Sidor: 1, 2
Maggan H
Ibland blir man ju bara så jäkla trött på det här med middagsmat-man har varken tid eller lust. crying.gif Och ibland önskar man att man kunde komma på nåt lite mer avancerat men ändå snabbt och lättlagat - men fantasin tryter. -fear-.gif I den här tråden kan du skriva vad du ska ha till middag till nytta för dig själv och alla andra! rolleyes.gif Inga recept, de kan läggas i recepttråden. Jag börjar:

Fläskpannkaka och lingonsylt har jag haft idag tummenupp.gif
Chamomille
Kassler, stuvad spenat och potatis.
Monarda
Helstekt kotlettrad, sköter sig själv i grytan medan du kollar på forumet. En skvätt grädde i skyn, potatis och voilà middagen är fixad. happy.gif
Noak
Lasagne ( tog tid, men blev många matlådor på köpet...?
karlsdal
Idag blev det en Tex Mex gryta, hittade receptet i en av kokböckerna man kan köpa med Expressen. (USA) Det var nötkött, pressad vitlök, chilipulver, spiskummin och oregano. Skär köttet i små bitar, blanda med kryddorna och bryn i lite olja, häll på vatten och sjud i ca 30min. Häll på lite soja och matlagningsgrädde blandat med nån matsked mjöl och låt sjuda några minuter till. Servera med tomat, majs, gucamole (avokado blandat med citron) och ugnsbakade potatisklyftor. Och just det, man skulle smula över lite nacho-chips också.
henriks
Pasta och kasslerskivor med champinjoner, körsbärstomater och ost. In med hela rasket i ugnen medans pastan kokar.

[attachment=29426:DSCN0501_mini.jpg]

Snabbt, enkelt och gott
Christina i Taxinge~
CITAT (henriks @ 11-01-2009, 20:54) *
Pasta och kasslerskivor med champinjoner, körsbärstomater och ost. In med hela rasket i ugnen medans pastan kokar.

[attachment=29426:DSCN0501_mini.jpg]
Snabbt, enkelt och gott

Va´ gott!!
Tack för inspiration! smile.gif
Älskar pasta och det är mycket längesen jag åt kassler, så detta ska bli min middag nästa helg!

Hur stark ugnsvärme hade du?

Anki på Öland
Stekt färskt fläsk med ingefära och blomkålsmos! Mmmmmm.....
Anki
zissi
Rolig tråd Maggan. Enkel o god husmanskost är toppen.
Jag ska ha steksill, potatis o löksås till middag i morgon.
Tack för tipsen alleredan. Det blir nog flera nya rätter i veckan. Ska bara handla lite till dem först.
Anki: Gör du blomkålsmos som vanligt potatismos ........ fast med blomkål förstås?

Trevlig matvecka där ute i landet!
Maggan H
Idag blir det pannbiff med lök och för min del ingen potatis o sås utan wokgrönsaker och sallad till. Mums!

Tack för alla bidrag som kommit in redan! biggrin.gif
gullegrisen
Det blir tunnbrödsrulle med extra grönsallad till, lätt att göra och går fort...
Anki på Öland
CITAT (zissi @ 11-01-2009, 23:33) *
................Anki: Gör du blomkålsmos som vanligt potatismos ........ fast med blomkål förstås?

Trevlig matvecka där ute i landet!

Ja ungefär fast med en större klick smör i och sen lite grädde för att få den rätta konsistensen. Kör det med stavmixern.
Anki
ingrids
Stora citron- och persiljekryddade frikadeller kokade i krossade tomater, en buljontärning, mycket stekt lök och pressad vitlök och en klick ajvar. Färsk pasta och broccoli till. Mycket latare att koka frikadeller i en kvart än att steka köttbullar smile.gif
Red Top
Idag blir det laxpudding med rårivna morrötter till.
Enkelt och fräscht efter julmaten.
Eva i Höga
Red Top snälla, hur gör du laxpudding?
Vippan
CITAT (Red Top @ 12-01-2009, 12:19) *
Idag blir det laxpudding med rårivna morrötter till.
Enkelt och fräscht efter julmaten.

Skriv gärna ner receptet Laxpudding är såååå gott
Red Top
Eva i Höga och Vippan.

Nu har jag lagt in receptet under recept. Fråga gärna. När man är så gammal, som jag, så går allt på rutin, så jag vet inte om jag skrev en tillräckligt tydlig beskrivning smile.gif
Vippan
CITAT (Red Top @ 12-01-2009, 20:07) *
Eva i Höga och Vippan.

Nu har jag lagt in receptet under recept. Fråga gärna. När man är så gammal, som jag, så går allt på rutin, så jag vet inte om jag skrev en tillräckligt tydlig beskrivning smile.gif

Tack Red Top det ska jag göra nån dag i veckan.
badabing
Hittade recept på en vegetarisk sallad med grovris bland annat. Blir en perfekt avnjutning till Mästarnas Mästare biggrin.gif
Maggan H
Idag blir det ris och köttgryta med asiatisk tutch sweatingbullets.gif
Red Top
Idag blir det fisksoppa med strimlade morrötter och sockerärter. Gurkmeja ger läckert gul färg. Grovt bröd med ost till. Smakar nästan lite vår.
Farbror Blå
Ikväll blir det risgröt med kanel, så gott så gott=)
Kan jag äta varje kväll om det behövs;)
Maggan H
Risgröt år både gott och mättande, synd att inte gubben tycker detsamma! Han fick laga potatismos och korv till oss idag för jag ligger i feberinfluensa. Usch!
ingrids
Laxburgare med ris och wokgrönt.
Recept: Mixa eller finhacka en bit skinn och benfri lax (800 g). Tillsätt ungefär en dl hot sweet chilisås och ungefär en msk salt. Har du färsk ingefära riv ner ungefär en msk. Forma knubbiga 90 grams burgare. Lägg dem i en varm panna med olja i och platta till burgaren lite. Stek 2-3 minuter på varje sida tills de är genomstekta.
Motti
I dag gjorde jag Älgfärslimpa med färska hackade Champinioner i i ungnen och lade massor av morötter palsternackor gulök och klyfftad potatis runt.Milde tid vilken go smak det blev rolleyes.gif
Hej igen
Idag blev jag serverad Quiche lorraine till lunch och stek m gräddsås och kokt potatis till middag smile.gif
Klint
Hör till dem vars man inte äter fisk Men idag blev det rester Rödspättafileer mos och dillsås. Lika gott idag som igår!
zissi
I dag blev det snabbmat. Gjorde potatis- och purjolökssoppa med hembakad surdegsmacka till. Gott i all enkelhet.
Uggi
Frugan gjorde en risgrynspudding, den smakade fint då jag kom hem från backen.
netaave
Har rester av potatismos jag ska göra potatisbullar av idag, knäcker i ägg lite mjöl och en skvätt mjölk och steker på spisen. Rör även i resterna jag fick av Ärtor, majs o paprika och steker bacon till.
elleave
Här blir det nån form av pastasås gjord på en bit julskinka smile.gif
Uggi
CITAT (Uggi @ 10-02-2010, 16:16) *
Frugan gjorde en risgrynspudding, den smakade fint då jag kom hem från backen.

Det var kvar av puddingen, så det var lätt för frugan idag. tummenupp.gif
Maggan H
Oj denna tråden hade jag glömt!

Jag har haft köttsoppa, som har varit i frysen efter sista koket, bara att värma när barnbarnet och jag kom hem efter badet i simhallen.
ylvahi
Här blev det spagetti o köttfärssås, då sonen bara får äta lättuggat ett tag,
efter att ha opererat bort en tand
Motti
I dag blev det kycklingfile ris och kokt brysselkål.I morgon fredag blir det biff i sambalsås ,lite värmemat från frysen.
skogstroll
igår blev det falukorv och bruna bönor, mmmm vad gott smile.gif
Bee
CITAT (netaave @ 11-02-2010, 13:03) *
Har rester av potatismos jag ska göra potatisbullar av idag, knäcker i ägg lite mjöl och en skvätt mjölk och steker på spisen. Rör även i resterna jag fick av Ärtor, majs o paprika och steker bacon till.

Hemlagade potatisbullar! Milde så gott! Dom slår dom köpta med hästlängder.
Tack för påminnelsen. Jag behöver plocka fram gamla kunskaper när jag om några veckor inte längre behöver tänka på matlådor till jobbet smile.gif

Idag skall det bli hemlagade köttbullar från frysen och pasta.
Skruttis
Igår blev det fylld köttfärslimpa och idag och i morgon nötstek med potatisklyftor.
Eva i Höga
CITAT (Skruttis @ 12-02-2010, 12:30) *
Igår blev det fylld köttfärslimpa och idag och i morgon nötstek med potatisklyftor.

Vad fyller du din köttfärslimpa med? Behöver inspiration! confused.gif
zissi
Köttfärsröra med morötter, vitkål, lök, champinjoner m.m. och ris till det.
gnon49
Idag blir det stekt fläsk med lingon o potatismos. Hmmm. Mat för gudar.
hattstugan

Grönsaksgratäng och stekt kyckling med små plommontomater blir det hos mig idag!
skogstroll
CITAT (hattstugan @ 12-02-2010, 16:13) *
Grönsaksgratäng och stekt kyckling med små plommontomater blir det hos mig idag!

suck vad gott!!! crazy.gif
Bengalow
Bruna bönor och fläsk...mosh!!
Alba
I dag blir det pizza med fläskfile från närmaste Pizzeria.
Christina i Taxinge~
Vi har just ätit kassler under ett gratinerat täcke av fransk senap, tomat, basilika och mozzarella med potatismos och grönsallad. Mycket gott!
Imorgon blir det Nasi Goreng och på söndag fläskfilégryta med syltlökar, hot chorizo och cornichons.
Allt finns på recept ute på internet.

CITAT (Eva i Höga @ 12-02-2010, 14:48) *
Vad fyller du din köttfärslimpa med? Behöver inspiration! confused.gif

Fyll den med nästan vilken ost som helst!
Fetaost eller Philadelphiaost (valfri smak)
Och/eller smörj in hela limpan med rejält mycket fransk senap....mums!
Peztis
Idag blir det lite rester...
Det blir färsk pasta med korv till sonen.
Färsk pasta med avokado, tomater, torkad skinka mm i vinegraitte för mig.
Pastafjärilar med feta, tomater mm vinegraitte för mannen.

Och krutonger till oss alla! biggrin.gif
Aqvakul
Biff Greta - helggott!
Simplicity
Här blir det grönmögelostfyllda lövbiffrullar med ugnsrostade rotgrönsaker. Till det ett glas Lindemans Cabernet Sauvignon.
4:an
och hemma hos mig blir det kycklingfiléer och bacon i ugnen med spenat, vitlök, het chilisås och mangochutney...till det potatisbullar...och ett eller två glas rött förstås!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon