Full version: Odla kryddor inomhus
Sidor: 1, 2
erikhp
Hej!
Mitt första inlägg här.
Jag odlade i våras dill och persilja från frö i varsin kruka i mitt fönster. Dom växte på bra men smakade/luktade väldigt lite. Vad kan detta berott på? Jag vattnade plantorna med vatten med jämna mellanrum men gödslade ingenting utöver det. Är nu sugen på att odla lite mer örter, kanske rosmarin eller timjan men har blivit en smula opeppad pga mitt tidigare missöde.
Tar tacksamt emot tips och ideér kring detta ämne!

MVH /Erik
Alexander-VG-zon3
CITAT (erikhp @ 11-12-2008, 13:37) *
Hej!
Mitt första inlägg här.
Jag odlade i våras dill och persilja från frö i varsin kruka i mitt fönster. Dom växte på bra men smakade/luktade väldigt lite. Vad kan detta berott på? Jag vattnade plantorna med vatten med jämna mellanrum men gödslade ingenting utöver det. Är nu sugen på att odla lite mer örter, kanske rosmarin eller timjan men har blivit en smula opeppad pga mitt tidigare missöde.

MVH /Erik

att du fick dålig smak och lukt är just att du odlade dom inne. för bra kvalité ska dom odlas ute.

Timjan och Rosmarin får mycket sämre smak inne än vad dina tidiga örter fick. Rosmarin och timjan ska stå ute i full sol och mycket värme till vintern ska dom övervintra ljust och kallt 0c +10c. dom går att odla i kruka väldigt bra men då ska man ha tillgång till att kunna ha dom ute och sedan tillgång till att övervintra kallt eller ute.

nästan alla örter blir inte bra inne. det du kan testa inne är ju Chili,Paprika,Basilika,Citronverbena,Citrongräs alltså du får så/köpa mer tropiska kryddor och örter och nyttoväxter som klarar att vara inne och som inte behöver vinter vila. till vintern kan du montera upp extra ljus i form av lysrör och under sommar odla dom i ett ljust fönster. näring en gång i veckan skadar inte heller under vår-sommar.
Annetorp
Ge inte upp Erik. Trägen vinner. Försök med extra belysning och ge näringsvattnet. Om det är möjligt försök hålla tempraturen på c:a 20 grader.

Med vänliga hälsningar
Jonas
Bassam
Tack förfråga:
Jag håller med mina kompisar, om du plantera inne ska du få nästan bra mindre smak resultaten än ute ,men detär bättre ifrån ingenting.
Obs: special om man har inte plats ute.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Annetorp @ 11-12-2008, 21:53) *
Ge inte upp Erik. Trägen vinner. Försök med extra belysning och ge näringsvattnet. Om det är möjligt försök hålla tempraturen på c:a 20 grader.

Med vänliga hälsningar
Jonas

tyvärr Rosmarin och Timjan funkar inte inne i rumsmiljö åretrunt lika så för dom flesta andra örter och kryddor.

och odlar man kryddor som Rosmarin och Timjan SKA dom inte ha mycket näring. utan stå under full ute sol och mycket varme och magert och precis vatten så dom klarar sig ger man dom det!! så får man en gudomlig smak.
erikhp
Tack för alla svar!
Bor fn i studentkorridor så jag har ingen möjlighet att odla utomhus tyvärr. Finns det några kryddor som kan funka inomhus?
Vet någon ett bra ställe i stockholm helst nära gärdet där man kan plocka vilda kryddor, typ kummin, spansk, körvel, ramslök, backtimjan etc? Jag har hittat åkermynta en gång men det var i haninge så det är en bit att åka. Även löktrav jag har sett mycket i innerstan.

Alla tips på bra platser för vilda kryddor i sthlm uppskattas mycket!

MVH Erik
Alexander-VG-zon3
CITAT (flaxss @ 11-12-2008, 14:23) *
. det du kan testa inne är ju Chili,Paprika,Basilika,Citronverbena,Citrongräs alltså du får så/köpa mer tropiska kryddor och örter och nyttoväxter som klarar att vara inne och som inte behöver vinter vila. till vintern kan du montera upp extra ljus i form av lysrör och under sommar odla dom i ett ljust fönster. näring en gång i veckan skadar inte heller under vår-sommar.

dessa kan du testa , eller om du hittar nåt annat mer tropiskt men även ettåriga kryddor/örter kan du ha inne.

annars alla kryddor man odlar ''ute'' som behöver en vinter kan du inte ha!.
Rosmarin
Smörgåskrasse!!!! Går hur bra som helst inne på fönsterbrädan.
uno
CITAT (erikhp @ 11-12-2008, 23:11) *
Tack för alla svar!
Bor fn i studentkorridor så jag har ingen möjlighet att odla utomhus tyvärr. Finns det några kryddor som kan funka inomhus?
Vet någon ett bra ställe i stockholm helst nära gärdet där man kan plocka vilda kryddor, typ kummin, spansk, körvel, ramslök, backtimjan etc? Jag har hittat åkermynta en gång men det var i haninge så det är en bit att åka. Även löktrav jag har sett mycket i innerstan.

MVH Erik

Jag odlar plocksallad och timjan inomhus under tillskottsbelysning.
Salladen växer bra och timjanen börjar komma bra.
Nauti
Jag har odlat timjan, basilika och rosmarin inomhus helt utan problem. Att de skulle smaka mindre tror jag inte har med att de odlats inomhus att göra. Jag kan inte förstå varför det skulle göra någon skillnad. Det beror med största sannolikhet på ljuset och näringen. Det man vattnar plantan med påverkar ju jättemycket.

Ätbara växter som odlats i hydro påstås ju vara överlägset både vad gäller smak och näringsinnehåll. Sålänge du ser till att du ger plantan vad den vill ha så kommer du nog att få ut det du vill ha.

Sedan om det är som flaxss säger det vet jag inte. Jag har aldrig experimenterat med näring för att se hur det påverkar smaken. Men i somras odlade jag massor med timjan i en balkonglåda. Där gödslade jag ganska mycket och jag tyckte det smakade gott av det. Timjan är litet av min favoritkrydda så den har gått åt och jag tyckte den smakade mer och godare än den köpta i alla fall.
Piccante
CITAT (erikhp @ 11-12-2008, 23:11) *
Tack för alla svar!

MVH Erik

Det är nog lite svårt att hitta de kryddorna vilda i Sthlm city. Backtimjan är typisk för naturliga betesmarker och hedar och ramslök hittar man mest i lövskog och bryn på kalkrik mulljord.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 13-12-2008, 23:51) *
Jag har odlat timjan, basilika och rosmarin inomhus helt utan problem. Att de skulle smaka mindre tror jag inte har med att de odlats inomhus att göra. Jag kan inte förstå varför det skulle göra någon skillnad. Det beror med största sannolikhet på ljuset och näringen. Det man vattnar plantan med påverkar ju jättemycket.

Ätbara växter som odlats i hydro påstås ju vara överlägset både vad gäller smak och näringsinnehåll. Sålänge du ser till att du ger plantan vad den vill ha så kommer du nog att få ut det du vill ha.

Sedan om det är som flaxss säger det vet jag inte. Jag har aldrig experimenterat med näring för att se hur det påverkar smaken. Men i somras odlade jag massor med timjan i en balkonglåda. Där gödslade jag ganska mycket och jag tyckte det smakade gott av det. Timjan är litet av min favoritkrydda så den har gått åt och jag tyckte den smakade mer och godare än den köpta i alla fall.

det är fantastiskt att du har odlat timjan och Rosmarin inne åretrunt. ja första ''året'' går jätte bra. du för däremot stora problem när vintern kommer och nästa år. alltså det funkar INTE att odla rosmarin och timjan inne åretrunt som fleråriga växter.

Smaken på såkallade medelhavs kryddor blir bättre desto soligare och torrare och varmare dom står! ta och smaka och lukta på en kvist timjan som växer i Italien och smak på en som är odlad i närings flöde och Hydro inne du kommer få en STOR skillnad och en smak explosion från den från Italien. därför odlar du dom inne så får dom inte den solen och friska luften som dom får ute plus en viktig sak ute VÄXLANDE TEMP vilket förbättrar smaken på plantorna som man inte får inne. och plantan hälsa blir dubbelt så bättre ute och också det ger bättre smak.

jag TYCKER inte att växter som odlas i hydro är bättre i smak och kvalité. jag känner knappt smak på timjan som odlas i näringslösning! tycker den är vattnig och smaklös och ingen kraft , som när jag ska ta timjan till maten på vintern så får jag köpa butiks plantor och jag får nästan klippta ner hela men på sommaren när jag hart färskt ute räcker det med 1 eller 3kvistar.

Annetorp
Varför inte kör i skift? Plantan får semester ute ett eller två år för att sedan vara inne ett år. Om man nu har den möjligheten till att gör det, om man inte ens föräldrar har en trädgård som man kan låna en bit. Bara en tanke.

Med vänliga hälsningar
Jonas
Alexander-VG-zon3
CITAT (Annetorp @ 17-12-2008, 23:44) *
Varför inte kör i skift? Plantan får semester ute ett eller två år för att sedan vara inne ett år. Om man nu har den möjligheten till att gör det, om man inte ens föräldrar har en trädgård som man kan låna en bit. Bara en tanke.

Med vänliga hälsningar
Jonas

jag förstår inte hur det skulle kunna funka. plantan måste ha rätta förhållanden VARJE år.
Nauti
CITAT (flaxss @ 14-12-2008, 00:13) *
det är fantastiskt att du har odlat timjan och Rosmarin inne åretrunt. ja första ''året'' går jätte bra. du för däremot stora problem när vintern kommer och nästa år. alltså det funkar INTE att odla rosmarin och timjan inne åretrunt som fleråriga växter.
Jag har odlat dem året runt ja, men inte flera år i rad. Jag brukar ju klippa ner dem när de är stora nog och ta sticklingar. Jag ser inte hur årstider skulle påverka, de står ju i samma miljö året om, oberoende av årstid. Att det skulle gå att odla året runt som fleråriga växter måste jag ha missat. Jag tyckte bara trådstartaren frågade om man kunde odla kryddväxter inomhus med bra resultat, vilket man såklart kan.

CITAT
Smaken på såkallade medelhavs kryddor blir bättre desto soligare och torrare och varmare dom står! ta och smaka och lukta på en kvist timjan som växer i Italien och smak på en som är odlad i närings flöde och Hydro inne du kommer få en STOR skillnad och en smak explosion från den från Italien. därför odlar du dom inne så får dom inte den solen och friska luften som dom får ute plus en viktig sak ute VÄXLANDE TEMP vilket förbättrar smaken på plantorna som man inte får inne. och plantan hälsa blir dubbelt så bättre ute och också det ger bättre smak.
Det har jag ingen aning om. Det enda jag kan jämföra mina kryddväxters smak med är de man köper i affären, färska och torkade. Smaken skall ju som sagt vara mycket starkare och tydligare i hydro. Men det är mycket möjligt att de kryddorna du talar om håller högre kvalitet. Att jag odlar dem inne betyder ju ju inte att de inte får tillräckligt med ljus och luft, eller menar du att solen skulle påverka smakerna så pass mycket? För om det här var sant och påverkade så mycket så borde jag ju ha märkt någon smaksskillnad på hydroodlat och balkonglådeodlat? tongue.gif

Sedan det där med att hälsan skulle vara mycket bättre ute, det kan jag då direkt säga att det inte stämmer. Ett mer välutvecklat och hälsosammare rotsystem tillsammans med en snabbare tillväxt ovan ytan tyder väl såvitt jag vet på att plantans hälsa är bättre än en planta med ett mindre rotsystem och mindre tillväxt. Det känns som att du har en del fördomar mot hydroodling och tror att utomhusodlat skulle innebära massa fördelar som man missar i hydro tongue.gif
CITAT
jag TYCKER inte att växter som odlas i hydro är bättre i smak och kvalité. jag känner knappt smak på timjan som odlas i näringslösning! tycker den är vattnig och smaklös och ingen kraft , som när jag ska ta timjan till maten på vintern så får jag köpa butiks plantor och jag får nästan klippta ner hela men på sommaren när jag hart färskt ute räcker det med 1 eller 3kvistar.
Där har jag som sagt inte mycket att jämföra med. Jag har odlat i hydro inomhus och på balkongen utomhus. Båda har smakat gott. Kanske har jag inte lika väl fungerande smaklökar som du tongue.gif

CITAT (flaxss @ 17-12-2008, 23:56) *
jag förstår inte hur det skulle kunna funka. plantan måste ha rätta förhållanden VARJE år.
Varför får du det att låta som att det är bättre förhållanden utomhus än inomhus? Det är ju bra mycket lättare att optimera miljön för plantan inomhus än det är utomhus. Utomhus har man ju knappt någon kontroll över tillväxtfaktorerna förutom det medium man planterar i och den näring man tillsätter.
Rosmarin
CITAT (flaxss @ 14-12-2008, 00:13) *

Dessa kryddors förutsättningar att växa och må bra är utvecklade naturligt i medelhavsklimat och om man vill att de ska frodas och må bra bör man, precis som Flaxss skriver, försöka ge dem förutsättningar som påminner om deras ursprungsmiljö. Kryddorna som får sol, vind, värme, frisk luft och vind och får sin naturliga vintervila ÄR X gånger godare och intensivare i smaken än alla övriga alternativ tycker jag också.

Det GåR att odla dem på andra sätt också, visst gör det det. Men även om plantorna blir fina (om man har tur) så är det ändå inte samma smak och doftupplevelse tycker jag.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 18-12-2008, 05:05) *
Jag har odlat dem året runt ja, men inte flera år i rad. Jag brukar ju klippa ner dem när de är stora nog och ta sticklingar. Jag ser inte hur årstider skulle påverka, de står ju i samma miljö året om, oberoende av årstid. Att det skulle gå att odla året runt som fleråriga växter måste jag ha missat. Jag tyckte bara trådstartaren frågade om man kunde odla kryddväxter inomhus med bra resultat, vilket man såklart kan.

Det har jag ingen aning om. Det enda jag kan jämföra mina kryddväxters smak med är de man köper i affären, färska och torkade. Smaken skall ju som sagt vara mycket starkare och tydligare i hydro. Men det är mycket möjligt att de kryddorna du talar om håller högre kvalitet. Att jag odlar dem inne betyder ju ju inte att de inte får tillräckligt med ljus och luft, eller menar du att solen skulle påverka smakerna så pass mycket? För om det här var sant och påverkade så mycket så borde jag ju ha märkt någon smaksskillnad på hydroodlat och balkonglådeodlat? tongue.gif

Sedan det där med att hälsan skulle vara mycket bättre ute, det kan jag då direkt säga att det inte stämmer. Ett mer välutvecklat och hälsosammare rotsystem tillsammans med en snabbare tillväxt ovan ytan tyder väl såvitt jag vet på att plantans hälsa är bättre än en planta med ett mindre rotsystem och mindre tillväxt. Det känns som att du har en del fördomar mot hydroodling och tror att utomhusodlat skulle innebära massa fördelar som man missar i hydro tongue.gif
Där har jag som sagt inte mycket att jämföra med. Jag har odlat i hydro inomhus och på balkongen utomhus. Båda har smakat gott. Kanske har jag inte lika väl fungerande smaklökar som du tongue.gif

Varför får du det att låta som att det är bättre förhållanden utomhus än inomhus? Det är ju bra mycket lättare att optimera miljön för plantan inomhus än det är utomhus. Utomhus har man ju knappt någon kontroll över tillväxtfaktorerna förutom det medium man planterar i och den näring man tillsätter

ja årstidenr har en väldigt stor inverkan på våra kryddväxter tillväxt,vintervila m.m. som behövs för att få välmånde plantor.

vet du varför du inte fick någon smakskillnad ? för att dom som odlas i hydro får mycket vatten och näring dom du odlade i din balkonglåda fick mycket vatten och näring = bägge fick dålig smak. ja solen har stor inverkan på smak. och har du inget att jämföra med (kryddor som odlas ute) så är det svårt att diskutera.

snälla lägg ner dina fula smiles! det du skrev att plantans hälsa inte är bättre ute !! det är det roligaste jag hört på länge. tror du allvar på det du nyss skrev? eller skämtar du med mig. jag tror dom flesta håller med mig om att plantan mår bättre ute odlad som i kruka eller i mark. en kryddplanta som är inne (vi säger rosmarin,timjan) som får mycket vatten och näring och sämre sol blir VÄLDIGT långa och får hög tillväxt dvs långt mellan noderna och långa skott och även om deras rötter fyller krukan så är dom inte särskilt starka rötter. en planta som växer ute blir knubbig och fin och får kraftiga blad och skott DET ÄR DET MAN VILL HA!!!!!!! åtminstone rosmarin och timjan blir väldigt klena inne.

Varför får du det att låta som att det är bättre förhållanden utomhus än inomhus? Det är ju bra mycket lättare att optimera miljön för plantan inomhus än det är utomhus. Utomhus har man ju knappt någon kontroll över tillväxtfaktorerna förutom det medium man planterar i och den näring man tillsätter

läs noga här - Den optimala miljön för kryddor är ute. och jag kan det här med kryddor och är rätt så säker
på min sak och har odlat kryddor rätt så länge
Nauti
CITAT (Rosmarin @ 18-12-2008, 10:19) *
Det GåR att odla dem på andra sätt också, visst gör det det. Men även om plantorna blir fina (om man har tur) så är det ändå inte samma smak och doftupplevelse tycker jag.
Det lär ju knappast handla om tur eftersom nästan all kommersiellt odlade kryddor är hydroodlade. Jag vet som sagt ingenting om smaken. Men bara för att den naturligt växer i medelhavsregioner så betyder det inte att det är optimala förhållanden för dem. Jag kan omöjligt se hur optimala förhållanden ens skulle vara att odla i jord. Inomhus har man så mycket större kontroll över tillväxtfaktorerna som sagt. Om det är smaken man går efter däremot så är det mycket möjligt att jordodlade kryddväxter ger en godare smak.

CITAT
snälla lägg ner dina fula smiles! det du skrev att plantans hälsa inte är bättre ute !! det är det roligaste jag hört på länge. tror du allvar på det du nyss skrev? eller skämtar du med mig. jag tror dom flesta håller med mig om att plantan mår bättre ute odlad som i kruka eller i mark. en kryddplanta som är inne (vi säger rosmarin,timjan) som får mycket vatten och näring och sämre sol blir VÄLDIGT långa och får hög tillväxt dvs långt mellan noderna och långa skott och även om deras rötter fyller krukan så är dom inte särskilt starka rötter. en planta som växer ute blir knubbig och fin och får kraftiga blad och skott DET ÄR DET MAN VILL HA!!!!!!! åtminstone rosmarin och timjan blir väldigt klena inne.
Du behöver ju inte bli irriterad för att jag använder smileys, men jag får väl låta bli om du är så lättirriterad.

Självklart mår plantan bättre under optimala förhållanden, d.v.s. i hydroodling där man kan kontrollera ljus, temperatur, luftfuktighet, pH, EC, KH etc. Det känner alla som odlat i hydro till och många som testat hydro har helt gett upp jordodlingar. Därför att man ser en enorm skillnad på tillväxt och skörd.
Sedan tror jag att du inte har någon som helst erfarenhet av inomhusodling, om du säger sådär. Jag pratar inte om att ha en kruka på fönsterkarmen. De får mycket vatten och näring, ja, skulle det vara negativt? Mina plantor inomhus är varken rangliga, långa eller har långt mellan noderna, tvärtom så är de mycket mer kompaktare och har ett mer utvecklat bladsystem än de utomhusodlade.

Jag tror inte riktigt att du förstår vad jag menar med inomhusodling heller. Plantorna får mer ljus än de får utomhus, de får rätt mängd näring och jag kan reglera pH-värdet, de får ett mycket större rotsystem, de får större tillväxt p.g.a. att de slipper leta näring. När du säger sämre sol förstår jag absolut inte vad du menar, de får ingen sol alls ju? Korta, kompakta, knubbiga, med fina och kraftiga blad tycker jag låter som någonting man får ut inomhus. Utomhusodlade grejor kan ju aldrig bli lika fina eftersom man inte råder över alla faktorer som påverkar plantan på något sätt.

CITAT
läs noga här - Den optimala miljön för kryddor är ute. och jag kan det här med kryddor och är rätt så säker
på min sak och har odlat kryddor rätt så länge
Om du talar om smak, så kan jag inte säga emot dig eftersom jag inte vet. Men man kan inte få en optimal miljö för växter i naturen, eftersom man inte råder över alla faktorer som sagt. Sedan vet jag itne om du har några erfarenheter av hydro, men jag skulle gissa på att du inte har det?

Jag vet att du kan en hel del om odling och jag tvivlar inte på att du är duktig att odla kryddväxter. Du verkar kunna odla det mesta och jag vet ju inte hur det står till med smak, jag får göra ett experiment till sommaren. Men jag tror bara inte att du har insett alla fördelar med hydroodling. För plantans hälsa kan jag inte hålla med om över huvud taget om att den skulle vara bättre utomhusodlat än i hydro. Sedan behöver du ju inte bli irriterad för att jag inte håller med, du föredrar väl att odla i jord och prioriterar smak framför tillväxt medan jag föredrar att odla i hydro och inte har några erfarenheter av smakskillnaden.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 18-12-2008, 14:27) *
Det lär ju knappast handla om tur eftersom nästan all kommersiellt odlade kryddor är hydroodlade. Jag vet som sagt ingenting om smaken. Men bara för att den naturligt växer i medelhavsregioner så betyder det inte att det är optimala förhållanden för dem. Jag kan omöjligt se hur optimala förhållanden ens skulle vara att odla i jord. Inomhus har man så mycket större kontroll över tillväxtfaktorerna som sagt. Om det är smaken man går efter däremot så är det mycket möjligt att jordodlade kryddväxter ger en godare smak.

Du behöver ju inte bli irriterad för att jag använder smileys, men jag får väl låta bli om du är så lättirriterad.

Självklart mår plantan bättre under optimala förhållanden, d.v.s. i hydroodling där man kan kontrollera ljus, temperatur, luftfuktighet, pH, EC, KH etc. Det känner alla som odlat i hydro till och många som testat hydro har helt gett upp jordodlingar. Därför att man ser en enorm skillnad på tillväxt och skörd.
Sedan tror jag att du inte har någon som helst erfarenhet av inomhusodling, om du säger sådär. Jag pratar inte om att ha en kruka på fönsterkarmen. De får mycket vatten och näring, ja, skulle det vara negativt? Mina plantor inomhus är varken rangliga, långa eller har långt mellan noderna, tvärtom så är de mycket mer kompaktare och har ett mer utvecklat bladsystem än de utomhusodlade.

Jag tror inte riktigt att du förstår vad jag menar med inomhusodling heller. Plantorna får mer ljus än de får utomhus, de får rätt mängd näring och jag kan reglera pH-värdet, de får ett mycket större rotsystem, de får större tillväxt p.g.a. att de slipper leta näring. När du säger sämre sol förstår jag absolut inte vad du menar, de får ingen sol alls ju? Korta, kompakta, knubbiga, med fina och kraftiga blad tycker jag låter som någonting man får ut inomhus. Utomhusodlade grejor kan ju aldrig bli lika fina eftersom man inte råder över alla faktorer som påverkar plantan på något sätt.

Om du talar om smak, så kan jag inte säga emot dig eftersom jag inte vet. Men man kan inte få en optimal miljö för växter i naturen, eftersom man inte råder över alla faktorer som sagt. Sedan vet jag itne om du har några erfarenheter av hydro, men jag skulle gissa på att du inte har det?

Jag vet att du kan en hel del om odling och jag tvivlar inte på att du är duktig att odla kryddväxter. Du verkar kunna odla det mesta och jag vet ju inte hur det står till med smak, jag får göra ett experiment till sommaren. Men jag tror bara inte att du har insett alla fördelar med hydroodling. För plantans hälsa kan jag inte hålla med om över huvud taget om att den skulle vara bättre utomhusodlat än i hydro. Sedan behöver du ju inte bli irriterad för att jag inte håller med, du föredrar väl att odla i jord och prioriterar smak framför tillväxt medan jag föredrar att odla i hydro och inte har några erfarenheter av smakskillnaden.

men nu ska jag försöka besvara det du skriver ( med nöd och näppe att jag orkar)

all kommersiellt odling av kryddor ÄR INTE HYDRO och det är inte ens nästan all , och var du fått det ifrån vet jag inte?

jag tycker du dra dig väldigt långt i från ämnet men visst , du själv verkar inte ha någon alls erfarenhet av hem odlade grönsaker eller kryddor vilket ger bättre smak och bra kvalite! att odlaren odlar grönsaker i hydro är ja för att få mängder med skörd hur smaken smakar kvittar. för att plantor odlas i hydro betyder dels inte att det är optimalt och bara för en planta blir hög bevisar det inte att den mår bra. som sagt plantor som odlas i hydro har till gång till mycket vatten och näring och SKJUTER i väg långa långa skott.

ja det är negativt för en del växter att få mycket vatten och näring både i smak och hälsa. jag tycker det är MYCKET KONSTIGT att du får mer kompakta plantor inne än ute och får mer utvecklat bladverk. men som sagt du själv verkar inte ha mycket erfarenhet av att odla ute i krukor,mark .

läs mitt andra svar. vad jag vet får alltid plantor bättre ljus ute än inne i ett fönster dessutom så skuggas rötterna ut vilket kan bli problem i ett fönster. som sagt som jag skrev innan en del vill inte ha mycket vatten och näring då mår dom dåligt rosmarin och timjan är bra exempel på kryddor som inte vill ha det.

nu talar vi om kryddor man odlar i trädgården eller inne i krukor. plantera du våra vanligaste medelhavs kryddor i skogen så kommer det nog inte gå så bra för dom nej. men det var inte ämnet heller.

ja jag har erfarenhet av att odla inne(även hydro) och ute och jag vet hur kryddorna smakar nere i medelhavsområdet då jag varit där och jag vet hur man bäst odlar kryddor för bäst tillväxt och bäst smak och jag har stor erfarenhet av att odla kryddor (medelhavskryddor är mitt område liksom).

och igen ämnet var ju inte att odla i hydro eller att få tillväxt utan att få plantorna att överleva inne med bra smak.

du kan göra ett roligt test köp en rosmarin eller timjan plantera den i en större kruka ge den kraftig jord och mycket näring och mycket vatten och ha den inne (åretrunt vinter som vår sommar som höst) och gör så i minst 3år när du gjort det så meddela mig resultatet jag vill då veta 1hur smaken blev 2hur tillväxten blev 3blommar den .

Nauti text är blå!
Piccante
En sak som inte kommit fram i diskussionen är hur man definierar "optimal". Optimala förhållanden sett till att nå så hög tillväxt som möjligt är givetvis att förse växten med kontinuerlig tillgång på ljus, vatten och näring.
Men, hög näringsgiva (spec mkt kväve) ger stor tillväxt av biomassa men smak är något mer komplicerat att få fram. Många smakämnen i växter är sekundära ämnen som växterna bildar för olika ändamål som att motverka skadedjur, sjukdomar etc. Vissa studier visar att ekologiskt odlade växter får högre vitaminhalter då de triggas att bilda mer antioxidanter, vitaminer och andra substanser då de "får utstå" mer påfrestningar och måste stärka sig. Besprutade växter behöver inget "försvar" eftersom man gör deras eget kemiska försvar överflödigt då man besprutar. Sen är det en fråga om koncentration med. Smakämnena koncentreras mer i växter som växer naturligt ute men vattenhalten blir högre i de som aldrig får känna på torka och drivs upp i växthus och hydroodling.

Vild backtimjan är för övrigt riktigt god tycker jag när man hittar den ute på någon hed.
Nauti
CITAT
all kommersiellt odling av kryddor ÄR INTE HYDRO och det är inte ens nästan all , och var du fått det ifrån vet jag inte?
Jag tänkte på färska kryddor. Sallad odlas väl även uteslutande i hydro.

CITAT
vad jag vet får alltid plantor bättre ljus ute än inne i ett fönster dessutom så skuggas rötterna ut vilket kan bli problem i ett fönster.
Vad pratar du om? Jag har inte pratat om att ha någonting i fönstret tongue.gif Jag talar inte om någon budgetodling inomhus med något passivt hydrossytem ståendes på fönsterkarmen. 90000 lumen 18h per dag lär man ju knappast lyckas få till genom solljus. Rötterna skuggas då jag har ljustätat min behållare och har nog så pass mycket leca att ljuset inte tränger så långt ner i alla fall. Sedan är ju inte ljus skadligt för rötterna om man bara håller luftfuktigheten hög och förhindrar algtillväxten.

CITAT
som sagt som jag skrev innan en del vill inte ha mycket vatten och näring då mår dom dåligt rosmarin och timjan är bra exempel på kryddor som inte vill ha det.
Då är det väl bara att man ställer in timern så att plantan bevattnas mer sällan och späder ut näringslösningen? Det tycker inte jag låter som några problem.

CITAT
ja jag har erfarenhet av att odla inne(även hydro) och ute och jag vet hur kryddorna smakar nere i medelhavsområdet då jag varit där och jag vet hur man bäst odlar kryddor för bäst tillväxt och bäst smak och jag har stor erfarenhet av att odla kryddor (medelhavskryddor är mitt område liksom).

och igen ämnet var ju inte att odla i hydro eller att få tillväxt utan att få plantorna att överleva inne med bra smak.

du kan göra ett roligt test köp en rosmarin eller timjan plantera den i en större kruka ge den kraftig jord och mycket näring och mycket vatten och ha den inne (åretrunt vinter som vår sommar som höst) och gör så i minst 3år när du gjort det så meddela mig resultatet jag vill då veta 1hur smaken blev 2hur tillväxten blev 3blommar den .
Jag vet att du kan, du behöver inte upprepa det hela tiden tongue.gif Däremot är jag intresserad av vad du har odlat i för hydrosystem.

Jag vet ju som sagt ingenting om smaken. Men de inomhusodlade kryddor jag har har jag varit nöjd med. Timjan har jag som sagt odlat en del eftersom det är min favoritkrydda. Rosmarin har jag bara odlat inomhus för att plantera ut.

Nej, men vi gled väl in på ämnet. Jag är ganska dålig på det här att hålla mig till vad tråden egentligen handlar om tror jag tongue.gif Men de överlever ju inte bara inne, utan man kan även få dem att växa snabbare än utomhus. Åter igen, jag vet ingenting om hur det påverkar smaken, men jag är nöjd med mina inomhusodlade kryddor.

Eftersom jag använder odlingsbelysning så kvittar ju årstiden, eftersom jag inte sparat mina kryddväxter så länge utan klipper ner hela, tar sticklingar och börjar om.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 18-12-2008, 19:55) *

Vad pratar du om? Jag har inte pratat om att ha någonting i fönstret tongue.gif Jag talar inte om någon budgetodling inomhus med något passivt hydrossytem ståendes på fönsterkarmen. 90000 lumen 18h per dag lär man ju knappast lyckas få till genom solljus. Rötterna skuggas då jag har ljustätat min behållare och har nog så pass mycket leca att ljuset inte tränger så långt ner i alla fall. Sedan är ju inte ljus skadligt för rötterna om man bara håller luftfuktigheten hög och förhindrar algtillväxten.

Då är det väl bara att man ställer in timern så att plantan bevattnas mer sällan och späder ut näringslösningen? Det tycker inte jag låter som några problem.

Jag vet att du kan, du behöver inte upprepa det hela tiden tongue.gif Däremot är jag intresserad av vad du har odlat i för hydrosystem.

Jag vet ju som sagt ingenting om smaken. Men de inomhusodlade kryddor jag har har jag varit nöjd med. Timjan har jag som sagt odlat en del eftersom det är min favoritkrydda. Rosmarin har jag bara odlat inomhus för att plantera ut.

Nej, men vi gled väl in på ämnet. Jag är ganska dålig på det här att hålla mig till vad tråden egentligen handlar om tror jag tongue.gif Men de överlever ju inte bara inne, utan man kan även få dem att växa snabbare än utomhus. Åter igen, jag vet ingenting om hur det påverkar smaken, men jag är nöjd med mina inomhusodlade kryddor.

Eftersom jag använder odlingsbelysning så kvittar ju årstiden, eftersom jag inte sparat mina kryddväxter så länge utan klipper ner hela, tar sticklingar och börjar om.

sallad är väl ingen krydda? och många många färska kryddor odlas på vanligt vis.

snälla du DET VAR DU SOM TOG UPP HYDRO varför vet jag inte. tråden handlar inte om hydro och jag diskuterar att odla kryddor vanligt i ett fönster. sedan är det väl inte så vanligt med en avancerad inne odling av kryddor men då smaken blir skit ser jag ingen nytta till det då dom även får hög tillväxt ute. så som du odlar dina kryddor får du dålig smak. och du säger ju själv att du inte kan säga nåt om smaken då du bara odlat inne men tråden handlade just om smak.

varför diskutera du då detta med mig? när du inte har odlat dom ute utan bara känner till en smak. att du tycker dom smakar bra inne kan kvitta. jag har erfarenhet av både odla inne och ute och vet skillnad. du skriver ju själv nu ''jag vet som sagt ingenting om smaken'' nehä ,, föresten har jag varit på besök i en hydroodling och jag kan säga att jag blev inte jätte impad på det det jag såg var monster plantor med dålig kvalite på de massproducerade tomaterna.

jo det överlever bara inne så är det. samma igen du vet inte hur det påverkar smaken JAG VET.

nej årstiden kvittar inte för kryddorna då dom behöver VINTER och riktig sommar ute. och det var det du sa emot mig från början när jag skrev att det inte går odla kryddor inne åretrunt som fleråriga växter.

nu är jag klar med denna tråd och ger upp, har inget mer att tillägga mer än att vill man ha bra friska kvalitets plantor med bra smak ska dom odlas ute så är det. KLART SLUT
[size="3"][/size][color="#008000"][/color]
Nauti
CITAT (flaxss @ 18-12-2008, 20:09) *
sallad är väl ingen krydda? och många många färska kryddor odlas på vanligt vis.
Jag vet inte varför jag nämnde sallad tongue.gif

CITAT
sedan är det väl inte så vanligt med en avancerad inne odling av kryddor men då smaken blir skit ser jag ingen nytta till det då dom även får hög tillväxt ute.
Jag har väl inte talat om någon avancerat inomhusodling av kryddor. Tillväxten är nog inte jämförbar heller, men där håller du inte med, jag vet.

CITAT
föresten har jag varit på besök i en hydroodling och jag kan säga att jag blev inte jätte impad på det det jag såg var monster plantor med dålig kvalite på de massproducerade tomaterna.
När det gäller tomater är väl inte heller särskilt ovanligt att de odlas i hydro. Näringsinnehållet är högre och om smaken påverkades så mycket som du påstår så skulle det väl inte vara vanligt att man odlade dem så?

CITAT
jo det överlever bara inne så är det. samma igen du vet inte hur det påverkar smaken JAG VET.
När jag tänker på överlever så tänker jag att den bara håller sig vid liv med ingen eller mycket liten tillväxt. Så är det ju inte.

CITAT
nej årstiden kvittar inte för kryddorna då dom behöver VINTER och riktig sommar ute. och det var det du sa emot mig från början när jag skrev att det inte går odla kryddor inne åretrunt som fleråriga växter.
Eftersom man får skörd redan första året så kvittar det ju om man gör som jag sade. Om man vill kan man ju även simulera vinter också, men då blir det nog bökigt och lättare att odla utomhus Men det GÅR ju om man orkar tongue.gif
Bassam
Tack för frågan:
Jag vet inte varför blir människor arga med diskussionen , alla vi har rätt att skriva mina förslag.
Obs: finns princip lag som säga när växter ta mycket vattnet o näring sina smakar blir mindre jämför med andra, du kan märk på naturen , växter som fick bara natur vädret och fick bara regn vatten , de ger små frukter men de smakar mycket gott.
H: Bassam
Nauti
CITAT (Bassam @ 18-12-2008, 20:34) *
Tack för frågan:
Jag vet inte varför blir människor arga med diskussionen , alla vi har rätt att skriva mina förslag.
Obs: finns princip lag som säga när växter ta mycket vattnet o näring sina smakar blir mindre jämför med andra, du kan märk på naturen , växter som fick bara natur vädret och fick bara regn vatten , de ger små frukter men de smakar mycket gott.
H: Bassam
Mycket möjligt att det är så. Jag skall göra ett smakexperiment till sommaren och se hur stor skillnad det faktiskt gör smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 18-12-2008, 20:30) *
Jag vet inte varför jag nämnde sallad tongue.gif

Jag har väl inte talat om någon avancerat inomhusodling av kryddor. Tillväxten är nog inte jämförbar heller, men där håller du inte med, jag vet.

När det gäller tomater är väl inte heller särskilt ovanligt att de odlas i hydro. Näringsinnehållet är högre och om smaken påverkades så mycket som du påstår så skulle det väl inte vara vanligt att man odlade dem så?

När jag tänker på överlever så tänker jag att den bara håller sig vid liv med ingen eller mycket liten tillväxt. Så är det ju inte.

Eftersom man får skörd redan första året så kvittar det ju om man gör som jag sade. Om man vill kan man ju även simulera vinter också, men då blir det nog bökigt och lättare att odla utomhus Men det GÅR ju om man orkar tongue.gif

det låter som avancerad odling både hydro och extra ljus under sommar och att försöka hålla dom vid liv.

fast avsikten med kommersiell hydro odling är inte att få så bra smak som möjligt utan att massproducera frukter,blad så enkelt och snabbt som möjligt.

om du odlar kryddor , gör du inte det för att få så bra smak som möjligt? och det får du inte inne , finito!

att få hög tillväxt som möjligt som smakar skit tycker jag låter bakvänt. så vill inte jag odla mina kryddor och jag får livskraftiga plantor ute då fortsätter jag gärna med det.

OJ jag som inte skulle svara mer!!

CITAT (Nauti @ 18-12-2008, 20:44) *
Mycket möjligt att det är så. Jag skall göra ett smakexperiment till sommaren och se hur stor skillnad det faktiskt gör smile.gif

gör som jag skrev

köp en rosmarin/timjan plantera den i den kraftigaste jorden du hittar och ge den mycket näring och vatten ha den inne hela tiden och åretrunt i minst 2år.

sedan planterar du en ute som du planterar i väldräneradjord(plantjord som du blandar upp med grus,leca) i kruka eller i mark
placerar den soligt och varmt och ge den vatten enbart när den vill ha det eller behöver för att inte torka bort ingen extra näring eller bara lite(en gång i månaden räcker). sedan hoppas på en bra sommar. du kommer få smak skillnad.
Annetorp
Hej Erik!
Nu när du har frågat om att odla kryddor i fönster gör du nog bäst i att själv välja hur du vill gör, som du ser har alla en menning (+ citat) att säga. Hoppas nu att du eller någon annnan läsare inte har blivit bortskrämd från att odla i fönster.

Med vänliga hälsningar
Jonas
Alexander-VG-zon3
det går att odla i fönster men jag ser ingen mening med att odla trädgårdsväxter där eller kryddor som man vill ha bra smak på.
Anki V
CITAT (Annetorp @ 18-12-2008, 22:44) *
Hej Erik!
Nu när du har frågat om att odla kryddor i fönster gör du nog bäst i att själv välja hur du vill gör, som du ser har alla en menning (+ citat) att säga. Hoppas nu att du eller någon annnan läsare inte har blivit bortskrämd från att odla i fönster.

Med vänliga hälsningar
Jonas

Och jag har odlat en hel del kryddor både i fönstret och under lysrör med helt OK smak tummenupp.gif

Skit i egenutnämnda experter och njut av det du själv odlat.

(Anki
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anki V @ 18-12-2008, 23:09) *
Och jag har odlat en hel del kryddor både i fönstret och under lysrör med helt OK smak tummenupp.gif

(Anki

*suck* den som skapade tråden har odlat örter i fönstret med dåligt resultat. sedan frågade om timjan och rosmarin funkade. vilket kommer få ännu sämre smak. då ser jag ingen mening med det och ljuga och säga att dom får bra smak och att det funkar bra. men alla får göra vad dom vill. jag vet vad som gör att dom får bra(bäst) smak och för att få kraftiga starka plantor.
Chamomille

(Anki

Jaa, jag håller verkligen med!!
Piccante

(Anki

Vore det inte bättre att tipsa trådskaparen om hur du gjorde då för att lyckas?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Markus_H @ 19-12-2008, 00:14) *
Vore det inte bättre att tipsa trådskaparen om hur du gjorde då för att lyckas?

det skulle jag också villa veta, hur man lyckas att få bra smak på kryddor som odlas inne. och då menar jag samma smak upplevelse som man får ute (typ som backtimjan på en torrhed)

jag själv när jag bodde hemma har ju som jag skrev innan både odlat timjan,rosmarin m.m inne i mitt fönster (klarade dom med nöd och näppe med att ha fönstret öppet på vintern,men då frös man själv istället) kan tillägga att jag hade också riktiga växtlampor två stycken också. smaken var väl inte så god som dom som odlas i trädgården.
Nauti
CITAT (flaxss @ 19-12-2008, 00:20) *
det skulle jag också villa veta, hur man lyckas att få bra smak på kryddor som odlas inne. och då menar jag samma smak upplevelse som man får ute (typ som backtimjan på en torrhed)
Alla ställer nog inte samma krav på smak som du gör. Jag tycker att mina som är inomhusodlade från frö till skörd är goda. Det där med kraftiga plantor kvittar ju som sagt om det är inomhus eller utomhus.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nauti @ 19-12-2008, 13:49) *
Alla ställer nog inte samma krav på smak som du gör. Jag tycker att mina som är inomhusodlade från frö till skörd är goda. Det där med kraftiga plantor kvittar ju som sagt om det är inomhus eller utomhus.

var det inte det som tråden handlade om?
Nauti
CITAT (flaxss @ 19-12-2008, 13:56) *
var det inte det som tråden handlade om?
Att få dem att smaka gott ja? Tydligen är det ju inte bara jag som varit nöjd med resultatet av inomhusodlade kryddor tongue.gif De kan ju vara goda även om du inte gillar dem, alla har väl olika smakpreferenser och krav.
Alexander-VG-zon3
CITAT (erikhp @ 11-12-2008, 13:37) *
Hej!
Mitt första inlägg här.

MVH /Erik

LÄS detta Nauti. jag vill inte göra trådskaparen besviken med att ljuga och säga att det funkar och att man får bra smak med timjan/rosmarin när man inte får det.
'
NEE SLUT skrivit från mig.
Bassam
Hej
På grund att du har inte plats ute så du kan odla dom inne men de kommer inte samma kvalitet på grund att du kan inte ge dom (sol, vind, värme, frisk luft och vind ) som de behöver , du kan ge dom extra belysning och näringsvatten och temperaturen mellan 20-22 gradar.
H:Bassam
cirre
När ska man ta ut kryddorna då, om man förkultiverar inomhus? Tål de frost, basilika gör ju inte det vet jag...
Jag har basilika, timjan, oregano och citronmeliss inne nu...så när tar jag ut dom på balkongen?
Åsa, mälardalen zon 2
Förkultiverade kryddväxter som du odlat inomhus är lika frostkänsliga som vanliga sommarblommor. I maj borde du dock kunna börja avhärda dem.
officinalis
Nu vet jag inte vad gäller dill och persilja.
Min erfarenhet säger dock att kryddörter gärna vill torka ut mellan vattningarna och ha lite friska fläktar på sig (utomhus i skyddat läge, men inte där luften står still). Kompakta långsamt växande får starkast smak.
Tycker kryddörterna i butiken mer sneglar åt sallatshållet. Väldigt mild smak. Men det finns de som gillar det också.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 21-03-2010, 02:58) *
Hej
På grund att du har inte plats ute så du kan odla dom inne men de kommer inte samma kvalitet på grund att du kan inte ge dom (sol, vind, värme, frisk luft och vind ) som de behöver , du kan ge dom extra belysning och näringsvatten och temperaturen mellan 20-22 gradar.

Varför drar du upp en gammal tråd från 2008 nu ? när det mesta som du skrev nu redan har skrivits i den.
Bassam
Hej

Trädgård informationen ska bjuda dom om de är bra , det spelar ingen roll vilken år kommer dom.

marcus24
håller med Nauti! helt rätt! jag tror att folk här är inte så insatta i hydrodling.

Det som gör smaken är bl a näringen man använder! en bra näring är sådan som är anpassad till hydrodling och ger bättre smak på grönsakerna.
varför vissa växter/grönsaker exempelvis blir väldigt stabila i stammen, när man odlar dem ute, är ju för att det blåser ute och växten måste ju anpassa sig efter klimatet, annars så klarar den ju sig inte.. såå när man odlar i hydro så tar man tillvara på dessa aspekter och odlar efter växtens krav..man skaffar fläkt, luftfuktare, belysning, diverse mätare, etc.

alla växter/grönsaker går ju inte att odla i hydro, men mycket går.

nån skriver här att solen ha påverkan på hur smaken blir?? öhh..va?
växten vet inte om det blått ljus ljus som infaller från en lampa eller soljus! bara att det är blått.

luften och jorden, vattnet kan jag hålla med om..det styr smaken.

mvh/marcus
Alexander-VG-zon3
vad jag tycker är ganska uppenbart

jag tycker (mina smaklökar tycker samma sak) att kryddor från medelhavsområdet som odlas ute i väldräneradjord i ett varmt och skyddat och soligt läge. där det är fattigt på näring och torrt får bäst smak (igen mina smaklökar tycker dom får bäst smak). och så tycker jag och kommer aldrig att ändra mig. jag har smakat hydroodlade kryddor och jag tyckte inte dom var goda helt enkelt.

och jag tror inte att solljuset kan ersättas av belysning.

vill man odla i hydro så får man gör det, jag kommer inte hindra folk. det är ju upp till var och en. mina kryddväxter kommer då aldrig odlas i hydro då jag inte vill.

att odla i hydro eller ej finns inget rätt eller fel, eller att så ska det vara. för det är ju sin egen individuella smakupplevelse som styr och bestämmer hur man vill odla.

CITAT (marcus24 @ 27-03-2010, 20:52) *
luften och jorden, vattnet kan jag hålla med om..det styr smaken.

vad är det i luften som styr smaken då ?
marcus24
visst alla kan odla hur dem vill, men jag vill bara påpeka att alla som nöjer sig med affärernas örter/grönsaker, kan lika gärna odla själv i sin hydro..många bor i en vanlig lägenhet och inte kan odla utomhus. kan utnyttja sitt intresse med att odla i hemma. Är man kräsen så visst, då får man köpa sina medelhavs odlade kryddor

luften styr kanske inte så mycket i smaken hehe.. menade vattnet, näringen och jorden.

mvh/marcus
officinalis
Kan väl tillägga till diskussionen att viola, en facktidning för gröna näringen har en artikel som handlar just om att frilandsodlade kryddor efterfrågas på mer delikata restauranger. Just på grund av smaken.
Min teori är att kryddor i en hydroodling har en aktivare diffusion. De drar in mer vatten, cellsträckningen och tillväxten i allmänhet blir större. Detta påverkar smaken.
För egen del så använder jag precis som flaxss mina smaklökar för att jämföra. Själva kvaliten i växten tycker jag också skiljer sig. Egenodlad oregano är mycket robustare än den jag köper i butiken. Möjligen har de en egen sort. Det är origanum vulgare ssp. hirtum som jag odlat.
Chamomille
CITAT (flaxss @ 21-03-2010, 15:54) *
Varför drar du upp en gammal tråd från 2008 nu ? när det mesta som du skrev nu redan har skrivits i den.

Vad gör du här själv då?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Chamomille @ 28-03-2010, 16:41) *
Vad gör du här själv då?

tyvärr förstod jag inte vad du menar.
Bassam
Hej

odla i Hydro är bra om man har inte plats och jag läste en fantastik artikeln som visar varför på sista tiden ökar cancer och socker sjukdom på grund att människor använda näring för växter annars näring som finns i jorden det räcker och det behåller alla näring som växter behöver .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon