Full version: Årets jujgran
Sidor: 1, 2
Myosotis
CITAT (diva&hero @ 28-12-2008, 11:14) *
...Jag pyntar och sånt för att jag känner för det , inte för att jag måste eller för att det är tradition.

Det gör jag också; samtidigt är det det jag menar när jag säger tradition. Jag gör som jag brukar för att det känns rätt. Skulle jag inte känna för att fira jul ett år så skulle jag låta bli.
diva&hero
Förra året hade jag inte nån julgran inne, den fick stå ute på altanen. Det var fint det med!
På julafton samlas vi hemma hos oss (har vi som tradition.. biggrin.gif ) Men i år skippade vi julmaten! Det blev oxfilé och potatisgratäng istället. Det uppskattades av våra gäster(fast dom visste om det i förväg så dom hade säkert ätit julbord i förväg smile.gif )
Så i år har vi bara köpt en julskinka och haft den som smörgåspålägg.
Vi gör lite som vi vill men det gör väl inget så länge vi är nöjda. yes.gif

/Ullis
Anki V
CITAT (diva&hero @ 28-12-2008, 11:39) *
Men i år skippade vi julmaten! Det blev oxfilé och potatisgratäng istället. Det uppskattades av våra gäster(fast dom visste om det i förväg så dom hade säkert ätit julbord i förväg smile.gif )
Så i år har vi bara köpt en julskinka och haft den som smörgåspålägg.

/Ullis

Det är många år sedan vi slutade med julmat på julaftonen. Vi äter något som alla tycker om. I år blev det räkor till förrätt, potatisgratäng och rostbiff till huvudrätt och cheescake med björnbär till efterrätt.
Sen fikar vi och äter godis hela julhelgen så nog får magen det den ska ha sick.gif .

Julbord går ofta vi som är lite äldre ut och äter vid 4.e advent. I år var vi till Torpshammars herrgård. Ett ställe som jag varmt kan rekommendera. Fantastiskt miljö, familjär stämning och ett underbart julbort där inget fattades + proffsig underhållning.

/Anki
Berith
CITAT (Anki V @ 28-12-2008, 12:00) *
Det är många år sedan vi slutade med julmat på julaftonen. Vi äter något som alla tycker om.---

Vågar väl snart inte fråga, eller kommentera... cool.gif

Här äter vi julbord med julmat, men bara sånt alla tycker om. sleep.gif
Bettis
CITAT (Berith @ 28-12-2008, 12:17) *

rotfl.gif rotfl.gif
Monaxe

Ingen ide att ens försöka svara på detta.... rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Anki V
Fast det är bara det där med julmaten på julafton som vi ”gjort våld på” whistling.gif .

1:a advent tas stakar och stjärnor fram + att jag gör en lite grupp med enbart vita hyacinter och inga direkta juldekorationer.

[attachment=28874:005__1280x768_.JPG]

Veckan före julafton så bakas det, lagas mat och städas….Ex. ett speciellt matbröd med mycket sirap ska bakas och sillen läggas in. Pepparkakshuset ska dekoreras, knäck ska kokas och en hel massa julgrupper komponeras.

Dagen före julafton städas det sista, granen kläs och ”pyntet” ställs fram på nystärkta juldukar. Julglöggen blandas och skinkan griljeras.

På julaftons förmiddag får det inte finnas några julförberedelser ogjorda…..möjligen kan man få slå in något litet sistaminutenpaket men annars så ska familjen enbart njuta av friden, den goda maten och att allt är så pyntat och fint.

Ett mindre julbord med dopp i gryta, sill, kalvsylta, leverpastej osv. äts till frunch under alla juldagarna.

Janssons frestelse äts som middag på juldagen.

/Anki
Chamomille

Men... rotfl.gif
Chamomille
Själva har vi knappt gjort ett skvatt. Bortbjudna till pappsen. Fick Jansson, laxpudding och skickamacka. Efter det ett glas av Dunderglöggen rolleyes.gif Den uppskattades där också yes.gif

Vad det här har med årets jujgran att göra fattar jag inte....
*Stintan*
Hoppas ingen ligger packad under granen efter all dunderglögg och alla syltor angel_not.gif
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 28-12-2008, 15:37) *
Hoppas ingen ligger packad under granen efter all dunderglögg och alla syltor angel_not.gif

Nää då. 3 små glas glögg i jul gjorde ingen packad innocent.gif Resten ligger på lagring i källaren (hos mössen).
Berith
CITAT (Chamomille @ 28-12-2008, 14:28) *
---
Vad det här har med årets jujgran att göra fattar jag inte....

Äh det är nog bara jag som drar iväg, händer ofta sånt... blush.gif

Och jag frågade ju förut hur många av er som redan var inne på 2009... Ser iaf att en är det. crazy.gif
Betty
CITAT (Berith @ 28-12-2008, 16:09) *
....../

Och jag frågade ju förut hur många av er som redan var inne på 2009... Ser iaf att en är det. crazy.gif

Det var riktigt nära att jag skulle varit in och nosat på 2009 idag... trots att det står massor av julmat kvar i kylen och granen kommer att stå kvar ett par veckor till och hela huset är fullt av tomtar, girlander och annat julpynt! naughty.gif
Vi var ute och shoppade lite och när vi skulle ta en fikapaus så kollade jag efter om de hade börjat med semlor ännu för i så fall skulle jag ha valt det, men de hade bara saffranssemlor och då fick det vara... giggle.gif
Berith
CITAT (Betty @ 28-12-2008, 16:59) *
Det var riktigt nära att jag skulle varit in och nosat på 2009 idag... trots att det står massor av julmat kvar i kylen och granen kommer att stå kvar ett par veckor till och hela huset är fullt av tomtar, girlander och annat julpynt! naughty.gif
Vi var ute och shoppade lite och när vi skulle ta en fikapaus så kollade jag efter om de hade börjat med semlor ännu för i så fall skulle jag ha valt det, men de hade bara saffranssemlor och då fick det vara... giggle.gif

Men lilla vän, hur är du vaccinerad...?? nono.gif
Betty
CITAT (Berith @ 28-12-2008, 18:02) *
Men lilla vän, hur är du vaccinerad...?? nono.gif

rotfl.gif Antagligen med helt fel vaccin eller i fel arm..? whist.gif
Men jag lovar - hade det funnits riktiga semlor så hade jag köpt en direkt! yaay.gif

Edit.: Här är förresten en bild på årets julgran, ser ungefär likadan ut varenda år, fast det tillkommer en eller annan pumla eller annat pynt ibland...
[attachment=28916:2008_12_28_007.jpg]
Berith
CITAT (Betty @ 28-12-2008, 21:16) *
rotfl.gif Antagligen med helt fel vaccin eller i fel arm..? whist.gif
Men jag lovar - hade det funnits riktiga semlor så hade jag köpt en direkt! yaay.gif

Ok, det vore kanske förlåtligt, för det hade ju fortfarande varit årets semlor och inte nån tjuvstart för 2009. slap.gif

Borde väl också ta kort på vår gran och lägga in här... g.gif
Betty
CITAT (Berith @ 29-12-2008, 07:47) *
Ok, det vore kanske förlåtligt, för det hade ju fortfarande varit årets semlor och inte nån tjuvstart för 2009. slap.gif

Borde väl också ta kort på vår gran och lägga in här... g.gif

Mmm, tycker jag nog yes.gif Tråden heter ju trots allt "Årets julgran"...
Kajsa i Arvika
Hade "riktig" gran för första gången på jag vet inte hur många år..

[attachment=28932:elfte_omg_ngen_026.jpg]

En liten sak med okrossbart pynt, konstigt nog är det inget husdjur som varken klättrat i, pinkat på eller vält den... än.... den e ju inte ute än... nono.gif
Aqvakul
[attachment=28937:julgran08.jpg]
Wilmer
CITAT (Betty @ 29-12-2008, 11:27) *
Mmm, tycker jag nog yes.gif Tråden heter ju trots allt "Årets julgran"...

no.gif Den heter Årets jujgran. naughty.gif
Chamomille
CITAT (Wilmer @ 30-12-2008, 00:24) *

Just det. Det är en himla skillnad giggle.gif
Wilmer
Jag har fotograferat min gran, måste bara ladda kamerabatteriet så jag kan ladda över bilderna hit. Under MIN jujgran ligger det bara marsvin och slöar, men de har INTE druckit någon glögg så vitt jag vet.
Betty

Hoppsan, ja det var ju en viss skillnad... giggle.gif
Berith
Häpp! cool.gif

[attachment=28984:DSCN0003v_nd.jpg]
Uggi

Jag får nog bjuda på den felstavningen, vet ej om det går att rätta till den texten och julen med julgran är snart över, nu stundar ett nytt år med troligen flera felstavningar. Ha det så bra!!
Aqvakul
CITAT (Uggi @ 30-12-2008, 14:43) *
Jag får nog bjuda på den felstavningen, vet ej om det går att rätta till den texten och julen med julgran är snart över, nu stundar ett nytt år med troligen flera felstavningar. Ha det så bra!!

Den som inte står ut med en och annan felstavning får väl leta rätt på någon rättstavningssite.... giggle.gif
Berith
Jag tycker att den här tråden gör sej allra mycket bäst som jujgranstråden än som nåt annat. tummenupp.gif
Betty

Varken Wilmer, Chamomille eller jag menade något illa, vi skojjade ju bara lite! kompiskram.gif

CITAT (Berith @ 30-12-2008, 13:28) *
Häpp! cool.gif

[attachment=28984:DSCN0003v_nd.jpg]

000.gif
Chamomille
CITAT (Betty @ 30-12-2008, 16:58) *
Varken Wilmer, Chamomille eller jag menade något illa, vi skojjade ju bara lite! kompiskram.gif

Nä vi menade verkligen inte nåt illa smile.gif Då ska du se mina felstavningar genom tiderna laugh.gif
Wilmer

Jag menar verkligen inte illa, det är så festligt när man stavar fel i rubrikerna, för NEJ det går inte att ändra giggle.gif Det har hänt oss alla (tror jag..). Jag är så lat att jag sällan orkar redigera när jag stavar fel i texten ens wacko.gif men i rubriken har jag försökt, men där går det ju inte blink.gif .
Wilmer
Här kommer min gran, alla kulor ej monterade men några!

gran08.jpg

Uggi
[attachment=30459:001.JPG]
För att avsluta 2008 års julgran så blev den såhär till slut. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon