Full version: Midnattsros
gulmåra
Den här alba-rosen tycker jag är mycket vacker, men namnet brukar jag haka upp mig på så jag kallar den för pudervippan efter en beskrivning av rosen som finns i Ulla Beyrons bok Mormors blommor.
Min pudervippa står ganska skyddat en bit från huset i västerläge.
Vandrande skugga från 14 och kvällssol från 16. Där trivs den kalasbra!
Min har peppar, peppar alltid varit frisk! Inga taggar som tur är för den står precis vid gångstigen.
Jag var tvungen att halvera den förra våren då den tog så mycket plats, men det märktes knappt när den blommade i somras.
Stark frisk god doft, men av vad måste jag öva på i sommar!
Den ska vara bra på att klättra i fruktträd läser jag i en av rosböckerna! Men, suck, det går nog bara i skåne. flirting.gif

[attachment=29723:Pudervip...__Large_.jpg]
[attachment=29724:pudervip...__Large_.jpg]
[attachment=29725:mme_sain...__Large_.jpg]

Nu är inte hela busken pudervippan. I överkant syns också mme Plantier.
Inte riktigt lika fylld och rosa knoppar.

[attachment=29726:16Juli20...__Large_.jpg]

Mme Plantier
[attachment=29727:mme_plan...__Large_.jpg]
noranettan
Den madammen kom hem till mig våren 2008 och har inte blommat än. Men jag har sett den IRL och den är bara för ljuvlig, och doftar så gott. Mmmmmmmm. Tack för dom bilderna gulmåra!
renate
Nu börjar man länktar efter våren och rosblomningen.Vackra bilder på underbara rosor.Jag planterade min Mme Legras de St Germain våren 2007 och den blommade ljuvligt i somras.Jag har den i rosrundeln tillsammans med andra vita rosor min sk månskensrabatt.Hoppas den blir stor och gör hybridan sällskap i det lilla päronträdet
Kajsa
Mycket, mycket vacker ros rose.gif Är den frisk jag tänker lite på rost och Albarosor ?
gulmåra
Pudervippan har alltid varit frisk hos mig! Den står visserligen i trädgårdens bästa område där allt växer som attan, men även mina andra albor på andra ställen har varit friska hittills...peppar, peppar..

Konstigt att det inte blev "synliga" bilder som vid kommentarer?! Måste öva på det....
Pudervippan

Stiffe
Vadå inte blev synliga bilder? confused.gif Jag ser dem.
/S
gulmåra
Ja, jag är som vanligt alldeles solklar! blush.gif

Jag tänkte att bilderna skulle synas även när man inte är inloggad. Har sett att vissa inlägg har det!
Nu har jag "övat" lite här vilket är skäms, det finns ju ett testforum!

Lasse Lucidor
Skall gräva upp min i vår.
Vid minsta vått väder är det helt kört med knopparna. Även annars orkar den inte bilda färdigt många knoppar som torkar in. Annars har den varit frisk och vuxit mycket.... Men så många andra har goda erfarenheter så min är väl inte riktigt representativ verkar det som,, skall ge bort den i vår så kanske den trivs mycket bättre där Doften är av finaste rosentvål karaktär,,,,,,inte så mycket citrus som många andra gamla utan mjukare i tonen...
Kajsa
Och så där uppförde sig Alba rosen Maiden´s Blush också i sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon