|
Var inte ledsen…. Du vet ju att du är forumets okrönta pensédrottning Vad gör väl då att INGENTING gror i dina krukor……… och vi tycker om dig i alla fall  . /Anki
Maggan H
08-03-2009, 21:17
CITAT (Anki V @ 08-03-2009, 18:38)  Var inte ledsen…. Du vet ju att du är forumets okrönta pensédrottning Vad gör väl då att INGENTING gror i dina krukor……… och vi tycker om dig i alla fall  . /Anki  Men vem har diskat dig och varför? Använde du inte naturell såpa?
Lady Hamilton
08-03-2009, 21:21
CITAT (Lady Hamilton @ 08-03-2009, 18:23)  Jag kan trösta dig med att det som hade grott i mina "Magganfröer" var ett grässtrå och en solros  ...........................men nu har det grott på riktigt i nr två och det var bland det minsta jag sett och inte minsta susning har jag heller
Solstorm
12-03-2009, 11:36
 Nu kommer det yttepytte små spädbarn i Maggans 2:a här.
Maggan H
14-03-2009, 10:57
Hur går det med era odlingar? Ni ska få en ledtråd:
Bladen kommer att hålla sig på marken som typ en bladrosett, de är röda på undersidan och gröna på ovansidan och hos mig är de vintergröna.
Hos mig är det för tidigt att gissa på MagganII. Det två som grott har bara hjärtblad ännu så länge. I MagganI syns inget ännu.
/Anki
Lady Hamilton
14-03-2009, 11:35
CITAT (Maggan H @ 14-03-2009, 10:57)  Hur går det med era odlingar? Ni ska få en ledtråd:
Bladen kommer att hålla sig på marken som typ en bladrosett, de är röda på undersidan och gröna på ovansidan och hos mig är de vintergröna.  Hos mig är allt bara BRUNT! Inte tillstymmelse till Grönt eller Rött och den där bladrosetten? borde den inte komma upp? om den nu skall befinna sig ovan mark? Näe TJURSKALLAR är vad de är
Maggan H
14-03-2009, 14:59
CITAT (Lady Hamilton @ 14-03-2009, 11:35)   Hos mig är allt bara BRUNT! Inte tillstymmelse till Grönt eller Rött och den där bladrosetten? borde den inte komma upp? om den nu skall befinna sig ovan mark? Näe TJURSKALLAR är vad de är  Men kära lilla du, jag ber om tillgift att dom inte gror! [attachment=31937:gr_n_flinsmiley.gif] Är du verkligen SÄKER på att fröna hamnade I krukan och inte utanför??[attachment=31939:forgatmigej.gif] Dom gror faktiskt både snabbt och villigt! Ska jag skicka nya?
Kajsa i Arvika
17-03-2009, 09:37
hos mej har Maggan 2 grott, bara yttepyttiga småttingar än, för tidigt för en gissning..
Lady Hamilton
17-03-2009, 18:24
CITAT (Maggan H @ 14-03-2009, 14:59)  ...... Är du verkligen SÄKER på att fröna hamnade I krukan och inte utanför??.... Dom gror faktiskt både snabbt och villigt! Tack för dina "höga tankar" om mig........  men svaret är JA jag SIKTADE noga när jag SKRAPADE ner de små TJURSKALLARNA det enda som har kommit upp är denna [attachment=32105:monster_...3_863319.jpg] men den räknas kanske inte.........
stennie
17-03-2009, 19:21
hos mej har Maggan 2 också grott, pytte pytte groddar....
Hos mig grodde två frön för tio dagar sedan men de har stannat i växten......
De ser friska och pigga ut men det händer inget! Efter dessa tio dagas så har de fortfarande bara hjärtblad. Vad tror ni om Anabola eller tillväxthormoner....? Är det på gym man köper sån´t?
/Anki
Maggan H
17-03-2009, 20:02
CITAT (Lady Hamilton @ 17-03-2009, 18:24)  Tack för dina "höga tankar" om mig........  men svaret är JA jag SIKTADE noga när jag SKRAPADE ner de små TJURSKALLARNA det enda som har kommit upp är denna [attachment=32105:monster_...3_863319.jpg] men den räknas kanske inte.........  Nja, jag tror inte det kan vara samma, helt fel färg faktiskt!  CITAT (Anki V @ 17-03-2009, 19:34)  Hos mig grodde två frön för tio dagar sedan men de har stannat i växten......
De ser friska och pigga ut men det händer inget! Efter dessa tio dagas så har de fortfarande bara hjärtblad. Vad tror ni om Anabola eller tillväxthormoner....? Är det på gym man köper sån´t?
/Anki Va, bara två?? Här är krukan full, men så är dom ju på hemmaplan.... Vill ni ha nya frö så bara hojta till, jag har gott om dom!
Eva i Höga
17-03-2009, 21:02
Jag skäms så jag vill nästan inte berätta  men måste göra det ändå. Hade fina groddar i Maggans tvåa. När jag kom från jobbet ikväll var det väldigt torrt i byttan, tror inte de klarar sig, det brukar ju inte såna små bebisar göra. Usch, känner mig så slarvig som inte såg till dem i morse. Men Maggans andra fröer som har grott fint har klarat sig.
Maggan H
18-03-2009, 13:50
Vill du ha nya frön, Eva? Jag har gott om tvåan. Och det hade varit väldigt kul o se vad du har i den andra krukan som grott...!
Eva i Höga
18-03-2009, 14:12
Jag tackar för erbjudandet Maggan, men jag känner att jag inte hinner med allt riktigt nu, har två jobb som tar all tid. Vill inte utsätta fler groddar för en smärtsam död. Jag ska försöka hålla liv i de jag har och de som inte blivit sådda än. Men tack i alla fall.
Nu dristar jag mig till en liten gissning....i alla fall på vilket släkte den kan tillhöra  . Den börjar mer och mer se ut som en liten penstemon...... och efterson den är röd så provar jag med digitalis/Anki
Maggan H
02-04-2009, 19:05
Vill ni att jag ska svara på Ankis gissning här eller vill ni gissa mer?
För min del får du gärna svara för jag har inte en susning och vill gärna veta vad det är jag vårdar så ömt
Kajsa i Arvika
02-04-2009, 20:59
För min del får du gärna svara..  usch jag känner att jag måste göra en inventering bland mina fröer snart... har tappat kontrollen totalt, inte kunnat skola om något alls förrän jag kunnat stänga ute katterna från köket.. de trampar runt I och käkar PÅ precis allt..  idag har gubben spikat ihop en provisorisk dörr (har valv till köket) i grevens tid för jag har massor som ska i större krukor..
Jag vill bara veta om jag gissat rätt! Hela nöjet/meningen med det här är ju att försöka klura ut vad som gror i krukorna. Har jag fel tar jag gärna emot någon liten ”ledtråd” /Anki
Maggan H
03-04-2009, 07:32
Okidoki, dåså: Det vi har sått i tvåan är Penstemon Digitalis Husker Red, Fingerborgshatt. En växt jag föll för med buller och brak första gången jag såg den! [attachment=32705:P6270002.JPG]
Lady Hamilton
03-04-2009, 07:36
Tack för det Maggan  Hos mig har endast 1:an grott..........än så länge
Rosmarin
03-04-2009, 07:49
Oh så trevligt!  Tack för det Maggan!
Tack säger jag med Maggan! Den ser underbar ut  . Fast lite klurigt blir det när man ser vad olika det grott hos oss. Hos mig har inte 1:an gett minsta sken av att visa sig
CITAT (Gillan @ 03-04-2009, 09:21)  Tack säger jag med Maggan! Den ser underbar ut  . Hos mig har inte 1:an gett minsta sken av att visa sig  Inte hos mig heller och i tvåan grodde två frön så jag ställde ut mina sådder i går och hoppas att det finns lite "kyla" kvar. Jag gillar också P. digitalis och jag har faktiskt en egen sådd på gång också  . De är dryga dm höga . Jag sår den faktiskt varje år och är man tidig så blommar den år ett. Den är faktiskt snyggast år ett när bladen är som rödast.....tycker jag. /Anki
Maggan H
03-04-2009, 17:39
CITAT (Anki V @ 03-04-2009, 09:49)  Inte hos mig heller och i tvåan grodde två frön så jag ställde ut mina sådder i går och hoppas att det finns lite "kyla" kvar. Jag gillar också P. digitalis och jag har faktiskt en egen sådd på gång också  . De är dryga dm höga . Jag sår den faktiskt varje år och är man tidig så blommar den år ett. Den är faktiskt snyggast år ett när bladen är som rödast.....tycker jag. /Anki Va, sår du den varje år?? Varför det? Övervintrar den inte hos dig eller kastar du plantorna för att kunna så nya??  Vad gäller tvåan kan ni som inte fått upp någon större planta (kanske finns det fler som odlar björkar) kasta sådden för de fröna kommer inte att gro, jag har nämligen klantat mig och tagit fröna på fel sätt! F'låt!  Nu vet jag hur de ska vara för det är samma som Margiths 3a!! Fast en annan färgvariant, jag har själv sått rubbet jag hade kvar med skräp o allt och se! 2 st kom upp! Återstår att se om de blir lika mamman som ser ut så här: [attachment=32721:P9240027.JPG]
CITAT (Maggan H @ 03-04-2009, 18:39)  Va, sår du den varje år?? Varför det? Övervintrar den inte hos dig eller kastar du plantorna för att kunna så nya??  Den övervintrar i gruspartiet men är lite mer kinkig i rabatten. Att jag sår den ”varje” år är för att jag dels tycker den är snyggast i bladfärgen första året och dels inte är helt pålitlig Årets sådd ska få stå i ett nytt parti med lite omväxlande sten/grus och jord. Vi får se hur den överlever den här vintern….nästa år kanske jag kan satsa på någon annan penstemon  . [attachment=32729:003__Large_.JPG]. Årets sådd som grodde 11/2 /Anki
Kajsa i Arvika
08-04-2009, 15:42
hrrmm.... menar du alltså att ettan skulle ha varit dahlia? och att det finns Huskers red i 2:an? Eller?  Hade tänkt lägga in en bild på mina tvåor men bildprogrammet krånglar, de har precis skolats om.. Tycker d är jättefina och har sått dem flera gånger.. tyvärr verkar det vara problem med härdigheten här.. Då hivar jag kruka nummer ett.. har fortfarande inte sett skymten av nåt i den.. inte ens varken björk, solros eller grässtrån...
Maggan H
08-04-2009, 20:14
CITAT (Kajsa i Arvika @ 08-04-2009, 16:42)  hrrmm.... menar du alltså att ettan skulle ha varit dahlia? och att det finns Huskers red i 2:an? Eller?  Hade tänkt lägga in en bild på mina tvåor men bildprogrammet krånglar, de har precis skolats om.. Tycker d är jättefina och har sått dem flera gånger.. tyvärr verkar det vara problem med härdigheten här.. Då hivar jag kruka nummer ett.. har fortfarande inte sett skymten av nåt i den.. inte ens varken björk, solros eller grässtrån...  Ja, ettan skulle ha varit dahlia och tvåan är Husker Red. Konstigt att inte ens björkarna gror, här får jag GALLRA mina sådder!
Lady Hamilton
19-04-2009, 12:19
CITAT (Maggan H @ 08-04-2009, 21:14)  Ja, ettan skulle ha varit dahlia och tvåan är Husker Red. Konstigt att inte ens björkarna gror, här får jag GALLRA mina sådder!  Det var det mest konstiga Dahlior jag har sett  det är inte så att du "råkade" tappa ut fröerna och skrapade upp dem från gräsmattan? det är i allafall min gissning  när jag ser vad det blev för resultat.......döm själva ............ [attachment=33575:DSCN2413.JPG]
malin72
19-04-2009, 12:37
CITAT (Lady Hamilton @ 19-04-2009, 13:19)  Det var det mest konstiga Dahlior jag har sett  det är inte så att du "råkade" tappa ut fröerna och skrapade upp dem från gräsmattan? det är i allafall min gissning  när jag ser vad det blev för resultat.......döm själva ............ [attachment=33575:DSCN2413.JPG] ja inte vet jag hur det ska se ut i byttan med det ser verkligen ut som att det var busiga frön i den påsen
Maggan H
19-04-2009, 14:12
CITAT (Lady Hamilton @ 19-04-2009, 13:19)  Det var det mest konstiga Dahlior jag har sett  det är inte så att du "råkade" tappa ut fröerna och skrapade upp dem från gräsmattan? det är i allafall min gissning  när jag ser vad det blev för resultat.......döm själva ............ [attachment=33575:DSCN2413.JPG] April. April.... Tja, man lär så länge man lever.... Nu vet jag hur dahliafrön ser ut i alla fall!  Jag kan inte ens skylla på tappade fröer, och dom där stråna har du odlat alldeles själv!
Rosmarin
21-04-2009, 09:59
Gräsligt fina strån!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|