|
Snart är det premiär för "Män som hatar kvinnor" Stieg Larssons bok som blivit film.Intresset är internationellt stort för filmen.Längtar efter att få se den filmen. Många har säkert målat upp en bild av Salander så här ser hon ut i rollen,det var nästan på pricken som jag hade föreställt mig henne.Noomi Rapace är skådespelerskan.
Aqvakul
23-01-2009, 07:51
Jo, den måste man ju se - även med risk att bli besviken...
Eva i Höga
23-01-2009, 08:48
Den filmen har högsta prioritet på min lista, SKA se den! På din bild såg Salander också ut precis som jag tänkt mig och man har ju tydlig bild av de övriga också, blir roligt att se om bilden stämmer. Men jag har svårt att tro att filmen blir lika bra som boken.
Whiskuchi
23-01-2009, 09:47
Jag vet inte riktigt hur jag tänkte mig henne när jag läste böckerna men när jag ser bilderna känns det inte riktigt rätt (men ok, ganska nära). Fast jag minns inget om att hon skulle ha en septumpiercing ur böckerna?
Aqvakul
23-01-2009, 10:04
Om ni vill se en trailer: Visst blir man sugen.... men Michael Nyqvist som Mikael Blomkvist känns lite avigt.... (han var ju inte precis lysande som Arns bror) http://www.expressen.se/noje/film/1.127482...m-hatar-kvinnor
Mikael Nyqvist som är så bra skådespelare (han spelade väl inte Arns bror).Böcker som filmatiserats brukar ibl bli en besvikelse. Kul att se en liten snutt av filmen.
Aqvakul
23-01-2009, 10:36
OK, han spelade kanske inte en bror utan en kusin eller morbror i första filmen. Bra var han iaf inte! Mikael Nyqvist är duktig, men tenderar att göra ungefär samma hyggliga lite nerviga figur i alla filmer...
Alla skådespelare har sin karaktär ett visst sätt att agera på.Titta på Clintan han har sitt alldeles speciella sätt,samma med musik även om det är en ny skiva så kan man höra vilka som spelar.
Aqvakul
23-01-2009, 10:58
kolla in någon av de riktigt stora med internationell lyskraft - t.ex. Max von Sydow eller Stellan Skarsgård, så har de mycket större register. (Tom Hanks är ett bra utländskt exempel)
Tom Hanks i filmerna Forest Gump och Menige Ryan, berättar andan i båda filmerna är densamma hans karaktär o sätt att spela är snarlik,fast i så vitt skilda sammanhang
Aqvakul
23-01-2009, 11:29
"Menige Ryan" är inte någon av hans bästa filmer.
Jag tycker nog att han har utvecklats en hel del i senare filmer...
redigerat stavfel
Nu har jag sett filmen Män som hatar kvinnor och blev inte det minsta besviken,den var BRA. Naomi Rapace var perfekt i rollen som Salander och Mikael Nykvist var också bra även om hans roll var lite nertonad. Dom värsta våldsscenarierna var borta men det räckte gott för mig ändå. Till er som inte sett filmen gå och se den ni kommer inte att bli besvikna.
Aqvakul
03-03-2009, 20:16
Jo, den står ju överst på listan... fast jag har blivit lite avskräckt av allt våldet... inget jag gillar egentligen....
CITAT (Aqvakul @ 03-03-2009, 20:16)  Jo, den står ju överst på listan... fast jag har blivit lite avskräckt av allt våldet... inget jag gillar egentligen.... Men dom har censurerat bort en hel del av våldet så det tål du nog.
Aqvakul
03-03-2009, 20:20
CITAT (Vippan @ 03-03-2009, 20:19)  Men dom har censurerat bort en hel del av våldet så det tål du nog.  Jag hoppas det...
CITAT (Aqvakul @ 03-03-2009, 20:20)  Jag hoppas det...  Fast våldtäcktsscenerna var rätt otäcka
Huggorm
03-03-2009, 20:30
När kommer dom andra delarna? Dom var ju bättre än den första om jag kommer ihåg rätt
CITAT (Huggorm @ 03-03-2009, 20:30)  När kommer dom andra delarna? Dom var ju bättre än den första om jag kommer ihåg rätt Ja det undrar jag med,,det var ett tag sen man läste böckerna dom var bra alla 3.Synd att författaren gick och dog knall o fall han missade suceerna med böckerna lite trist tycker jag.
herkules
03-03-2009, 20:37
CITAT (Aqvakul @ 23-01-2009, 10:36)  /.../ Mikael Nyqvist är duktig, men tenderar att göra ungefär samma hyggliga lite nerviga figur i alla filmer... haha, det är han och helena bergström, gråter så snoret rinner i film efter film.
Aqvakul
03-03-2009, 20:42
CITAT (herkules @ 03-03-2009, 20:37)  haha, det är han och helena bergström, gråter så snoret rinner i film efter film.  Precis...
Flickan som lekte med elden är tydligen inspelad, medan Luftslottet som sprängdes inte är helt inspelad ännu.
CITAT (KURT @ 04-03-2009, 08:34)  Flickan som lekte med elden är tydligen inspelad, medan Luftslottet som sprängdes inte är helt inspelad ännu. Jaha det är på gång med fortsättningen redan,det ser jag fram emot,tack för upplysningen.
Eva i Höga
04-03-2009, 10:05
Män som hatar kvinnor ska vi gå och se tillsammans med barnen och deras respektive, vi alla har läst böckerna och tycker de är mycket bra. Ska bli intressant hur filmatiseringen blir av så bra böcker. Och tycker vi om den första ser vi givetvis den andra också när den kommer, boken var grym!
Såg filmen igår, riktigt bra! Jag blev väldigt berörd av vissa scener vilket är ett gott betyg av mig. Jag är så avtrubbad så att såna scener brukar inte beröra särskilt mycket på film annars. Visst saknades det saker från böckerna, men det mesta var med. Till skillnad från boken/filmen "Låt den rätte komma in" där man frågar sig om regissören har läst samma bok som jag.
CITAT (Anma @ 05-03-2009, 12:27)  Såg filmen igår, riktigt bra! Jag blev väldigt berörd av vissa scener vilket är ett gott betyg av mig. Jag är så avtrubbad så att såna scener brukar inte beröra särskilt mycket på film annars. Visst saknades det saker från böckerna, men det mesta var med. Till skillnad från boken/filmen "Låt den rätte komma in" där man frågar sig om regissören har läst samma bok som jag. Annars är det faktiskt John Ajvide Lindqvist som skrivit manus både till boken "Låt den rätte komma in" och till filmen "Låt den rätte komma in" ! Många ggr kan man helt enkelt inte bara dramatisera alla scener i en bok, böcker är ju i allmänhet alltför långa, och det går ju inte bara att ta bort några scener. Utan ett filmmanus måste i allmänhet omarbetas ordentligt.
Alphaville
08-03-2009, 12:34
Nu har jag sett filmen.
Tuff bok - tuff film. Ungefär vad jag väntat mig. Bra gjord. Inga avgörande delar av boken borttagna. Peter Andersson perfekt i rollen som slemmig advokat!
Huggorm
08-03-2009, 13:12
En sak som jag funderat över är dom personer som faktiskt är verkliga, vad tyckte dom om att hamna i böckerna och vem spelar dom i filmerna? Dels var det ju Paolo Roberto och så någon gammal politiker, var det inte Thorbjörn Fälldin? Kände författaren dessa och hade deras godkännande, eller kom det som en överraskning för dom?
CITAT (Huggorm @ 08-03-2009, 13:12)  En sak som jag funderat över är dom personer som faktiskt är verkliga, vad tyckte dom om att hamna i böckerna och vem spelar dom i filmerna? Dels var det ju Paolo Roberto och så någon gammal politiker, var det inte Thorbjörn Fälldin? Kände författaren dessa och hade deras godkännande, eller kom det som en överraskning för dom? Fälldin vet jag inte, men Roberto kommer att spela sig själv i kommande filmer. Den sekvensen är inte med i första boken. CITAT (KURT @ 05-03-2009, 12:22)  Annars är det faktiskt John Ajvide Lindqvist som skrivit manus både till boken "Låt den rätte komma in" och till filmen "Låt den rätte komma in" ! Många ggr kan man helt enkelt inte bara dramatisera alla scener i en bok, böcker är ju i allmänhet alltför långa, och det går ju inte bara att ta bort några scener. Utan ett filmmanus måste i allmänhet omarbetas ordentligt. I vilket fall undrar jag om han läst sin egen bok när han skrivit manus. Det förändrar alltså ingenting att det är samma författare.
Tydligen var det inte meningen att del 2 & 3 ("Flickan som lekte med elden" och "Luftslottet som sprängdes") skulle gå på bio, men nu har man ändrat sig: http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2622149.svd
Eva i Höga
20-03-2009, 16:21
Det är jag mycket glad för, blir en helt annan känsla att se filmen på bio. Tyckte den första var riktigt bra så vi kommer att se nästa också på bio.
Om man har läst böckerna och gillar dem så känns det omöjligt att gilla filmerna, i alla fall ettan. De andra vet jag ju inte hur det är med. Personerna som varit inblandade i filmproduktionen kan ju inte ha mer än skummat igenom boken. Det kändes inte som mycket stämde överrens med filmerna, men det kanske inte gör andra så mycket. Men jag tycker att filmen skall följa boken åtminstone någorlunda.
Aqvakul
20-03-2009, 17:37
Det är ett generellt problem att bra böcker ofta blir en besvikelse som film. Skulle man skildra alla de tankegångar som ryms i boken på film så skulle filmen bli dagslång. Film är också ett alldelels eget medium med sina fördelar och brister. Ofta har man ju också redan spelat upp en slags film i huvudet när man läste boken, som ofta ser helt annorlunda ut. Dåliga böcker kan däremot bli bra filmer. Ett undantag från den allmänna regeln är Tolkiens Ringentrilogi. Jag gillar böckerna, men älskar filmerna. Onekligen en regiprestation.....
CITAT (Nauti @ 20-03-2009, 17:42)  Om man har läst böckerna och gillar dem så känns det omöjligt att gilla filmerna, i alla fall ettan. De andra vet jag ju inte hur det är med. Personerna som varit inblandade i filmproduktionen kan ju inte ha mer än skummat igenom boken. Det kändes inte som mycket stämde överrens med filmerna, men det kanske inte gör andra så mycket. Men jag tycker att filmen skall följa boken åtminstone någorlunda. Ljudboksversionen av "Män som hatar kvinnor" är 18h 56min lång, jag tror inte att så många vore intresserade av en så lång film! Av samma skäl är det omvända också en mycket dålig idé, d v s skriva en bok med en film som manus, det förekommer och de blir alltid mycket dåliga. Skall man följa en bok i detalj, så kan det inte vara mera än en kort novell.
Inte i detalj, men hålla sig någorlunda till boken åtminstone.
Eva i Höga
20-03-2009, 20:10
Jag tyckte nog att filmen följde boken ganska bra. Det är nog den bästa filmatisering av en bok jag har sett.
Aqvakul
20-03-2009, 20:48
CITAT (Eva i Höga @ 20-03-2009, 20:10)  Jag tyckte nog att filmen följde boken ganska bra. Det är nog den bästa filmatisering av en bok jag har sett.  Intressant att man kan tycka så olika. Nauti verkar ju tycka precis tvärtom....
Jag blev faktiskt irriterad på filmen, för boken gillade jag verkligen och de liknade inte varandra. Jag fastnade sträckläsandes en bra bit in på natten i alla tre böckerna. Filmen tappade jag intresset för ganska snabbt.
Vissa ganska betydande delar i storyn var ju förvrängda i filmen och huvudkaraktärernas personligheter överensstämde ju inte alls med de i boken.
En annan sak som irriterade mig var att man utelämnade viktiga delar av boken, men ändå hade man råd tidsmässitgt att lägga in flera sexscener.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|