Full version: Växter i en voljär
gadriel
Hejsan

Skulle gärna vilja ha lite tips på småväxta träd och bra buskar och andra växter som jag kan ha i min voljär. Voljären är 3*2 m och 2 m hög, sen går lite yta bort vid slussen och huset så ca 2,5 m *2 m yta har jag till plantering.

Gärna någon vintergrön växt också så det blir lite fint även på vintern. Växterna får heller inte vara giftiga och inte alltför klena/välsmakande så att voljärens invånare , sibiriska jordekorrar, gnager sönder dem.

Voljären måste ju gå att komma in i också så det får inte bli för trångt heller.

Skickar med ett par bilder på hur det ser ut. Jag hade tidigare två papegojor i buren så då var det omöjligt att ha ngt levande i utan jag fick plocka in grenar och leksaker men nu ska jag ta ut allt i buren och plantera lite därinne istället.

KURT
Är det nät i botten (d v s skall växterna stå i kruka?), annars borde väl jordekorrar gräva sig ut? Jag misstänker ju tyvärr att de gnager på det mesta?
gadriel
CITAT (KURT @ 12-01-2009, 17:37) *
Är det nät i botten (d v s skall växterna stå i kruka?), annars borde väl jordekorrar gräva sig ut? Jag misstänker ju tyvärr att de gnager på det mesta?

Det är nät i botten men vi ska byta det och har då tänkt att antingen gräva ner baljor av ngt slag och plantera i eller också gräva ner hela botten en 30-40 cm med nät i botten och fylla på med jord över.

Jag har pratat med de som har jordekorrar och de trodde att man kan ha ex träd om det är hyffsat rejält och att de tagit sig ordentligt, de trodde definitivt inte att de skulle sabotera växter lika mkt som vad papegojor gör. Jag ska försöka hitta lite mer information om det.

Det kanske finns växter som inte är så goda men som inte är giftiga? Vilka växter brukar ex rådjur och harar avstå från att käka upp i trädgården?
KURT
Jag vet att de amerikanska grå ekorrarna barkar träd för att komma åt sav på våren, det är ett av skälen till att man jagar dem i Storbritannien.
gadriel
CITAT (KURT @ 12-01-2009, 18:43) *
Jag vet att de amerikanska grå ekorrarna barkar träd för att komma åt sav på våren, det är ett av skälen till att man jagar dem i Storbritannien.

Attans, då gör nog sibiriska jordekorrar det också. Men finns det inga växter som smakar riktigt illa? Då borde de låta bli växterna och hellre äta maten som erbjuds, (färska grenar går ju också att komplettera med så de får grenar som de kan bita på).
ingrids
Annars kanske du kan satsa på en dvärgform av sälg eller pil som tål att "hamlas", inte så vackert på vintern kanske men du blir nog poppis hos dina ekorrar. En vintergrön växt som blir gnagd på ser nog mer fördärvad ut än en sälgbuske som med lite tur bara blir mer kompakt.
gadriel
CITAT (ingrids @ 13-01-2009, 09:08) *
Annars kanske du kan satsa på en dvärgform av sälg eller pil som tål att "hamlas", inte så vackert på vintern kanske men du blir nog poppis hos dina ekorrar. En vintergrön växt som blir gnagd på ser nog mer fördärvad ut än en sälgbuske som med lite tur bara blir mer kompakt.

Ja det kaske kunde vara värt att prova. Har äppelträd och hängsälg inne hos kaninera och den sälgen tuggas det gärna på men vi har satt nät nertill så de kommer inte åt stammen.
Snigelhatare
Hassel!
Jan Lindgren
Hej!
Prova bambu!
MVH
Jan Lindgren
gadriel
CITAT (Snigelhatare @ 15-01-2009, 10:52) *
Hassel!

Kul förslag, hassel är vackert. Vi har faktiskt två stora hasslar i trädgården, har nog många år på nacken och är rejält höga, kanske man kan ta skott från dom? Fast det kanske är bättre att köpa en rejäl trollhassel så det tar sig ordentligt.

CITAT (Jan Lindgren @ 15-01-2009, 15:32) *
Hej!
Prova bambu!
MVH
Jan Lindgren

Bambu är ju också ett bra förslag, det växer väl ordentligt när de väl tagit sig också. Har en kompis som planterade bambu förra eller förförra året som redan tagit sig bra, kan säkert få snylta lite av honom. smile.gif
Jan Lindgren
Hej!
Undvik Thuja, idegran och rhododendron. De är giftiga för många djur. Det är dock möjligt att ekorrana tål vissa rhododendronarter som växer vilda i ekorrarnas naturliga utbredningsområde.
MVH
Jan Lindgren
gadriel
CITAT (Jan Lindgren @ 18-01-2009, 11:42) *
Hej!
Undvik Thuja, idegran och rhododendron. De är giftiga för många djur. Det är dock möjligt att ekorrana tål vissa rhododendronarter som växer vilda i ekorrarnas naturliga utbredningsområde.
MVH
Jan Lindgren

Aha, trodde bara det var idegran som var giftig, ska undvika tuja med. Rhodendendron är jag inte så förtjust i så det blir det ingen i vilket fall. Prydnadsgräs gillar jag men det borde ju smaka som vanligt gräs= ganska gott fast de kan väl inte äta hur stora mängder som helst, det ska vara två ekorrar i voljären. Randgräset är ju duktig på att överleva, kanske skulle prova med det.

Vi tänkte bygga upp det med barkmull och ngnstans i voljären ha ngn typ av vatten, som ska se ltie naturigt ut. Några större stenar som vi ska borra tunnlar i och för att bygga upp lite landskap med. Samt ngn stubbe/mossig stock eller liknande. Och som sagt, lite växter också.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon