|
Chamomille
27-11-2008, 22:27
Kom att tänka på när jag satt som en klistrad idiot framför datorn och försökte lösa "The Dig" 1995 (LucasArts). Satt på jobbet och bara längtade hem för att kasta mig på datorn. Jag slutade inte förrän jag hade löst storyn efter flera dagar när ögonen gick i kryss. Sen var det någon annan slottshistoria där man skulle lösa mysterier. Hur kul dom helst tyckte jag att det var Nån mer än jag som har betett sig så
CITAT (Chamomille @ 27-11-2008, 22:27)  Kom att tänka på när jag satt som en klistrad idiot framför datorn och försökte lösa "The Dig" 1995 (LucasArts). Satt på jobbet och bara längtade hem för att kasta mig på datorn. Jag slutade inte förrän jag hade löst storyn efter flera dagar när ögonen gick i kryss. Sen var det någon annan slottshistoria där man skulle lösa mysterier. Hur kul dom helst tyckte jag att det var Nån mer än jag som har betett sig så  Mina tonårssöner - hela tiden
Chamomille
27-11-2008, 22:32
CITAT (HelenJ @ 27-11-2008, 22:30)  Mina tonårssöner - hela tiden  Är det äventyr/mysterier eller är det "krig" (  ) ?
Zelda var ett sånt äventyr jag vägrade att släppa förrän jag löste det!
Jaa! Det fanns ett som hette DOOM. Det var riktigt hemskt faktiskt. Man skulle döda fiender i en labyrintliknande byggnad. Men jag klarade HELA till slut, men då visade det sig att det gick inte att ta sig ut igen. Det fanns ingen dörr och man dog iaf. Detta var tidigt 90-tal.
CITAT (Chamomille @ 27-11-2008, 22:32)  Är det äventyr/mysterier eller är det "krig" (  ) ? De första Sims- spelen med barnbarnen var aktuella i rätt många år, nu blir det inte mycket spelat. Jag gillar lite spel med båttävlingar, inte pang-pang.
Chamomille
27-11-2008, 22:46
Ja, jag gillar (gillade  ) dessa äventyr där man skulle lösa massa "saker" innan man kunde gå vidare. Och envis som jag är så kunde jag ju sitta där tills f.n kom och avlöste mig. Om jag inte minns fel så var det Steven Spielberg som hade nåt visst inflytande i "The dig". As-bra gjord tyckte jag då. 1000 gånger bättre än en film Jag märker att jag saknar "The Dig" Zelda och DOOM har jag bara hört om. Aldrig testat Sims ja. Var inte det där man skulle bygga upp städer? Så kunde man ta en Bulldozer och Brrrrrrrr plöja ner hela stan
Sims ja. Var inte det där man skulle bygga upp städer? Så kunde man ta en Bulldozer och Brrrrrrrr plöja ner hela stan Stämmer
Monkey Island-spelen var sjukt roliga.
Chamomille
27-11-2008, 22:53
CITAT (Magdis @ 27-11-2008, 22:49)  Monkey Island-spelen var sjukt roliga.  Vad är det?
CITAT (Chamomille @ 27-11-2008, 22:53)  Vad är det? Jag tror att det var LucasArts som låg bakom dem också. Man skulle lösa gåtor o göra de mest knasiga grejer. En grej man skulle göra var att duellera med pirater genom att använda förolämpningar. Då måste man först fajtas en massa gånger innnan man "samlat på sig" replikerna och motreplikerna innan man slutligen kunna vinna mot Swordmaster. Ett exempel på förolämpning kunde vara: - "Are you still wearing diapers?" - "Why, do you wanna borrow one?"
Aqvakul
27-11-2008, 23:03
Det har varit många spelnätter under årens lopp, började med Atarispel i slutet på 70-talet. Mest har det handlat om strategispel, typ Civilisation. Doom och dess efterföljare spelade jag en hel del ett slag. Men slutade då jag blev konstigt uppjagad av dem och kände mig allmänt illa till mods. Hustrun brukar skoja med mig och säga att jag "blivit förhäxad", när jag fastnar i ett spel. Numera gäller detta nog bara Odla...
Här fanns det en sida om Monley Island: Monkey Island
Min spelbana började med Lords of Midnight, ett strategispel till Sinclair Spectrum 48K datorer. Många många timmar gick åt, och många papper för att hålla reda på vad alla hundratals personer i spelet hade för sig och var de var.
Till er som gillar äventyrsspel: jag kan verkligen rekommendera The Longest Journey, och uppföljaren Dreamfall. Vacker grafik, bra handling, och (med ett eller två undantag) logiska och bra problem att lösa.
Simcitys första varianter var roliga (förväxlar ni inte detta med the sims ovan) Tetris ska jag leta fram Nån som minns stugan, från 80-talet??
Chamomille
27-11-2008, 23:21
Det verkar som att ni har hittat just de spelen som jag inte har hittat. Tur är väl det  Annars hade jag väl suttit än här idag.... Ett annat spel som jag fortfarande kan skratta åt är Theme Hospital  Där skulle man bygga sjukhus och få det att fungera. Oftast så låg patienter på golvet och kräktes. Och sen kom man på att man hade glömt att bygga toaletter http://uk.youtube.com/watch?v=K_64DAOrSMM&...feature=relatedKan man installera det i Windows Wista ???Jag älskar musiken och alla ljud....
CITAT (Chamomille @ 27-11-2008, 23:21)  Ett annat spel som jag fortfarande kan skratta åt är Theme Hospital  Där skulle man bygga sjukhus och få det att fungera. Oftast så låg patienter på golvet och kräktes. Och sen kom man på att man hade glömt att bygga toaletter  Låter som ett spel i min smak!
Chamomille
27-11-2008, 23:32
CITAT (Azur @ 27-11-2008, 23:19)  Min spelbana började med Lords of Midnight, ett strategispel till Sinclair Spectrum 48K datorer. Många många timmar gick åt, och många papper för att hålla reda på vad alla hundratals personer i spelet hade för sig och var de var.
Till er som gillar äventyrsspel: jag kan verkligen rekommendera The Longest Journey, och uppföljaren Dreamfall. Vacker grafik, bra handling, och (med ett eller två undantag) logiska och bra problem att lösa. Kom inte med sådana förslag....  Jag blir fast....  CITAT (Magdis @ 27-11-2008, 23:23)  Låter som ett spel i min smak!  Ja, akta dig! Man kan inte sluta  Är det någon som vet ifall´"The Dig" finns till Windows Vista
Chamomille
27-11-2008, 23:46
CITAT (Ralf @ 27-11-2008, 23:21)  Simcitys första varianter var roliga (förväxlar ni inte detta med the sims ovan) Tetris ska jag leta fram Nån som minns stugan, från 80-talet?? Stugan?? Jag hade ingen dator då. Jag var ju knappt påtänkt
Eva-Helene
27-11-2008, 23:48
Jag har en son som har installerat lite roliga Nintendo- och Play-station- spel i min dator  Bl a Dr. Mario...(ja, jag gillar såna "töntspel"!)
Chamomille
27-11-2008, 23:55
CITAT (Eva-Helene @ 27-11-2008, 23:48)  Jag har en son som har installerat lite roliga Nintendo- och Play-station- spel i min dator  Bl a Dr. Mario...(ja, jag gillar såna "töntspel"!) MARIO  Det minns jag också plötsligt... Jag satt framför TV:n hos mina små stackars kusiner och snodde spaken för dom [attachment=27709:skamsen.gif] Jösses  Fast det var Super Mario förstås...
*Stintan*
28-11-2008, 07:33
Man kanske skulle koppla in den gamla Nintendoburken till TV:n igen. Jag tror jag har en massa gamla spel i en kartong nånstans.
Annars var Lemmings ett spel som jag kunde sitta i timmar framför datorn med. Jag saknar det faktiskt ibland. Kluriga plattformsspel med gullig grafik är det lätt att falla för.
Aqvakul
28-11-2008, 07:52
Lemmings minns jag väl. Man byggde banor så att en massa små figurer kunde ta sig oskadda till målet. Det vart mycket tänkande ibland. Vi hade en Commodore 64 på 80-talet. Kanske var Lemmings till den, eller var det till Nintendo?
CITAT (Aqvakul @ 28-11-2008, 07:52)  Lemmings minns jag väl. Man byggde banor så att en massa små figurer kunde ta sig oskadda till målet. Det vart mycket tänkande ibland. Vi hade en Commodore 64 på 80-talet. Kanske var Lemmings till den, eller var det till Nintendo? Lemmings var ursprungligen till Commodore Amiga. Jag vet inte om Lemmings portades till C64 eller Nintendo, men det är inte omöjligt - det var en jättehit och portades till nästan allt.
Aqvakul
28-11-2008, 08:09
CITAT (Azur @ 28-11-2008, 07:55)  Lemmings var ursprungligen till Commodore Amiga. Jag vet inte om Lemmings portades till C64 eller Nintendo, men det är inte omöjligt - det var en jättehit och portades till nästan allt.  för snabbt och informativt svar - jag är nästan säker på vi spelade det på C 64
Platinum
28-11-2008, 08:14
Första spelet jag spelade någonsin har jag för mig hette SpaceInvaders och då i början på 80-talet tyckte jag det var tokroligt. Undrar om det finns nån moderniserad klon av den tro?
Senare gick jag över till plattformspel...Jazz the Jackrabbit och Quake t.ex. Annars var och är det lättsammare spel som kloner av Breakout och Tetris, kort- eller brädspel förekommer det med.
*Stintan*
28-11-2008, 08:15
Jag spelade Lemmings på Nintendo men också på datorn. Jag har två olika på CD som tyvärr inte är kompatibla med senare Windowsversioner annars hade jag nog spelat dom fortfarande.
Älskar sådana "klur-spel"; min absoluta favorit är Day of the tentacle http://uk.youtube.com/watch?v=fAgIooafv_4&...feature=related helt sjukt roligt och beroendeframkallande. Tror jag satt dagar i streck och spelade. Liknande roliga spel är typ monkey island, sam & max och grim fandango.
Aqvakul
28-11-2008, 08:34
Maggan H
28-11-2008, 08:38
CITAT (Aqvakul @ 28-11-2008, 08:09)   för snabbt och informativt svar - jag är nästan säker på vi spelade det på C 64 Jag spelade Lemmings på Pc:n, nog i slutet på 80 talet tror jag. Det var skitkul i all sin enkelhet, här skulle man lösa kluriga banor.
Första gången jag spelade Lemmings var på en Amiga 500.
Red Top
28-11-2008, 09:44
Varför pratade ni om Lemmings. Nu har jag roat mig hela förmiddagen och hoppas innerligt att jag kan sluta snart för jag har lite annat att göra.  Jag spelade mycket nintendospel med min son när han var yngre. Hans far var aldrig intresserad. Nuförtiden kan han och hans kompisar ibland sitta hela nätter för att slå rekord de inte klarade som barn.
Aqvakul
28-11-2008, 10:03
Lemmings är livsfarligt! Är ledig idag och har en lång lista på vad jag ska göra. Men hittills innebär det att jag kommit till bana 13 i Lemmings...
*Stintan*
28-11-2008, 10:17
CITAT (Aqvakul @ 28-11-2008, 08:34)  WOW tack  men hur ska det nu bli tid över till något vettigt
Kommer ihåg en jäkla massa, har haft c64 och amiga och nintendo och super nintendo. Har laddat ner emulator till de flesta men spelar rätt mycket zelda och breath of fire till super nintendo nu på datorn Rena rama nostalgin
Chamomille
28-11-2008, 10:31
Beroendeframkallande? Näääe Kom att tänka på Goblins också! Är det någon som har spelat det? Det är små tomtar som ska igenom olika banor. As-roligt  Tyvärr är det dos-baserat så det kan bli vissa problem att spela det i min dator.
Whiskuchi
28-11-2008, 10:37
Jodå, min bror hade en Vic20 och senare en C64, ett famicom och lite annat i tv- och datorspelens barndom, och nu är jag gift med en man som även han spelar (fast Xbox 360, Nintendo Wii och PS3)
Chamomille
28-11-2008, 10:48
Har ni inget att göra så kan ni ju alltid titta in här: http://www.spelo.se/
*Stintan*
28-11-2008, 11:29
Varför startade du den här tråden för
Chamomille
28-11-2008, 11:52
CITAT (*Stintan* @ 28-11-2008, 11:29)  Varför startade du den här tråden för  Ja det kan man undra  Försöker febrilt att få tag på alla gamla spel nu Vill man föresten fuska kan man gå till den här sidan: http://www.fuska.se/ [attachment=27716:skamsen.gif]
Kajsa i Arvika
28-11-2008, 18:24
Ännu en spelfanatiker!  Suttit så länge med Tetris att man drömt om det på nätterna.. och inte ens DÅ trillade blocken som de skulle! Pacman, Myst, Black&White, Theme Parc Inc.. även där trillade folk runt och kräktes för att t ex toaletterna var för skitiga p gr av att städarna gått ut i strejk för att de hade fått för dåligt betalt eller för att pausrummet var placerat för långt bort!! Slåss nu med sonen om kontrollen till Playstation 2 spelen, gillar att köra bil.. FORT  och att spela Super Mario.. åtminstone det sistnämnda känns ganska harmlöst jämfört med många spel som prånglas ut idag...
Chamomille
28-11-2008, 19:21
Theme park, var inte det som man skulle bygga en nöjespark?? Värsta nostalgi trippen här  Spelar super nintendo på datan nu Så kul och detalj rikt de flesta rollspelen e ju handritade
Chamomille
28-11-2008, 19:32
Måste ha, måste ha, måste...
Farbror Blå
28-11-2008, 19:50
CITAT (Chamomille @ 27-11-2008, 23:46)  Stugan?? Jag hade ingen dator då. Jag var ju knappt påtänkt  barnrumpa Pipe Dream såklart! Man fick en massa rör som man skulle foga samman innan den gröna smeten rann igenom.. svårare och svårare och fortare och fortare..
Pipe var fint, annars är nog det enda spel jag verkligen varvat Red Alert orginal-spelet. Det var många läxtimmar som gick åt för att uppnå det på högstadiet. Det spel som jag spelat i flest timmar måste vara Transport Tycoon Delux. Ett underbart evighetsspel som numera fungerar under alla operativsystem och som kontinuerligt utvecklas tack vare öppen källkod!
Tetris hade jag på hjärnan ett tag. Det första spel jag knallade iväg och köpte var Riven(Myst). För närvarande är det sonens spel som gäller.(Lego starwars) Han ska få Wii i julklapp och jag klurar på hur jag ska kunna förklara varför han(sonen är fem år) ska ha ett Zelda-spel inför maken(troråldersgränsen för Zelda är 12 år)
Chamomille
28-11-2008, 20:20
CITAT (Farbror Blå @ 28-11-2008, 19:50)  barnrumpa Pipe Dream såklart! Man fick en massa rör som man skulle foga samman innan den gröna smeten rann igenom.. svårare och svårare och fortare och fortare.. Jaså den  Ja den spelade jag när jag låg i vaggan.
Några spel som jag saknar lite från förr: Intellivision: ett flygplansspel som var superkul när man var liten  C-64: Monty on the run (så superskön musik till det, nog mest det)  NES: Super Mario 2/3, Probotector SNES: Bil/Mcykelspel med cartoonliknande fordon. N64: Golden eye! PS2: GTA-serien Dator: Sim City 2000, Transport Tycoon Deluxe +patch, men även spel som Doom (IDDQD, IDKFA), worms, och lite annat smått och gott
Chamomille
29-11-2008, 02:19
CITAT (Tobb @ 29-11-2008, 02:16)  Några spel som jag saknar lite från förr: Intellivision: ett flygplansspel som var superkul när man var liten  C-64: Monty on the run (så superskön musik till det, nog mest det)  NES: Super Mario 2/3, Probotector SNES: Bil/Mcykelspel med cartoonliknande fordon. N64: Golden eye! PS2: GTA-serien Dator: Sim City 2000, Transport Tycoon Deluxe +patch, men även spel som Doom (IDDQD, IDKFA), worms, och lite annat smått och gott  Du har inte provat Goblins  ??? Eller The dig?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|