Full version: 5-våningstårta
Agger
Jag har fått en förfrågan att göra en 5-våningstårta till ett brölopp, detta har jag aldrig gjort förut.
Ställningen är alltså i 5 plan med ett enda tjockt rör i mitten. Problemet är den nedersta plattan, den är 44 cm i diameter. Hallå! Så stora tårtbottnar kan man väl inte köpa?? confused.gif och min ugn är inte så bred. Jag förstår ju att man kan göra två bottnar i långpanna och skarva, men risken är ju att de olika tårtorna blir olika höga. Oh, hemska tanke... Det går inte för sig. slap.gif De övriga storlekarna kan jag köpa färdiga på partihandel.
Har ni nåt bra tips?
ingrids
Jepp, om de båda understa bottnarna blir olika höga skär man av "mellanhöjden" från den högre bottnen och justerar den sista diffen med "toppingen". Har utvecklat en del strategier för att dölja bakmisstag genom åren ...
Ramred
Hör med något bageri om dom kan baka en tårtbotten i den storlek du behöver. Där brukar ju finnas resurser.
KURT
Tjockleken är väl ingen problem, det kan man moderera genom att ha olika tjocklek på fyllningslagren i mellan? Däremot kanske själva tyngden kan bli ett problem. Numera använder man ju ofta någon form av mousse som fyllning i tårtor, det är lättare och inte så mäktigt att äta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon