|
Ja inte bara Hibiskusens...det är inte många som har blommor så länge, och jag är jätteglad för att den håller så länge, och dessutom nu när jag har den ihop med Kalanchoen så får man ju lite glädje en rätt så lång tid nu när inget annat blommar..utom Freesiorna förståss..
[attachment=31493:DSCN8015.JPG]Som ni ser fattas det massor innan hela blomar, så jag sätter nog bara in en bild tll när den är helt utslagen, annars blir det nog lite tjatigt..hoppas att jag hittar tråden när det sker
Hej Lissa Visst gör du det. "Överraskning i Aloen" heter tråden. Hälsn Tepa
Nu är den nästan helt utslagen, men det är svårt att få in det så att man ser storleken på den ...men som ni ser är den så vacker att den är värd att komma in här...
[attachment=31914:DSCN8122.JPG][attachment=31913:DSCN8139__Medium_.JPG]
Finarfin
14-03-2009, 10:06
Jättefina blommor! Mina zebraaloe har jag haft i flera år men de har aldrig blommat. Tyvärr har jag ingen sval plats där jag kan övervintra dem utan de måste bo kvar på min varma fönsterbräda. Gissar att det är det som är felet...
Sussie F-Flower
14-03-2009, 10:38
CITAT (lissa @ 14-03-2009, 01:37)  Nu är den nästan helt utslagen, men det är svårt att få in det så att man ser storleken på den ...men som ni ser är den så vacker att den är värd att komma in här...
[attachment=31914:DSCN8122.JPG][attachment=31913:DSCN8139__Medium_.JPG] Åhh, vad vacker!!! Njut Lissa, NJUT!!!!
Jajamen Sussie F, jag njuter och jag har t om flyttat den så att jag kan se den från soffan...och som ni ser så har det ju gått över 1 månad sen processen började, och ännu kommer det att ta ett bra tag innan den börjar vissna eftersom den inte är helt utslagen än. Helt ärligt så håller jag inte efter kaktusar och crasas, dom får i stort sätt sköta sig själva, och det verkar fungera på dom, för förr var jag mer över dom och då blommade bara kristus törnekrona( eller vad den nu heter på svenska) och min mammilaria, som förresten har börjat blomma, den har 2 ringar på gång, men när den har fler ska jag sätta in den , för den är så vacker.. Den här Aloen fick ny kruka tidigt i år, och tror att den kanske uppskattade det. Finarfin..Dom står alla i en solig hörna, och just där har jag mitt gasutsläpp från värmen, vilket gör att det egentligen inte har varit ens svalt där sen jag satte igång den i början av november, för först då blev det kallt här, och det gör mig lite konfunderad, för när vilar dom ??? Å andra sidan så kommer väl alla kaktusar från varma länder, så dom kanske vill ha det varmt året runt, och bara vilar genom att dom får stå lite torra...Vad tror ni andra ?? PS, just idag såg jag att min echevaria har fått knoppar, jag fick den i höstas av en väninna, och nu ska den alltså blomma för första gången Tack för era svar
Kaktusar och succulenter vilar när de får en sval period. Det har ingen betydelse när på året de får svalkan, bara de får den. Det kan ju faktiskt bli ner till minusgrader i öknarna föresten....
Din kristi törnekrona lissa, är en euphorbia, samma släkt som julstjärna och high chaparall.
Tack Marias, men nu undrar jag vad som menas med en sval period, för jag sätter ju på värmen när det börjar bli lite kyligt, och har sen dess inte stängt av den en enda dag..Jag skulle tippa att det svalaste som dom har haft är runt 15 någon natt, om ens det. Kanske det inte blir lika varmt på alla hyllorna, för det skulle ju i sådana fall vara förklaringen.. Här fick jag en rätt bra bild på trumpeterna, och passar på att lägga in en på Kalanchoe fedtschenkoi som ser lite rolig ut med blommorna som växlar sig med knopparna som om man hade försökt göra det med avsikt [attachment=32032:DSCN8157.JPG][attachment=32033:DSCN8159.JPG]
Svalare är 3-5 grader under det de är vana vid. Så +15 är svalt och det räcker gott, för en vila.
CITAT (MariaS @ 16-03-2009, 12:13)  Svalare är 3-5 grader under det de är vana vid. Så +15 är svalt och det räcker gott, för en vila. Oh, behöver den inte mindre skillnad...ja men då är ju mysteriet löst..tack snälla. Jag får nog skaffa mig en termometer som registrerar dom lägsta och högsta temperaturerna under ett dygn, för då kan jag ju flytta bort dom från hyllorna om jag ser att skillnaden blir för liten....
Nu börjar blommorna torka in, och nu undrar jag om jag ska ta bort stängeln ?? Jag ville ju dela den eftersom det är 4 i samma kruka, kan jag göra det nu, eller är den för trött efter blomningen ?? Lönar det sig att vänta på eventuella frön, normalt så brukar det inte löna sig på växter som har bebisar, men i det här fallet vet jag inte ?? Hoppas att någon läser det så att jag kan få lite hjälp...
Tack för frågan
man kan dela dem efter alla blommor torkan.
H:Bassam
Tack Bassam, Vad anser du om frön, ska jag vänta eller lönar det sig inte??
Nu har jag delat på den och ville visa hur det blev...och ändå lät jag 1 vara kvar hos mamma... [attachment=32629:DSCN8339.JPG]
Sussie F-Flower
01-04-2009, 00:01
CITAT (lissa @ 01-04-2009, 00:21)  Nu har jag delat på den och ville visa hur det blev...och ändå lät jag 1 vara kvar hos mamma... [attachment=32629:DSCN8339.JPG] Vad fiiint det blev! Är det den som nyligen har blommat? Hade den så kompakt växtsätt? Vad var det för sort, det kanske står i början av tråden?
Tack SussieF..Nu ser det finare ut eftersom jag har stött lite fint grus över jorden.. Det är en A. Aristata, och om du går till den första sidan så finns det en bild av hur den såg ut innan delningen.. Egnentligen så ville jag byta kruka för att jag hade satt ner den så dumt att inte hela rotklumpen var under jord., och jag var ju just på väg att byta kruka när jag såg stängeln. Men nu när jag tog upp den såg jag att den nästan inte hade fått några rötter än när jag böt den sist, är det normalt med så liten tillväxt ???
Tepa, hur har du det med din stängel ?? .
Lissa, jag har ingen stängel på min, men det är en sådan sort, som det ska komma en på. Om jag lyckas. Växten ser exakt ut som när jag köpte den, jag har vattnat två matskedar regnvatten i månaden.
hälsn Tepa
Aha, jag hade för mig att du hade skrivit att du hade en stängel...men den kommer nog så småningom ska du se. Ska man vattna den med 2msk per månad under vintern eller jämnt ?? Jag hade inte en aning om det...men min kanske inte heller visste om det, och det är därför som den har blommat,
Tack för frågan
Nästa alla kaktuser ska få lite vatten under vinter
H:Bassam
Hej
Härom morgonen, när jag gick ut på altan och tittade ner i sanden vid altan, där jag hade planterat Aloen tidigare i somras, fick jag se en överraskning. Kan ni tänka er, inte bara en utan många stänglar med knoppar på. Det var värst. Fick ju rådet här i tråden att plantera den med innerkruka och allt ute i sand. Så gjorde jag och titta ! Tack tack TACK för detta råd !
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
18-08-2009, 08:17
Å det va värst! Vad många blomstänglar!  Grattis till din fina aloe, Tepa! Har du kanske någon bild på hur den ser ut i full blom också? Nu har det ju gått några dagar...  Hur många blomstänglar har den????
Hej
Jag räknade till fjorton stänglar. Nu har knopparna vuxit. Ska bli spännande att se hur blommorna kommer att se ut.
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
21-08-2009, 21:50
Hej
Nu blommar min Aloe för fullt.
Hälsn Tepa
här komemr mitt bidrag till denna tråd  Så här såg min Aloe aristata ut för ca 3 veckor sedan. Den blommade även i april, första året som den blommat både på vår och sommar. Tyvärr har den blivit lite solbränd i år, finns det något man kan göra åt det? [attachment=41593:blommor_...nnat_046.jpg] I våras satt där kvar en märklig liten "frukt/frö" efter att blommorna hade vissnat. någon som vet vad detta är??? För mig blev det en så kallad " överaskning i Aloen" [attachment=41594:blommor_...nnat_013.jpg]
CITAT (daddel @ 04-09-2009, 23:45)  här komemr mitt bidrag till denna tråd  Så här såg min Aloe aristata ut för ca 3 veckor sedan. Den blommade även i april, första året som den blommat både på vår och sommar. Tyvärr har den blivit lite solbränd i år, finns det något man kan göra åt det? [attachment=41593:blommor_...nnat_046.jpg] I våras satt där kvar en märklig liten "frukt/frö" efter att blommorna hade vissnat. någon som vet vad detta är??? För mig blev det en så kallad " överaskning i Aloen" [attachment=41594:blommor_...nnat_013.jpg] Färgen kommer återgå till det normala igen. Det märkliga är en frökapsel. Låt den mogna helt så kan du så fler sen, om du skulle tröttna på alla sticklingar vill säga
CITAT (MariaS @ 05-09-2009, 00:29)  Färgen kommer återgå till det normala igen. Det märkliga är en frökapsel. Låt den mogna helt så kan du så fler sen, om du skulle tröttna på alla sticklingar vill säga  Tack! där lugnade du mig. Jag var rädd att de blad som blivit solbrända skulle vissna. Jag misstänkte att det var en frökaplsel, men har noll koll på vad jag ska med den. vad menar du med att den ska mogna helt? hur ser den ut när den mognat? ska man plantera direkt sen eller ska frökapseln torkas? Min Aloe Aristata har aldrig fått sticklingar  så där finns det inget att tröttna på  (för att vara lite of topic så är det dina Agave i bakgrunden på översta bilden  )
De ser ut att ha klarat sig fint. Synd bara att agave är så långsamma i starten... GE din A. aristata en lite större kruka, så ska du se att den kommer skaffa "bebisar". Frökapseln är klar, när den känns torr och är brunaktig. Den innehåller massor av pyttesmå frön, så man delar kapseln och bredsår fröna. Kan bli flera hundra  Annars klipper du helt enkelt av blomstjälken och slänger den.
CITAT (MariaS @ 05-09-2009, 11:10)  Frökapseln är klar, när den känns torr och är brunaktig. Den innehåller massor av pyttesmå frön, så man delar kapseln och bredsår fröna. Kan bli flera hundra  Annars klipper du helt enkelt av blomstjälken och slänger den. Ska jag alltså låta frökapseln sitta kvar på stängeln till den blir torr och brunaktig? sen ta av den och dela den? och hur gör man när man bredsår ? :S
TA t.ex. en gammal glassburk som du gör några hål i botten på. Fyll burken till hälften med kaktusjord och vattna ordentligt. Ta sen något som du plattar till jorden med lite lagom hårt. Sen sår du fröna "brett" över hela ytan, täcker med plast och ställer sådden varmt. Se till att jorden ständigt är fuktig, genom att vattna underifrån. Snart kommer små Aloebebisar att visa sig.
Jag är för lite förvirrad. För jag tycker att lissas aloe är skrämande lik den här: [attachment=41733:blommor_...nnat_033.jpg] Men vad det här är vet jag inte.
och inte min aloe aristata: [attachment=41734:blommor_...nnat_035.jpg]
CITAT (daddel @ 07-09-2009, 22:51)  Jag är för lite förvirrad. För jag tycker att lissas aloe är skrämande lik den här: [attachment=41733:blommor_...nnat_033.jpg] Men vad det här är vet jag inte. och inte min aloe aristata: [attachment=41734:blommor_...nnat_035.jpg] Aloen på den översta bilden är en Aloe humilis (spindelaloe) tycker jag det ser ut som.
MariaS: efter att ha googlat lite så verkar du ha rätt om att det på översta bilden är en A. Humilis.
men tror ni inte då att jag har rätt i att Lissas Aloe(översta inlägget) är en "Aloe Humilis" och inte en "Aloe aristata"?
Hej
Nu är det dags att gräva upp Aloen och ta in den så småningom. Jag grävde upp den idag och satte den i en större plastkruka. Den hade så mycket rötter som stod uppåt, så jag visste inte riktigt hur göra. Jag tog en större plastkruka och påtade försiktigt ner lite mera sand längs kanterna. Sen satte jag alltihop i en större keramikkruka med hål i botten och fat liksom fast i krukan. Ska snart ta in den, nästa vecka kanske. Det var ju sommarvärme idag här på Åland. Plus 20 grader i skuggan. Först spolade jag av sanden med trädgårdsslangens duschmunstycke.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
26-09-2009, 21:06
CITAT (MariaS @ 23-02-2009, 10:43)  Gelen som du uttrycker det är veran. Veran finns i ALLA aloe. Däremot har inte veran läkande krafter från alla arter, utan endast ett tiotal kan användas. Den mest vanliga inom läkekonsten är Aloe barbadensis, som oftast felaktigt kallas Aloe vera. Numera är det ett begrepp och om man läser på produkter med Aloe, så kan man faktiskt se att de använt olika arter i olika produkter.... fast det står Aloe vera på alla.... Aloe vera är en ART som heter på svenska Äkta aloe, det giltiga namnet är Aloe vera. dessa är synonymer på Aloe vera arten Aloe barbadensis Aloe perfoliata var. vera Aloe vulgaris alla aloe produkter jag har köpt har innehållit [u]växt saft[/u] från arten Aloe vera.
Alexander-VG-zon3
26-09-2009, 21:14
CITAT (lissa @ 16-03-2009, 02:31)  Tack Marias, men nu undrar jag vad som menas med en sval period, för jag sätter ju på värmen när det börjar bli lite kyligt, och har sen dess inte stängt av den en enda dag..Jag skulle tippa att det svalaste som dom har haft är runt 15 någon natt, om ens det. Kanske det inte blir lika varmt på alla hyllorna, för det skulle ju i sådana fall vara förklaringen.. Här fick jag en rätt bra bild på trumpeterna, och passar på att lägga in en på Kalanchoe fedtschenkoi som ser lite rolig ut med blommorna som växlar sig med knopparna som om man hade försökt göra det med avsikt [attachment=32032:DSCN8157.JPG][attachment=32033:DSCN8159.JPG] har kollat på alla bilder, jätte vackra bilder! helt underbara. dom verkar trivas jätte bra hos dig. kaktusar och suckulenters vila är olika för olika arter, det finns kaktusar och suckulenter i varierandeklimat från tropiska till tempererade. det är många som inte behöver en svalperiod men som istället behöver en lång torka (torkperioden är då vilan), vilan bryts när regnet kommer. andra som behöver vila''svalt'' vill ha runt +1c +15c på vintern men också torrt, är det svalt så kan dom ruttna lättare. CITAT (tepa @ 21-08-2009, 21:07)  Hej
Jag räknade till fjorton stänglar. Nu har knopparna vuxit. Ska bli spännande att se hur blommorna kommer att se ut.
Hälsn Tepa CITAT (tepa @ 26-09-2009, 21:20)  Hej
Nu är det dags att gräva upp Aloen och ta in den så småningom. Jag grävde upp den idag och satte den i en större plastkruka. Den hade så mycket rötter som stod uppåt, så jag visste inte riktigt hur göra. Jag tog en större plastkruka och påtade försiktigt ner lite mera sand längs kanterna. Sen satte jag alltihop i en större keramikkruka med hål i botten och fat liksom fast i krukan. Ska snart ta in den, nästa vecka kanske. Det var ju sommarvärme idag här på Åland. Plus 20 grader i skuggan. Först spolade jag av sanden med trädgårdsslangens duschmunstycke.
Hälsn Tepa vad vacker den är
Jag fick i hop ett gäng frö från min aloe aristata....
Och nu undrar jag när jag bör så dem? Om jag inte ska så dem nu, hur bör dem förvaras då???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|