Full version: Salt sillfilé.
zissi
Är det någon av er som vet hur länge vanlig steksill som EJ är urvattnad behöver ligga i blöt innan stekning?
Jag brukar alltid köpa urvattnad annars, men fick inte tag i det när jag handlade nyss.

Det är ju såååååååå gott med steksill, potatis o löksås. En av mina favoriträtter. Försöker äta fisk ett par gånger i veckan o då är det gott med lite variation. Makrill, lax o hajmal (pangasius) uppskattas också av oss alla här hemma.

Har ni några favoriter när det gäller fisk..........eller favoritrecept kanske?

Mvh zissi
KURT
Minst 6 h eller gärna över natten, jag missade det en gång. De var stenhårda, förutom att de ändå inte gick att äta pga av salthalten.
Christina i Taxinge~
Detta står att läsa på internet:

Vattna ur saltsill
Den salta sillen har en salthalt på ca 15%. För att den skall bli ätlig måste den vattnas ur. Hur lång tid det tar att vattna ur sillen beror på sillens storlek samt hur ofta man byter vatten.
Idag är det ganska ovanligt att man hanterar hel, salt sill men om så är fallet kan sillen antingen vattnas ur hel eller skäras i filéer med skinnet kvar.
Sillen läggs i rikligt med kallt vatten i en stor spann eller rostfri bunke. Minst 3-4 liter vatten per två sillar eller fyra filéer. Hela sillar behöver ligga ca 1 dygn och sillfiléer och saltströmmingar i 6-8 timmar.
För att skynda på urvattningen kan man byta vatten ett par gånger under tiden. Det bästa sättet att avgöra om sillen är färdigurvattnad är att skära en liten bit och smaka. Får den ligga för länge i vatten blir den urlakad i smaken och konsistensen ofta för mjuk.

På denna sida hittar du texten
VATTNA UR SILL

zissi
Tack snälla för svar. Jag ska genast lägga filéerna i blöt så vi kan äta dem i morgon.
agnetazon1
Ett av mina favoritrecept, sill.

Pensla sillfiléer med dijonsenap, blanda skorpmjöl (ströbröd) med lite kajennpeppar och strö på filéerna. Stek i form i ugn eller i stekpanna. Ett gott potatismos till detta, sen är den dagen räddad.
zissi
Kul o annorlunda ingredienser till steksill. Tackar o bugar.
anne-li i olofstorp
Min mamma sköljer sillen, kokar den och serverar med potatis, grädde och gräslök.
Ibland, i mån av tillgång coh utrumme (det luktar inte gott, för andra än fiskmåsar) halstrar hon den på grillen, serveras som ovan, men efter halstringen läggs den i kokhett vatten och "flås".

Salt men jättegott!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon