Sussi
Hejsan!
Börjar ha för många mogna chili, hinner inte äta upp alla. Kärt besvär förvisso men vill ha tips på hur jag kan ta reda på chilisarna.
Torka är ett förslag, men hur går ni tillväga? Hänga upp i ett snöre har jag hört, men nu på hösten är luften inte direkt torr inomhus... Går det att torka i ugn? På vilken värme? Hur länge? Låta det gröna fästet vara kvar under torkningen?
Lägga in i olivolja? Hur gör ni då? Hållbarhetstid?
Går det att göra en inläggning, typ inlagd gurka fast med chili? Hur gör man? Finns det att köpa någon färdig inläggning?
Som ni märker är jag ingen hejare i köket direkt... sad.gif
Hoppas på hjälp

Hälsningar Sussi
KURT
Om man skall torka så torkar det mycket fortare om man halverar och tar ur kärnhuset. Om man har varmluftsugn så kan man torka i ugnen. Vid torkning bör inte temperaturen överstiga 50 grader och det är egenligen viktigare att ha bra luftcirkulation. För att torka svamp (som har högre fuktighet) så har jag använt kupévärmare (ställer den på den helt öppnade ugnsluckan), men har man bara någorlunda luftcirkulation så skall man inte behöva tillföra extra värme, det skall räcka med vanlig inomhustemperatur.
Perilla
Här har jag hittat en hel del chilirecept, bl. a. på en inläggning som jag testat nu i höst

http://easyweb.easynet.co.uk/~gcaselton/ch...hile/chile.html
Lassila
Du kan ju prova att göra som jag gör på jobbet (jobbar som kock) lägger helt enkelt in dom i frysen, håller sig i upp till ett år utan att smaken försämras, kan bli lite blöt i konsistensen om dom ligger länge men annars så funkar det riktigt bra. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon