|
CITAT (Berith @ 07-12-2008, 21:35)  Aha, ok, har nog missat dom affärerna.  Tänkte inte på kiosker...
Rosmarin
08-12-2008, 20:34
CITAT (Gossen Ruda @ 08-12-2008, 08:19)  Det märkliga i hanteringen med kontokort är kortbolagens krav på en viss procent av butikens omsättning. Tycker jag låter oskäligt, en sak hade varit om det baserades på just det kortbolagets andel. Småpengar kommer nog att finnas kvar eller om man kommer på något smart sätt där. Det fanns ett enkelt kort för sådant ett tag men det försvann. Menar du CASH-kortet? Att det försvann berodde på att det var svindyrt att installera en CASHkortläsare för de butiker som ville ha en. Där jag jobbade tog vi beslut att inte installera någon eftersom det var alldeles för dyrt. På vanliga kortläsare (i de fall där kortet inte dras direkt i kassan) betalar butiken i de flesta fall (känner inte till alla existerande fall) en månadsavgift för sin kortläsare PLUS en procentsats på det betalda beloppet. Det är pga denna procentsats många små butiker har en t.ex 50kronorsgräns för kortköp.
henriks
08-12-2008, 20:57
CITAT (Rosmarin @ 08-12-2008, 20:34)  Det är pga denna procentsats många små butiker har en t.ex 50kronorsgräns för kortköp. Vilket får mig låter mycket märkligt... Om det är en kostnad på X kronor per transaktion - visst, då kan jag förstå att det är ett minimibelopp på kortköp, men med en procentsats? då är det väl i såfall de stora transaktionerna som är dyra? Glöm inte att det finns stora fördelar för butiken också, hanteringen av växel, rånrisken, kostnad för att sätta in pengar på banken osv Med ett BRA kassasystem och riktig online uppkoppling till kortföretaget är korthanteringen superbra - hela transaktionen med kort går betydligt fortare än det tar med att gräva fram pengar och ge tillbaka växel som en del pysslar med bara för att de hävdar att det är billigare än att ha kort. Min erfarenhet i saken kommer främst från en bekant som ägde ett gatukök tills något år sedan. Han installerade ett "värstingkassasystem" och tjänade in den kostnaden blixtsnabbt eftersom en stor del av kontanthanteringen försvann. Efter att kortet dragits i läsaren och koden slagits in tog hela transaktionen EN sekund att verifiera med kortföretaget.
Gossen Ruda
08-12-2008, 20:57
CITAT (Rosmarin @ 08-12-2008, 20:34)  Menar du CASH-kortet? Att det försvann berodde på att det var svindyrt att installera en CASHkortläsare för de butiker som ville ha en. Där jag jobbade tog vi beslut att inte installera någon eftersom det var alldeles för dyrt. På vanliga kortläsare (i de fall där kortet inte dras direkt i kassan) betalar butiken i de flesta fall (känner inte till alla existerande fall) en månadsavgift för sin kortläsare PLUS en procentsats på det betalda beloppet. Det är pga denna procentsats många små butiker har en t.ex 50kronorsgräns för kortköp. Jo, det var CASH-kortet jag menade. Bra tanke men tydligen med vissa ekonomiska svagheter. Egentligen borde bankerna eller någon annan subventionera hanteringen på något sätt, men dom är nog fullt upptagna med att sko sig själva. Det är möjligen att det inte längre är en procentsats på omsättningen längre, eller om jag har fått det helt om bakfoten. Egentligen borde det nog vara en fast summa per transaktion men sånt kan alltid diskuteras.
Aqvakul
08-12-2008, 21:16
Saxat från SEB:s hemsida - tydligen är det ett fast pris som gäller när det handlar om vanliga bankkort. Alltså blir det förhållandevis dyrt för affären när det gäller småbelopp. CITAT Pris Priset sätts indivuduellt och beror på vilken bransch ditt företag tillhör, kortmixen samt snittbeloppet per nota. För bankkort betalar du ett fast pris per transaktion. För betal- och kreditkort och utländska kort betalar du ett fast pris per transaktion samt en rörlig del på köpbeloppet.
Tekniken går framåt med svindlande hastighet. Det är inte lönt att vara en bakåtsträvare för det det har man ingenting för. Det blir bara ännu mer besvärligt.
Fattar inte att inte alla som har uppkoppling lär sig betala över internetbanken. Min lärare på akvarellkursen är även lärare i data för nybörjare och han kan berätta hur otroligt få det är som betalar sina räkningar via nätbanken. Har själv använt mig av internet i över 12 år för att betala mina räkningar och jag har inte haft ett enda missöde med att det har blivit fel eller något annat strul.
Och varför ha mycket kontanter i plånboken? Skulle man bli rånad på väskan har jag inga cash iaf. Och alla mina koder har jag memorerat i huvet. No worries!
Rosmarin
09-12-2008, 12:10
CITAT (henriks @ 08-12-2008, 20:57)  Vilket får mig låter mycket märkligt... Om det är en kostnad på X kronor per transaktion - visst, då kan jag förstå att det är ett minimibelopp på kortköp, men med en procentsats? då är det väl i såfall de stora transaktionerna som är dyra?
Glöm inte att det finns stora fördelar för butiken också, hanteringen av växel, rånrisken, kostnad för att sätta in pengar på banken osv
Med ett BRA kassasystem och riktig online uppkoppling till kortföretaget är korthanteringen superbra - hela transaktionen med kort går betydligt fortare än det tar med att gräva fram pengar och ge tillbaka växel som en del pysslar med bara för att de hävdar att det är billigare än att ha kort.
Min erfarenhet i saken kommer främst från en bekant som ägde ett gatukök tills något år sedan. Han installerade ett "värstingkassasystem" och tjänade in den kostnaden blixtsnabbt eftersom en stor del av kontanthanteringen försvann. Efter att kortet dragits i läsaren och koden slagits in tog hela transaktionen EN sekund att verifiera med kortföretaget. Min kommentar om procentsatsen (på kort då, inte pocenten Helge!  ) baserade jag på följande resonemang: Jag tillverkar produkter som jag säljer. I gällande konjunktur är det inte så lätt att skrapa ihop en tillräcklig försäljning varje dag som det var för X antal år sedan. Jag tillverkar därför mera små produkter till små priser än jag gjorde förr. På dessa produkter tjänar jag inte så mycket per produkt utan det är genom att sälja många som det ger vinst i slutändan. Om jag dessutom säljer en produkt som kostar väldigt lite per kund och många betalar med kort så äts denna lilla vinst upp helt och hållet och jag tjänar Nada. Det är nog många med mig i min situation som är små småföretagare. För större strukturer är det annorlunda. Jag håller i övrigt helt och hållet med dig om att ett bra kortläsarsystem som fungerar snabbt och säkert är bäst för alla parter.
Gossen Ruda
10-12-2008, 08:34
Läste i dagens GP om en gammal tant som blev av med 10000 som låg i ett kuvert i handväskan. Tidig julafton för den tjuven, tanten hjälpte till. Artikeln
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-12-2008, 13:21
jag läste artikeln i GP i morse. Tycker synd om tanten. Kom inte och säg att hon får skylla sig själv.
En 89årig kvinna kann inte så utan vidare ändra hela sitt beteende. Och så skaffa bankkort/betalkort. Hur skall hon komma ihåg sin kod när hon vill ta ut pengar? Och säkert skulle alla runt omkring henne se hennes kod.....
Gamla människor vill ha pengar i plånboken. Och skulle dom ta ut dom på en bankomat, ja hur många blir inte rånade där????
Post har ju försvunnit där dom hämtade ut sin pension. Sen fick dom ta sig till svensk kassaservice för att ta ut pengar. Nu är den också borta. Det är inte lätt att vara gammal.
Det är inte så lätt som embees skriver att memorera alla koder i huvudet. Hur skall en , kanske, 80-90 årig klara av detta?????
Jag har en 93 år gammal svärmor och vet vad jag pratar om.
Elisabeth
Aqvakul
10-12-2008, 14:44
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-12-2008, 13:21)  jag läste artikeln i GP i morse. Tycker synd om tanten. Kom inte och säg att hon får skylla sig själv.
En 89årig kvinna kann inte så utan vidare ändra hela sitt beteende. Och så skaffa bankkort/betalkort. Hur skall hon komma ihåg sin kod när hon vill ta ut pengar? Och säkert skulle alla runt omkring henne se hennes kod.....
Gamla människor vill ha pengar i plånboken. Och skulle dom ta ut dom på en bankomat, ja hur många blir inte rånade där????
Post har ju försvunnit där dom hämtade ut sin pension. Sen fick dom ta sig till svensk kassaservice för att ta ut pengar. Nu är den också borta. Det är inte lätt att vara gammal.
Det är inte så lätt som embees skriver att memorera alla koder i huvudet. Hur skall en , kanske, 80-90 årig klara av detta?????
Jag har en 93 år gammal svärmor och vet vad jag pratar om.
Elisabeth Instämmer i detta kloka och insiktsfulla uttalande!
Tro inte att jag vill någon död och förbanelse men som Darwin sa för rätt länge sedan. Den som inte förändras i en föränderlig värld går under.
Själv tycker jag nog att 38 mil i månaden för att hämta hunden är rätt mycket räknat på ett år är det runt 450 mil. Drar din bil 0,8 liter/mil är det runt 360liter vilket med dagens pris (högt räknat 11,00) blir runt 4000:- BARA FÖR HUNDEN att då inte vilja lägga någon hundring ( blir en ökning av kostnaden med ca5%) på årsavgiften....???? Jag förstår inte logiken, gör du?
Myosotis
10-12-2008, 17:39
ja det gör jag - husse betalar bensinen. Jag skulle inte haft de pengarna. Det är liksom inte så att jag har en inkomst att se fram emot i slutet av varje månad som ju du och de flesta andra säkert har. Visst, en hundralapp hit eller dit kanske inte spelar så stor roll på ett helt år, men helst undviker jag onödiga utgifter så långt det är möjligt för att förhoppningsvis kunna betala mina räkningar. Dessutom är jag ju på väg att anpassa mig eftersom jag inte har något val. Kom bara inte och kräv att jag ska tycka om det också. Började fylla i hydroblanketten förresten. De vill veta min årsinkomst!  Antagligen kan jag inte få kortet då  för den är bara ca. 6000:-
Farbror Blå
10-12-2008, 17:46
Jag är inte alls irriterad på att vår lilla mack i byn ( som har ca 900 invånare) inte tar sedlar längre. Det är en obemannad pump, som endast tar kort. Kanooon när man behöver tanka oc bra för oss som gärna är solidariska med de lokala marknadskrafterna. DOCK blir jag lätt knäpp på att den inte vill ta mitt kort ordentligt, det fastnar halvvägs.. Dröm om min förvåning och desåperation i lördags kväll, när jag åkte TILL och FRÅN jobbet med lysande bensinlampa. Ni vet man lär sej ju hur långty bilen klara detta.. men så när pumpen INTE tog mitt kort, blev det lite föör spännande! Nästa mack är i nästa by 8-9 km bort.. På sista rakan mot macken, 500 m bort kunde jag inte längre gasa, utan bara hålla jämn fart och hoppas på det bästa- Som tur var slapp jag skjuta bilen de där sista hundra metrarna.. man blir bra ställd när vår teknologi inte håller, för vi har ju byggt bort alternativen!
Huggorm
10-12-2008, 18:04
Jag var länge motståndare till kort, men sedan ett år tillbaka använder jag det i stort sett till vartenda köp jag gör. När det blivit en vana är det mycket enklare och smidigare än kontanter. Tror allt fler kommer gå över till kort inom de närmsta åren. Och när man inte längre hanterar pengar, varför då behålla kronan? När majoriteten gått över till kort tror jag snart vi kommer införa euron.
Jag har visakort, och det funkar över hela världen. Helt suveränt när man reser omkring utomlands, det är bara att plocka ut aktuell valuta ur närmsta bankomat. För i butikerna funkar det än så länge bara i ett fåtal länder i västvärlden. Någon hundralapp om året kostar det med visakort, men i gengäld slipper jag ta omvägar till bankomaten här hemma i Sverige. Dessutom slipper jag ha fickorna fulla med småmynt.
Fast det är synd på den svarta marknaden om kontanterna försvinner. Utan svartjobb stannar Sverige, så det måset dom lösa på något vis
*Stintan*
10-12-2008, 18:10
CITAT (Myosotis @ 10-12-2008, 17:39)  ja det gör jag - husse betalar bensinen. Jag skulle inte haft de pengarna. Det är liksom inte så att jag har en inkomst att se fram emot i slutet av varje månad som ju du och de flesta andra säkert har. Visst, en hundralapp hit eller dit kanske inte spelar så stor roll på ett helt år, men helst undviker jag onödiga utgifter så långt det är möjligt för att förhoppningsvis kunna betala mina räkningar. Dessutom är jag ju på väg att anpassa mig eftersom jag inte har något val. Kom bara inte och kräv att jag ska tycka om det också. Började fylla i hydroblanketten förresten. De vill veta min årsinkomst!  Antagligen kan jag inte få kortet då  för den är bara ca. 6000:- Du får be maken skaffa bensinkortet så kan ju du tanka på det bara du har koden.
CITAT (Huggorm @ 10-12-2008, 18:04)  Tror allt fler kommer gå över till kort inom de närmsta åren. Och när man inte längre hanterar pengar, varför då behålla kronan? När majoriteten gått över till kort tror jag snart vi kommer införa euron. Fast valutan har ju inte mycket att göra med de där metallbrickorna och pappersbitarna man har i plånboken. Åtminstone inte numera. Argumenten för att behålla kronan, eller att välja bort den, kommer inte att förändras nämnvärt bara för att fler använder kort. Jag tycker bankerna tar ut för mycket i avgift, speciellt på en del kreditkort och vid småbeloppsköp.
Aqvakul
10-12-2008, 19:26
CITAT (*Stintan* @ 10-12-2008, 18:10)  Du får be maken skaffa bensinkortet så kan ju du tanka på det bara du har koden.  Maken?
*Stintan*
10-12-2008, 19:55
CITAT (Aqvakul @ 10-12-2008, 19:26)  Maken?  Ja eller husse då för det var väl han som ändå betalade bensinen eller Var det något fel på mitt svar till Myosotis??? Jag håller inte reda på andra medlemmars civistånd men det kanske du gör. Eller också är du bara ute efter att sätta nåt slags rekord i antal inlägg. Jag tror nog att Myosotis kan svara för sig själv.
Aqvakul
10-12-2008, 20:18
CITAT (*Stintan* @ 10-12-2008, 19:55)  Ja eller husse då för det var väl han som ändå betalade bensinen eller Var det något fel på mitt svar till Myosotis??? Jag håller inte reda på andra medlemmars civistånd men det kanske du gör. Eller också är du bara ute efter att sätta nåt slags rekord i antal inlägg. Jag tror nog att Myosotis kan svara för sig själv. nej, men du är snabb att ge beskäftiga råd utan att ha satt dig in i TS situation
CITAT (*Stintan* @ 10-12-2008, 19:55)  Ja eller husse då för det var väl han som ändå betalade bensinen eller Var det något fel på mitt svar till Myosotis??? Jag håller inte reda på andra medlemmars civistånd men det kanske du gör. Eller också är du bara ute efter att sätta nåt slags rekord i antal inlägg. Jag tror nog att Myosotis kan svara för sig själv. Talar mycket tyst nu och lägger näsan i blöt där den inte hör hemma: Det var någon diskussion om att hämta hundar jag inte hängde med i men.....tror att Mysotis pratat om hussen till denne hund som betalade och inte hade med hennes familj att göra. Det är lätt att misstolka det skrivna ordet.
Myosotis
10-12-2008, 21:09
Det var säkert jag som var otydlig. Husse till min daghund betalar bensinen när jag kör och hämtar hunden så att han ska slippa köra. Skrev det bara som svar till LasseB som trodde att jag tankade för en massa pengar. Make har jag ingen. Visst kan jag svara själv, men det finns väl ingen anledning att attackera aq för hans antal inlägg som är helt irrelevant i sammanhanget.
*Stintan*
10-12-2008, 21:26
Ber om ursäkt Myosotis jag trodde att det var din hund därav mitt svar. Nej det kanske det inte finns men ibland känns det som om jag inte kan skriva ett inlägg här i forumet utan att få en kommentar av aq och i det här fallet hade det gott och väl räckt med ditt svar. Jag tyckte alltså att hans svar var fånigt och onödigt fråm min utgångspunkt sett.
Dessutom eftersom jag trodde som jag gjorde så var mitt svar inte alls menat som otrevligt eller beskäftigt på något sätt utan enbart som ett tips. Jag har själv nämligen haft ett bensinkort utställt på min dåtida sambo eftersom han under en period stod för bensinkostnaderna.
Myosotis
10-12-2008, 21:36
 Ingen fara, jag tog inte alls illa upp för det där med make, trodde kanske du hade hittat en rik gubbe till mig  Sluta nu slåss, det var inte det tråden handlade om.
Myosotis
14-02-2009, 19:41
En liten uppdatering. Igår fick jag äntligen svar från hydro. De avslår min ansökan eftersom jag inte har någon fast anställning och min årsinkomst understiger 70.000 kronor. Började nästan misstänka det när svaret dröjde så länge. Och det var inte någon kreditfunktion jag sökte utan jag skulle bara ha fått räkningar ju. Misstänker att det är detsamma för andra bensinbolag och visakort.  Kul va? Vad ska jag göra nu?
Aqvakul
14-02-2009, 19:52
Ursäkta mig, säkert ofint att fråga, men hur i all världen klarar du dig på 6000 kr om året, tillgång till bil har du ju också. Du måste ju ha någon/några som försörjer dig, den/de kan säkert fixa ett bensinkort åt dig, fast är det så att Du överlever på i huvudsak svarta inkomster blir det ju knepigare förstås. Gita
ingrid fuxwall
15-02-2009, 18:57
CITAT (Myosotis @ 14-02-2009, 19:41)  En liten uppdatering. Igår fick jag äntligen svar från hydro. De avslår min ansökan eftersom jag inte har någon fast anställning och min årsinkomst understiger 70.000 kronor. Började nästan misstänka det när svaret dröjde så länge. Och det var inte någon kreditfunktion jag sökte utan jag skulle bara ha fått räkningar ju. Misstänker att det är detsamma för andra bensinbolag och visakort.  Kul va? Vad ska jag göra nu? Du tror inte du kan fixa något kort där du kan betala in i förskott? ingrid
Gossen Ruda
16-02-2009, 08:18
När man använder ett bensinkort är det ju alltid på kredit, man betalar i efterhand. Då är det enkelt att förstå att om man inte har pengar får man inget kort, tänk om man skulle tanka en massa och sen smita från räkningen. Det finns ju inga pengar att inkassera. Möjligen skulle man kunna ansöka om något annat kreditkort som även gäller på mackarna.
Snigelhatare
16-02-2009, 10:56
CITAT (Gita @ 15-02-2009, 09:05)  Ursäkta mig, säkert ofint att fråga, men hur i all världen klarar du dig på 6000 kr om året, tillgång till bil har du ju också. Du måste ju ha någon/några som försörjer dig, den/de kan säkert fixa ett bensinkort åt dig, fast är det så att Du överlever på i huvudsak svarta inkomster blir det ju knepigare förstås. Gita Hur man klarar sig på just 6000 kr vet jag inte, men jag vet att det finns människor som klarar sig på mycket låga inkomster. De kanske bor i ett hus som är betalt så att det inte finns några lån att betala på. Det skulle vara förnuftigt för många istället för att höja lånen för konsumtion och vara pressad att ha en hög månadsinkomst. Man kan elda med ved, odla sin egen mat, handla på second hand. Många är faktiskt tvingade att avstå från mycket som egentligen är nödvändigt. Jag har en kompis som är sjukpensionär och lever långt under existensminimum. Hon får inte hjälp från soc eftersom de anser att hon kan sälja sin lägenhet. Hon är beredd att göra det men behöver hjälp med att få tag i en hyreslägenhet. Hon fick till svar att hon kunde flytta till en annan kommun, men hon vill naturligtvis bo kvar i den kommun där hennes barn går i skola och som hon har delad vårdnad med. De dagar hon inte har barnen hos sig så lever hon på gröt och inget annat. Hennes svåraste problem är tandvärken som hon har gått med så länge men som hon inte har råd att göra något åt. Det går att leva på mycket låg inkomst, det finns många som har det mycket svårt men det är lite skamligt att gå och skylta med sitt elände så vi märker dem inte så mycket. Jag är inte rik själv men jag kan ge bort lite mat och lite kläder ibland, jag vet att gåvorna betyder mycket för dessa människor. Tandläkare har jag dock inte råd att betala åt någon och jag vet att det är ett mycket stort problem för många. Kanske kan man tjäna något extra ibland och skatta för det, men det innebär inte att man kan uppge arbetysgivare och hur mycket man kommer att tjäna under året.
Myosotis
20-06-2011, 14:30
Fick reklam från pump/qstar/bilisten och de tyckte att man skulle ansöka om bensinkort. Det kanske skulle vara något? I och för sig har jag ingen bil längre för den gick sönder för ett halvår sen, men jag har nog en ny på gång och kommer ju att behöva tanka någon gång då och då. Sedan tråden skrevs har jag tankat för kontanter på preem i Klippan, de säger att de inte planerar att ta bort den servicen. Annars får man köra till Kävlinge eller kanske Hässleholm medan pump finns i Ljungbyhed så det verkar intressant. Nu är det så att det finns två sorters kort: - Tankkort (inga fakturering- eller årssavgifter) som jag förmodligen inte kan få - Smartkort där man betalar in i förskott. Som jag förstår det tankar man till lägre pris med smartkort än med tankkort. Det står så här: Du betalar in ett belopp i förskott (minst 500:-/tillfälle), och kan sedan tanka för detta belopp. Istället för ränta erhåller du ett lägre pris. Detta kort kräver ingen kreditprövning och har ingen åldersgräns. pumpNågra tips ang. detta? Hur betalar man in pengar på kortet? Är det lätt att hålla koll på om där finns pengar kvar? För det blir säkert dyrt om man skulle missa det. Tacksam för alla tips och synpunkter. Vågar jag ansöka om det?
Aqvakul
20-06-2011, 15:17
jag har aldrig hört talas om Smartkort, men det låter ju smart. Jag är osäker på om de stora bolagen har motsvarande lösning. Hur som helst verkar det ju vara en möjlighet att tanka, när kontanter inte tas emot och kredit inte ges. Angående dina praktiska frågor, som är synnerligen relevanta, kan du väl ställa dem till deras kundservice innan du ansöker.
Myosotis
20-06-2011, 15:33
CITAT (Aqvakul @ 20-06-2011, 16:17)  jag har aldrig hört talas om Smartkort, men det låter ju smart.  CITAT (Aqvakul @ 20-06-2011, 16:17)  Angående dina praktiska frågor, som är synnerligen relevanta, kan du väl ställa dem till deras kundservice innan du ansöker. Ja det får jag göra för jag är rädd att bli lurad eller nåt, jag kan verkligen ingenting om sånt här. Men kundtjänster säger ju alltid att deras varor eller tjänster är jättebra så därför tänkte jag höra med er om det kanske är någon som har gjort dåliga erfarenheter eller så.
Aqvakul
20-06-2011, 15:54
CITAT (Myosotis @ 20-06-2011, 16:33)  Ja det får jag göra för jag är rädd att bli lurad eller nåt, jag kan verkligen ingenting om sånt här. Men kundtjänster säger ju alltid att deras varor eller tjänster är jättebra så därför tänkte jag höra med er om det kanske är någon som har gjort dåliga erfarenheter eller så. Jag tror att tjänsten är ganska ny och har tillkommit då man vill undvika kontanthantering. Ställ de två raka frågorna du hade och om du tycker något är oklart kan du väl ta upp det vidare i tråden..
*Stintan*
20-06-2011, 16:21
Myo varför skaffar du inte ett visakort på din bank istället? Då kan du lätt föra över pengar från ett bankkonto till kortet på internet och överföringen görs direkt. Sen när du har pengar på kortet kan du använda det i princip överallt att betala med och även tanka med såklart. Du kan också gå in på din sida hos banken och se alla transaktioner och saldo. Alla räkningar kan också betalas över internet.
Jag tankar med det vanliga bankkortet. Eftersom jag inte har någon kredit på kortet måste det finnas pengar på kontot om jag skall tanka. Faktureras i efterskott gillar jag inte. Tryter pengarna på kontot får jag helt enkelt köra mindre. Ett bankkort är väl bankerna skyldiga att ge en kund som har konto i banken, oavsett situation? Eller det kanske bara är ett lagförslag.
Myosotis
20-06-2011, 18:37
CITAT (*Stintan* @ 20-06-2011, 17:21)  Myo varför skaffar du inte ett visakort på din bank istället? ... Har bara inte orkat sätta mig in i det och så länge jag kan undvika den kostnaden så är det väl bra. Har ringt pump och frågat och det verkar väldigt bra så nu ska jag ansöka om ett smartkort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|