CITAT (Sussie F-Flower @ 16-12-2008, 18:16)

Ja, Gunilla, det var din fundering som jag blev så nyfiken på, men jag förstod inte vad det var du
menade i din fråga till Aqvakul...?
Fast det var något som ni pratat om för länge sedan, va?
Du skrev att du trodde, eller att du ansåg "att det var omöjligt att reparera skador som tidiga störningar..."
Jag läste meningen om och om igen och fattade nada (sorry..

)
Kan du ge ett ex på tidiga störningar? (finns det sena störningar också..?)
Förlåt, om det anses vara en dum fråga. Ibland är det bara jag som krånglar till det själv, för jag tänker "fel" när jag läser...
Sussie...det är ingen dum fråga alls!! Försöker svara, andra får gärna komplettera..
Utvecklingsspykologi eller hur vi blir tänkande och fungerande människor från de små och totalt hjälplösa små barn som vi alla varit..
En del saker får vi nästan automatiskt som inte är beorende av känslomässiga relationer till föräldrar (eller andra vuxna i barnets närhet)..det är sådana saker som motorik, inlärning, tänkande, talförmåga, begåvning eller perception - kallas autonoma funktioner.
Icke autonoma funktioner är beroende av fungerande och närvarande känslomässiga relationer i barnets närhet, oftast föräldrar men det kan även vara andra som träder in som förälder. Exempel på icke autonoma funktioner är just inlevelseförmågan eller empatin, självkänsla, identitet, ångesttolerans, uthållighet, koncentrationsförmåga, frustrationstolerans...
Barn är väldigt tåliga små varelser så ingen normalt fungerande förälder behöver gå omkring och oroa sig för att inte räcka till men ibland uppstår skador i de icke autonoma funktionerna. Föräldrar som inte har förmågan att relatera till sina barn kanske för att de själva är skadade. Svek och andra traumatiska upplevelser i tidig ålder kan leda till skador som senare i livet är svåra att reparera även om man intellektuellt och med mycket professionell hjälp kanske kan bidra till en bättre livskvalitet. Avsaknad av empati är en sådan tidig störning - de benämns just tidiga störningar därför att de uppkommer i tidig ålder.
Människans utveckling sker i som det verkar en process som måste fortgå i bestämd ordning - just de tidiga barnaåren anses som mycket viktiga. Naturligtvis påverkar dessa funktioner också varandra..