Bee
Jag köpte en liten pytte-laptop, en Acer Aspire One häromdagen. Dels blev jag överförtjust i formatet och dels att den var bärbar. Jag behöver inte printa recepten från Tasteline längre. Det går an att ha datorn på köksbordet och läsa receptet därifrån.

Men så var det det här med Linux. Allt som är förprogrammerat är OK (Likar dom vanliga Microsoftprogrammen) men när jag tittar på vad man kan ladda ner till den så blir jag förvirrad. Det verkar som att man måste går tillbaka i tiden och programmera själv! Eller är det jag som inte läser tillräckligt noga på tex linux.se. Där verkar alla vara så duktiga på programmering så jag vågar inte fråga där.

Jag frågar här istället, för jag vet att det finns Linux-användare här på Odla.
- Finns det spel som liknar Harpan och Kungen att ladda ner till en Linuxdator? De spel som följde med var inte mycket att skryta med om man nu inte är helsåld på Tetris och det är jag inte. Jag gillar Harpan! Majong fanns men inte i fullversion. Vill man ha det så får man betala för det. Inte mycket men dock.
KURT
Jag kan inget om spel, och aldrig hört talas om "Harpan och Kungen". Försök hitta ett forum som är specifikt för din Linux distribution (Linux Linpus?). Tyvärr är inte Linux Linpus varken den största eller mest användarvänliga Linux distributionen, det finns mera användarvänliga Linux distributioner med mera support. Därför byter många operativsystem på de här små datorerna, men då måste man hitta en guide för det, och installera det via ett USB minne, eftersom de oftast inte har en CD-läsare.

Linux.se täcker hela Linux området, därför blir det mycket annat än bara frågor om support.
Ciczi
Under linux distributionen Ubuntu har jag ett par olika kortspel med flera patianser. Det ena heter Aisle Riot patiens och det andra heter Napoleon på st Helena patiens. Sedan har jag också majong. Så visst finns det.

mvh Ciczi
Piccante
Jag vet inget om linux men hade gärna velat ha en sådan pytteliten lap top. Tycker du att din funkar bra? Jag såg att den finns i flera varianter en med bara 8Gb hårddisk och en med 120GB. Vilken nytta har man med den på 8GB? då måste man väl kopiera allt man vill sparar (text, foto, musik) til len extern hårddisk eller ha ett stort usb-minne med sig? Det är enda nackdelen jag ser med de små att vissa har så lite minne.
Ciczi
Jag har ingen minilaptop men väl en laptop där det fungerar super med Ubuntu. JAg har också en stationär dator med samma operativsystem. Fungerar också galant.

//Ciczi
Nauti
CITAT (Bee @ 24-01-2009, 22:41) *
Jag köpte en liten pytte-laptop, en Acer Aspire One häromdagen. Dels blev jag överförtjust i formatet och dels att den var bärbar. Jag behöver inte printa recepten från Tasteline längre. Det går an att ha datorn på köksbordet och läsa receptet därifrån.

Men så var det det här med Linux. Allt som är förprogrammerat är OK (Likar dom vanliga Microsoftprogrammen) men när jag tittar på vad man kan ladda ner till den så blir jag förvirrad. Det verkar som att man måste går tillbaka i tiden och programmera själv! Eller är det jag som inte läser tillräckligt noga på tex linux.se. Där verkar alla vara så duktiga på programmering så jag vågar inte fråga där.

Jag frågar här istället, för jag vet att det finns Linux-användare här på Odla.
- Finns det spel som liknar Harpan och Kungen att ladda ner till en Linuxdator? De spel som följde med var inte mycket att skryta med om man nu inte är helsåld på Tetris och det är jag inte. Jag gillar Harpan! Majong fanns men inte i fullversion. Vill man ha det så får man betala för det. Inte mycket men dock.
Det finns att ladda ner och installera som vanligt, säkert bättre versioner men om du inte hittar några kan du ju testa att öppna en terminal. Skriv sedan "apt-cache search solitaire" så borde det komma upp en del grejor. Skriv därefter "apt-get install <det-du-vill-ha>" och när det är klart skall det bara vara att starta. Majong finns också.
KURT
CITAT (Markus_H @ 25-01-2009, 13:30) *
Jag vet inget om linux men hade gärna velat ha en sådan pytteliten lap top. Tycker du att din funkar bra? Jag såg att den finns i flera varianter en med bara 8Gb hårddisk och en med 120GB. Vilken nytta har man med den på 8GB? då måste man väl kopiera allt man vill sparar (text, foto, musik) til len extern hårddisk eller ha ett stort usb-minne med sig? Det är enda nackdelen jag ser med de små att vissa har så lite minne.

Man skall inte stirra sig blind på storleken på hårddisken, utan i stället titta vilken typ av hårddisk det är. De små är ju flashdiskar, som är mycket stabilare än traditionella mekaniska hårddiskar när man rör på datorn mycket - och det gör man ju med de här små datorerna. Om man sedan väljer ett litet operativsystem till datorn, de minsta Linuxsystemen är under 100 Mb, så har man ändå ganska gott om utrymme kvar. Flashdiskarna kommer också att växa i storlek i framtiden.
Bee
CITAT (Nauti @ 25-01-2009, 12:45) *
Det finns att ladda ner och installera som vanligt, säkert bättre versioner men om du inte hittar några kan du ju testa att öppna en terminal. Skriv sedan "apt-cache search solitaire" så borde det komma upp en del grejor. Skriv därefter "apt-get install <det-du-vill-ha>" och när det är klart skall det bara vara att starta. Majong finns också.

Det här låter bra! Men var fanken hittar jag stället där man öppnar en terminal?? Jag letar o letar... - är det nånstans under Inställningar?
KURT
CITAT (Bee @ 26-01-2009, 00:26) *
Det här låter bra! Men var fanken hittar jag stället där man öppnar en terminal?? Jag letar o letar... - är det nånstans under Inställningar?

Det borde vara:

http://www.liliputing.com/2008/07/how-to-a...aspire-one.html

Eller kanske ännu bättre instruktioner:

http://www.linuxforums.org/forum/redhat-fe...npus-linux.html
Bee
Nu har jag hittat terminalrutan. Den finns under Arkiv i det vi i Windowsmiljö kallar filhanteraren. Kommandot Nauti gav funkade inte. Jag har sökt en del Linusinfo på nätet, man kanske skulle testa att skriva "sudo" före. Det har jag itne gjort än.
Jag kom på att det går ju an att leta spel online och det gav napp.
Nu är ju datorn inte särkilt snabb av sig, man blir fort bortskämd. För några år sen hade jag varit överväldigad. Men jag gillar det lilla formatet och man kan ha den på köksbordet eller i soffan. Det kan man ju med alla laptops men jag har inte varit förtjust i tanken tidigare.
Jag tror minsann att jag ändrat mig smile.gif
Nauti
CITAT (Bee @ 29-01-2009, 09:00) *
Nu har jag hittat terminalrutan. Den finns under Arkiv i det vi i Windowsmiljö kallar filhanteraren. Kommandot Nauti gav funkade inte. Jag har sökt en del Linusinfo på nätet, man kanske skulle testa att skriva "sudo" före. Det har jag itne gjort än.
Jag kom på att det går ju an att leta spel online och det gav napp.
Nu är ju datorn inte särkilt snabb av sig, man blir fort bortskämd. För några år sen hade jag varit överväldigad. Men jag gillar det lilla formatet och man kan ha den på köksbordet eller i soffan. Det kan man ju med alla laptops men jag har inte varit förtjust i tanken tidigare.
Jag tror minsann att jag ändrat mig smile.gif
Ja, du måste köra det som root för att kunna använda apt-get. Jag var inte så noga med säkerhet så jag körde alltid allting som root på min dator xP Så det tänkte jag inte på, det var länge sedan jag körde linux senast också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon