Sidor: 1, 2
Pia L
Tack Sussie, då vet jag att jag BOR i medelpad.....men befinner mig i ångermanland blink.gif
g.gif markerar nog ångermanland ändå
Margith
Ö-vik, Kramfors och Härnösand är Ångermanland.
Sundsvall är Medelpad.

Hittar du hem då Pia?
Sussie F-Flower
CITAT (Pia L @ 18-12-2008, 15:05) *
Tack Sussie, då vet jag att jag BOR i medelpad.....men befinner mig i ångermanland blink.gif
g.gif markerar nog ångermanland ändå

Ja, gör det! Det är ju ändå där som du för det mesta befinner dig, och även där som du odlar så vackert! wub.gif
Pia L
Margith : Visst hittar jag hem, både här och där, det svåraste är bara att avgöra vad som är just HEM blink.gif
Där jag har mina möbler eller min kropp?
Berith
CITAT (Sussie F-Flower @ 18-12-2008, 14:44) *
Jag fattade det som att man kunde ha 20 alternativ...? Eller..?

Japp, 20 alternativ. Men vilka ska vi lägga ihop då, så att man kommer ner till det? Och visst är det väl konstigt att det finns fler landskap än län? Har iofs inte läst geografi sen skolan men då var det väl oftast två län i varje landskap? På ett ungefär iaf...
Eva-Helene
CITAT (Pia L @ 18-12-2008, 14:51) *
Lättaste för att få reda på var alla håller hus är väl att starta tre olika omröstningar, en för Norrland, en för Svealand och en för Götaland...eller?
Fast jag vet fortfarande inte om jag skulle markera medelpad eller ångermanland, någon som vet var Ö-vik ligger?

Ö-vik ligger i landskapet Ångermanland och Västernorrlands län.

Edit: Hoppsan, bidde så ivrig när jag läste Pias fråga (det är ju "hemma" för mig) så jag kollade inte tiden hon skrev och om hon fått nå svar... blush.gif
Piccante
CITAT (Pia L @ 18-12-2008, 09:33) *
Jag får problem med helgarderingen, jag bor ju i både medelpad och ångermanland och jag är född i både västergötland och dalsland och uppvuxen i stockholm som jag inte vet vilket landskap det är blink.gif struligt?? nädå, inte alls

Hur lyckades du med det??? Född både i Västergötland och Dalsland, man föds väl bara en gång confused.gif
LasseB
Jag saknar mitt landskap Södermalm men det kanske inte räknas vi har ju inte så många gröna ytor att odla på så det får bli östergåtland för min del men det FUNKADE INTE det heller
Eva-Helene
Berith, du kan väl göra en omröstning för Norrland och en för övriga Sverige - ni ser ju ändå Norrland som en del "för sig"... innocent.gif flirting.gif tongue.gif
Pia L
Markus H : Vänersborg ligger mitt i knuten av västergötland och dalsland, det är inget jag kan göra något åt, men vi bodde i Lilla edet då jag föddes så man kanske ska gå efter det då?
*Stintan*
Ni har ju inte fattat vitsen!!
Pote2illa
Jag kom fram vid andra försöket men så är jag envis (har ju smålänningar i släkten) Annars hade jag väl kanske valt Stockholm, där jag är född och uppvuxen. Var rädda om varandra! smiley_small_hug.gif
Piccante
CITAT (Pia L @ 18-12-2008, 15:57) *
Markus H : Vänersborg ligger mitt i knuten av västergötland och dalsland, det är inget jag kan göra något åt, men vi bodde i Lilla edet då jag föddes så man kanske ska gå efter det då?

Fast Vänersborg stad ligger ju i Västergötland liksom Lilla Edet.
Sussie F-Flower
CITAT (Berith @ 18-12-2008, 15:45) *
Japp, 20 alternativ. Men vilka ska vi lägga ihop då, så att man kommer ner till det? Och visst är det väl konstigt att det finns fler landskap än län? Har iofs inte läst geografi sen skolan men då var det väl oftast två län i varje landskap? På ett ungefär iaf...

Nu har jag tagit fram kartan...
Den är ifrån 1995, så den borde väl stämma någorlunda, tycker jag.

På den kartan är i alla fall Skåne ett landskap. Skåne är indelat i två län, dvs Malmöhus Län och Kristianstads Län.
Stämmer det fortfarande, ni som bor där?

Dessa två län skulle i så fall kunna läggas ihop, till just Skåne, då varje län har en ganska liten yta, i förhållande till övriga län.

Vidare så är Stockholms Län + Uppsala Län = Upplands landskap.

Äh, jag gör så här istället: Blandar Landskap och Län för att täcka in hela Sverige!
Nu blev det 20 st. tummenupp.gif Men jag undrar om länen fortfarande heter som i kartboken...?

Från söder till norr: Skåne Landskap, Blekinge Landskap, Småland med Öland Landskap, Gotlands Län, Hallands Län, Bohuslän Landskap, Västergötland Landskap, Östergötland Landskap, Dalsland Landskap, Värmland Landskap, Närke Landskap, Södermanland Landskap, Uppland Landskap, Västmanland Landskap, Dalarna Landskap, Gävleborgs Län, Västernorrlands Län, Jämtlands Län, Västerbottens Län, Norrbottens Län.
Noak
Bor i Hälsingland sen 30 år.
Uppvuxen i Uppland.
Född i Göteborg (hoppas att det ligger i Bohuslän... blush.gif , borde veta...)
Chamomille
CITAT (Berith @ 18-12-2008, 13:57) *
Åh vilken trogen skara ni är iaf, och kämpar på fast det inte går att rösta. kompiskram.gif

Att jag delade upp Västergötland berodde såklart på att jag ville se om det var nån mer än jag som kom från Skaraborg. Tyvärr kan jag inte göra nån omröstning så det funkar för alla, man kan ju bara lägga in 20 svar/alternativ och det är ju 25 landskap i Sverige - 26 om man delar upp Västergötland.

Man kanske kan göra tre omröstningar? En för varje landsända. g.gif

Du kan väl strunta i Skåne så blir det en färre.... sleeping.gif
Alba
CITAT (Eva-Helene @ 18-12-2008, 15:57) *
Berith, du kan väl göra en omröstning för Norrland och en för övriga Sverige - ni ser ju ändå Norrland som en del "för sig"... innocent.gif flirting.gif tongue.gif

yes.gif yes.gif

CITAT (Eva-Helene @ 18-12-2008, 15:48) *
Ö-vik ligger i landskapet Ångermanland och Västernorrlands län.

Edit: Hoppsan, bidde så ivrig när jag läste Pias fråga (det är ju "hemma" för mig) så jag kollade inte tiden hon skrev och om hon fått nå svar... blush.gif

För att nu ytterligare krångla till det så vill jag bara tala om att

Västerbottens län är ett län beläget i norra Norrland.
Länet består av landskapet Västerbotten, nordöstra delen av landskapet Ångermanland och södra delen av landskapet Lappland samt en liten obefolkad del av norra Jämtland.
Västerbottens län är det näst största länet i Sverige och upptar en åttondel av Sveriges yta

så de så mad.gif flirting.gif
HelenJ
CITAT (Sussie F-Flower @ 18-12-2008, 16:20) *
På den kartan är i alla fall Skåne ett landskap. Skåne är indelat i två län, dvs Malmöhus Län och Kristianstads Län.
Stämmer det fortfarande, ni som bor där?
Dessa två län skulle i så fall kunna läggas ihop, till just Skåne, då varje län har en ganska liten yta, i förhållande till övriga län.

Fast den tanken kom de på redan för länge sen. Den 1/1 1997 försvann både Kristianstad län och Malmöhus län. Numera finns bara Skåne län.

Detsamma gäller på västsidan. Västra Götalands län är ett relativt nytt storlän, bildat 1 januari 1998 av Älvsborgs län, Göteborgs och Bohus län och större delen av Skaraborgs län.

Sussie, du får skaffa en ny karta wink.gif
Sveriges län
Sussie F-Flower
CITAT (HelenJ @ 18-12-2008, 16:45) *
Fast den tanken kom de på redan för länge sen. Den 1/1 1997 försvann både Kristianstad län och Malmöhus län. Numera finns bara Skåne län.

Detsamma gäller på västsidan. Västra Götalands län är ett relativt nytt storlän, bildat 1 januari 1998 av Älvsborgs län, Göteborgs och Bohus län och större delen av Skaraborgs län.

Sussie, du får skaffa en ny karta wink.gif
Sveriges län

Haha, men om det har varit såna sammanslagningar så blir det väl bara 17 län kvar...? naughty.gif rotfl.gif
Skojar bara! Ska titta på länken om Sveriges Län! Tack Helen! thanks.gif smiley_small_hug.gif
Pia L
Markus H : "Vänersborgs kommun är en kommun i Västra Götalands län i landskapen Västergötland och Dalsland. "

Det här är taget ur wikipedia
Sussie F-Flower
Ok. Nu har jag tittat på nya "Länsindelningen". blink.gif

Då återstår ett givet förslag, tycker jag. Och det är att "slå ihop" Uppsala Län och Stockholms Län till Upplands Kommun. Vad tycker ni om det?

Då behöver vi inte fundera mera!

Edit: Förlåt! Upplands Landskap, ska det förstås vara... slap.gif
Irene_L
rotfl.gif Slå ihop hela skiten!! rotfl.gif Jag bor i Sverige!! rotfl.gif
Chamomille
CITAT (Irene_L @ 18-12-2008, 17:01) *
rotfl.gif Slå ihop hela skiten!! rotfl.gif Jag bor i Sverige!! rotfl.gif

Ja a0a.gif

Fast jag undrar om Skåne finns kvar confused.gif
Snöflinga
Prickade för Närke och det fungerade utmärkt .... fick röstresultatet, fast det var inte så många som röstat g.gif
Piccante
CITAT (Pia L @ 18-12-2008, 16:55) *
Markus H : "Vänersborgs kommun är en kommun i Västra Götalands län i landskapen Västergötland och Dalsland. "

Det här är taget ur wikipedia

Brålanda vet jag är i Dalsland fast det ligger i Vänersborgs kommun men Vänersborgs stad är ju tveklöst i VG.

CITAT (NIKEN @ 18-12-2008, 16:25) *
Bor i Hälsingland sen 30 år.
Uppvuxen i Uppland.
Född i Göteborg (hoppas att det ligger i Bohuslän... blush.gif , borde veta...)

Göteborg ligger i landskapet Västergötland åtminstone alla stadsdelar söder om älven plus församlingarna Tuve och Lundby (tror det är de 2 iaf) på Hisingen. Övriga Hisingen tillhör landskapet Bohuslän.
Enklare är det ju med län för då tillhör hela Gbg i Västragötalands regionen.
MariaS
Jaha, efter att ha fått felmeddelandet, så har jag nu röstat i tre avdelningar.:
Hälsar oftapå min dotter i gästrikland, är född i uppland och bor i Västra Götaland - Skaraborg
Gillan
CITAT (Berith @ 18-12-2008, 07:56) *
Skåne Rosten...?? fear.gif

Det låter bra. bravo.gif

Jag kunde ju slagit ihop Norrlands landskap till bara Norrland för det är väl så vi ser det iaf. flirting.gif

Nääe, så ser inte jag det tongue.gif . Norrland ligger vääääldigt mycket högre än Stockholm...........och även om jag börjar tycka att det verkar vara mobbing mot skåningarna och vill försvara dem med näbbar och klor, så Zoegas skånerost, det är ju inte ens drickbart sick.gif ...........nåja, alla har vi våra brister och fel ohmy.gif ......säkert en och annan Värmlänning också om det ska vara nödvändigt sleep.gif
Huggorm
Jag har anknytning till samtliga landskap på något vis. De flesta har jag besökt många gånger, och några har jag bott i. Skulle kunna kryssa i nästan alla om det behövdes. Utom Gotland, det är det enda landskap jag ännu inte besökt. Det ligger ju så avsides rolleyes.gif
Berith
Alltså.... blush.gif jag har en liten bekännelse, när jag skulle testa om det bara funkade om man valde från alla tre så kryssade jag bara i utan att kolla vilka landskap det blev.... Så det är nog lite missvisande, det finns två som är fel, fast jag vet inte vilka. Det enda som blev rätt är Västergötland - Skaraborg.

Oj, vad ni har flyttat omkring! Jag har bara flyttat högst circus några mil från ursprungshemmet. kompiskram.gif
Gillan
Om det är nån som har noll koll på vart ni hör hemma så kan ni kika här. En karta som de flesta nog kan förstå sig på och som dessutom beskriver lite kort om hur just ert landskap fått sitt namn tummenupp.gif

http://www.ur.se/landskap/
Lars-Olof Arvids
Här är en text jag skrev när Västra Götalands län skulle slås ihop:

STORLÄNSSNOA
(Mel. Noas Snoa)

Kom hör på sossedemokraterna
som överröstar moderaterna
Nu så ska vi ha pampkamp om västra Sveriges län!
Jag undrar just om folkpartisterna
har sett de jättestora bristerna?
Jag tror att jag får pampkramp, vart ska det bära hän?

Jo, ena Bohuslän och Skaraborg
och Älvsborgs län med vårat Göteborg
Halland går av på mitten och norra tillhör oss!
Ni knallar, nolhåttar och tivedstroll
ska samsas under samma parasoll
Det blir ju rena hitten och glad blir våran boss!

Så fram med kartor, passare och penna och linjal
Vi ska ändra gränserna med storslagna ideal
Det blir lätt att övertyga folket uppå Dal
Och det sparar pengar, tänk att ekonomin den är ganska skral

Smögens salta räkor läggs med Vätterns rökta sik
ner i samma gryta och serveras på vårat fik
Mitt uti den stad som är den bästa här omkring
Där ska vi ha kung och slott, ja vår residensstad är Grönköping!

Olle
Berith
tummenupp.gif

Blev det bättre eller sämre efter ombildningen tro...? Det har ju gått en serie i Radio Skaraborg som just behandlat allt det där, hur allting egentligen blivit under dom 10 år som gått. Jag räknar mej som skaraborgare och västgöte, aldrig som västragötalänning eller vad det kan heta.
Noak
CITAT (Markus_H @ 18-12-2008, 22:53) *
Göteborg ligger i landskapet Västergötland åtminstone alla stadsdelar söder om älven plus församlingarna Tuve och Lundby (tror det är de 2 iaf) på Hisingen. Övriga Hisingen tillhör landskapet Bohuslän.
Enklare är det ju med län för då tillhör hela Gbg i Västragötalands regionen.

Ok, då röstade jag fel, för jag är enligt prästbeviset född i Lundby församling...
Ta bort en på Bohuslän och sätt till en på Västergötland.
Huggorm
CITAT (Berith @ 19-12-2008, 09:30) *
tummenupp.gif

Blev det bättre eller sämre efter ombildningen tro...? Det har ju gått en serie i Radio Skaraborg som just behandlat allt det där, hur allting egentligen blivit under dom 10 år som gått. Jag räknar mej som skaraborgare och västgöte, aldrig som västragötalänning eller vad det kan heta.

Samma här, jag är inte heller västragötalänning, jag är bohuslänning
Lars-Olof Arvids
Sjunger ni inte "Vi äro musikanter allt ifrån Västra Götaland" när ni dansar kring granen? rolleyes.gif

Olle
blomkronan
Uppland -Stockholm
Kul ide att se hur vi är uppdelade i landet... vore kul om ni fick ihop en röstning som fungerade smile.gif
pejori
fungerade inte att rösta här, men det skulle vara västergötland-resten.
netaave
Nordligaste Uppland här, men det gick inte o rösta sad.gif
Berith
Nu har jag gjort tre separata omröstningar, förhoppningsvis funkar det bättre:

Norrland!
Svealand!
Götaland!

Antingen fortsätter vi att skriva här, eller så får vi gå in i varandras trådar och läsa där. tummenupp.gif
Berith
Ser att det röstats i alla tre så då funkar det! bravo.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Berith @ 20-12-2008, 09:21) *
Ser att det röstats i alla tre så då funkar det! bravo.gif

JAA! Vad duktig du är! bravo.gif tummenupp.gif
Själv så har jag inte en minsta aaaning om hur man skapar en omröstning.... dunno.gif
Berith
Det är egentligen inte så svårt, det var bara jag som inte visste att man inte kunde rösta på ett alternativ när man skapat tre frågor i samma omröstning. Men nu vet jag hur jag ska göra en sån fråga nästa gång, jag gör helt enkelt ett alternativ till i varje fråga - en 'annan'-ruta som man kan kryssa i där man inte ska rösta. Liksom.... Då kan man rösta i rätt ruta i ett alternativ. tummenupp.gif
Berith
Så här blev omröstningen:

Norrland
Gästrikland [ 0 ]
Hälsingland [ 2 ]
Härjedalen [ 0 ]
Jämtland [ 0 ]
Lappland [ 1 ]
Medelpad [ 2 ]
Norrbotten [ 4 ]
Västerbotten [ 5 ]
Ångermanland [ 5 ]

Svealand
Dalarna [ 2 ]
Närke [ 1 ]
Södermanland [ 8 ]
Uppland [ 10 ]
Värmland [ 3 ]
Västmanland [ 0 ]

Götaland
Blekinge [ 0 ]
Bohuslän [ 11 ]
Dalsland [ 0 ]
Gotland [ 1 ]
Halland [ 2 ]
Skåne [ 12 ]
Småland [ 5 ]
Västergötland - Skaraborg! [ 8 ]
Västergötland - resten... [ 11 ]
Öland [ 2 ]
Östergötland [ 2 ]

- vilket visar att vi västgötar vann stort! flirting.gif Fast egentligen var det ju ingen tävling, bara kul att se hur vi är fördelade över landet.
Huggorm
Men flest i förhållande till yta tror jag vi i bohuslän var, och flest i förhållande till antal invånare också smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon