Full version: Maggan H:s busfrön
Sidor: 1, 2
Anki V
Var inte ledsen…. trostar.gif

Du vet ju att du är forumets okrönta pensédrottning
Vad gör väl då att INGENTING gror i dina krukor……… och vi tycker om dig i alla fall wub.gif .

/Anki
Maggan H
CITAT (Anki V @ 08-03-2009, 18:38) *
Var inte ledsen…. trostar.gif

Du vet ju att du är forumets okrönta pensédrottning
Vad gör väl då att INGENTING gror i dina krukor……… och vi tycker om dig i alla fall wub.gif .

/Anki

yes.gif smiley_small_hug.gif Men vem har diskat dig och varför? Använde du inte naturell såpa? ninja.gif
Lady Hamilton
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Ja i 20-manna sällskapet kan man inte var "ledsen" en endaste minut verkar det som wub.gif
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 08-03-2009, 18:23) *
Men nog är det väll själva den! crying.gif så fort jag får någonting att gro.....då är det INGENTING!? jag var först med grodd i Blomkronan....nähärrå... det var "ingenting" och nu när det grott i Maggan burken vad händer då?? jo jag blir "diskad igen" -cry-.gif lek eller inte.......Min ära står på spel! Hur skall jag kunna visa mig här på Odla framöver?? ninja.gif
-Jaha den där Ladyn giggle.gif hon som får "ingenting" att gro......Hon kan inte vara riktigt riktig så henne kan vi inte tro på ett ord av vad hon skriver dunno.gif

Jag kan trösta dig med att det som hade grott i mina "Magganfröer" var ett grässtrå och en solros shy.gif ...........................men nu har det grott på riktigt i nr två och det var bland det minsta jag sett och inte minsta susning har jag heller dunno.gif
Solstorm
smile.gif Nu kommer det yttepytte små spädbarn i Maggans 2:a här.
Maggan H
Hur går det med era odlingar? Ni ska få en ledtråd:

Bladen kommer att hålla sig på marken som typ en bladrosett, de är röda på undersidan och gröna på ovansidan och hos mig är de vintergröna.
Anki V
Hos mig är det för tidigt att gissa på MagganII. Det två som grott har bara hjärtblad ännu så länge.
I MagganI syns inget ännu.

/Anki
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 14-03-2009, 10:57) *
Hur går det med era odlingar? Ni ska få en ledtråd:

Bladen kommer att hålla sig på marken som typ en bladrosett, de är röda på undersidan och gröna på ovansidan och hos mig är de vintergröna.

ranting.gif Hos mig är allt bara BRUNT! Inte tillstymmelse till Grönt eller Rött och den där bladrosetten? borde den inte komma upp? om den nu skall befinna sig ovan mark? Näe TJURSKALLAR är vad de är innocent.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 14-03-2009, 11:35) *
ranting.gif Hos mig är allt bara BRUNT! Inte tillstymmelse till Grönt eller Rött och den där bladrosetten? borde den inte komma upp? om den nu skall befinna sig ovan mark? Näe TJURSKALLAR är vad de är innocent.gif

Men kära lilla du, jag ber om tillgift att dom inte gror! [attachment=31937:gr_n_flinsmiley.gif] Är du verkligen SÄKER på att fröna hamnade I krukan och inte utanför??[attachment=31939:forgatmigej.gif] Dom gror faktiskt både snabbt och villigt!

Ska jag skicka nya? kram2.gif
Kajsa i Arvika
hos mej har Maggan 2 grott, bara yttepyttiga småttingar än, för tidigt för en gissning.. whist.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 14-03-2009, 14:59) *
...... Är du verkligen SÄKER på att fröna hamnade I krukan och inte utanför??.... Dom gror faktiskt både snabbt och villigt!

Tack för dina "höga tankar" om mig........ angel_not.gif men svaret är JA jag SIKTADE noga när jag SKRAPADE ner de små TJURSKALLARNA det enda som har kommit upp är denna confused.gif
[attachment=32105:monster_...3_863319.jpg]

men den räknas kanske inte......... giggle.gif
stennie
hos mej har Maggan 2 också grott, pytte pytte groddar.... 000.gif
Anki V
Hos mig grodde två frön för tio dagar sedan men de har stannat i växten......

De ser friska och pigga ut men det händer inget! Efter dessa tio dagas så har de fortfarande bara hjärtblad. Vad tror ni om Anabola eller tillväxthormoner....? Är det på gym man köper sån´t?

/Anki
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 17-03-2009, 18:24) *
Tack för dina "höga tankar" om mig........ angel_not.gif men svaret är JA jag SIKTADE noga när jag SKRAPADE ner de små TJURSKALLARNA det enda som har kommit upp är denna confused.gif
[attachment=32105:monster_...3_863319.jpg]

men den räknas kanske inte......... giggle.gif

Nja, jag tror inte det kan vara samma, helt fel färg faktiskt! biggrin.gif

CITAT (Anki V @ 17-03-2009, 19:34) *
Hos mig grodde två frön för tio dagar sedan men de har stannat i växten......

De ser friska och pigga ut men det händer inget! Efter dessa tio dagas så har de fortfarande bara hjärtblad. Vad tror ni om Anabola eller tillväxthormoner....? Är det på gym man köper sån´t?

/Anki

Va, bara två?? Här är krukan full, men så är dom ju på hemmaplan.... ninja.gif
Vill ni ha nya frö så bara hojta till, jag har gott om dom! crazy.gif
Eva i Höga
Jag skäms så jag vill nästan inte berätta blush.gif men måste göra det ändå. Hade fina groddar i Maggans tvåa. När jag kom från jobbet ikväll var det väldigt torrt i byttan, tror inte de klarar sig, det brukar ju inte såna små bebisar göra. Usch, känner mig så slarvig som inte såg till dem i morse. -cry-.gif
Men Maggans andra fröer som har grott fint har klarat sig. bravo.gif
Maggan H
Vill du ha nya frön, Eva? Jag har gott om tvåan. Och det hade varit väldigt kul o se vad du har i den andra krukan som grott...! angel_not.gif
Eva i Höga
Jag tackar för erbjudandet Maggan, men jag känner att jag inte hinner med allt riktigt nu, har två jobb som tar all tid. Vill inte utsätta fler groddar för en smärtsam död. Jag ska försöka hålla liv i de jag har och de som inte blivit sådda än. Men tack i alla fall.
Anki V
Nu dristar jag mig till en liten gissning....i alla fall på vilket släkte den kan tillhöra shy.gif .

Den börjar mer och mer se ut som en liten penstemon......och efterson den är röd så provar jag med digitalis

/Anki
Maggan H
Vill ni att jag ska svara på Ankis gissning här eller vill ni gissa mer? rolleyes.gif
Gillan
För min del får du gärna svara för jag har inte en susning och vill gärna veta vad det är jag vårdar så ömt giggle.gif
Kajsa i Arvika
För min del får du gärna svara.. giggle.gif usch jag känner att jag måste göra en inventering bland mina fröer snart... har tappat kontrollen totalt, inte kunnat skola om något alls förrän jag kunnat stänga ute katterna från köket.. de trampar runt I och käkar precis allt.. -cry-.gif sos.gif idag har gubben spikat ihop en provisorisk dörr (har valv till köket) i grevens tid för jag har massor som ska i större krukor..
Anki V
Jag vill bara veta om jag gissat rätt!

Hela nöjet/meningen med det här är ju att försöka klura ut vad som gror i krukorna. Har jag fel tar jag gärna emot någon liten ”ledtråd” sleep.gif

/Anki
Maggan H
Okidoki, dåså:

Det vi har sått i tvåan är Penstemon Digitalis Husker Red, Fingerborgshatt. En växt jag föll för med buller och brak första gången jag såg den! wub.gif

[attachment=32705:P6270002.JPG]
Lady Hamilton
Tack för det Maggan kompiskram.gif Hos mig har endast 1:an grott..........än så länge
Rosmarin
Oh så trevligt! wub.gif Tack för det Maggan!
Gillan
Tack säger jag med Maggan! Den ser underbar ut bravo.gif .

Fast lite klurigt blir det när man ser vad olika det grott hos oss. Hos mig har inte 1:an gett minsta sken av att visa sig giggle.gif
Anki V
CITAT (Gillan @ 03-04-2009, 09:21) *
Tack säger jag med Maggan! Den ser underbar ut bravo.gif .

Hos mig har inte 1:an gett minsta sken av att visa sig giggle.gif

Inte hos mig heller och i tvåan grodde två frön så jag ställde ut mina sådder i går och hoppas att det finns lite "kyla" kvar.

Jag gillar också P. digitalis och jag har faktiskt en egen sådd på gång också giggle.gif. De är dryga dm höga . Jag sår den faktiskt varje år och är man tidig så blommar den år ett. Den är faktiskt snyggast år ett när bladen är som rödast.....tycker jag.

/Anki
Maggan H
CITAT (Anki V @ 03-04-2009, 09:49) *
Inte hos mig heller och i tvåan grodde två frön så jag ställde ut mina sådder i går och hoppas att det finns lite "kyla" kvar.

Jag gillar också P. digitalis och jag har faktiskt en egen sådd på gång också giggle.gif. De är dryga dm höga . Jag sår den faktiskt varje år och är man tidig så blommar den år ett. Den är faktiskt snyggast år ett när bladen är som rödast.....tycker jag.

/Anki

Va, sår du den varje år?? Varför det? Övervintrar den inte hos dig eller kastar du plantorna för att kunna så nya?? biggrin.gif

Vad gäller tvåan kan ni som inte fått upp någon större planta (kanske finns det fler som odlar björkar) kasta sådden för de fröna kommer inte att gro, jag har nämligen klantat mig och tagit fröna på fel sätt! F'låt! blush.gif Nu vet jag hur de ska vara för det är samma som Margiths 3a!! Fast en annan färgvariant, jag har själv sått rubbet jag hade kvar med skräp o allt och se! 2 st kom upp! Återstår att se om de blir lika mamman som ser ut så här:
[attachment=32721:P9240027.JPG]
Anki V
CITAT (Maggan H @ 03-04-2009, 18:39) *
Va, sår du den varje år?? Varför det? Övervintrar den inte hos dig eller kastar du plantorna för att kunna så nya?? biggrin.gif

Den övervintrar i gruspartiet men är lite mer kinkig i rabatten.

Att jag sår den ”varje” år är för att jag dels tycker den är snyggast i bladfärgen första året och dels inte är helt pålitlig
Årets sådd ska få stå i ett nytt parti med lite omväxlande sten/grus och jord. Vi får se hur den överlever den här vintern….nästa år kanske jag kan satsa på någon annan penstemon laugh.gif .

[attachment=32729:003__Large_.JPG].
Årets sådd som grodde 11/2

/Anki

Kajsa i Arvika
hrrmm.... menar du alltså att ettan skulle ha varit dahlia? och att det finns Huskers red i 2:an? Eller? blink.gif

Hade tänkt lägga in en bild på mina tvåor men bildprogrammet krånglar, de har precis skolats om.. Tycker d är jättefina och har sått dem flera gånger.. tyvärr verkar det vara problem med härdigheten här..

Då hivar jag kruka nummer ett.. har fortfarande inte sett skymten av nåt i den.. inte ens varken björk, solros eller grässtrån... giggle.gif
Maggan H
CITAT (Kajsa i Arvika @ 08-04-2009, 16:42) *
hrrmm.... menar du alltså att ettan skulle ha varit dahlia? och att det finns Huskers red i 2:an? Eller? blink.gif
Hade tänkt lägga in en bild på mina tvåor men bildprogrammet krånglar, de har precis skolats om.. Tycker d är jättefina och har sått dem flera gånger.. tyvärr verkar det vara problem med härdigheten här..

Då hivar jag kruka nummer ett.. har fortfarande inte sett skymten av nåt i den.. inte ens varken björk, solros eller grässtrån... giggle.gif

Ja, ettan skulle ha varit dahlia och tvåan är Husker Red. Konstigt att inte ens björkarna gror, här får jag GALLRA mina sådder! devil.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 08-04-2009, 21:14) *
Ja, ettan skulle ha varit dahlia och tvåan är Husker Red. Konstigt att inte ens björkarna gror, här får jag GALLRA mina sådder! devil.gif

Det var det mest konstiga Dahlior jag har sett crazy.gif det är inte så att du "råkade" tappa ut fröerna och skrapade upp dem från gräsmattan? det är i allafall min gissning giggle.gif när jag ser vad det blev för resultat.......döm själva ............
[attachment=33575:DSCN2413.JPG]
malin72
CITAT (Lady Hamilton @ 19-04-2009, 13:19) *
Det var det mest konstiga Dahlior jag har sett crazy.gif det är inte så att du "råkade" tappa ut fröerna och skrapade upp dem från gräsmattan? det är i allafall min gissning giggle.gif när jag ser vad det blev för resultat.......döm själva ............

ja inte vet jag hur det ska se ut i byttan med det ser verkligen ut som att det var busiga frön i den påsen a0a.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 19-04-2009, 13:19) *

April. April....

Tja, man lär så länge man lever.... Nu vet jag hur dahliafrön ser ut i alla fall! biggrin.gif Jag kan inte ens skylla på tappade fröer, och dom där stråna har du odlat alldeles själv! bravo.gif
Rosmarin
Gräsligt fina strån!!! giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon