Full version: Vad felar hos katten?
Pia L
Min lilla Tess blev idag angripen av grannens perser eller perserblandning, det är inte första gången han angriper katterna häromkring men jag trodde i min enfald att han skulle låta bli en 9 månaders katthona.
Jag hann inte mer än stänga dörren efter att ha släppt ut henne på altanen innan han flög in på altanen och angrep henne, jag skyndade till dörren för att släppa in henne men han hade redan jagat iväg henne, kvar fanns stora tussar efter Tess.
Helt förståeligt så vill hon inte gå ut mera nu, och full av sår längs hela kroppen är hon också.
Är det verkligen ett normalt beteende att en hankatt angriper en ung katthona på det här viset?
Om det hade varit en hona så hade jag haft mer förståelse eftersom Tess skulle kunna ses som ett hot nu när hon börjar bli könsmogen, men en hankatt!! blink.gif
Ägarna står helt oförstående till vårat och andras problem med deras katt, han är ju så snäll då han är inne.
MariaS
Katten bevakar helt enkelt sitt revir. Denna katten har dessutom ett mycket starkt revirbetende. Detta kan vara olika från individ till individ och tillhör kattens naturliga betende. Han är helt enkelt HERRE på täppan. Inte förrän den dagen din hona verkligen löper, då först kommer han att släppa in henne i reviret, men risken är stor att problemet fortsätter efter att hon slutat löpa.
Om han inte är kastrerad bör detta göras omgående! Problemet kommer INTE försvinna om han fortfarande är fertil!
Pia L
Hankatten har tydligen haft det här udda beteendet ända sedan dom flyttade in i området, han satte alla andra katter på plats och det är åtskilliga katter som fått rejäla skador av den.
Jag vet inte om han är okastrerad eller inte, men jag har för mig att dom sagt att han är det.
Revirbeteende eller inte.....det är mina katters altan han angriper dom på, inte sin egen tomt.
Tess går inte längre än ut på altanen och under den om inte jag är ute med henne, ändå fick hon inte vara ifred.
Personligen så anser jag att den katten måste vara helt rubbad.

I höstas så var vi på skogspromenad med våran 4 åriga kastrerade hankatt, då vi passerade en annan granntomt så låg katten och lurpassade, det spelade ingen roll att jag försökte att parrera den tilltänkta attacken, han gav sig inte utan skulle flyga på våran katt.
MariaS
Är han kastrerad och fortsätter med detta betendet, bör ägarna hålla honom inne. Han vägrar helt enkelt att finna sig i den gällande rangordningen i området verkar det som.
karlsdal
Katter förstår ju inte det där med sin och andras tomt. Grannkatten tycker helt enkelt att hela området är hans. Förmodligen blev han sån när de flyttade och han tappade sitt gamla revir. Han kanske är osäker och tycker att det är bättre att visa sig på den styva linan?!?
Motti
Även en kastrerad hankatt har ett starkt revirtänkande,vi hade samma problem när vi hade hämtat vår Helge då nio månader,grannens Birma hankatt kastrerad hade då vår trädgård som han annsåg tillhöra hans revir ,de rök ihop ordentligt att par gånger i början och vår katt blev skadad vid svanroten (typisk annfallskada)och han fick gå på penecillin två gånger.Med tiden växte vår katt om Birman och blev större än han så det slutade med att han fick stryk av vår katt ordentligt och visade sig inte mer hemma hos oss.Det är smällar man får ta om man väljer att ha utekatt!ett alternativ är ju att du nätar in din altan så din katt kan vara ute och samtidigt trygg från anngrep och tjyvparning och är hon nio månader eller mer har hon säkert redan löpt,katter könsmognar i regel redan vid fem sex månaders ålder så pass upp om du inte vill ha kattungar.Nu för tiden kan man sterilisera en honkatt vid sex sju månaders ålder.Nu har vi flyttat ut på landet och här finns två kastrerade hankatter till men här har de så stora revir att de inte behöver slås om dom plus att vår katt då är ganska storvuxen 7 kilo flirting.gif ingen vågar utmana honom inte ens räven som stryker runt knutarna rolleyes.gif

Mvh Motti
Ramoth
Vanligtvis avtar en katts revihävdande (reviret blir ofta mindre också) när den kastreras.
Men inte nödvändigtvis (eller också hade det varin *ännu värre* om katten varit fertil)
Har själv en "överkaxig" katt, och det är inte alltid helt lätt.

MEN hur en katt beter sig mot andra katter har ingen som helst kopling till hur den är mot människor!
Att just denna katts ägare inte vill inse/förstår detta är mycket tråkigt. Försök att förklara!
Tycker nog det låter som om ligisten borde sättas i koppel/stängslas in.

Storlek har faktiskt inte så mycket att göra med vem som bestämmer när det gäller katter.
Här är det pondus, självkänsla och kaxighet som avgör.

Nej, långt ifrån alla katter börjar löpa vid 5-6 månaders ålder. Det är de tidigaste som gör. (Så släpper man ut sin katt före kastrering måste man vara försiktig som bara den. En del löser detta med att ge katten p-piller redan från ½ års ålder. Själv skulle jag nog rekommendera tidig kastrering)
Någon gång mellan 6 och 14 månader brukar man räkna med.
Pia L
Den kaxiga katten är i princip likadan mot människor.
Min första erfarenhet av den sved ordentligt ett bra tag efter vårat möte, han kom jamandes när jag rensade ogräs så jag pratade med den och den kom springande och verkade jättego, kurrade som en ordentlig motor.
Men helt plötsligt slog det runt i skallen på den, han satte in alla 20 klorna i armarna på mig och högg mig i handen.

När vi hade varit på skogspromenaden med våran egna kastrerade hankatt så anföll den mitt ben då jag försökte att parrera så att våran kan kunde komma oskadd hem.
Katten är mycket vacker, men ingen i grannskapet har något gott att säga om katten och dess beteende.

Vad det gäller lilla Tess så har hon inte kommit i löp ännu trots att hon är drygt 9 månader nu, jag får vara glad att hon inte tyckte om snön när den föll första gången, hon håller sig PÅ eller UNDER altan inte en meter därifrån.....men efter igår så vill hon inte ens det, vilket iofs är ganska bra.
embees
Precis som med hund så har ägaren till katt ansvar för vad djuret gör. Går katten till anfall så som du beskriver så finns det kanske anledning att göra en polisanmälan. Uppstår blodvite så är det nog så allvarligt med tanke på alla bakterier som katten har på sina klor och i sin mun.
DragonLady
En sådan terrorist katt till granne har jag också.. har staket o nät runt hela tomten nuförtiden..
MayaLisa
Kan man inte passa på med vattenslangen på sommaren?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon