggle.gif
HelenJ
CITAT (Chamomille @ 27-11-2008, 22:27) *
Kom att tänka på när jag satt som en klistrad idiot framför datorn och försökte lösa "The Dig" 1995 (LucasArts). Satt på jobbet och bara längtade hem för att kasta mig på datorn. Jag slutade inte förrän jag hade löst storyn efter flera dagar när ögonen gick i kryss.
Sen var det någon annan slottshistoria där man skulle lösa mysterier. Hur kul dom helst tyckte jag att det var yes.gif
Nån mer än jag som har betett sig så giggle.gif

Mina tonårssöner - hela tiden blink.gif
Chamomille
CITAT (HelenJ @ 27-11-2008, 22:30) *
Mina tonårssöner - hela tiden blink.gif

Är det äventyr/mysterier eller är det "krig" ( sick.gif ) ?
Anma
Zelda var ett sånt äventyr jag vägrade att släppa förrän jag löste det! smile.gif
Agger
Jaa! Det fanns ett som hette DOOM. Det var riktigt hemskt faktiskt. Man skulle döda fiender i en labyrintliknande byggnad. Men jag klarade HELA till slut, men då visade det sig att det gick inte att ta sig ut igen. Det fanns ingen dörr och man dog iaf. thumbdown.gif

Detta var tidigt 90-tal.
Uggi
CITAT (Chamomille @ 27-11-2008, 22:32) *
Är det äventyr/mysterier eller är det "krig" ( sick.gif ) ?

De första Sims- spelen med barnbarnen var aktuella i rätt många år, nu blir det inte mycket spelat.
Jag gillar lite spel med båttävlingar, inte pang-pang.
naughty.gif
Chamomille
Ja, jag gillar (gillade whistling.gif ) dessa äventyr där man skulle lösa massa "saker" innan man kunde gå vidare. Och envis som jag är så kunde jag ju sitta där tills f.n kom och avlöste mig. Om jag inte minns fel så var det Steven Spielberg som hade nåt visst inflytande i "The dig". As-bra gjord tyckte jag då. 1000 gånger bättre än en film biggrin.gif

Jag märker att jag saknar "The Dig" wacko.gif

Zelda och DOOM har jag bara hört om. Aldrig testat g.gif

Sims ja. Var inte det där man skulle bygga upp städer? Så kunde man ta en Bulldozer och Brrrrrrrr plöja ner hela stan giggle.gif
Uggi
Sims ja. Var inte det där man skulle bygga upp städer? Så kunde man ta en Bulldozer och Brrrrrrrr plöja ner hela stan

Stämmer tummenupp.gif
Magdis
Monkey Island-spelen var sjukt roliga. smile.gif
Chamomille
CITAT (Magdis @ 27-11-2008, 22:49) *
Monkey Island-spelen var sjukt roliga. smile.gif

Vad är det?
Magdis
CITAT (Chamomille @ 27-11-2008, 22:53) *
Vad är det?

Jag tror att det var LucasArts som låg bakom dem också. Man skulle lösa gåtor o göra de mest knasiga grejer. En grej man skulle göra var att duellera med pirater genom att använda förolämpningar. Då måste man först fajtas en massa gånger innnan man "samlat på sig" replikerna och motreplikerna innan man slutligen kunna vinna mot Swordmaster. Ett exempel på förolämpning kunde vara: - "Are you still wearing diapers?" - "Why, do you wanna borrow one?"
Aqvakul
Det har varit många spelnätter under årens lopp, började med Atarispel i slutet på 70-talet. Mest har det handlat om strategispel, typ Civilisation. Doom och dess efterföljare spelade jag en hel del ett slag. Men slutade då jag blev konstigt uppjagad av dem och kände mig allmänt illa till mods. Hustrun brukar skoja med mig och säga att jag "blivit förhäxad", när jag fastnar i ett spel. Numera gäller detta nog bara Odla... flirting.gif
Magdis
Här fanns det en sida om Monley Island:
Monkey Island
Azur
Min spelbana började med Lords of Midnight, ett strategispel till Sinclair Spectrum 48K datorer. Många många timmar gick åt, och många papper för att hålla reda på vad alla hundratals personer i spelet hade för sig och var de var.

Till er som gillar äventyrsspel: jag kan verkligen rekommendera The Longest Journey, och uppföljaren Dreamfall. Vacker grafik, bra handling, och (med ett eller två undantag) logiska och bra problem att lösa.
Ralf
Simcitys första varianter var roliga
(förväxlar ni inte detta med the sims ovan)
Tetris ska jag leta fram
Nån som minns stugan, från 80-talet??
Chamomille
Det verkar som att ni har hittat just de spelen som jag inte har hittat. Tur är väl det giggle.gif Annars hade jag väl suttit än här idag.... wacko.gif ninja.gif

Ett annat spel som jag fortfarande kan skratta åt är Theme Hospital crazy.gif Där skulle man bygga sjukhus och få det att fungera. Oftast så låg patienter på golvet och kräktes. Och sen kom man på att man hade glömt att bygga toaletter rotfl.gif

http://uk.youtube.com/watch?v=K_64DAOrSMM&...feature=related

Kan man installera det i Windows Wista wink.gif ???

Jag älskar musiken och alla ljud.... ninja.gif
Magdis
CITAT (Chamomille @ 27-11-2008, 23:21) *
Ett annat spel som jag fortfarande kan skratta åt är Theme Hospital crazy.gif Där skulle man bygga sjukhus och få det att fungera. Oftast så låg patienter på golvet och kräktes. Och sen kom man på att man hade glömt att bygga toaletter rotfl.gif

Låter som ett spel i min smak! rotfl.gif
Chamomille
CITAT (Azur @ 27-11-2008, 23:19) *
Min spelbana började med Lords of Midnight, ett strategispel till Sinclair Spectrum 48K datorer. Många många timmar gick åt, och många papper för att hålla reda på vad alla hundratals personer i spelet hade för sig och var de var.

Till er som gillar äventyrsspel: jag kan verkligen rekommendera The Longest Journey, och uppföljaren Dreamfall. Vacker grafik, bra handling, och (med ett eller två undantag) logiska och bra problem att lösa.

Kom inte med sådana förslag.... crying.gif Jag blir fast.... giggle.gif

CITAT (Magdis @ 27-11-2008, 23:23) *
Låter som ett spel i min smak! rotfl.gif

Ja, akta dig! Man kan inte sluta -fear-.gif

Är det någon som vet ifall´"The Dig" finns till Windows Vista whistling.gif
Chamomille
CITAT (Ralf @ 27-11-2008, 23:21) *
Simcitys första varianter var roliga
(förväxlar ni inte detta med the sims ovan)
Tetris ska jag leta fram
Nån som minns stugan, från 80-talet??

Stugan?? Jag hade ingen dator då. Jag var ju knappt påtänkt wink.gif
Eva-Helene
Jag har en son som har installerat lite roliga Nintendo- och Play-station- spel i min dator coolgleam.gif Bl a Dr. Mario...(ja, jag gillar såna "töntspel"!)
Chamomille
CITAT (Eva-Helene @ 27-11-2008, 23:48) *
Jag har en son som har installerat lite roliga Nintendo- och Play-station- spel i min dator coolgleam.gif Bl a Dr. Mario...(ja, jag gillar såna "töntspel"!)

MARIO fear.gif Det minns jag också plötsligt... Jag satt framför TV:n hos mina små stackars kusiner och snodde spaken för dom [attachment=27709:skamsen.gif]
Jösses duh.gif Fast det var Super Mario förstås...
*Stintan*
Man kanske skulle koppla in den gamla Nintendoburken till TV:n igen. Jag tror jag har en massa gamla spel i en kartong nånstans.

Annars var Lemmings ett spel som jag kunde sitta i timmar framför datorn med. Jag saknar det faktiskt ibland.
Kluriga plattformsspel med gullig grafik är det lätt att falla för.
Aqvakul
Lemmings minns jag väl. Man byggde banor så att en massa små figurer kunde ta sig oskadda till målet. Det vart mycket tänkande ibland. Vi hade en Commodore 64 på 80-talet. Kanske var Lemmings till den, eller var det till Nintendo?
Azur
CITAT (Aqvakul @ 28-11-2008, 07:52) *
Lemmings minns jag väl. Man byggde banor så att en massa små figurer kunde ta sig oskadda till målet. Det vart mycket tänkande ibland. Vi hade en Commodore 64 på 80-talet. Kanske var Lemmings till den, eller var det till Nintendo?

Lemmings var ursprungligen till Commodore Amiga. Jag vet inte om Lemmings portades till C64 eller Nintendo, men det är inte omöjligt - det var en jättehit och portades till nästan allt.
Aqvakul
CITAT (Azur @ 28-11-2008, 07:55) *
Lemmings var ursprungligen till Commodore Amiga. Jag vet inte om Lemmings portades till C64 eller Nintendo, men det är inte omöjligt - det var en jättehit och portades till nästan allt.

thanks.gif för snabbt och informativt svar - jag är nästan säker på vi spelade det på C 64
Platinum
Första spelet jag spelade någonsin har jag för mig hette SpaceInvaders och då i början på 80-talet tyckte jag det var tokroligt. Undrar om det finns nån moderniserad klon av den tro?

Senare gick jag över till plattformspel...Jazz the Jackrabbit och Quake t.ex. Annars var och är det lättsammare spel som kloner av Breakout och Tetris, kort- eller brädspel förekommer det med.
*Stintan*
Jag spelade Lemmings på Nintendo men också på datorn. Jag har två olika på CD som tyvärr inte är kompatibla med senare Windowsversioner annars hade jag nog spelat dom fortfarande.
humla
Älskar sådana "klur-spel"; min absoluta favorit är Day of the tentacle http://uk.youtube.com/watch?v=fAgIooafv_4&...feature=related helt sjukt roligt och beroendeframkallande. Tror jag satt dagar i streck och spelade.

Liknande roliga spel är typ monkey island, sam & max och grim fandango.
Aqvakul
Laddat ner Lemmings!

http://blogg.tkj.se/lanktips-080413/
Maggan H
CITAT (Aqvakul @ 28-11-2008, 08:09) *
thanks.gif för snabbt och informativt svar - jag är nästan säker på vi spelade det på C 64

Jag spelade Lemmings på Pc:n, nog i slutet på 80 talet tror jag. Det var skitkul i all sin enkelhet, här skulle man lösa kluriga banor.
Magdis
Första gången jag spelade Lemmings var på en Amiga 500.
Red Top
Varför pratade ni om Lemmings. Nu har jag roat mig hela förmiddagen och hoppas innerligt att jag kan sluta snart för jag har lite annat att göra. mad.gif flirting.gif

Jag spelade mycket nintendospel med min son när han var yngre. Hans far var aldrig intresserad.

Nuförtiden kan han och hans kompisar ibland sitta hela nätter för att slå rekord de inte klarade som barn. wub.gif
Aqvakul
Lemmings är livsfarligt! Är ledig idag och har en lång lista på vad jag ska göra. Men hittills innebär det att jag kommit till bana 13 i Lemmings... blush.gif
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 28-11-2008, 08:34) *

WOW tack yahoo.gif men hur ska det nu bli tid över till något vettigt dunno.gif
Pjater
Kommer ihåg en jäkla massa, har haft c64 och amiga och nintendo och super nintendo.
Har laddat ner emulator till de flesta men spelar rätt mycket zelda och breath of fire till super nintendo nu på datorn biggrin.gif
Rena rama nostalgin biggrin.gif
Chamomille
Beroendeframkallande? Näääe whist.gif

Kom att tänka på Goblins också! Är det någon som har spelat det? Det är små tomtar som ska igenom olika banor. As-roligt yahoo.gif Tyvärr är det dos-baserat så det kan bli vissa problem att spela det i min dator.
Whiskuchi
Jodå, min bror hade en Vic20 och senare en C64, ett famicom och lite annat i tv- och datorspelens barndom, och nu är jag gift med en man som även han spelar (fast Xbox 360, Nintendo Wii och PS3) tongue.gif
Chamomille
Har ni inget att göra så kan ni ju alltid titta in här:
http://www.spelo.se/

ninja.gif
*Stintan*
Varför startade du den här tråden för rtfm.gif giggle.gif
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 28-11-2008, 11:29) *
Varför startade du den här tråden för rtfm.gif giggle.gif

Ja det kan man undra giggle.gif Försöker febrilt att få tag på alla gamla spel nu wacko.gif

Vill man föresten fuska kan man gå till den här sidan:
http://www.fuska.se/ [attachment=27716:skamsen.gif]
Kajsa i Arvika
Ännu en spelfanatiker! crazy.gif Suttit så länge med Tetris att man drömt om det på nätterna.. och inte ens DÅ trillade blocken som de skulle! rtfm.gif

Pacman, Myst, Black&White, Theme Parc Inc.. även där trillade folk runt och kräktes för att t ex toaletterna var för skitiga p gr av att städarna gått ut i strejk för att de hade fått för dåligt betalt eller för att pausrummet var placerat för långt bort!! laugh.gif

Slåss nu med sonen om kontrollen till Playstation 2 spelen, gillar att köra bil.. FORT ninja.gif och att spela Super Mario.. åtminstone det sistnämnda känns ganska harmlöst jämfört med många spel som prånglas ut idag...
Chamomille
CITAT (Kajsa i Arvika @ 28-11-2008, 18:24) *
....drömt om det på nätterna.. och inte ens DÅ trillade blocken som de skulle! rtfm.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Theme Park inc... unsure.gif Va e de crazy.gif
Pjater
Theme park, var inte det som man skulle bygga en nöjespark??
Värsta nostalgi trippen här biggrin.gif
Spelar super nintendo på datan nu biggrin.gif
Så kul och detalj rikt de flesta rollspelen e ju handritade biggrin.gif
Chamomille
Måste ha, måste ha, måste...
Farbror Blå
CITAT (Chamomille @ 27-11-2008, 23:46) *
Stugan?? Jag hade ingen dator då. Jag var ju knappt påtänkt wink.gif

barnrumpa wink.gif

Pipe Dream såklart!
Man fick en massa rör som man skulle foga samman innan den gröna smeten rann igenom.. svårare och svårare och fortare och fortare..
Dava
Pipe var fint, annars är nog det enda spel jag verkligen varvat Red Alert orginal-spelet. Det var många läxtimmar som gick åt för att uppnå det på högstadiet.

Det spel som jag spelat i flest timmar måste vara Transport Tycoon Delux. Ett underbart evighetsspel som numera fungerar under alla operativsystem och som kontinuerligt utvecklas tack vare öppen källkod!
Rihane
Tetris hade jag på hjärnan ett tag.
Det första spel jag knallade iväg och köpte var Riven(Myst).
För närvarande är det sonens spel som gäller.(Lego starwars)
Han ska få Wii i julklapp och jag klurar på hur jag ska kunna förklara varför han(sonen är fem år) ska ha ett Zelda-spel inför maken(troråldersgränsen för Zelda är 12 år)
Chamomille
CITAT (Farbror Blå @ 28-11-2008, 19:50) *
barnrumpa wink.gif

Pipe Dream såklart!
Man fick en massa rör som man skulle foga samman innan den gröna smeten rann igenom.. svårare och svårare och fortare och fortare..

Jaså den biggrin.gif Ja den spelade jag när jag låg i vaggan.
Tobb
Några spel som jag saknar lite från förr:
Intellivision: ett flygplansspel som var superkul när man var liten smile.gif
C-64: Monty on the run (så superskön musik till det, nog mest det) smile.gif
NES: Super Mario 2/3, Probotector
SNES: Bil/Mcykelspel med cartoonliknande fordon.
N64: Golden eye!
PS2: GTA-serien
Dator: Sim City 2000, Transport Tycoon Deluxe +patch, men även spel som Doom (IDDQD, IDKFA), worms, och lite annat smått och gott smile.gif
Chamomille
CITAT (Tobb @ 29-11-2008, 02:16) *
Några spel som jag saknar lite från förr:
Intellivision: ett flygplansspel som var superkul när man var liten smile.gif
C-64: Monty on the run (så superskön musik till det, nog mest det) smile.gif
NES: Super Mario 2/3, Probotector
SNES: Bil/Mcykelspel med cartoonliknande fordon.
N64: Golden eye!
PS2: GTA-serien
Dator: Sim City 2000, Transport Tycoon Deluxe +patch, men även spel som Doom (IDDQD, IDKFA), worms, och lite annat smått och gott smile.gif

Du har inte provat Goblins crazy.gif ??? Eller The dig?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon