Full version: sherry
yaowsa
Hej.
Nu är min rödbetssherry färdig. smile.gif Den är vackert blekröd och blev nog god.
Men jag har aldrig druckit sherry förut. Jag vet inte hur det ska smaka?

Nu undrar jag; Hur dricker man Sherry, När dricker man det och till vad dricker man sherry.... Ja ni fattar.
Någon som har tips?
Tack på förhand
Yaowsa
Chamomille
Ehh... Man dricker det nog som en liten apertif till glassen. Och sen ska du ha en kork i såsen, mums yes.gif

Edit: allra hellst i svampsåsen yahoo.gif gottigotgott!
Rosmarin
Så trevligt! Ett litet glas som aperitif innan middagen när man bjudit in goda vänner är inte heller helt fel. Portvinn, Madeira och sherry dricks ofta på detta sätt här i Frankrike och det är faktiskt inte dumt. Men till vissa desserter passar det också bra som Camilla skriver.
Är din sherry söt eller torr? Vad den passar till beror på detta.
yaowsa
tack för svaren, nu vet jag lite mer.
Jag vet inte om den räknas som torr eller söt, tyckte väl att
den smakade ganska sött(?)
(ska smaka lite noggrannare till helgen, naughty.gif 000.gif )
Jag följde iallafall detta receptet.

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-09-2008, 07:38) *
Det är detta recept jag testar just nu på rödbetssherry.

Sherry av rödbetor

10 stora rödbetor
1/2 kg russin
4 l vatten
50 gr jäst
1 ½ kg socker
1 skiva grovbröd
Skrubba rödbetorna. Koka dem i 4 tim. Kasta rödbetorna och sila spadet. Mät upp och späd till 4 l igen. Koka det med sockret. Häll över i en spann med russinen i. Låt svalna till 35 gr. Bred jästen på grovbrödet och lägg ovanpå, med jästen neråt. Täck över med plastfolie. Stick några lufthål med nål. Låt stå 5 veckor.

Edit: Förresten Chamomille, Hur gick det för dig med din äppelsherry?.
KURT
Med grovbrödet kanske du fått med endel mjölksyrabakterier också så att du lyckats få en sekundär malolaktisk jäsning också, som gjort om en del av vinets äppelsyra till mjölksyra och gjort vinet "mjukare". Det är ju mycket populärt nu, och det är en av anledningarna till att vi fått så många fler "lättdruckna" viner numera (jämför med marknaden 10-15 år tillbaka!).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Malolaktisk_j%C3%A4sning
Chamomille
CITAT (yaowsa @ 19-12-2008, 12:40) *
Edit: Förresten Chamomille, Hur gick det för dig med din äppelsherry?.

Jodå tack, det gick säkert bra, de står på mogning fortfarande. Vi gjorde Fenjas äppelvin och... Vad det nu var för recept confused.gif Sen står en hink med nyponsherry där och den goda dunderglöggen rolleyes.gif Vi har tjuvsmakat lite och de är goda allihop, men blir nog godare med åren...
yaowsa
Nej det var inte gott, jag och några andra har provat. Det smakar sur-vin .
Kan det bli bättre med lagring, tror ni? Eller kan jag ha gjort något fel...?

Kurt- Jag förstår inte vem eller vad du kommenterar angående?
Chamomille
CITAT (yaowsa @ 22-12-2008, 20:01) *
Nej det var inte gott, jag och några andra har provat. Det smakar sur-vin .
Kan det bli bättre med lagring, tror ni? Eller kan jag ha gjort något fel...?

Kurt- Jag förstår inte vem eller vad du kommenterar angående?

Nä, det fårstår jag inte heller hur mycket jag än läser unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon