Sidor: 1, 2
Thomas Wahlqvist
Ojoj-ja de firmorna hade inga vidare referenser som gick att kolla upp.

Hur vet man vilka nätapotek som har 100% äkta produkter?

Kanske någon som vet om det finns exepelvis ett stort känt apoteksföretag i statlig regi i något väl fungerande EU land.
Gunilla T
Jag är nog väldigt okunnig på dethär området men är det verkligen så att människor beställer medicin från andra länder på nätet..? Utan diagnos från läkare och utan recept? ...antibiotika...? ...jag kanske missuppfattade det hela..
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 12-02-2009, 18:39) *
Jag är nog väldigt okunnig på dethär området men är det verkligen så att människor beställer medicin från andra länder på nätet..? Utan diagnos från läkare och utan recept? ...antibiotika...? ...jag kanske missuppfattade det hela..

Jag fattar inte hur någon bara vågar ta risken att utsätta sin kropp för potentiellt livshotande substanser... -fear-.gif
Anki V
Inköp av antibiotika via ”nätet” utan läkarordination är en bidragande orsak till att det hela tiden utvecklas nya multiresistenta bakteriestammar.

Jag tror inte att det finns något sätt att komma åt det heller…..mer än försöka informera så gott det går.

Främst bör det informeras om att det inte är för att djävlas man inte får penicillin mor förkylningar och influensa. Många tror fortfarande att penicillin är ett undermedel som biter på allt.

I alla fall är det så pass illa att vi som jobbar i vården nära på dagligen träffar på patienter om är bärare av bakterier som ingen antibiotika biter på.

/Anki
Gunilla T
CITAT (Anki V @ 12-02-2009, 19:27) *
Inköp av antibiotika via ”nätet” utan läkarordination är en bidragande orsak till att det hela tiden utvecklas nya multiresistenta bakteriestammar.

Jag tror inte att det finns något sätt att komma åt det heller…..mer än försöka informera så gott det går.

Främst bör det informeras om att det inte är för att djävlas man inte får penicillin mor förkylningar och influensa. Många tror fortfarande att penicillin är ett undermedel som biter på allt.

I alla fall är det så pass illa att vi som jobbar i vården nära på dagligen träffar på patienter om är bärare av bakterier som ingen antibiotika biter på.

/Anki

Men oj då..är det så illa? Jag trodde att alla människor vet att antibiotika inte biter på virus ....? ..och vad händer när man blir riktigt sjuk och utvecklat antibiotikaresistens?

Jag skulle aldrig stoppa ett enda piller i min mun som inte ordinerats av läkare...jag förstår inte varför man köper över nätet????
Vippan
Så illa är det och antalet fall av meticillinresistenta Staphylococcus Aurus,MRSA ökar hela tiden.Problemet är globalt

Det är en stor kostnad för sjukvården som förlänger vårdtiden med många dygn.

Att stoppa i sig piller för att bli frisk på så kort tid som möjligt kan bli en lång och plågsam historia på lång sikt.

Elisabeth-Västkustkolonisten
Att man överhuvudtaget vågar att stoppa i sig medicin som man beställer via nätet kan jag inte förstå

Och är man så sjuk att man behöver antibiotika, så går man väl till läkare????
Solstorm
Tyvärr så finns det sjukdomar som inte behandlas i Sverige. Kronisk borrelia är en utav dem. Dnet finns inga 100% tester någonstans, men det finns sämre och bättre. Sverige är riktigt dåliga på tester. Läkare ska ställa en klinisk diagnos eftersom testerna är opålitliga men det görs inte. De bästa testerna finns i Köln som har ett av världens absolut bästa laboratorier ( bl a skickas alla tester från OS dit) En del svenska bekostar själv testerna där och får postivia resultat och går till svenska läkare och visar upp. Det finns ett fåtal läkare som behandlar då men det finns faktiskt läkare som säger att laboratoriet ställer om sina apparater när det kommer tester från Sverige. Det är låter så otroligt att man inte kan tro att det är sant men tyvärr så säger de så.

Det finns mängder av borreliakliniker (som också behandlar andra fästingöverförda infektioner) i Tyskland. Det finns t o m speciella svenskdagar där eftersom sjukdomen inte behandlas i Sverige. . Borrelia är en dödlig sjukdom. Innan döden kommer så är det många som är svårt handikappade i många år. En del säljer sina bostäder för att kunna åka till Tyskland för behandling. Sjukdomen är svår och kräver behandling i långa tider. De som åkt till Tyskland blir så sakteliga bättre, en del blir friska, tyvärr kan sjukdomen slå till igen efter några år, men detta är den bästa bot som vi kan få. De som inte har råd eller vill sälja sina bostäder får medicinera sig själva.

I Norge fick en man beskedet att han hade ALS, en dödling sjukdom utan bot. Det visade sig att det var borrelia, han stämde och vann rättegången. Tyvärr är han svårt handikappad och kommer förmodligen aldrig att bli bra.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/05/30/502059.html

I Norge har man blivit lite bättre på kronisk borrelia och behandlar fler människor nu men där är ju långt ifrån bra.

Det finns mängder med människor som fått felaktig diagnor som ALS, parkinson, MS osv där det visat sig vara borrelia. För att inte tala om hur många som skickats till psyket, som kallats inbillningssjuka.

Här kommer en blogg som säkert är alldeles för jobbig att läsa, men läs början på den från juli 2007.

http://lymebloggen.blogspot.com/search?upd...;max-results=50

I USA har det varit uppe i senaten om att de läkare som sätter riktlinjerna för hur borrelia ska behandlas har samtliga kopplingar till försäkringsbranchen. De vill inte behandla eftersom kostnaderna skulle bli enorma för försäkringsbolagen. Detta kunde vi höra och se på nyheterna här för ett tag sedan.

Man kan ju fråga sig varför svenska läkare inte vill behandla. Jag tror det var 1993 som man kunde visa att borrelian dör i provrör med två veckors antibiotikakur. Nu vet man att av dem som upptäcker borrelian direkt så botas 90% med den behandlingen. Tyvärr så är det bara hälften av alla smittade som får det där typiska utslaget runt bettet och de som har haft sjukdomen länge blir inte botade med två veckors antibiotika.

Nu finns det massor av forskning som visar att borrelian går över i spiroketform när den får antibiotika. Då får man ta en annan antibiotika som tar den formen av bakterien. Då byter bakterien form igen. Det finns mängder av forskning om detta t o m filmer på nätet där man kan se detta ske. Vi har svensk forskning från Umeå som visar hur bakterien borrar sig in i cellen och ändrar form och gömmer sig.

Varför är svenska läkare så ovilliga att behandla? Det finns några stofiler som har bestämt sig för att hålla sig till de gamla rönen och skydda varandra. Det skulle vara en mycket stor prestigeförlust för dem att erkänna att de haft fel i alla år (om du kliar min rygg så kliar jag din). Infektionsavdelningarna på Karolinska och Östara Sjukhuset hör till de sämsta i landet på att behandla. Det finns ett fåtal läkare som behandlar lite i smyg. Man kan ana en ljusning i horisonten men läkare tycks vara oerhört auktoritetstrogna och det är få som vågar riskera att bli utfrysta.

Läkemedelsverket är öppet för att ge längre behandling än vad som normalt ges.

Jag anser att sjukdomar som är handikappande och dödliga absolut ska behandlas. Vilka sjukdomar tycker ni ska behandlas med antibiotika?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Solstorm kan du inte ansöka om att få behandlingen i tyskland betalt? Om det handlar om en erkänd behandling och du inte får den här, så betalar Sverige.

Var i tyskland gör dom det?
Solstorm
För mig är det inte aktuellt längre med behandling i Tyskland. Jag medicinerar mig själv och blir så sakteliga bättre. Jag kan vara uppe och göra olika saker men jag vet att jag måste ligga och vila före och efter. Tidigare har jag varit mycket mer sängliggande än nu, men jag ser ju att jag är på väg åt rätt håll.

Det finns personer som försökt få sin behandling betald av försäkringskassan men behandlingen är inte godkänd i Sverige så de får stå för fiolerna själv.

Jag har har någonstans läst att det ska finnas 130 borreliakliniker i Tyskland, men det är en siffra som jag är osäker på.

Kopierat från en annan sida:
Hur man kan få hjälp utomlands

Dr Klemann (i Pforzheim, Tyskland):

http://www.dr-w-klemann.de/

Har är mycket duktig, och speciellt när det gäller barn!

Breakspear medical group/Lyme disease/Borreliosis (England):

http://www.breakspearmedical.com/files/lyme-disease.html

BCA, Borreliosecentrum Augsburg (Tyskland) som är ILADS-utbildade:

http://www.borreliosecentrum.net/index.php?L=1

Lite mer info om Tyska duktiga läkare:

http://www.praxis-berghoff.de/

Man kan hitta ganska mycket bra info om hur man bär sig åt att skicka prover utomlands, mm i det norska borreliaforumet, nedan:

http://sunshine35446.yuku.com/topic/11115/...t-A.html?page=1

Föreningen för TBE och borrelia har ett mycket bra forum där man delar med sig av sina erfarenheter av olika mediciner och naturpreparat. Det som verkar fungera bäst är kombination med två olika antibiotika, men där finns även personer som inte vill använda antibiotika utan prövar andra vägar. Det är ett mycket bra forum där man kan diskutera utan att det blir tjafs om vem som har rätt eller fel, man respekterar helt enkelt varandras åsikter och erfarenheter.

Glad_amatör2
CITAT (Anki på Öland @ 23-01-2009, 16:45) *
Beror nog ofta på vem som betalar för studien........
Anki

Så sant!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon