Full version: Årets Chili
Fuel
Jag hade tänkt starta denna tråd för att kunna posta lite bilder på plantorna etc. + att man kanske kan få lite hjälp om något verkar helt fel!

Stället jag ska ha dom på är i min garderob. Det håller ungefär 16-18 grader där hela tiden. Är det bra tro?
Extra belysning ska fixas nästa vecka. Det blir armatur+lysrör (Dagsljus 865).

Lista på årets Chili:

Bih/Bhut Jolokia
Aji Cristal
Red Savina
Mini Bonnet
Chocolate Scotch Bonnet
FireWorks
Hot Palette

Uppdatering kommer så fort jag har satt ner dom små fröna. Dock så väntar jag på leverans från ortagarden.com som verkar dröja sad.gif

Men jag har alla utom Bih jolokia, Aji Cristal, Chocolate Scotch Bonnet från ifjol så det ska förmodligen planteras imorgon!

Självklart får den som vill lägga in trevliga bilder och chilierfarenheter det också!
Ju mer desto bättre! biggrin.gif

//Oscar
Fuel
Så nu är första fröerna i jorden!
Det blev 3x Mini Bonnet, 1x Hot Palette, 2x Red Savina.
Fler ska ju planteras, men har ju inte fått alla fröer ännu så resten kommer att planteras då!

Bilder kommer förmodligen imorrn då jag har hunnit fixa lite!

//Oscar
jazza
Härligt1 Har oxså , sått mina första frö idag 8 olika chili-paprika sorter blev det...
Fuel
Grymt! Du får se till att uppdatera med lite bilder du också! biggrin.gif

Så får vi se hur det går för oss längre fram tummenupp.gif
skogstroll
jag avvaktar lite i år att så chilin, de vart rangliga och uppsmaskade av löss förra våren så skörden blev ju inte så stor ranting.gif men nog kliar det i fingrarna allt. Väntar också på Örtagården jag, ska bli skoj
Knytt
Jag har också sått de första sorterna biggrin.gif

Corno di Torro – 2 krukor – gamla frön som jag inte fick att gro förra året.
Red peter pepper – 2 krukor – egna frön ev utsatta för korspollinering.
Anaheim pepper – 2 krukor - egna frön utsatta för korspollinering
Habanero orange – 3 krukor – egna frön skyddad pollinering
Jalapeño – 2 krukor – egna frön skyddad pollinering
Red Marconi – 2 krukor – köpefrön
Paprika color spectrum – 2 krukor – köpefrön
Razzamatazz chili – 2 krukor – egna frön, isolerade
Mini paprika – 2 krukor – köpefrön

Ska så ett par för mig nya sorter också.
Bl.a. De Arbol
Fuel
Låter bra allihopa!
Kan ju vara smart att avvakta lite o få en kortare period inne, men jag vill ju hinna med att få så mycket frukt som möjligt så lite risker får man väl ta. flirting.gif

Planterade även lite fler frön idag eftersom dom nya från örtagården kom idag. Hoppas allt gror bara!

Planterad då följande:

3x Bih Jolokia (Kunde inte låta bli att så färre än 3 whistling.gif Skulle dock vilja ha fler så man får mycke stark chili devil.gif )
2x Chocolate Scotch Bonnet (Körde i en del frön då jag fick rekommendation från örtagården att det var lite knackig % på dom)
3xAji Cristal

Sen får vi väl se om man kanske petar ner några fler frön inom dom närmsta dagarna.

Angående ljus så ska jag köpa det vilken dag som helst, men är det någon som vet var i Gävle man kan köpa bra & Billiga rör? Hittade på Clas Ohlson att det fanns Osram 840. Kan det vara något? Annars vore det bra om någon har något mer tips på ställen som har! Vet 1 affär som heter typ elbutiken lr nått o ligger uppe på söder där nånstans har jag för mig. Inte helt säker dock. Kan dom ha tro?
Fuel
Nu var det längesen jag uppdaterad verkligen, men mina små chiliplantor har kommit upp med ganska exakt 50%! Det är 1 som har grott i varje kruka & jag satte 2 frön i varje. Men en av mina Red Savinor har redan lyckats dö, men det var en tabbe av mig. Bilder har jag inte hunnit med ännu, men det kommer så fort jag har ordning på allt igen. Eftersom min dator dog härom dan så kan jag inte fixa till bilderna. Detta skrivs nämligen på min mobil, det är därför jag skriver lite konstigt.

Men det ska bli bättre snart!! Då ska väl bilder komma regelbundet wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon