|
Red Top
13-02-2009, 08:06
Müssli12,5 dl havregryn(ev fiberberikade, annars kan man blanda in kli) 1 dl solrosfrö 1,5 dl nötter(hassel-, val- ell andra) 2 dl vetegroddar 3 dl kokosflingor 0,5 dl sesamfrö (skalade el. oskalade) (2 dl råsocker, strö, för den som vill ha sötad müssli)) 1, 5 dl rapsolja, gärna ekologisk, kallpressad (eller annan olja efter smak) 1,5 dl vatten 0,5 tsk vaniljpulver/socker 0,5 tsk salt Sätt ugnen på 200 grader Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke. Vispa ihop olja, vatten, vanilj och salt. Slå blandningen över de torra ingredienserna och blanda väl. Häll blandningen i en långpanna och torka i ugnen c:a 20 minuter. Rör om i müsslin då och då. Förvara müsslin torrt och svalt. Mot trög mage: Blanda i 1 dl krossat linfrö och ev hackade sviskon. För fruktälskare; blanda i t ex hackade torkade aprikoser, russin, torkade äpplen eller annan torkad frukt, efter att müsslin är klar i ugnen. Eller; ät färsk frukt till Jag brukar göra dubbel sats
Eva i Höga
13-02-2009, 08:45
Tack för receptet, ska verkligen göra detta och ta till emellanåt när man vill ha lite godare müsli. Jag blandar varje morgon ihop lite av varje som finns i påsarna i skafferiet och det blir ju inte rostat. Mums, detta blir fint!
Tack så jättemycket Red Top
Med olja + vatten (och gärna någon form av socker) (som i receptet ovan) så blir det riktigt knaprigt när det rostas.
Åsa, mälardalen zon 2
13-02-2009, 14:56
Testade detta receptet på GI-müsli häromdagen och det blev ganska knaprigt det med även om det inte var socker i
5 dl boveteflingor 0,5 dl solroskärnor 1 dl sesamfrön 1 dl cashewnötter 1 dl valnötter 1 dl mandel 1 dl hasselnötter 1 dl hyvlad kokos (jag tog riven kokos det funkade bra det med) 4 msk kanel 0,5 dl rapsolja 1,5 dl vatten 1 msk honung 5 st torkade aprikoser 5 st torkade fikon (jag bytte ut dem mot dadlar för det hade jag hemma) 0,5 dl goijibär
Himmelskt god och supernyttig müsli. Passar bra även under en detoxkur.
1 portion motsvarar 1/2 dl.
Gör så här 1/Blanda alla torra ingredienser, utom den torkade frukten i en skål. Olja, vatten och honung blandas separat i en annan skål. Blanda sedan ihop innehållet i de båda skålarna. 2/Bred ut blandningen i en långpanna med bakplåtspapper i botten. Rosta i ugn på 175 grader i 30 minuter, rör om då och då. 3/När müslin svalnat, blanda i den torkade frukten som du klipper ned i bitar. Förvara müsliblandningen i en burk. 4/Vill du ha sötare smak så kan du droppa i 1 droppar stevia. En droppe motsvarar cirka en sockerbit.
Jag grovhackade nötterna och frukten det stod det inget om i receptet.
Hej, här hitta ni de flesta av era ingredienser i ekologiskt kvalité! Torkade frukter & bärNötter & Frö
Red Top
13-03-2009, 09:52
Det finns faktiskt ekologiska alternativ i daglighandeln oxå Är det ditt eget företag, eftersom du gör reklam för det?
Åsa, mälardalen zon 2
13-03-2009, 11:20
+Är det inte ganska dyrt i den där webbutiken? jag brukar då inte betala 39kr för osvavlade ekologiska aprikoser 200g på ICA.
Hur kan det komma sig att trots att bokstaven "ü" inte finns i det svenska alfabetet, så har vi ändå ordet Müsli i svenskan, inlånat från schweizertyska (betyder mos/hackat)?
Jolijoli
14-03-2009, 03:33
Jag upptäckte ngt roligt igår. Jag var inne på www.saltakvarn.se och upptäckte att du kan skräddarsy din ekologiska müssli och få dem hemskickad portofritt. Jag har inte testat denna nyhet än, men deras ekologiska varor är till 99% överlägsna andra märkens när det gäller smak. Jag försöker alltid köpa deras märke om det finns som alternativ, kanske för att jag är en gammal södertäljebor  eller för att jag tycker att fler märken med enbart ekologiskt ska växa fram. Det är lättare för konsumenten att hitta saltåkvarn och de håller kvaliten även fast det är ekologiskt. Änglamark har också enbart ekologiskt, men jag är så trött på att kvaliten inte håller. Kan nästan slå vad om att fler har köpt morötter som smakar skämt eller vattniga majkorn i konserv. Tummen upp för saltåkvarn, tummen ner för änglamark.
Jolijoli
14-03-2009, 03:39
Jag håller med om att aprikoserna är dyra på den sidan. Köper saltåkvarns ekologisk på coop för 19,90 och samma påse på hemköp för 26. Hemköps egna märke kan man köpa ekologiskt 2 för 35. Så 39 är riktigt dyrt. Men sidan är ett bra alternativ för den som inte har tillgång till stormarknader med större sortiment. Alla ekologiska köpalternativ är välkomna
Självklart är det svårt för en nyöppnad internetbutik att kunna konkurrera med en jätte som exempelvis Ica. Speciellt när man framförallt satsar på bästa kvalitet på varorna.
När frukterna skördas, delas de upp i 0-5 sortering. 0 är högsta kvalité. Därefter skiljer man också på torkningsprocessen, råvarorna torkas antingen i solen eller i ugnar. Kostnadseffektivast är ju självklart att torka skörden i ugn än den långsammare men skonsammare soltorkningen, men tyvärr höjer ugnstorkningen Co2-utsläppet.
Därför erbjuder ekoexpressen.se ekologiska soltorkade Aprikoser Nr. 2, kvalité Nr. 0 och 1 finns ännu inte i ekologisk soltorkad kvalitet. Vi startade ekoexpressen för att vi inte kunde hitta ekologiska soltorkade produkter i hög kvalitet i butikerna i Sverige.
Det är ju jättebra och verkligen välkommet att det nuförtiden finns ekologiska produkter i olika kvaliteter och för varje mans plånbok att kunna ta del av. I slutändan vinner ju ändå miljön på det hela och det är väl det alla vill!
CITAT (Red Top @ 13-02-2009, 09:06)  Müssli12,5 dl havregryn(ev fiberberikade, annars kan man blanda in kli) 1 dl solrosfrö 1,5 dl nötter(hassel-, val- ell andra) 2 dl vetegroddar 3 dl kokosflingor 0,5 dl sesamfrö (skalade el. oskalade) (2 dl råsocker, strö, för den som vill ha sötad müssli)) 1, 5 dl rapsolja, gärna ekologisk, kallpressad (eller annan olja efter smak) 1,5 dl vatten 0,5 tsk vaniljpulver/socker 0,5 tsk salt Sätt ugnen på 200 grader Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke. Vispa ihop olja, vatten, vanilj och salt. Slå blandningen över de torra ingredienserna och blanda väl. Häll blandningen i en långpanna och torka i ugnen c:a 20 minuter. Rör om i müsslin då och då. Förvara müsslin torrt och svalt. Mot trög mage: Blanda i 1 dl krossat linfrö och ev hackade sviskon. För fruktälskare; blanda i t ex hackade torkade aprikoser, russin, torkade äpplen eller annan torkad frukt, efter att müsslin är klar i ugnen. Eller; ät färsk frukt till Jag brukar göra dubbel sats  Jäklar så god den blev  hade för mig att det låg något recept här på mussli och letade igår, hittade det och gjorde nästan som receptet sa men jag hittade inte vetegroddar  letade i affären men hittade inget, undra var dom står  , annars efter receptet och det blev kanongott, tack för tippset, nästa gång blir det dubbel sats
Red Top
25-05-2010, 09:36
Roligt att du gillade den. Vetegroddar brukar stå där de har linfrö, vetekli, sesamfrö mm. Men man vet aldrig. Det verkar som om varje butik använder sin egen logik.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|