Full version: Mandelmassa
netaave
Mandelmassa
200 gr skållad o skalad mandel
200 gr florsocker
1 äggvita
ev livsmedelsfärg

Mal mandeln fint rör ihop med florsockret, arbeta därefter in äggvitan tills den blir fast o smidig.
Om du färgar så tillsätts färgen i äggvitan innan denna tillsätts.
Du kan även göra den i matberedare, då kör du först sönder mandeln med florsockret, tillsätt äggvitan o kör tills den gått ihop.
Chamomille
CITAT (netaave @ 10-12-2008, 23:48) *
Mandelmassa
200 gr skållad o skalad mandel
200 gr florsocker
1 äggvita
ev livsmedelsfärg

Mal mandeln fint rör ihop med florsockret, arbeta därefter in äggvitan tills den blir fast o smidig.
Om du färgar så tillsätts färgen i äggvitan innan denna tillsätts.
Du kan även göra den i matberedare, då kör du först sönder mandeln med florsockret, tillsätt äggvitan o kör tills den gått ihop.

Ahaa. Har du gjort den själv?

Edit: Förmodligen har du det... biggrin.gif
ingrid fuxwall
Gör egen men på helt annat sätt än vad du gör
Chamomille
CITAT (ingrid fuxwall @ 11-12-2008, 00:11) *
Gör egen men på helt annat sätt än vad du gör

Hur gör du då?
/Nyfiken
netaave
CITAT (Chamomille @ 10-12-2008, 23:56) *
Ahaa. Har du gjort den själv?

Edit: Förmodligen har du det... biggrin.gif

Ja gick o utbildade mig till "sockerbagare" (konditor) en gång i världen så jag har gjort den ett antal gånger ja biggrin.gif
Chamomille
CITAT (netaave @ 11-12-2008, 01:10) *
Ja gick o utbildade mig till "sockerbagare" (konditor) en gång i världen så jag har gjort den ett antal gånger ja biggrin.gif

Nämen, va roligt smile.gif Jobbar du med det fortfarande? Själv har jag arbetat på ett bageri ett par somrar. Mycket roligt hade jag då yes.gif . Speciellt när jag bakade Wienerbröd.
KURT
Varför måste man ha florsocker? Skulle man inte kunna använda strösocker och köra det i mixer med mandeln, eller blir det grövre med separata sockerkorn ändå då?
netaave
CITAT (KURT @ 11-12-2008, 06:20) *
Varför måste man ha florsocker? Skulle man inte kunna använda strösocker och köra det i mixer med mandeln, eller blir det grövre med separata sockerkorn ändå då?

Det blir för grovt ändå. Och florsocker är ju inte finmalt strösocker.....

CITAT (Chamomille @ 11-12-2008, 01:13) *
Nämen, va roligt smile.gif Jobbar du med det fortfarande? Själv har jag arbetat på ett bageri ett par somrar. Mycket roligt hade jag då yes.gif . Speciellt när jag bakade Wienerbröd.

Nej, har inte gjort det på många år.
Boxer
Neta, tack för det receptet. Det var busenkelt och roligt att göra egen mandelmassa. Kanske jag tar mindre florsocker nästa gång - tycker om godis som inte är för sött.
thanks.gif

netaave
CITAT (Boxer @ 12-12-2008, 19:49) *
Neta, tack för det receptet. Det var busenkelt och roligt att göra egen mandelmassa. Kanske jag tar mindre florsocker nästa gång - tycker om godis som inte är för sött.
thanks.gif

Har provat det också men tycker inte det blir bra, prova annars ha i ett par droppar bittermandelolja. det bryter det söta på ett bra sätt.
Boxer
CITAT (netaave @ 13-12-2008, 16:01) *
Har provat det också men tycker inte det blir bra, prova annars ha i ett par droppar bittermandelolja. det bryter det söta på ett bra sätt.

JAAA!!! Tack för det tipset tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon