Nickan74
Ok...lite löjligt...men jag är ju ny på detta och vill inta sabba det.

Jag har köpt frön; månadssmultron, pelargoner och taklök. jag har en hög små plastkrukor, några lösa och några som sitter ihop. Jag har bara en med plasttak (15 krukor...kanske bäst till pelagonerna?)...två utan (det är egentligen innanmätat till två lego adventskalendrar;)). Jag har även såjord.

Jag har läst på påsarna men har lite undringar om det här med täcka, plast osv. Kan jag bara lägga plastfolie över eller? Eller smultronen som ska gro i mörker, ska jag lägga över svart plast? Direkt på jorden, eller ska jag staka upp med tandpetare eller nått?

Hur ofta vattnar man?

Lägger man ett litet frö i varje kruka eller fler? Smultronpåsen var ju frö till 60 plant!!! Blir ju månag det...räknar man med att hälften dör eller?

När det står att de ska stå ljust men svalt efter groning var tusan ställer man dem då? Fönterbrädan är ju inte sval precis.

Vad menas med uppkomst? När det kommer upp det första gröna?

Ge mig gärna en lista på vad jag ska göra med de olika sorterna steg för steg. Jag är helt förvirrad...
Elcyion
Jag är inte så duktig på just så-biten, men om du lägger plast på, och sen tillsluter den runt krukan (tex med gummiband eller ett hårt knutet snöre), får du ett min växthus (kan man kalla det). Du vattnar först, sätter på plasten, fukten avdunstar, fastnar i plasten, och åter vattnar växten igen.
Men har du väl tagit av plasten en gång, kan du inte sätta dit den igen, för då ruttnar plantan. Jag brukar sätta någon form av blompinne i krukan för att (tex) plastpåsen ska hålla sig uppe. Odlar man i glasburkar borde det funka med lite glaspack över hålet, och sen ett gummiband på det.
Nickan74
Jag förstår...smart det där med pinnen i påsen! Men nu är det inte i enstaka krukor eller burkar...utan sådana där brickor med många i...typ.

Om man nu inte kan öppna plasten och sen sätta på igen...hur gör jag då om jag vill kolla på det hela? Kolla att det är tillräkligt fuktigt eller så?

Jag har alltså en sånd där bricka med plastlock...en sålåda. Sen har jag två brickor med 24 platser som sitter ihop...utan nått lock. Hur göra?
Elcyion
Kan du rota upp någon bild? Antingen ta en själv, eller leta upp en på internet. Förstår inte riktigt hur det ser ut?
Nickan74
Provar........nä...jag lyckas inte ladda upp bilden...Mysko. Behöver man förminska dem? Jobbit system isf...den borde minska dem själv tycker jag...
Elcyion
Leta upp en bild på google och klistra bara in länken här smile.gif
Nickan74
blev fel

Här är en bild

http://nickans.blogg.se/images/2009/dsc_0002_27421365.jpg
Elcyion
Den med plastlocket fungerar lika dant som jag gör med plastpåsarna på mina krukor. Jag gör så, eftersom jag inte har en sådan som du har. Om det är hål i plastlocket får du hålla koll, och se när jorden ser torr ut. Då är det dags att sticka ner fingret och känna efter. Är det inget hål i locket, kommer du att se att det bildas massor av vattendroppar på insidan av locket. Man ser växterna genom plasten.
Dina legolådor ser toppen ut biggrin.gif Jag tror du kan sätta blommpinnar ute i hörnen och någon mer i mitten, klippa upp genomskinliga plastpåsar (vanliga genomskinliga plastpåsar på 1, 2 eller 3 liter). Tejpa ihop dem tätt med dubbelhäftande tejp, och sedan knyta fast hela alltet med ett snöre under kanten. Eller så köper du helt enkelt lite tunnare genomskinlig plast, så får du en större bit på en gång.
MariaS
Med mörkgroende frön menas att fröna ska täckas med jord. Ett sätt är att ta en gammal grovmaskig sil, som man skubbar jorden igenom, för att få ett finkornigt jämnt lager med jord över fröna. Detta gäller i regel mörka frön.

Nästa sort kan vara ljusgroende, då kan man lägga fröna på såjorden som de är och försiktigt trycka fast dem mot jorden (ex. tagetes)

Att ha ett platslockk eller plastpåse över sådderna är praktiskt, så till vida att man inte behöver springa och passa med vattningen hela tiden. har man däremot inget att täcka med, behöver man duscha jorden försiktigt 2 ggr / dag med handspruta, för att hålla jämn fuktighet.

Sen skulle jag nog inte så alla 60 smultronfröna på en gång. Strö ut en nypa över några av facken du ska så i. När de sen kommer upp, pillar du försiktigt upp den lilla plantan och planterar den i en eggen kruka. Då kan du planera antalet färdiga plantor efter det behov du har. 10 plantor ger smulton till ca 5 tårtor på en säsong!
Nickan74
Nu fick jag ju mer frågor...wink.gif Just smultronen som ska gro i mörker står det ju att man inte ska täcka med jord...sådjup 0 cm.
Tycker ni jag ska så pelagonerna en och en...de var ju inta så många i påsen.

Vi är två smultronlängtande barn och en mamma här så det behövs nog en del plator...men inte 60...det har jag inte plats för...
Anki V
Jag täckte inte smultronfröna med jord.....jag ställde in såbyttan under sängen till det grott.

Om du sår ca halva påsen så har du kvar frön om det av någon anledning skulle gå på tok med den första sådden.

Du får då ca 30 plantor....eller mer (de gror som sjutton). När du ska skola ut plantorna i egna krukor väljer du ut de finaste och kraftigaste...resten får gå i komposten.

Jag brukar skola ut det antal jag vill ha och samtidigt spara sålådan några dagar för att ha lite reserv om det skulle gå åt pipan med det nyskolade.......

Pelargonerna sår jag alla frön i lämplig låda. Sedan tar det bara några veckor sedan de har grott tills man måste skola ut dom i egna krukor med mer näringsrik jord.

/Anki
Nickan74
CITAT (Anki V @ 27-01-2009, 07:53) *
Jag täckte inte smultronfröna med jord.....jag ställde in såbyttan under sängen till det grott.

Om du sår ca halva påsen så har du kvar frön om det av någon anledning skulle gå på tok med den första sådden.

Du får då ca 30 plantor....eller mer (de gror som sjutton). När du ska skola ut plantorna i egna krukor väljer du ut de finaste och kraftigaste...resten får gå i komposten.

Jag brukar skola ut det antal jag vill ha och samtidigt spara sålådan några dagar för att ha lite reserv om det skulle gå åt pipan med det nyskolade.......

Pelargonerna sår jag alla frön i lämplig låda. Sedan tar det bara några veckor sedan de har grott tills man måste skola ut dom i egna krukor med mer näringsrik jord.

/Anki

Nu börjar jag känna mig redo! Hur tycker du jag ska göra med plasten? Tyckte du med att jag tar och strör ut förona och inte pular med 1-2 i varje kruka?
Eva 33c
Alla gör lite olika. Efter att ha sått några gånger hittar du säkert din melodi.
Så här gör jag med (i stort sett ) alla sådder, och jag sår mycket fröer varje år:
Jag sår alla fröer av samma sort ytligt i en 8cm kruka som är fylld med såjord. Sedan vattnar jag den genom att ställa den i ett kärl med vatten. När jorden på ytan mörknar vet jag att den är genomfuktad. Då täcker jag fröerna med vermiculit (ett luftigt matrial som håller fukt) , men lite jord går också bra. Sen ställer jag krukorna tillsammans i en låda, lägger en plastbit (typ byggplast eller så) löst över för att hålla fukten kvar. Är några fröer uttlat mörkergroende ställer jag dem under nån bänk eller så. Ett altenativ är att lägga en tidning över för att ge mörker. Jag brukar sällan behöva vattna mer innan det börjat växa.
Vissa sådder av perenner ställer jag ut i snön.

När fröna grott och blivit så stora att de går att ta i så tar jag upp dem och planterar dem i egna krukor med plantjord i. Har man sått i såjord brukar det vara väldigt lätt att dela de små plantorna även om de står tätt.

Så man stora frön som dessutom växer fort (som krasse och luktärt) så sätter jag ett frö i varje kruka.

Sen kan vissa fröer vilja ha lite varmare än andra osv. Men även om man inte prickar in det absoluta idealet för varje sort brukar det mesta gro tillräckligt i allafall.
Nickan74
Nu är smultron och pelagoner sådda! Hoppas det funkar. Taklök ska jag planera med...
Sen har jag satt 6 st sticklingar från mina paradisträd...får se hur det går.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon